1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Hei,
Olen rakentelemassa pientä konetta moottorikelkkaan. Lohkona toimii polariksen vesijetin lohko (3 pyttyinen)
Sylinterit on 800cc twin Polariksesta, kampiakseli kasataan moottorikelkan akseleista. ja minulla on ongelma. Pelkään että moottorin voima loppuu taas kesken vaikka se tuottaa ilman mitään muutoksia
3 mukisena jo +200hv, tarkoitus on siis jättää vielä varaus pakokaasu ahtimelle. Mutta itse kysymykseen.
Tahdon luopua kaasuttimista ja vakio sytytyskäyrästä joka ei ole hyvä jos haetaan tehoa.
Joten pystynkö valjastamaan megasquirtin 2T käyttöön ohjaamaan bensan syöttöä että sytystä..olisin kiitollinen jos joku voisi opastaa mitä/mikä Megan versio minun kannattaa hankkia ja mimmoisia seikkoja näette tässä rojektissa josta voisi muodostua ongelma.
Tuolta http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... =72137.300 löytyy taustoja minusta ja koneesta. sivulla 21 tämä touhu karkas viimesen päälle lapasesta.
Koneesta http://ts-service.kotisivukone.com/3
Olen rakentelemassa pientä konetta moottorikelkkaan. Lohkona toimii polariksen vesijetin lohko (3 pyttyinen)
Sylinterit on 800cc twin Polariksesta, kampiakseli kasataan moottorikelkan akseleista. ja minulla on ongelma. Pelkään että moottorin voima loppuu taas kesken vaikka se tuottaa ilman mitään muutoksia
3 mukisena jo +200hv, tarkoitus on siis jättää vielä varaus pakokaasu ahtimelle. Mutta itse kysymykseen.
Tahdon luopua kaasuttimista ja vakio sytytyskäyrästä joka ei ole hyvä jos haetaan tehoa.
Joten pystynkö valjastamaan megasquirtin 2T käyttöön ohjaamaan bensan syöttöä että sytystä..olisin kiitollinen jos joku voisi opastaa mitä/mikä Megan versio minun kannattaa hankkia ja mimmoisia seikkoja näette tässä rojektissa josta voisi muodostua ongelma.
Tuolta http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... =72137.300 löytyy taustoja minusta ja koneesta. sivulla 21 tämä touhu karkas viimesen päälle lapasesta.
Koneesta http://ts-service.kotisivukone.com/3
Re: 1200cc 2T turbo moottorin ohjaus megalla?
Kyllä 2t-koneen ohjaamisenkin pitäisi onnistua. Tosin monet aihetta käytännössä testanneet väittävät säätämisen olevan jonkun verran hankalampaa ja kuulemma ilmamäärämittarin käyttäminen saattaisi helpottaa asioita.
Sytkäpuoli tuossa varmaan tulee olemaan yksi haastavimmista asioista, ainakin aloittelijalle. Sinällään siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, ymmärtääkseni tuohon tulee kolme puolaa, jotka antavat kipinää 120° välein? Eli tuohon tarvitaan joku sopiva triggerijärjestely kampuralle ja sitten tarvittavat sytkälähdöt. Kone ei taida kuitenkaan kiertää ihan älyttömiä? Silloin luulisi pärjäävän sopivasti valituilla "normaaleilla" puolilla eikä tarvitse alkaa askartelemaan CDI-systeemien kanssa.
Näistä yleisimmistä Megasquirtin vaihtoehdoista sopiva voisi olla vaikka v3.0 piirilevy MS2 prosessorilla. Tosin tässäkin joutuu rakentelemaan ainakin kaksi sytkälähtöä ylimääräisillä virityksillä. Tai sitten jopa MS3 prosessori ja MS3X-lisäkortti, jolla saisi suoraan tarvittavat sytkälähdöt logiikkatasoisina ja ilmeisesti myöskin sekventiaalisen ruiskutuksen. Näissä on tosin sellainen puute, että kotelo ja liittimet eivät ole vesitiiviitä eivätkä muutenkaan erityisesti suunniteltu kestämään rajumpaa menoa. Suunnitellusta käytöstä sitten riippuu onko tämä kuinka iso ongelma. Karumpia oloja paremmin sietäviä versioitakin löytyy tarvittaessa.
Että kyllä tuon pitäisi olla ihan toteutettavissa oleva projekti, mutta haastetta voi olla luvassa vähän keskimääräistä enemmän.
Sytkäpuoli tuossa varmaan tulee olemaan yksi haastavimmista asioista, ainakin aloittelijalle. Sinällään siinä ei pitäisi olla mitään ihmeellistä, ymmärtääkseni tuohon tulee kolme puolaa, jotka antavat kipinää 120° välein? Eli tuohon tarvitaan joku sopiva triggerijärjestely kampuralle ja sitten tarvittavat sytkälähdöt. Kone ei taida kuitenkaan kiertää ihan älyttömiä? Silloin luulisi pärjäävän sopivasti valituilla "normaaleilla" puolilla eikä tarvitse alkaa askartelemaan CDI-systeemien kanssa.
