MS lancia integraleen

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
saki
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue May 31, 2005 22:46
Location: Turku

MS lancia integraleen

Post by saki »

Jees eli jonnin verran olen koittanut ymmärtää systeemiä ja kartoittaa mitä muutoksia tarvitaan.

eli ajatuksena olisi että saisin säilytettyä mahdollisuuden vakio boksin käyttöön hätätilanteessa, koska paljon tulee ajeltua matkaa ja ajatus siitä et vehkeet hyytyy jonnekkin keskelle ei mitään ei häiritsisi niin paljoa jos tietää että toinen boksi paikalleen ja matka jatkuu..

ruiskuhan on tässä suurinpiirtein sama mikä cossu sierroissa. eli weber/magnetimarelli IAW.. joku tuollainen.

no lämpöanturit varmaan toimii..?

kampuran päässä on 4 tappinen pyörä antureineen.. kelpaako sytkään?

jakajassa on kaksi hampainen pyörä jossa tappien väli on 90 astetta.. anturi ilmeisesti induktio tyyppinen.. kelpaako sytkään?

kampuran päässä on myös ilmeisesti joutilas 38 hampainen hihna pyörä.. voisiko siitä saada tehtyäsopivan pyörän vai pitääkö sen olla juuri se
36-1?

kaasuläppä on potikka tyyppinen ja sytkäohjain/puola pakettia ei ehkä voi käyttää vai?

ajatuksia?

harmittavasti toi cossufoorumin tekniikka osio vaatii liittymisen.. siellä olisi varmaan hyvin täsmätietoa tuon ruiskun korvaamisesta..

eli nyt on käsityksenä että tarvitsen pari sytkäohjainta joilla toisella muokataan tuo jakajan induktio anturin signaali oikeanlaiseksi boksille ja toinen sitten ohjaa jotain perus puolaa minkä sitten hankkii. muuten vain orkkis antureita käyttäen?

kommenttia onko ajatus ihan väärä.. mitä muuta voi tarvita?

laajakaista lambdan hankin ja partcon sarja on kolvattu nippuun.. pakolämpö mittarin ajattelin viellä laittaa.
Last edited by saki on Wed Aug 10, 2005 16:20, edited 1 time in total.
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Re: MS lancia integraleen

Post by KariM »

Näyttäisi ikävästi menevän kaikki helposti tarjolla olevat vaihtoehdot pieleen: Jakajasytkälle kävisi kampuralla kaksi tai jakajassa neljä tappia. Wheeldecoderille taas kelpaisi 4-1 (eli 3). Myöskään 38-hampainen pyörä ei sovi, koska (muistaakseni) hammasluvun pitää olla sylinterimäärällä jaolllinen.

Muut vakio-osat todennäköisesti kelpaavat.

Huolellisesti tehtynä MS-järjestelmä on mielestäni riittävän luotettava ilman backuppiboksiakin, omallanikin on vuoden sisään tehty monta 400km etappia.
saki
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue May 31, 2005 22:46
Location: Turku

Post by saki »

eli olisiko simppelein ja ehkä varmin keino hankkia esim sellainen fordin 36-1 pyörä sekä hall anturi ja laittaa ne kampuran yhteyteen?

tällöin voisi auton kaikki anturit jättää paikalleen vaikka tosiaan toki laitteesta on tarkoitus tehdä täysin luotettava, mutta alkuun saattaa olla pientä hakua.. jolloin muutamalla johdolla ja boksilla tehtävä matkan jatko olisi ainakin ajatuksena kiva..

toisaalta jos tuosta kampuran päässä olevassa 4 tappisesta pyörästä katkoo piikkeja (yks vai kaks?) niin sillakin voisi olla mahdollisuus hoitaa homma? mieluummin silti jätän noi orkkis osat rikkomatta..
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Re: MS lancia integraleen

Post by turbiinirieska »

no lämpöanturit varmaan toimii..?

harmittavasti toi cossufoorumin tekniikka osio vaatii liittymisen.. siellä olisi varmaan hyvin täsmätietoa tuon ruiskun korvaamisesta..

joo noi anturit varmaanki pelaa...


sen verran voin lohduttaa,et ei tuolla cosaclubin tekniikkaosiossa ole hirveemmin käsitelty cossun boxin korvaamista megaruuttalla ,eli aika vähä sieltä selasta täsmätietoa sieltä saisit tuohon.enemmänkin is:ään ja escortteihin laitosta ja kokoamisesta ja osien hankinnasta ja muusta yleisestä ollut keskustelua :wink:

itellä ei tiedossa yhtään megasquirtilla toimivaa cossua,varmaan semmonenkin tai pari suomesta löytyy,mut ei todellakaan cossuissa yleinen ruiskunohjaus.
noita kaupallisia sit kyllä.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

IAW boksin tuossa muutama viikko sitten korvasin MS:lla.

