1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Noniin Ongelma Tinailin rs232 liittimen megaan kiinni ja rupesin mallailemaan tietokoneen kylkeen, Eihän tässä sitä porttia ole kun pelkkiä USB vanhassa taas oli josta hirtti kovalevy kiinni..
Eli mihis pinneihin USB hen singnaalit ja maa?
Eli mihis pinneihin USB hen singnaalit ja maa?
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Laitat tälläsen poksin sisään:
http://autotune.fi/tuote/18/dlptxrx-int ... l-adapteri
Tai ihan piuhan väliin:
http://autotune.fi/tuote/99/usb-rs232-s ... tiadapteri
Suoraan ei käy usb-porttiin muuten.
http://autotune.fi/tuote/18/dlptxrx-int ... l-adapteri
Tai ihan piuhan väliin:
http://autotune.fi/tuote/99/usb-rs232-s ... tiadapteri
Suoraan ei käy usb-porttiin muuten.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Tossa olen selvitelly noita suuttimia niin onko tuo bosch EV14 1000cc aito bossilainen? vai kopio jostain?
Jotenkin semmonen olo että päädyn kuitenkin tohon Injektion Dynamicsin ID 1000cc suuttimeen.
Jotenkin semmonen olo että päädyn kuitenkin tohon Injektion Dynamicsin ID 1000cc suuttimeen.
?username wrote:Yhtään ahdettua 2tahtikonetta en ole rakentanu, mutta mitenkäs olis mekaaninen huuhtelupumppu a laSmokie wrote:...
Niin eihän 2-tahtista voikkaan saada alhaalta ahtamaan, eikä siitä olisi varmaan juuri hyötyäkään. Tarkoitin että ahdin kuristaa jo ennestään hengetöntä tehoaluetta. Pitäis olla pieni ahdin että tehoalueelle mentäessä ahdinkin herää, mutta toisaalta pitäis olla iso ettei se ala huipputehoilla kuristamaan. Itse oon ajatellut että varmaan paras on tehdä todella vääntävät putket ja käyttää isoa ahdinta. Mä en oo hirveän hyvää kuullut noista muuttuvasiipisistä ahtimista, tosin ajattelin semmoisen nyt omaan prätkään (4t) nyt ympätä..
...
Eaton tms. niinkuin noissa tais olla jo vuonna nakki (vai oliko ne kaikki alunperin dieseleitä??).
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Hyvin on palannut EV6 400cc suuttimet mutta DytyCysle nyt huitelee melkein 100% 0,6 ahtoila joten.
Olen itsekin kallistumassa näihin bosch EV14 550cc 750cc tai jopa 1000cc
Eiköhän kaikki tanäpäivänä teetetään kiinassa, toki tiukan valvonnan alla
Jos joillakin on ollut kyseiset suuttimet kiinni jossain katuautossa niin nyt on korkea aikaa kertoa niiden toimivuudesta.. Ainakin ev550cc on ilmeisesti ens-asennettu eräisiin uusiin autoihin jo tehtaalla.
Olen itsekin kallistumassa näihin bosch EV14 550cc 750cc tai jopa 1000cc
Eiköhän kaikki tanäpäivänä teetetään kiinassa, toki tiukan valvonnan alla

Jos joillakin on ollut kyseiset suuttimet kiinni jossain katuautossa niin nyt on korkea aikaa kertoa niiden toimivuudesta.. Ainakin ev550cc on ilmeisesti ens-asennettu eräisiin uusiin autoihin jo tehtaalla.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
No nyt DytyCycle huitelee siinä 54% täys vedolla.
Syy siihen lienee -uudet BOSCH EV14 750cc suuttimet. Ilmeisesti 1000cc saa myös katsastuksessa päästöistä läpi, ainakin oman auton kohdalla.
Täältä tilasin kaikki suuttimet ja nippelit. Osat sain seuraavaksi päiväksi. On nopea ja asiallinen palvelu.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/89/