Näistä yleisimmistä Megasquirtin vaihtoehdoista sopiva voisi olla vaikka v3.0 piirilevy MS2 prosessorilla. Tosin tässäkin joutuu rakentelemaan ainakin kaksi sytkälähtöä ylimääräisillä virityksillä. Tai sitten jopa MS3 prosessori ja MS3X-lisäkortti, jolla saisi suoraan tarvittavat sytkälähdöt logiikkatasoisina ja ilmeisesti myöskin sekventiaalisen ruiskutuksen. Näissä on tosin sellainen puute, että kotelo ja liittimet eivät ole vesitiiviitä eivätkä muutenkaan erityisesti suunniteltu kestämään rajumpaa menoa. Suunnitellusta käytöstä sitten riippuu onko tämä kuinka iso ongelma. Karumpia oloja paremmin sietäviä versioitakin löytyy tarvittaessa.
Että kyllä tuon pitäisi olla ihan toteutettavissa oleva projekti, mutta haastetta voi olla luvassa vähän keskimääräistä enemmän.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
Kiitos ArttuH
Luultavsti kolmella puolalla tulen tämän toteuttamaan jos se helpoin tapa megan kanssa.. mitään moottorin ohjaukseen liittyvää ei ole vielä hankittu juurikin siksi etten tarkalleen tiedä mitä mega tukee.
Koneen maksimi kierrokset tulee jäämään alle 9500rpm ja luultavasti paras teho tuleekin vastaan jo 8400rpm paikkeilla. sytytys tapahtuu 120asteen välein
Antureista millä antureilla minun olisi viisasta käskyttää megaa? kaasuläpän asentotunnistin, ilmamassa anturi, (jos mahdollista käyttää) Pakokaasun lämpotila EGT, mitä muuta minun on hankittava? koneen asentotunnistin (mitä mega tukee),
Trikkeri pyörä montako nastaa? monenko asteen välein?
Paljon kiitos jo tässä vaiheessa vastauksista, jos jollain vielä tietoa ja apua tarjota siinä vaiheessa kun kortit on hyppysissä mitä muutoksia niihin joutuu tekemään?
En ole aivan noviisii moottorin ohjauksien, tietokoneiden tai sähkös suhteen mutta on vielä paljon asiota johon tulen tarvitsemaan apua.
Luultavsti kolmella puolalla tulen tämän toteuttamaan jos se helpoin tapa megan kanssa.. mitään moottorin ohjaukseen liittyvää ei ole vielä hankittu juurikin siksi etten tarkalleen tiedä mitä mega tukee.
Koneen maksimi kierrokset tulee jäämään alle 9500rpm ja luultavasti paras teho tuleekin vastaan jo 8400rpm paikkeilla. sytytys tapahtuu 120asteen välein
Antureista millä antureilla minun olisi viisasta käskyttää megaa? kaasuläpän asentotunnistin, ilmamassa anturi, (jos mahdollista käyttää) Pakokaasun lämpotila EGT, mitä muuta minun on hankittava? koneen asentotunnistin (mitä mega tukee),
Trikkeri pyörä montako nastaa? monenko asteen välein?
Paljon kiitos jo tässä vaiheessa vastauksista, jos jollain vielä tietoa ja apua tarjota siinä vaiheessa kun kortit on hyppysissä mitä muutoksia niihin joutuu tekemään?
En ole aivan noviisii moottorin ohjauksien, tietokoneiden tai sähkös suhteen mutta on vielä paljon asiota johon tulen tarvitsemaan apua.
Alkajaisiksi kannattaa lueskella vaikka tuo Suomenkielinen manuska läpi, vaikka se onkin monesta kohtaa vähän ajastaan jäljessä. Sieltä löytyy kuitenkin nuo tarvittavat perusanturit yms.
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf
Ja sitten lisää jos Englanti taipuu:
http://www.msextra.com/
http://www.megamanual.com/index.html
Ilmamassa-anturia voi käyttää, jos sellaiseen päädyt. Mulla ei ole niistä kuitenkaan suuremmin kokemusta, joten en osaa suositella mitään. Läppämalliset kannattanee kuitenkin unohtaa kättelyssä. EGT-anturin voi myös liittää sopivalla lisäelektroniikalla, mutta sitä ei voi käyttää kuin dataloggaukseen, eli mitään aktiivista säätöä sen perusteella ei pääse isommin tekemään.
Asentoantureista käy likimain kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot. Lonkalta ehdottaisin vaikka jotain 24-2 hammastuksella olevaa triggeripyörää ja rautaan reagoivaa hall-anturia, esim Honeywell 1GT101. Toimivia vaihtoehtoja on paljon muitakin ja valinnassa on mekaanisen toteutuksen järkevyydelläkin paljon merkitystä.
Eiköhän tuota apua järjesty sitten tarvittavien modauksien yms. suhteenkin. Yleensä täällä kuten muuallakin saa aina paremmin vastauksia kohtuullisen tarkkaan rajattuihin kysymyksiin. Sellaisiin yleisluontoisiin ihmettelyihin "mitä kaikkee pystys tekemään ja mitä mun kantsis hommata?" ei niin helposti jaksa alkaa kirjoittamaan romaania vastaukseksi
Jos sähkö yleensä ja tietokoneet ei kauhistuta, niin se on jo hyvä alku tälle tielle.