Auto oli Fiat ja kone 2,0 16v ilman turboa kylläkin, mutta peruskone taitaa olla melko sama?

Tuohon Fiiuun laitettiin ihan tavallinen jakaja jolta otetaan pyörimistieto MS:lle. Tuohon aiotaan sitten vielä laittaa jakajasytkäkin MS:n ohjaamana kunhan jaksetaan.

Eli tuohon sullekin sopii ihan perus boschilainen jakaja tuon alkuperäisen tilalle.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
saki
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue May 31, 2005 22:46
Location: Turku

Post by saki »

Jankos wrote:IAW boksin tuossa muutama viikko sitten korvasin MS:lla.

Auto oli Fiat ja kone 2,0 16v ilman turboa kylläkin, mutta peruskone taitaa olla melko sama?

Tuohon Fiiuun laitettiin ihan tavallinen jakaja jolta otetaan pyörimistieto MS:lle. Tuohon aiotaan sitten vielä laittaa jakajasytkäkin MS:n ohjaamana kunhan jaksetaan.

Eli tuohon sullekin sopii ihan perus boschilainen jakaja tuon alkuperäisen tilalle.
juujuu no tossa 16v:ssä ainakin kansi on eri ja tossa mulla jakaja on pakonokan päässä.. en muista/tiedä miten noissa 16v versioissa on. oliko alkup jakaja siinä kanssa tollanen mitä kuvailin aikaisemmin?

mikä tohon olisi mielestäsi järkevin sytkä järjestelmä jos tulevaisuuden tehotavoitteet on yli 300hv:ssa?

itellä nyt mielessä juuri tuo hall anturi sekä 36-1 pyörä kampuralle? ja jakaja käytössä..

miten suorasytkä? ainoa mahis edis? järkevämpi?
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
Yrkesman
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Tue Apr 12, 2005 17:45
Contact:

Post by Yrkesman »

Mulle tuli tämmönen viritelmä Esco Cossuun kun en viitsinyt ostaa sitä Fordin 36-1 siivapyörää kun se maksaa muistaakseni yli 200euroa. Käytän Edistä ja cossun alkuperäistä induktiivi anturia.
saki
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue May 31, 2005 22:46
Location: Turku

Post by saki »

pätevän näkönen! onko tossa esco cossussa vakion ajust toi IAW boksi kanssa? jakaja sytkä alunperin? onko toi edis sitte kaikin puolin hyvä systeemi?

suosituksia olisi toaiaan kiva kuulla kannattaako suoraan lähteä esim juuri EDIS osia ettimään vai tyytyä tuohon jakajasytkään? onko siinä jotain heikkouksia käytännössä?

mielellään kokoisi suoraan sellaisen laitteiston että sillä onnistuu säädöt ja laite on luotettava.
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
Yrkesman
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Tue Apr 12, 2005 17:45
Contact:

Post by Yrkesman »

saki wrote:pätevän näkönen! onko tossa esco cossussa vakion ajust toi IAW boksi kanssa? jakaja sytkä alunperin? onko toi edis sitte kaikin puolin hyvä systeemi?

suosituksia olisi toaiaan kiva kuulla kannattaako suoraan lähteä esim juuri EDIS osia ettimään vai tyytyä tuohon jakajasytkään? onko siinä jotain heikkouksia käytännössä?

mielellään kokoisi suoraan sellaisen laitteiston että sillä onnistuu säädöt ja laite on luotettava.
Mulla on vanhemman mallin Escortti jossa on Weber marellin P8 ja jakaja. Mulla on nyt Tatech autossa, mutta samalla tavalla sen asennus toimii kuin Megasquirtinkin. Edis on ihan toimiva systeemi, ainut mikä sen kanssa on etten ole varma pystyykö sillä käyttämään paukkua, muttei se minua haittaa...ainakaan vielä. Edis on siitä parempi että se jaksaa antaa paremmin kipinää tuplapuolan ansiosta ja siinä on vähemmän liikkuvia (kuluvia, likaantuvia, jne.) osia kuin tuossa vanhassa jakaja sytkässä. Voithan sä tehdä sen aluksi sillä jakajalla ja jos se ei toimi niinkuin haluat niin sitten vaihdat vaikka Edikseen. Kyllä se alkuperäinen sytkäkin on ihan toimiva silloin kun kaikki osat on vaan kondiksessa ja ainakin cossuissa se toimii kohtalaisen hyvin vielä +400hv tehoilla. Mulla oli omassa koneessa aikaisemmin ~300hv ja hyvin se toimi tolla alkuperäsellä jakaja sytkällä.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Jos tekee paukun EDIS-4:sen kanssa, niin triggeriä pitää siirtää esim. 35astetta myöhäisemmälle ja sitten siirtää karttoja eteenpäin vastaavalla määrällä. Tämä siksi että vakiona EDIS pystyy antamaan kipinää vain 80eykk - 10jykk välillä mikä ei riitä paukulle.
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

saki wrote:
Jankos wrote:IAW boksin tuossa muutama viikko sitten korvasin MS:lla.

