eli tapaus:
Mun vapari Carina -72 , Kohtuu kireä vapari kone läppärungoilla, säädetty MAP pohjaisena ihan tyystin, ja hyvin sen sain toimimaankin, mitänyt kiihdytys rikastusten kanssa hiukan hankaluuksia, eikä aivan 100% säätöä niille löytynyt (kenties teknisistä syistä johtuen) mm Tanskaa Ruotsia yms tohdin lähteä kiertämään tällä.
Kartat on kohtuu kapealla Kpa alueella (minimi 55 ja maksimi 102) tyhjäkäynnillä kylmänä Map jossain 65-70 nurkilla lämpötilasta riippuen, ja homma toimii.
PAITSI, kun lähti keskisuomeen, sopivasti matalapainetta ja vähän korkeampi maasto.
Auto alkoi käymään saatanan laihalla ku antoi happee, noh ekana mieleen koitan sammuttaa ja panna uudestaan käyntiin, et saa uuen baro korjauksen.
Ei auttanut, eiku läppäri kii. Toteamuksena että 92 Kpa noh mulla on kartalla väännön päällä 100 Kpa:lla ~100 VE lukemana ja 95 se on jo ~60. baro correction näytti ruudulta paria prosenttia korjausta

Sittemmin kokeilin TPS pohjaisena, ja kyseistä ilmiötä ei tule tokikaan kun kaasuläpät on levällään niin annetaan täys kakku muutaman prossan korjauksella.
Pitää varmaan kokonaan kokeilla siirtyä ja hieroa tota TPS:sää.
Suoraan sanoen 100% map pohjaisena Baro korjaus ei oikeen oo sinnepäinkään, TPS:änä suht OK tai kokolailla oikein korjaava. kireänä turbolaitteena tuo ongelma tuskin olisi noin raju, kuin tässä tapauksessa.
Jotenkin tuntuu että toinen baro mappi + säätö kartta suhteessa vallitsevaan ulkoilman paine-eroon ois se, mikä mappivehkeenä pitäs olla, korjattuna baromapin arvolla. eli KPA tilalla kartalla olisi % arvo ja 100% ois merenpinnan tasolla 100 Kpa, ja ilman paineesta riippumatta, vaikkahan 70Kpa ilmanpaineessa tai 100Kpa:ssa, tuossa kartalla oltaisiin aina samassa kohdin. kuten periaatteessa TPS:än kanssa ollaan.
muuten tuo on toiminut hienosti, vaikka kartan yläpää on jaolla about
102
100
98
95
92
JNE 55 asti välit kasvaa
mikäs ois paras ? vai poistaako vähentääkö turbo tuota ilmiötä ? koska periaatteessa hyvin liki vastaava kone tulee kuitenkin toiseen autoon ahdettuna. litrateho vaparina ~90 horsee vanhasta 8V koneesta
Sekavaa tekstiä mut toivottavasti joku ymmärtää mun aivoituksia.

Tuommoista löytänyt useammalta saitilta, mitä nyt itse selannut.
Assume a sea level BARO pressure of 100 Kpa, then
70 Kpa of MAP would be 70/100 = 70% LOAD
at altitude where the BARO is 70 Kpa then, 70/70 = 100% LOAD
The VE at sea level WOT is the same as the VE at any altitude WOT, but the DENSITY of the air changes directly proportional to Barometric pressure, and indirectly proportional to temperature.
Because when you tune the engine at sea level you must limit VE (by closing the throttle) in order to achieve (for example) 70 Kpa, then a "MAP Only" speed density system will cause the engine to run lean at altitude.
This is because while we are doing a correct "density" calculation at the higher altitude, the Volumetric Efficiency reported will be lower because the number in the base fuel table at 70 Kpa is smaller than the one at 100 Kpa. When we tuned our engine at sea level, the only way we could get less manifold pressure was to reduce the amount of incoming air by closing the throttle. At higher altitudes with full throttle the situation is not the same.
Remember that MASS = Volume x Density, and so the correct density calculations must be made based on pressure and temperature, but the Volume must also be reported correctly.
In order for a speed density system to work properly at various altitudes, the "load" must be calculated with a MAP and a BARO sensor as:
(MAP/Baro)*100 = % Load
oma mielipiteeni kaavalle olisi (MAP/Baro)*100 = % Load / Baro = tarjottu kakku + ne muut korjaukset. eli kyseenalaistan tuon megan kaavan