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf
Ja sitten lisää jos Englanti taipuu:
http://www.msextra.com/
http://www.megamanual.com/index.html
Ilmamassa-anturia voi käyttää, jos sellaiseen päädyt. Mulla ei ole niistä kuitenkaan suuremmin kokemusta, joten en osaa suositella mitään. Läppämalliset kannattanee kuitenkin unohtaa kättelyssä. EGT-anturin voi myös liittää sopivalla lisäelektroniikalla, mutta sitä ei voi käyttää kuin dataloggaukseen, eli mitään aktiivista säätöä sen perusteella ei pääse isommin tekemään.
Asentoantureista käy likimain kaikki tarjolla olevat vaihtoehdot. Lonkalta ehdottaisin vaikka jotain 24-2 hammastuksella olevaa triggeripyörää ja rautaan reagoivaa hall-anturia, esim Honeywell 1GT101. Toimivia vaihtoehtoja on paljon muitakin ja valinnassa on mekaanisen toteutuksen järkevyydelläkin paljon merkitystä.
Eiköhän tuota apua järjesty sitten tarvittavien modauksien yms. suhteenkin. Yleensä täällä kuten muuallakin saa aina paremmin vastauksia kohtuullisen tarkkaan rajattuihin kysymyksiin. Sellaisiin yleisluontoisiin ihmettelyihin "mitä kaikkee pystys tekemään ja mitä mun kantsis hommata?" ei niin helposti jaksa alkaa kirjoittamaan romaania vastaukseksi

Jos sähkö yleensä ja tietokoneet ei kauhistuta, niin se on jo hyvä alku tälle tielle.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
Nyt näyttäs siltä että olen päätymässä tuohon ArttuH ehdottamaan v3.0 piirilevyyn ms3 rosessorilla ja ms3x lisäkorttiin (Jos kellään ei vinkkiä antaa miksi en päätyisi), kuulostaa minulle helpoimmalta vaihtoehdolta.
yritin kiireessä ettiä tuolta http://autotune.fi sivuilta rakennussarjaa tälle setille ja löysinkin viimein myös ton lisäkortin...siinäkin säästää heti 160e kun kasaa tämän itte ja tekee kerralla kunnon kotelon?
Antureita en pääse vielä valitsemaan. kone on sen verta pahasti kesken että niitä on viisain miettiä kun koneistetaan läppärunkoja, kantta, vatolaitteen koteloa, Mutta luulen että päädyn: lanka mallin ilmamassa, veden lämpötila (moottori), Koneen asentotunnistin. Ja kun ajatellaan että tässä käy taas niin että se ahdin on jo moottorissa kiinni kun sitä ensimmäistä käynnitystä teen onko nämä anturit oikea vaihtoehto?
Edittiä: Mistä kunnon boksi ja tiivis liitin... pitää kestää vettä, pakkasta, tärinää?
yritin kiireessä ettiä tuolta http://autotune.fi sivuilta rakennussarjaa tälle setille ja löysinkin viimein myös ton lisäkortin...siinäkin säästää heti 160e kun kasaa tämän itte ja tekee kerralla kunnon kotelon?
Antureita en pääse vielä valitsemaan. kone on sen verta pahasti kesken että niitä on viisain miettiä kun koneistetaan läppärunkoja, kantta, vatolaitteen koteloa, Mutta luulen että päädyn: lanka mallin ilmamassa, veden lämpötila (moottori), Koneen asentotunnistin. Ja kun ajatellaan että tässä käy taas niin että se ahdin on jo moottorissa kiinni kun sitä ensimmäistä käynnitystä teen onko nämä anturit oikea vaihtoehto?
Edittiä: Mistä kunnon boksi ja tiivis liitin... pitää kestää vettä, pakkasta, tärinää?
V3.0-levylle ei taida kovin helpolla löytyä tiivistä koteloa ja liittimiä, jotka sopisivat sille erityisen hyvin. Eli vaihtoehdoksi jää jonkun verran isomman kotelon ja paneeliin asennettavien liittimien käyttäminen. Sitten vaan tekee kotelon sisällä kytkennät hyppyjohdoilla levyltä liittimille.
MS3:lle ei taida muutenkaan olla vielä mitään vaihtelevia olosuhteita varten suunniteltua piirilevyä tai koteloa saatavilla. Tilanne tosin saattaa muuttua lähitulevaisuudessa.
Sitten jos "tyytyy" MS2:een, niin vaihtoehtoja alkaa löytymään enemmän. Esim. tällaisia:
http://www.autotune.fi/tuote/255/autotu ... toriohjain
http://www.k-data.org/kdfi/kdfi-v1-3-wi ... osure.html
viewtopic.php?f=3&t=2412
Nämä tosin saattavat vaatia enemmän tai vähemmän muokkausta, että niihin saa kaikki tarvitsemasi ominaisuudet käyttöön. Esim. tuohon mun boksiin pitäisi lisätä kolmas sytkälähtö.