Syy siihen lienee -uudet BOSCH EV14 750cc suuttimet. Ilmeisesti 1000cc saa myös katsastuksessa päästöistä läpi, ainakin oman auton kohdalla.
Täältä tilasin kaikki suuttimet ja nippelit. Osat sain seuraavaksi päiväksi. On nopea ja asiallinen palvelu.
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/89/
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Itte valittin suuttimiksi Bosch EV 14 1000 cc.
Polttoaine pumpuksi tulee luutlavasti se Bosch 044, Kaikki bensa linjat NS lentokneliittimet, mittarilla oleva paineensäädin, innovaten MTX-L laajaksita mittarilla, antureista suurin osa on tarvikkeita.
Hankinnoissa suurelta osin luottanu http://www.motest.fi/
Lisäksi tulee vielä Digatronin 4näyttöinen mittari jossa 3 pakolämpöanturia, moottorinlämpö, kierrosluku, vetoakselin pyörintänopeus (km/h), varoitus valot asetettavissa joka mittaukselle erikseen 8kpl max, dataloggaus kaikelle tiedolle mitä mittari näyttää. Eiköhän tolla jo yhtä 3mukista vahita?
Noita mittareita saa moneen käyttöön käykäähän tutustumassa http://digatronusa.com/
Ja tossa yksi suomen jälleenmyyjistä http://tos-service.net/
Rojektin eteneminen vähän hidasta kun rupesin raknetamaan kelkkaa ton koneen ympärille..
Polttoaine pumpuksi tulee luutlavasti se Bosch 044, Kaikki bensa linjat NS lentokneliittimet, mittarilla oleva paineensäädin, innovaten MTX-L laajaksita mittarilla, antureista suurin osa on tarvikkeita.
Hankinnoissa suurelta osin luottanu http://www.motest.fi/
Lisäksi tulee vielä Digatronin 4näyttöinen mittari jossa 3 pakolämpöanturia, moottorinlämpö, kierrosluku, vetoakselin pyörintänopeus (km/h), varoitus valot asetettavissa joka mittaukselle erikseen 8kpl max, dataloggaus kaikelle tiedolle mitä mittari näyttää. Eiköhän tolla jo yhtä 3mukista vahita?
Noita mittareita saa moneen käyttöön käykäähän tutustumassa http://digatronusa.com/
Ja tossa yksi suomen jälleenmyyjistä http://tos-service.net/
Rojektin eteneminen vähän hidasta kun rupesin raknetamaan kelkkaa ton koneen ympärille..
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Kysymys mistä hyvät puolat jolla kipinä tehoo olisi vähintäänkin riittävästi litrateho kun huitelee siellä 300hv kantturoissa... Eli esivastuksen omaavat puolat hakusessa vai onko sytysjärjestelmän muuttaminen CDI iksi järkevämpää? Itse vielä reilusti pihalla näistä syttyhommista
Suositelkaa kertokaa minulle tehokas vaihtoehto.
Avaa kuvat uuteen ikkunaan




Tuolta löytyy lisää kuvia rojektista http://snowpro.kuvat.fi/kuvat/1200cc+2T ... 116991.jpg

