Opel-HALL kytkentä

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Opel-HALL kytkentä

Post by MrFairlane »

Miten kytketään Opelin HALL-anturi (Motonet 10-9194, Opel 12 38 228, GM 09174621, Siemens 5wk9607, 2,0-X20XE)

Laitimmaisissa liittimissä on numerot 2 ja 12.
Saako kytkettyä 5 voltille?
Hannes
Megasquirttaaja
Posts: 28
Joined: Wed Apr 04, 2007 21:31
Location: Joensuu

Post by Hannes »

MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Sieltähän se löytyi ja liittimien numerotkin löytyi, kun vaivautui kääntämään liittimen ympäri...

1= 12V
3= 0V
2= 0-12V signaali

Kiitoksia nopeasta vastauksesta.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

http://i188.photobucket.com/albums/z132 ... 1226527278

Näkeekö joku jotain vikaa kyseisessä kytkennässä?

Mega tykkää startatessa vilkuttaa kaikkia sytkälähtöjä ja tarkemmin tutkiessa Hallia LED-mittarilla, sain nopeasti liipaisemalla anturin triggerijohtoon LEDin palamaan vaikka raudan otti pois.
Toimii välillä siis ikäänkuin sysäysrele.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Ylösvetoa kokeiltu 670 ja 2000 ohmin väliltä. Ei mitään vaikutusta.
Oletan, että sytkävika johtuu juuri tuosta anturin sekoamisesta. Riippuen miten nopeasti sitä liipaisee, niin voi saada sen sammumaan aina hampaan kohdalla, vaikka normaalisti toimisi toisin päin.

Tuomitsenko HALL-anturit jo syvimpään helvettiin ja kokeilen induktiivista?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

MrFairlane wrote:
Tuomitsenko HALL-anturit jo syvimpään helvettiin ja kokeilen induktiivista?
Ei kannata vielä.

Tuossa kuvan kytkennässä r10 on turha ja kilonen ylösveto liian iso.

Tosin parempi kytkentä olisi jos tuon 390 ohmin vastuksen päähän toisi +5v ja tuon xg1-pisteen kytkisi hypyllä siihen hallin keskinastaan.

Silleen tehtiin kun laitettiin eräs 36-1 pyörällä ja opelin hallilla varustettu 4A-GE pyörimään...

Em. kytkennässä hall-anturi seuraa laskevaa reunaa, mutta näppituntumalla voisin sanoa, että on varmempi kun tuo kuvan kytkis.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Kokeillaan.
j.p
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Mar 15, 2005 13:53

Post by j.p »

Kuinka tämän kanssa kävi. Eli saitko toimimaan vauhtivaunun ehdottamalla kytkennällä vai millä?
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Tuota...en muista kovin tarkasti, miten toimi, mutta vika oli kuitenkin heitto kampiakselin päässä, joten tuo vika ei johtunut ainakaan Opelin HALLista.
Uskoisin että ei siinä mitään vikaa ollut.

BTW: Tähän mennessä olen kokeillut jo 1gt101dc:tä, Opelin HALLia, kahta Escortin VR:ää ja Mustangin VR:ää ja vihdoin uskon, että käynnistysongelmat eivät johdu enää triggeristä.

EDIT: Cherry toimii paremmin kuin Opelin anturi
Last edited by MrFairlane on Tue Apr 01, 2014 20:19, edited 2 times in total.
j.p
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Tue Mar 15, 2005 13:53

Post by j.p »

itsellä on opelin hall. Ja huomasin erikoisen jutun, eli kun pyöritän moottoria myötäpäivään niin anturi antaa jännitteen kun hammas ei ole anturin edessä ja kun vastapäivään niin antaa jännitteen kun hammas on edessä. Eli kääntämällä anturia 180 astetta saa sen toimimaan päin vastoin, outoa.
Tästä voisi johtua se, että toiset ovat saaneet toimimaan LO to Hi ja toiset HI to LO kytkennällä.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

j.p wrote:Tästä voisi johtua se, että toiset ovat saaneet toimimaan LO to Hi ja toiset HI to LO kytkennällä.
Oikein ajatuksella aloin miettimään tuota lohi ja hilo versioiden eroa tuossa wheel decoder ja hall anturi kytkennässä.

Sillä ei ole mitään merkitystä kumminpäin tuo kytkentä on, koska aivan saman "mittainen" on IRQ linjaan tuleva signaali väli. Vain se on erona että kumpaa hampaan reunaa se sitten käyttää laskemiseen ja jos kytkennät on kunnossa eikä ole mitään haineväaaltoa signaalina niin toimii täysin.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
tossu
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Jan 10, 2010 15:26
Location: haapavesi

Post by tossu »

ostin valmiiksi kasatun ms1 2.2 ekstra koodilla.

kuuluuko hall-singaalin johtoon tulla megalta 12v?
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

tossu wrote:ostin valmiiksi kasatun ms1 2.2 ekstra koodilla.

kuuluuko hall-singaalin johtoon tulla megalta 12v?
Ylösveto nostaa sen 12 volttiin. Eli kuuluu.
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Opelin hallia on kovasti kehuttu, mutta kertokaapa lukeeko se 5mm paksua kiekkoa?
Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Olper wrote:Opelin hallia on kovasti kehuttu, mutta kertokaapa lukeeko se 5mm paksua kiekkoa?
6mm nastoja luki ainakin.
jeddah
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:49
Location: Lahti
Contact:

Re: Opel-HALL kytkentä

Post by jeddah »

Jatketaanpa tätä - aiheena Opel Omegan V6 orkkis HALL-anturilla. Kytkin sen tämän kuvan mukaisesti muuten, paitsi että D8 tilalla on 680ohm vastus ja siitä menee johto 5V linjaan. Oletettavasti meni suunnilleen oikein, sillä HALLin liittimen keskinastaan tulee 5V kun boksiin tyrkkää sähköt päälle.

Mega ei vaan puhu mitään kun starttailee liitin kiinni anturissa. Kokeilin yleismittarilla, niin signaalijohtimeen tulee jatkuvasti 12V eikä se sammu lainkaan vaikka miten päin vääntelee kampuraa... Kytkinköhän mä nyt ton ihan päin seiniä :?:

Luultavasti signaalijohdin on se keskimmäinen, maa oli aika selkeä kun kytkin orkkis johtosarjaan jossa reunajohdin toimi muiden johtimien kuorena irrallaan. Eipä se tosin näytä toimivan plussa ja signaali toisinkaan päin kytkettynä yhtään sen paremmin...
jeddah
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:49
Location: Lahti
Contact:

Re: Opel-HALL kytkentä

Post by jeddah »

Tosin nyt kyllä heräsi epäilys että orkkis anturi lie VR mallinen kumminkin...? Vaikka sille kolme karvaa meneekin..
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Opel-HALL kytkentä

Post by teg »

Opelin VR anturissa on 3 johtoa ihan kuten hallissakin. Kaksi niistä on oikosulussa.
jeddah
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 24, 2006 1:49
Location: Lahti
Contact:

Re: Opel-HALL kytkentä

Post by jeddah »

Njoo näyttäähän ne olevan oikkarissa kun induktiivianturille syöttää 12v toiseen karvaan ja mittaa signaalia megan piirilevyltä yleismittarilla... Eli joo olin mä kytkeny sen ihan päin helvettiä.. Tilasin VR muuntimen ja koitetaas sitten uudelleen.

Hutkittiin ennen kuin tutkittiin :oops:
Post Reply