Periaatteessa noilla antureilla pärjää. Ilman lämpöanturi voisi olla myös hyödyllinen ja ehkä jopa välttämätön, vaikka sitä teoriassa ei tarvitakkaan kuumalanka-anturin kanssa. En osaa sanoa kun en ole noiden ilmamääräantureiden kanssa pelannut. Jonkunlainen seoksen mittaus olisi myös varsin hyödyllinen. Lambda kai toimii oikein käytettynä myös 2t-koneiden kanssakin, ainakin aikansa. Pakolämpöjen mittaus olisi ehkä jossain määrin käyttökelpoinen vaihtoehto. No, tiedät varmaan itse paremmin millä keinoilla 2t-koneita nykypäivänä säädellään.
MS3:lle ei taida muutenkaan olla vielä mitään vaihtelevia olosuhteita varten suunniteltua piirilevyä tai koteloa saatavilla. Tilanne tosin saattaa muuttua lähitulevaisuudessa.
Sitten jos "tyytyy" MS2:een, niin vaihtoehtoja alkaa löytymään enemmän. Esim. tällaisia:
http://www.autotune.fi/tuote/255/autotu ... toriohjain
http://www.k-data.org/kdfi/kdfi-v1-3-wi ... osure.html
viewtopic.php?f=3&t=2412
Nämä tosin saattavat vaatia enemmän tai vähemmän muokkausta, että niihin saa kaikki tarvitsemasi ominaisuudet käyttöön. Esim. tuohon mun boksiin pitäisi lisätä kolmas sytkälähtö.
Periaatteessa noilla antureilla pärjää. Ilman lämpöanturi voisi olla myös hyödyllinen ja ehkä jopa välttämätön, vaikka sitä teoriassa ei tarvitakkaan kuumalanka-anturin kanssa. En osaa sanoa kun en ole noiden ilmamääräantureiden kanssa pelannut. Jonkunlainen seoksen mittaus olisi myös varsin hyödyllinen. Lambda kai toimii oikein käytettynä myös 2t-koneiden kanssakin, ainakin aikansa. Pakolämpöjen mittaus olisi ehkä jossain määrin käyttökelpoinen vaihtoehto. No, tiedät varmaan itse paremmin millä keinoilla 2t-koneita nykypäivänä säädellään.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Suurin ongelma mitä mulle tulee mieleen on pakoputkien lämpötilan mukaan muuttuva moottorin hengitys. Vaatii aikamoista neroutta saada ruisku pelaamaan ilman putken lämpötilan mittausta ja siihen perustuvaa aktiivista säätöä.
2-tahtisen turbon rakentaminen onkin kans oma taiteen haaransa, älä ihan kaikkia mäntiäsi myy, tulet varmasti tarvitsemaan muutaman itsekkin
Sen verran vinkkiä että ahtimen mitoittaminen on todellista mustaa magiaa, ala / keskikierroksilla ei tapahdu mitään ja yläkierroksilla ahdin on tukossa. Kaikki mitä olen nähnyt ja kuullut toimii siten että alle tehoalueen kulkee suurinpiirtein kuin hiukan nuhainen normaali moottori, sitten tehoalueella lähtee vetämään ja normi tehoalueen yläpuolelle tulee ihan mieletön vinkaisu. Tuo kannattaa ottaa huomioon putkia suunnitellessa. Vähän vaikea kompromissi kun pitkät vääntöputket tuppaa nakuttamaan herkästi. Samoin 2-tahtinen tuntuu tykkäävän "air priority" venttiilistä, eli että alipainealueella moottori pystyy ottamaan ilmaa jostain kaasuttimien / kaasuläpän lähistöltä. Ei ehkä kannata heti alkaa sitä turboa ymppäämään, se tosiaan on älyttömän vaikea saada toimimaan kunnolla.
Ittellä molemmat haaveena, siis ruisku ja turbo 2-tahtiseen, mutta tuntuu olevan täysi työ ajella "perinteiselläkin" moottorilla. Yhden turbon oon rakentanut ja vähän niinkuin meni mielenkiinto. Tosin aihio oli olematon roskispönttökilpuri mutta kumminkin. Tuskin koskaan noita teenkään, toivottavasti sulla on enemmän intoa
Hieno aihio sulla ainakin on.
2-tahtisen turbon rakentaminen onkin kans oma taiteen haaransa, älä ihan kaikkia mäntiäsi myy, tulet varmasti tarvitsemaan muutaman itsekkin

Ittellä molemmat haaveena, siis ruisku ja turbo 2-tahtiseen, mutta tuntuu olevan täysi työ ajella "perinteiselläkin" moottorilla. Yhden turbon oon rakentanut ja vähän niinkuin meni mielenkiinto. Tosin aihio oli olematon roskispönttökilpuri mutta kumminkin. Tuskin koskaan noita teenkään, toivottavasti sulla on enemmän intoa

-
- Megasquirttaaja
thanks mielenkiinnosta. tätä yritetään pikkuhiljaa viedä etiä päin ja osia haalitaan sitä mukaa kun ylimääräsiä kolikoita jää taskuun.