Suositelkaa kertokaa minulle tehokas vaihtoehto.
Avaa kuvat uuteen ikkunaan




Tuolta löytyy lisää kuvia rojektista http://snowpro.kuvat.fi/kuvat/1200cc+2T ... 116991.jpg
Last edited by snowproboost on Tue Jul 03, 2012 19:28, edited 1 time in total.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Sanoisin että CDI suoraan. Puolasytytysjärjestelmien (=Induktiivinen) virrantarve on moninkertainen Kapasitiivisiin (CDI) verrattuna. Kelkassa sitä virtaa ei ole tuhlattavaksi asti.
Valmiita ratkaisuja löytyy esim AEM:ltä, MSD:ltä, M&W:ltä tai ViPEC:iltä...
Valmiita ratkaisuja löytyy esim AEM:ltä, MSD:ltä, M&W:ltä tai ViPEC:iltä...
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Kelkkahan työntää AC tä ja joudun sen suuntaamaan DC ksi moottorinohjausta ja valoja sun muita hilppeitä varten...jännitehön käsittääkseni kasvaa kun ac muutetaan tasavirraksi?Vauhtivaunu wrote:Sanoisin että CDI suoraan. Puolasytytysjärjestelmien (=Induktiivinen) virrantarve on moninkertainen Kapasitiivisiin (CDI) verrattuna. Kelkassa sitä virtaa ei ole tuhlattavaksi asti.
Valmiita ratkaisuja löytyy esim AEM:ltä, MSD:ltä, M&W:ltä tai ViPEC:iltä...
Mites tommosen cdi sytyksen ohjaus voidaan toteuttaa? Jotenkin olen ymmästänyt että ne on itsenäisiä komponentteja jotka tarttee myös triggeri tiedon vai?
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Löytyykö tästä esimerkkejäkin? Äkkiä ajatellen sopivilla puolilla sekventiaalisen induktiivisen sytkän ei pitäisi kovin paljoa enempää virtaa tarvita.Vauhtivaunu wrote:Sanoisin että CDI suoraan. Puolasytytysjärjestelmien (=Induktiivinen) virrantarve on moninkertainen Kapasitiivisiin (CDI) verrattuna. Kelkassa sitä virtaa ei ole tuhlattavaksi asti.
Sytkän valinta on aika pitkälle kiinni siitä kuinka paljon haluaa investoida ja kuinka varman päälle pelata. Jos budjettia riittää, niin onhan joku järeämmän pään CDI tietty takuuvarma ratkaisu. Esim. tuosta: http://www.mwignitions.com/pdf/Pro-Drag4_S3.pdf
Ja puoliksi vaikka ns. Mercuryn puolat: http://www.titanmotorsports.com/single-cdi-coil.html
Noita CDI-päätteitä voi ohjata ihan mainiosti Megalla.
Mutta edelleen olisin melko luottavainen, että tuo toimii ihan hyvin joillakin sopivilla induktiivisilla puolilla, joko tavallisilla boksin sisäisten tehoasteiden kanssa tai sitten sopivilla aktiivipuolilla.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Tämänkin laitteen rakentaminen jatkuu vielä... Ja jotain jopa saatu aikaseksi.
Puoliski oli tarkoitus hankkia 3 tommosta http://autotune.fi/tuote/33/ign1a-race-coil onko kellään kokemusta?
Tossa pari kuvaa missä nyt mennään.
Omavalmiste pakoputket koe sovitettu.

Moottori taas kerran koe kasattu.

Ja runkokin olis vielä kesken.

Puoliski oli tarkoitus hankkia 3 tommosta http://autotune.fi/tuote/33/ign1a-race-coil onko kellään kokemusta?
Tossa pari kuvaa missä nyt mennään.
Omavalmiste pakoputket koe sovitettu.
Moottori taas kerran koe kasattu.

Ja runkokin olis vielä kesken.