Auto oli Fiat ja kone 2,0 16v ilman turboa kylläkin, mutta peruskone taitaa olla melko sama?

Tuohon Fiiuun laitettiin ihan tavallinen jakaja jolta otetaan pyörimistieto MS:lle. Tuohon aiotaan sitten vielä laittaa jakajasytkäkin MS:n ohjaamana kunhan jaksetaan.

Eli tuohon sullekin sopii ihan perus boschilainen jakaja tuon alkuperäisen tilalle.
juujuu no tossa 16v:ssä ainakin kansi on eri ja tossa mulla jakaja on pakonokan päässä.. en muista/tiedä miten noissa 16v versioissa on. oliko alkup jakaja siinä kanssa tollanen mitä kuvailin aikaisemmin?

mikä tohon olisi mielestäsi järkevin sytkä järjestelmä jos tulevaisuuden tehotavoitteet on yli 300hv:ssa?

itellä nyt mielessä juuri tuo hall anturi sekä 36-1 pyörä kampuralle? ja jakaja käytössä..

miten suorasytkä? ainoa mahis edis? järkevämpi?
Joo meni muutama päivä poissa koneen äärestä.

Jakaja on tuossa myös pakonokan päässä ja jakaja mikä siihen isutettiin oli fiiun 1.6tc koneesta eli on varmaan ihan sama kaikissa.

Ite lähtisin tekemään tuon jakajan pohjalta eteenpäin, koska silloin pääsisi helpommalla ja jos myöhemmin haluja tulee muuttaa niin toimivasta ratkaisusta muokkaaminen on aina helpompaa kuin rakentaa kaikki uusiksi.

Sitä en ole vielä tutkinut minkä tyyppinen se jakaja on että saako sen suoraan muutettua vai vaatiko jotakin erikoiskytkentöjä. Eli onko se hall tyyppinen vai induktiivinen. Hall anturin kanssa sytkän lisääminen megasquirttiin oli niin helppo ettei itekään meinannut uskoa.

Onko muuten tarvetta IAW:n liittimen pinout:lle? :wink:
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
saki
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue May 31, 2005 22:46
Location: Turku

Post by saki »

jees eli tollasen tc koneen jakaja missä on boschin ruisku? siellä on valmiiksi oikea määrä tappeja ja hall anturi kyljessä valmiina? vai ymmärsinkö väärin?

ja joo toi kuulostaisi helpolta ratkaisulta silloin.

ja kiitoksia vaan mut löysin jostain integralen korjaus manuaalin ja siinä oli toi pinnijärjestys ihan hyvin!
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
Jankos
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 310
Joined: Sat Mar 12, 2005 17:17
Location: Jokioinen

Post by Jankos »

Ei ole ruiskumallin jakaja vaan ihan jonkin perusmallin kärjetön, oliskohan noissa etuvetosissa sellasia ollut. Kaveri kehui että saabisakin on ihan sama jakaja, tarkemmin en tiedä.
Leikitään kotia ja laitetaan kaasarit kiinni ;)
saki
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue May 31, 2005 22:46
Location: Turku

Post by saki »

jaajaa no sitten varmaan helppo löytää.. niin onko siinä se hall anturi paikallaan?
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
Japso
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:21
Location: Savonlinna

Post by Japso »

Yks tuollainen olis periaatteessa ylimääräisenä jos kiinnostaa, 9000 turbosta.
JZS147
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Siinä Fiatin 1.6TC:ssä, joka mulla joskus oli, Marellin Digiplex-sytkässä ei ollut jakajassa mitään matalajänniteosia. 1.3-1.5 OHC:ssä (Ritmo, Regata) taas muistaakseni on Motonetin luettelon mukaan induktiivinen anturi. Voihan noita olla vielä muitakin.

Eräs sprintti-Ritmoa rakennellut oli vaihtanut 2.0TC:n Digiplexin tilalle Saabin jakajasytkän; Mikäli ko. Boschin jakaja menee ilman muutoksia TC:n kanteen, niin siinähän olisi melkolailla tienpäällä vaihdettavissa oleva ratkaisu.
saki
Megasquirttaaja
Posts: 33
Joined: Tue May 31, 2005 22:46
Location: Turku

Post by saki »

mutta tosiaan miten helposti toi siihen sopii? ihan suoraan? ja mistä saabeista/muista kannattaa metsästää? tai paljonko pyydät tuosta?
Nissan Silvia s13 JDM M50 bmw koneella + MS2 + HX40 +e85= 543hv/660nm@1,3bar
Corvette c5 6-Speed

"EX" Mega peli Lancia integrale 16v (Teeveestä tuttu)
Japso
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:21
Location: Savonlinna

Post by Japso »

50€:lla saat tuon.
JZS147
Post Reply