Tuota mietinkin mitenkä sen pakokaasun lämpötilan tiedon saa kerättyä talteen (tätäkö tarkoitit putkien lämmöllä) vai jottain muuta? EGT anturi olisi paras vaihtoehto tuohon pakokaasun mittaamiseen mutta mega ei vissiin ymmärrä sen antamaa dataa, tuntuuhan noissa ruisku kelkoissa olevan sitten noita lambda antureita joiden kestävyys hivenen mietityttää 2t käytössä ja onhan mulla apuna sit vielä ilman lämpötila, ilmamassa/map anturi (jos vain toisen saa), kaasuläpän asento anturi nyt ainakin.
En ole minäkään livenä nähnyt alhaalta ahtavaa 2T moottoria mutta asiaa voisi hivenen auttaa jos hankkisi muuttava siipisen ahtimen niinkuin http://www.aerocharger.com/ näitä ovat ihan hyvällä menestyksellä kelkkoihin laittaneet eikä tarttes miettiä öljynkierron kanssa.
Tuota mietinkin mitenkä sen pakokaasun lämpötilan tiedon saa kerättyä talteen (tätäkö tarkoitit putkien lämmöllä) vai jottain muuta? EGT anturi olisi paras vaihtoehto tuohon pakokaasun mittaamiseen mutta mega ei vissiin ymmärrä sen antamaa dataa, tuntuuhan noissa ruisku kelkoissa olevan sitten noita lambda antureita joiden kestävyys hivenen mietityttää 2t käytössä ja onhan mulla apuna sit vielä ilman lämpötila, ilmamassa/map anturi (jos vain toisen saa), kaasuläpän asento anturi nyt ainakin.
En ole minäkään livenä nähnyt alhaalta ahtavaa 2T moottoria mutta asiaa voisi hivenen auttaa jos hankkisi muuttava siipisen ahtimen niinkuin http://www.aerocharger.com/ näitä ovat ihan hyvällä menestyksellä kelkkoihin laittaneet eikä tarttes miettiä öljynkierron kanssa.
-
- Megajumala
Kolmos megaan can-väylään saa ainakin egt- mittauksia vaikka 8 kpl.
Yks hyvä vaitoehto tuohon on tuo JBperf io extender. Ite tilasin taannoin ja olikohan 3-400e luokkaa 8 egt piirillä
tulleineen ja rahteineen.
http://www.msextra.com/doc/ms3/egt.html
Ilmeisesti tuohon sais myös älyä käyttöön, mutta auttaa kuitenkin säätämiseen.
Yks hyvä vaitoehto tuohon on tuo JBperf io extender. Ite tilasin taannoin ja olikohan 3-400e luokkaa 8 egt piirillä
tulleineen ja rahteineen.
http://www.msextra.com/doc/ms3/egt.html
Ilmeisesti tuohon sais myös älyä käyttöön, mutta auttaa kuitenkin säätämiseen.
Niin, tuohon putkien "elämiseen" tuon ilmamassamittarin käyttö taitaa perustua. EGT anturithan yleensä laitetaan suht lähelle mäntää eli se mittaa lähinnä pakokaasun lämpötilaa. Eiköhän se toimisi niinkin että iskee anturin putken "belly" osaan, sieltä sais järkevää tietoa tehoalueen suhteen. Vboxeilla on mitattu prätkissä että ihan tavallisessa kiihdytyksessä toiselta viidennelle vaihteelle tehoalue nousee jopa yli 1000 rpm ylemmäs kun pakoputki lämpenee.
Niin eihän 2-tahtista voikkaan saada alhaalta ahtamaan, eikä siitä olisi varmaan juuri hyötyäkään. Tarkoitin että ahdin kuristaa jo ennestään hengetöntä tehoaluetta. Pitäis olla pieni ahdin että tehoalueelle mentäessä ahdinkin herää, mutta toisaalta pitäis olla iso ettei se ala huipputehoilla kuristamaan. Itse oon ajatellut että varmaan paras on tehdä todella vääntävät putket ja käyttää isoa ahdinta. Mä en oo hirveän hyvää kuullut noista muuttuvasiipisistä ahtimista, tosin ajattelin semmoisen nyt omaan prätkään (4t) nyt ympätä..
Tosta näkee aika hyvin lämpötilan vaikutuksen tehoalueeseen. Pyörä on 600cc Suzuki RG500, sininen käyrä ajettu "normaalisti" ja musta heti perään pakoputkien vesiruisku päällä. Vettä menee reipas desi per minuutti per putki ja alaraja oli 6000rpm

Niin eihän 2-tahtista voikkaan saada alhaalta ahtamaan, eikä siitä olisi varmaan juuri hyötyäkään. Tarkoitin että ahdin kuristaa jo ennestään hengetöntä tehoaluetta. Pitäis olla pieni ahdin että tehoalueelle mentäessä ahdinkin herää, mutta toisaalta pitäis olla iso ettei se ala huipputehoilla kuristamaan. Itse oon ajatellut että varmaan paras on tehdä todella vääntävät putket ja käyttää isoa ahdinta. Mä en oo hirveän hyvää kuullut noista muuttuvasiipisistä ahtimista, tosin ajattelin semmoisen nyt omaan prätkään (4t) nyt ympätä..