Last edited by snowproboost on Tue Jul 03, 2012 19:27, edited 1 time in total.
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Vähän offtopiccia, mutta tuommoisen laajentuvan pakoputken pystyis myös tekemään painepesurilla hydroforming tekniikalla, niin ei tarvii niin montaa hitsisaumaa hitsata:
http://www.youtube.com/watch?v=I_Z3AIFSd60
http://www.youtube.com/watch?v=I_Z3AIFSd60
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Tekniikka on tiedossa mutta totesin että helpompi saada mahtumaan kuomun alle noin.. Tuo paineella tekeminen vaatisi monta testiä jotta putket sattuis kohdalleen ja kun kokemsuta ei ole toimiiko nuo putket edes ahtimen kanssa niin helpompi muokata tarvittaessa.PasiR5 wrote:Vähän offtopiccia, mutta tuommoisen laajentuvan pakoputken pystyis myös tekemään painepesurilla hydroforming tekniikalla, niin ei tarvii niin montaa hitsisaumaa hitsata:
http://www.youtube.com/watch?v=I_Z3AIFSd60
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Onko kellään ajatuksia millä puolalla ehdin tehdä kipinän? Aikaa on ruhtinaaliset 7millisekunttia..
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Laita se CDI-järjestelmä niin ei tarvitse myöhemmin enää vaihtaa. Joku muu voi olla muuta mieltä mutta väitän että askartelemiseksi menee jos nyt laitat induktiivisen.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Olisko sulla heittää vaihtoehtoa järjestelmään jota pystyisin vielä ohjaamaan tuolla megalla?Vauhtivaunu wrote:Laita se CDI-järjestelmä niin ei tarvitse myöhemmin enää vaihtaa. Joku muu voi olla muuta mieltä mutta väitän että askartelemiseksi menee jos nyt laitat induktiivisen.
Kieltämättä aprikoin tuota sytytystä enkä ole uskaltanut lähtä tilailemaan mitään kun vielä aivan pihalla näistä järjestelmistä.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
snowproboost wrote:Olisko sulla heittää vaihtoehtoa järjestelmään jota pystyisin vielä ohjaamaan tuolla megalla?Vauhtivaunu wrote:Laita se CDI-järjestelmä niin ei tarvitse myöhemmin enää vaihtaa. Joku muu voi olla muuta mieltä mutta väitän että askartelemiseksi menee jos nyt laitat induktiivisen.
Kieltämättä aprikoin tuota sytytystä enkä ole uskaltanut lähtä tilailemaan mitään kun vielä aivan pihalla näistä järjestelmistä.
Megalla voi ohjata mitä vain sytytysjärjestelmää. Pitää vaan tietää mitä tekee.
No "rautalankamalli" on laittaa 2kpl MSD 6A/AL purkkeja (-> http://www.msdignition.com/Products/Ign ... ntrol.aspx) ja niille jotkut puolat vaikkapa DIYautotunen CDI-puolat (http://www.diyautotune.com/catalog/ign1 ... p-432.html).
Tai sitten hankkii kaksikanavaisen CDI-ohjaimen kuten AEM twinfire:
http://www.aemelectronics.com/index.php?cPath=18_19/
tai M&W:
http://www.mwignitions.com/pg_cdi_ignitions.php
tai MSD:
http://www.msdignition.com/Products/Ign ... annel.aspx
Monia on ja kaikki toimii samalla periaatteella: kondensaattoriin ladataan sähköenergiaa ja se puretaan puolan (oikeastaan muuntajan) kautta tulppaan ja siellä palaa kipinä. Induktiivisessa järjestelmässä sähköenergia ladataan puolan magneettikenttään joka purkautuu kipinänä kun magneettikenttä romahtaa. Tässä kohti tulee fysiikan lait vastaan: magneettikenttä ei voi kasvaa loputtomasti (puolan virrankesto rajoittaa) jolloin kipinäenergiakaan ei voi saavuttaa määrättömiä arvoja. Sensijaan kondensaattoriin varattu energia ei ole magneettikentästä, vaan varauskyvystä riippuvainen (=kondensaattorin kapasitanssi ja jännitteen kesto) jolloin saavutetaan huomattavasti suurempia varauksia joita voidaan muuttaa kipinäksi-> suurempi kipinäenergia. Käytännössä kondensaattorijärjestelmän kipinäenergiaa ei rajoita muu kuin järjestelmän läpilyöntikestävyys -> liian suuri energia purkautuu muualle kuin kipinäväliin. Normaalit kaupalliset laitteet ei tietenkään ole "yli" suuria vaan mitoitettu niin että kipinä on siellä missä pitää.
CDI on valinta kun kipinän pitää oikeasti toimia.
Ja jos vielä on mieli solmussa niin laita privaa niin pistän puh. nron niin jutellaan niistä sytytysjärjestelmistä mitä on mahdollista laittaa

Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Tässähän on kyseessä kolmisylinterinen kone, joten noita CDI-päätteitä tarvittaisiin kolme yksikanavaista, kaksi kaksikanavaista tai yksi nelikanavainen. Tokihan kunnollinen CDI-systeemi on suhteellisen varma valinta, mutta tässä tapauksessa vaan hinta alkaa kipuamaan suhteellisen korkeaksi.
CDI-järjestelmän suurin etu on ilmeisesti siinä, että jännitteen nousunopeus tulpalla ja kipinän hetkellinen teho on yleensä suuri. Tämä auttaa sytyttämään kipinän luotettavasti vaikka kipinävälissä sattuisi olemaan polttoainepisaraa tai tulpan eristeessä johtavaa nokikerrosta. Haittapuolina sitten kipinän kesto on lyhyt ja lisäksi tulpalle asti päätyvä kipinän kokonaisenergia näyttää monesti jäävän suhteellisen pieneksi.
Induktiivisessa systeemissä taas kipinän paloaika on yleensä pidempi. Hetkellinen teho ja energia taas riippuvat sitten reippaasti puolan ja muun järjestelmän ominaisuuksista (kuten tietty CDI-systeemeilläkin). Tehokkaimmilla kokoonpanoilla on mahdollista päästä monien CDI-systeemien kanssa vertailukelpoisiin hetkellisiin teholukemiin ja huomattavasti isompiin kipinäenergioihin.
Ilmeisesti on sitten vähän tapauskohtaista, että kumpi systeemi on käytännössä parempi. Kunnollista tutkimustietoa aiheesta on näkynyt hyvin niukasti eikä itsekään ole tullut tehtyä mitään kattavia vertailutestejä, joten oma näkemyskin perustuu sieltä täältä poimittuun sirpaletietoon, kuulopuheisiin ja teoretisointiin. CDI ilmeisesti toimii luotettavasti koneissa, joissa kipinän sytyttäminen on hankalaa esim. korkean ahtopaineen ja rikkaan seoksen takia. Toisaalta taas olen kuullut juttuja, että induktiivisella sytkällä olisi monesti saatu jonkun verran parempia teholukemia kuin CDI:llä. Olettaisin, että pidempi kipinän kesto on avuksi palotapahtuman tasaisessa ja luotettavassa käynnistämisessä. Toisaalta tolkuttoman pitkästä kipinän kestosta tuskin on mitään hyötyä (esim. yli 2ms), jos palotapahtuma ei ole käynnissä 1ms kohdalla, niin ainakin tehojen kannalta taitaa olla aika yhdentekevää syttyykö seos sen jälkeen vai ei. Siis vähänkään isommilla kierroksilla.
Muutenkin kipinäenergian ja tehon tarve tuntuu olevan hyvin tapauskohtaista. Kaiken ollessa kohdallaan aika vähäkin riittää jopa reilusti ahdetuissa koneissa ja sitten löytyy tapauksia joissa oikeasti tarvitaan tehokasta sytkää vaikka litratehot tai ahtopaineet eivät olekaan mitenkään poikkeuksellisia.
No, takaisin tähän tapaukseen. Kuten sanottu, niin kunnollinen CDI-systeemi on tietty kohtuulisen varma valinta, jos se vaan tuntuu mahtuvan budjettiin. Vauhtivaunu tuossa luettelikin ihan hyviä vaihtoehtoja, kunhan vaan muistaa, että kanavia tarvitaan kolme. M&W:ltä löytyy myös nelikanavaisia versioita, jolloin pärjää yhdellä purkilla. Ohjaamisen pitäisi onnistua ongelmitta likimain millä CDI:llä tahansa.
Kustannukset huomioiden itsellä ainakin olisi iso kiusaus kuitenkin kokeilla ensin induktiivisella systeemillä. Varsin kun ko. Mega-purkissa on valmiina päätteet kolmelle puolalle, niin tällä saisi tehtyä aika yksinkertaisen systeemin. Sopivan puolan valinta on kieltämättä aavistuksen haastavaa kierrosluvun takia, mikäli haluaa maksimoida kipinätehon. Tämä etenkin siksi, että purkin sisäisillä pääteasteilla ensiövirta voi olla enintään jossain 12A nurkilla. Tehokkaat ja nopeasti latautuvat puolat kun tarvitsevat aika reilusti virtaa jo ihan fysiikan lakien mukaan.