Tosta näkee aika hyvin lämpötilan vaikutuksen tehoalueeseen. Pyörä on 600cc Suzuki RG500, sininen käyrä ajettu "normaalisti" ja musta heti perään pakoputkien vesiruisku päällä. Vettä menee reipas desi per minuutti per putki ja alaraja oli 6000rpm

Nuo Aerochargerit on kyllä paperilla varsin fiksun oloisia kapistuksia ja kai ne jotenkin käytännössäkin toimii kerran niitä näyttää olevan käytössä etenkin kelkkojen turbosarjoissa. Joskus muutama vuosi sitten haaveilin tuollaista omaan pyörään ja pengoin sitten vähän perusteellisemmin tietoa. Löytyi aika paljon juttua, että nuo hajoaa varsin helposti jos pääsevät vähänkään ylikierroksille. Ja ylikierroksille meneminen taas tapahtuu aika helposti jos siipien säätö on vähänkään pielessä. Lisäksi tuttu jenkeistä kertoi, että hän ei ollut saanut huollettua omaa ahdintaan missään ja että valmistaja oli sillä hetkellä käytännössä konkurssissa vaikka nettisivuilla oli täysi mainostus päällä. Päätin näillä tiedoilla unohtaa mokomista haaveilun mitä myös helpotti se, että noita on hyvin nihkeästi saatavilla irrallisina ahtimina. Valmistaja ilmeisesti haluaa myydä niitä vain turbosarjojen valmistajille ym. isommille toimijoille.
Sitten mua vähän epäilyttää noiden käyttämä yksinkertaiseen painekelloon perustuva siipien säätö. Mun kokemuksien mukaan käytännössä tarvitaan jonkun verran hienostuneempaa säätöä jos tekniikasta halutaan saada täysi hyöty irti. Jollain sopivalla ahtimen ja koneen yhdistelmällä tuollainen yksinkertaisempikin säätö saattaa tietty toimia tarpeeksi hyvin.
Sitten mua vähän epäilyttää noiden käyttämä yksinkertaiseen painekelloon perustuva siipien säätö. Mun kokemuksien mukaan käytännössä tarvitaan jonkun verran hienostuneempaa säätöä jos tekniikasta halutaan saada täysi hyöty irti. Jollain sopivalla ahtimen ja koneen yhdistelmällä tuollainen yksinkertaisempikin säätö saattaa tietty toimia tarpeeksi hyvin.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
noniin tämäkin rojekti näyttää taas etenemisen merkkejä.. Läppärungot, imukurkut, lohko, kansi on koneisteltu blingfactoryn pajalla..Käykää lukasemassa http://kelkkalehti.com/keskustelu/index ... =72137.555
-
- Megasquirttaaja
Noniin aika ruveta haalimaan antureita ja suuttimia...
Minkähän kokoiset suuttimet on oltava jotta polttoaine riittäisi? Ja onko niillä ohmeilla väliä?
Linkkejä
Minkähän kokoiset suuttimet on oltava jotta polttoaine riittäisi? Ja onko niillä ohmeilla väliä?
Linkkejä
-
- Megajumala
Korkeaohmisilla ei tartte etuvastuksia tai flyback piirejä. Kaikissa megoissa ei ole flybackpiiriä.
http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#size
Tuolla laskuri, mutta en tiedä sit kuinka kaksitahtisuus vaikuttaa.
http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#size
Tuolla laskuri, mutta en tiedä sit kuinka kaksitahtisuus vaikuttaa.
-
- Megasquirttaaja
Niimpä...Tuo kone tulee viemään sitä polttoainetta varmasti aikas reippaasti joten aivan pienet ei riitä...veikkasin ite että suutin koko tulee olemaan 600cc/min mutta riittääkö se?
Ja mielellään moni reikäset...
Onko kellään laittaa linkkiä mistä löydän ja saa tarjota jos lojuu hyllyssä.
Ja mielellään moni reikäset...
Onko kellään laittaa linkkiä mistä löydän ja saa tarjota jos lojuu hyllyssä.
-
- Megasquirttaaja
Sitten tuo triggeri pyörä montako nastaa siinä olis hyvä olla? kun sylintereitä on 3 ja 120asteen välein tapahtus sytytys ja maksimi halkaisija pyörälle on noin 140mm ja sitä pitäisi saada luettua päästä. levyn vahvuus kärsii olla noin 6mm. mikä anturi olisi hyvä?
-
- Megasquirttaaja
Tossa kuva rojektin etenemisestä
Avaa kuva uuteen ikkunaan

Avaa kuva uuteen ikkunaan

Last edited by snowproboost on Tue Jul 03, 2012 19:29, edited 2 times in total.
Flyback kytkentä ehdottomasti ja mahdollisimman korkealle jännitteelle (36 V), tällöin suuttimen sulkeutuminen nopeutuu huomattavasti.JaniM wrote:Korkeaohmisilla ei tartte etuvastuksia tai flyback piirejä. Kaikissa megoissa ei ole flybackpiiriä.
Mitattu eräistä 12.5 ohmin suuttimista ilman flyback kytkentää, sulkeutuminen luokkaa 1700 us, 36 voltin flybackillä luokkaa 900 us.
Yhtään ahdettua 2tahtikonetta en ole rakentanu, mutta mitenkäs olis mekaaninen huuhtelupumppu a laSmokie wrote:...
...
Eaton tms. niinkuin noissa tais olla jo vuonna nakki (vai oliko ne kaikki alunperin dieseleitä??).
No real power, just turboshit!
Riittävän suuttimien koon saa periaatteessa laskettua vaikka noilla laskureilla. Tosin olen lueskellut joitain kommentteja, joiden mukaan 2t-koneissa olisi hyvä käyttää reilusti isompia suuttimia kuin mitä nämä laskurit suosittelevat. Kannattaa penkoa msextran foorumilta (http://www.msextra.com/forums/index.php) nimimerkin "whittlebeast" kirjoituksia. Voit käyttää korkea- tai matalaohmisia suuttimia, boksi tukee kumpiakin. Korkeaohmisten kanssa elämä on hiukan yksinkertaisempaa, ei tarvitse arpoa PWM-parametrejä. Jos haluaa alkaa hifistelemään, niin kannattaa etsiä mahdollisimman pienellä avautumisajalla (tai siis offsetilla) olevat suuttimet. Tästä on etua tyhjäkäynnin ja pintakaasualueiden säädettävyyteen kun joudut kuitenkin käyttämään suhteellisen isoja suuttimia.
Triggeripyörä kannattanee tehdä mustasta raudasta ja anturina voi sitten käyttää rautaa tunnistavaa hall-anturia (esim. Honeywell 1GT101) tai VR-anturia. VR-anturilla taitaa olla vähän isompi riski sähköisten häiriöiden aiheuttamiin ongelmiin ja hall-anturilla taas saattaa mennä vähän tiukille hampaan minimikoon kanssa. Itse kokeilisin ehkä ennemmin VR-anturia. Hammasluvun pitää olla sylinterimäärällä jaollinen. Kannattaa käyttää kohtuullisen suurta hammasmäärää jotta synkronointi startin aikana tapahtuu luotettavasti. Mutta toisaalta taas liian isolla hammasmäärällä hammasväli menee turhan tiukaksi. 24-2 voisi esimerkiksi olla hyvä vaihtoehto tuon kokoiselle pyörälle (kuten jo olikin puhetta).
Suuttimia ja antureita löytyy esim. näiltä:
http://www.vpv-motorracing.fi/index2.html
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/88/
http://www.autotune.fi/
Triggeripyörä kannattanee tehdä mustasta raudasta ja anturina voi sitten käyttää rautaa tunnistavaa hall-anturia (esim. Honeywell 1GT101) tai VR-anturia. VR-anturilla taitaa olla vähän isompi riski sähköisten häiriöiden aiheuttamiin ongelmiin ja hall-anturilla taas saattaa mennä vähän tiukille hampaan minimikoon kanssa. Itse kokeilisin ehkä ennemmin VR-anturia. Hammasluvun pitää olla sylinterimäärällä jaollinen. Kannattaa käyttää kohtuullisen suurta hammasmäärää jotta synkronointi startin aikana tapahtuu luotettavasti. Mutta toisaalta taas liian isolla hammasmäärällä hammasväli menee turhan tiukaksi. 24-2 voisi esimerkiksi olla hyvä vaihtoehto tuon kokoiselle pyörälle (kuten jo olikin puhetta).
Suuttimia ja antureita löytyy esim. näiltä:
http://www.vpv-motorracing.fi/index2.html
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/88/
http://www.autotune.fi/
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Kokenut Megasquirttaaja
Avautumisajalla / Offsetillä, tai muulla "ajalla" ei niinkään ole merkitystä, vaan suuttimen "lineaarisella" alueella oleva minimiruiskutusmäärä vaikuttaa.ArttuH wrote:..... Jos haluaa alkaa hifistelemään, niin kannattaa etsiä mahdollisimman pienellä avautumisajalla (tai siis offsetilla) olevat suuttimet. Tästä on etua tyhjäkäynnin ja pintakaasualueiden säädettävyyteen kun joudut kuitenkin käyttämään suhteellisen isoja suuttimia....
Mielestäni ei kannata edes harkita muita kuin Bosch EV14 suuttimia. (600cc tuntuu yhtäkkiä vähän pieneltä)
Totta sinällään, mutta ymmärtääkseni tuo minimiruiskutusmäärä on yleensä enemmän tai vähemmän sidoksissa avautumis- ja sulkeutumisaikoihin. Eli käytännössä varsin pitkälle samasta asiasta on kyse molemmissa.harrastaja wrote: Avautumisajalla / Offsetillä, tai muulla "ajalla" ei niinkään ole merkitystä, vaan suuttimen "lineaarisella" alueella oleva minimiruiskutusmäärä vaikuttaa.
Mitä ylivoimaisia ominaisuuksia noissa Boschin suuttimissa on verrattuna esim. Siemensin/Continentalin vastaaviin? En nyt äkkiä löytänyt noille Boscheille niin kattavaa datalehteä, että olisi päässyt kunnolla vertailemaan.Mielestäni ei kannata edes harkita muita kuin Bosch EV14 suuttimia. (600cc tuntuu yhtäkkiä vähän pieneltä)
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
Niin "yleensä enemmän tai vähemmän sidoksissa ", mutta juuri käytännössä ei.