Nimimerkki harrastajan mainiosta mittauskokoelmasta pistää silmään esim. Crane PS92:
https://picasaweb.google.com/1060588191 ... 1086037122
http://www.summitracing.com/parts/CRN-730-0092/
Tämä tosin hyötyisi reippaasti isommasta ensiövirrasta, joten tämän kanssa olisi mahdollisuus myös lisätä myöhemmin ulkoiset pääteasteet ja kasvattaa latausaikaa, mikäli kipinä ei tunnu riittävän.
Omalla pääteasteella varustettu "LS2-puola" voisi olla myös ihan pätevä:
https://picasaweb.google.com/1060588191 ... 1703436370
Näistä vaan tuntuu olevan vähän erilaisia versioita liikkeellä, ainakin tarvikkeena. Itse olen mittaillut yhden tuollaisen, joka tarvitsi selvästi pidempiä latausaikoja kuin tuossa käppyrässä.
Sitten noin muuten vaan pikaisella selailulla tuli vastaan tuollainen AEM:n puola:
http://www.aemelectronics.com/ignition- ... mhqkboe1s5
Noiden speksien perusteella on tietty paha sano kovin tarkasti mitään tuon ominaisuuksista, mutta ensiön induktanssista päätellen 4ms latausajalla pääsisi 8-10A ensiövirtaan, jolla pitäisi kipinäenergiaakin irrota ihan kivasti.
CDI-järjestelmän suurin etu on ilmeisesti siinä, että jännitteen nousunopeus tulpalla ja kipinän hetkellinen teho on yleensä suuri. Tämä auttaa sytyttämään kipinän luotettavasti vaikka kipinävälissä sattuisi olemaan polttoainepisaraa tai tulpan eristeessä johtavaa nokikerrosta. Haittapuolina sitten kipinän kesto on lyhyt ja lisäksi tulpalle asti päätyvä kipinän kokonaisenergia näyttää monesti jäävän suhteellisen pieneksi.
Induktiivisessa systeemissä taas kipinän paloaika on yleensä pidempi. Hetkellinen teho ja energia taas riippuvat sitten reippaasti puolan ja muun järjestelmän ominaisuuksista (kuten tietty CDI-systeemeilläkin). Tehokkaimmilla kokoonpanoilla on mahdollista päästä monien CDI-systeemien kanssa vertailukelpoisiin hetkellisiin teholukemiin ja huomattavasti isompiin kipinäenergioihin.
Ilmeisesti on sitten vähän tapauskohtaista, että kumpi systeemi on käytännössä parempi. Kunnollista tutkimustietoa aiheesta on näkynyt hyvin niukasti eikä itsekään ole tullut tehtyä mitään kattavia vertailutestejä, joten oma näkemyskin perustuu sieltä täältä poimittuun sirpaletietoon, kuulopuheisiin ja teoretisointiin. CDI ilmeisesti toimii luotettavasti koneissa, joissa kipinän sytyttäminen on hankalaa esim. korkean ahtopaineen ja rikkaan seoksen takia. Toisaalta taas olen kuullut juttuja, että induktiivisella sytkällä olisi monesti saatu jonkun verran parempia teholukemia kuin CDI:llä. Olettaisin, että pidempi kipinän kesto on avuksi palotapahtuman tasaisessa ja luotettavassa käynnistämisessä. Toisaalta tolkuttoman pitkästä kipinän kestosta tuskin on mitään hyötyä (esim. yli 2ms), jos palotapahtuma ei ole käynnissä 1ms kohdalla, niin ainakin tehojen kannalta taitaa olla aika yhdentekevää syttyykö seos sen jälkeen vai ei. Siis vähänkään isommilla kierroksilla.
Muutenkin kipinäenergian ja tehon tarve tuntuu olevan hyvin tapauskohtaista. Kaiken ollessa kohdallaan aika vähäkin riittää jopa reilusti ahdetuissa koneissa ja sitten löytyy tapauksia joissa oikeasti tarvitaan tehokasta sytkää vaikka litratehot tai ahtopaineet eivät olekaan mitenkään poikkeuksellisia.
No, takaisin tähän tapaukseen. Kuten sanottu, niin kunnollinen CDI-systeemi on tietty kohtuulisen varma valinta, jos se vaan tuntuu mahtuvan budjettiin. Vauhtivaunu tuossa luettelikin ihan hyviä vaihtoehtoja, kunhan vaan muistaa, että kanavia tarvitaan kolme. M&W:ltä löytyy myös nelikanavaisia versioita, jolloin pärjää yhdellä purkilla. Ohjaamisen pitäisi onnistua ongelmitta likimain millä CDI:llä tahansa.
Kustannukset huomioiden itsellä ainakin olisi iso kiusaus kuitenkin kokeilla ensin induktiivisella systeemillä. Varsin kun ko. Mega-purkissa on valmiina päätteet kolmelle puolalle, niin tällä saisi tehtyä aika yksinkertaisen systeemin. Sopivan puolan valinta on kieltämättä aavistuksen haastavaa kierrosluvun takia, mikäli haluaa maksimoida kipinätehon. Tämä etenkin siksi, että purkin sisäisillä pääteasteilla ensiövirta voi olla enintään jossain 12A nurkilla. Tehokkaat ja nopeasti latautuvat puolat kun tarvitsevat aika reilusti virtaa jo ihan fysiikan lakien mukaan.
Nimimerkki harrastajan mainiosta mittauskokoelmasta pistää silmään esim. Crane PS92:
https://picasaweb.google.com/1060588191 ... 1086037122
http://www.summitracing.com/parts/CRN-730-0092/
Tämä tosin hyötyisi reippaasti isommasta ensiövirrasta, joten tämän kanssa olisi mahdollisuus myös lisätä myöhemmin ulkoiset pääteasteet ja kasvattaa latausaikaa, mikäli kipinä ei tunnu riittävän.
Omalla pääteasteella varustettu "LS2-puola" voisi olla myös ihan pätevä:
https://picasaweb.google.com/1060588191 ... 1703436370
Näistä vaan tuntuu olevan vähän erilaisia versioita liikkeellä, ainakin tarvikkeena. Itse olen mittaillut yhden tuollaisen, joka tarvitsi selvästi pidempiä latausaikoja kuin tuossa käppyrässä.
Sitten noin muuten vaan pikaisella selailulla tuli vastaan tuollainen AEM:n puola:
http://www.aemelectronics.com/ignition- ... mhqkboe1s5
Noiden speksien perusteella on tietty paha sano kovin tarkasti mitään tuon ominaisuuksista, mutta ensiön induktanssista päätellen 4ms latausajalla pääsisi 8-10A ensiövirtaan, jolla pitäisi kipinäenergiaakin irrota ihan kivasti.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Toi Grane camsin PS92 kuulostaa minun vaihtoehdolta..Liekköhän noille suomessa myyjää ei pikaisella googlettamisella löytynyt.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Kannattaa muistaa myös että induktiivisen järjestelmän saa poltettua nopeammin kun kerkeää sanoa "induktiivinen" eli varovaisuutta vaaditaan puolan latausaikojen kanssa ja "spark yes/no"-asetuksessa. Pitää tietää mitä tekee.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Noniin puolat tilailtu päädyin nyt noihin Grane camsin PS92 siin.
Anturit on mittailtu -20 asteessa 25asteessa ja 100asteessa.
Hukkaportiksi valitsin Tial V44. Nyt rupeaa olemaan ongelmana tilan puute kuomun alla. ahdinkaan ei mahdu paikalleen ilman että muokkaa kylkimuoveja, akulle ei ole vielä löytynyt järkevää paikkaa luultavasti ainut vaihtoehto sille on painekotelon ja tankin välissä.
Kyllä se tästä
Anturit on mittailtu -20 asteessa 25asteessa ja 100asteessa.
Hukkaportiksi valitsin Tial V44. Nyt rupeaa olemaan ongelmana tilan puute kuomun alla. ahdinkaan ei mahdu paikalleen ilman että muokkaa kylkimuoveja, akulle ei ole vielä löytynyt järkevää paikkaa luultavasti ainut vaihtoehto sille on painekotelon ja tankin välissä.
Kyllä se tästä

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Sähköjä yritetty tehä jo monta iltaa. vielä olis paljon rojua sijoteltavana ja kaapelia vedettävänä.
Pari kuvaa. Pitää kommentoida jos huomaatte jotain joka vaikuttaa toimivuuteen.

Miten saan tuon kuvan näkymään kokonaisena?
Edit: Hahaa hoksasimpas ...small
Pari kuvaa. Pitää kommentoida jos huomaatte jotain joka vaikuttaa toimivuuteen.

Miten saan tuon kuvan näkymään kokonaisena?
Edit: Hahaa hoksasimpas ...small
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Joo, yks puola vain näkyvissä -missä loputsnowproboost wrote: Pari kuvaa. Pitää kommentoida jos huomaatte jotain joka vaikuttaa toimivuuteen.
l

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Vähän pistää silmään noi tavalliset Abikot, ite käytän aina eristämättömiä rullautuvia liittimiä, ja liimautuvaa kutistesukkaa päälle. Lisäksi relekannat olisi paremmat kuin erilliset abikot. Jos johdot irtoaa tärinästä, voi tulla arpapeliä kun laittelee takaisin varsinkin jos ei ole tehty kytkistä.
Tää oli vaan mun mielipide.
Tää oli vaan mun mielipide.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 38
- Joined: Tue May 31, 2011 19:21
- Location: Leppävirta
- Contact:
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Puhut vähän mutta asiaa.
Sähkötarvikkeita on rumpattu hakea paikalliselta kauppiaalta ja löytyhän sieltä niitä parempiakin abikoja kun osas kysyä, vaan enpä tiennyt ajoissa. koitamme siis pärjätä noilla. Relekannat oli aluksi tarkoitus laittaa mutta ei löytynyt noille tehoreleille kääpäsiä.
Kytkentä kaaviota olen pyrkinyt täydentämään sitä mukaa kun teen, helpot sähköthän nuo on kun kaikki on tehty uudestaan oman pään mukaan.
Sähkötarvikkeita on rumpattu hakea paikalliselta kauppiaalta ja löytyhän sieltä niitä parempiakin abikoja kun osas kysyä, vaan enpä tiennyt ajoissa. koitamme siis pärjätä noilla. Relekannat oli aluksi tarkoitus laittaa mutta ei löytynyt noille tehoreleille kääpäsiä.
Kytkentä kaaviota olen pyrkinyt täydentämään sitä mukaa kun teen, helpot sähköthän nuo on kun kaikki on tehty uudestaan oman pään mukaan.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Puolissa lukee "For use with CD ignition only"-> onko sulla nyt CDI-sytytys vai miten meinaat ohjata noita? Jos ohjaat induktiiviseen sytytykseen tarkoitetuilla tehopäätteillä (lyh. "sytkäkivillä"), oletko varmistanut että puolat ja/tai kivet sen kestää?
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Speksien mukaan (http://www.summitracing.com/parts/CRN-730-0092/) puolan ensiön induktanssi on 1,9mH. Tuosta karkeasti laskeskellen induktiivisesti ajettaessa 2ms dwell-ajalla päädytään noin 10A ensiövirtaan. Käytössä olevat tehopäätteet kestävät tämän helposti ja luulisi puolienkin kestävän ongelmitta. Tuolta löytyy vielä jonkinlainen testituloskin, jonka perusteella tällä setupilla pitäisi päätyä jotain energiaa tulpallekin: http://picasaweb.google.com/10605881916 ... 1086037122
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Ok Arttu. Arvelin vaan varmistella että kelkan rakentaja tietää mitä tekee. Noilla arvoilla ei ole virheisiin varaa, tulee toimintasavu pihalle äkkiä...
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Joo, saahan tuossa tarkkana olla. Tosin tilanne on kokolailla sama kaikilla puolilla, joissa ensiön vastus on alle puoli ohmia, eli valtaosalla kärjettömälle sytkälle tarkoitetuista puolista.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85