Vaikkapa tuossa selventävä esimerkki...
http://www.injectordynamics.com/ID2000vsBSH1600.jpg
Noissa suuttimissa "avautumisaika", Offset tai miksinytvaan sitä DT:tä haluaa nimittää on melkein samat.
Mutta ID2000:lla voi ruutata paljon alle 100cc/min, kun tolla järkky Boschilla ei oikein alle 200cc onnistu.
Ja toinen, seuraavassa Bosch EV1 "440cc", "Offset" noin 0,5ms ja minimi luokkaa 40-50cc/min.
https://picasaweb.google.com/1060588191 ... 5245219570
Vertailuksi ID1000, Offsetti lähes 1ms ja minimi menee alle ton edellisen.
https://picasaweb.google.com/1060588191 ... 3498348226
Siemens/Cont. suuttimia voi harkita, JOS tietää, että ne on kunnolla sarjoitettu (lue. dynaamisesti ja vielä pienillä aukioloajoilla)
.
Vaikkapa tuossa selventävä esimerkki...
http://www.injectordynamics.com/ID2000vsBSH1600.jpg
Noissa suuttimissa "avautumisaika", Offset tai miksinytvaan sitä DT:tä haluaa nimittää on melkein samat.
Mutta ID2000:lla voi ruutata paljon alle 100cc/min, kun tolla järkky Boschilla ei oikein alle 200cc onnistu.
Ja toinen, seuraavassa Bosch EV1 "440cc", "Offset" noin 0,5ms ja minimi luokkaa 40-50cc/min.
https://picasaweb.google.com/1060588191 ... 5245219570
Vertailuksi ID1000, Offsetti lähes 1ms ja minimi menee alle ton edellisen.
https://picasaweb.google.com/1060588191 ... 3498348226
Siemens/Cont. suuttimia voi harkita, JOS tietää, että ne on kunnolla sarjoitettu (lue. dynaamisesti ja vielä pienillä aukioloajoilla)

Ok, uskotaan että noista löytyy käytännön esimerkkejä joissa pienin lineaarinen aukioloaika ja avautumisaika/offset eivät korreloi keskenään. Taas viisastuttiin hiukan lisää. Itse en ole tehnyt noin kattavaa vertailua eri suuttimien spekseistä saati sitten käytännössä mittaillut. Noin kattavia speksejä kun ei ihan kaikista suuttimista ole helpolla saatavilla.
Eli sulla on siis ihan konkreettista tietoa noista EV14-suuttimista, että niissä lineaarinen toiminta-alue yms. parametrit ovat selvästi paremmat kuin useimmissa kilpailijoissa? Tämä siis ihan vilpittömänä kysymyksenä. Useimmiten kun tuollaiset "X on paras, muut ihan paskoja!" -tyyliset kommentit tuppaavat perustumaan johonkin ihan muuhun kuin todelliseen tietoon
Eli sulla on siis ihan konkreettista tietoa noista EV14-suuttimista, että niissä lineaarinen toiminta-alue yms. parametrit ovat selvästi paremmat kuin useimmissa kilpailijoissa? Tämä siis ihan vilpittömänä kysymyksenä. Useimmiten kun tuollaiset "X on paras, muut ihan paskoja!" -tyyliset kommentit tuppaavat perustumaan johonkin ihan muuhun kuin todelliseen tietoon

Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirttaaja
Soittellu noita suuttimia ympäri suomen mutta kellään ei oikein tunnu olevan kokemusta 2T vehkeiden suutin koosta mitä sen siis pitäsi olla tossa minun vehkeessä. voishan sinne työntää reilusti isommat mutta saako tyhjäkäynti aluetta säätöön isoilla?
Eräs käuppias suositteli 1000cc bossilaisia, kun sanoin hälle että mitenkä sitten alakierrosten säätö, totes että nämä on parhaat kyllä näillä saa säädettyä, Vakuuttavia vastauksia.
Onko kellään suositella suuttimia? Vois kuvitella näin maalaisjärellä että mitä kevyempi on neula ja kela sen parempi vai vaikuttaako tämmöset seikat ollenkaan? Neuvokaa nyt tietämätöntä.
Luulishan että näitä 2T ruiskuja olis tehty ennenkin vai? Vai eikö tietoa vain tahdota sit jakaa?
Eräs käuppias suositteli 1000cc bossilaisia, kun sanoin hälle että mitenkä sitten alakierrosten säätö, totes että nämä on parhaat kyllä näillä saa säädettyä, Vakuuttavia vastauksia.
Onko kellään suositella suuttimia? Vois kuvitella näin maalaisjärellä että mitä kevyempi on neula ja kela sen parempi vai vaikuttaako tämmöset seikat ollenkaan? Neuvokaa nyt tietämätöntä.
Luulishan että näitä 2T ruiskuja olis tehty ennenkin vai? Vai eikö tietoa vain tahdota sit jakaa?
-
- Megajumala
No mites olisi ostaa kahdet suuttimet? Alakierroksilla toimii yhdet ja sit yläkierroksilla tulee toiset peliin?
Siloin saa ainakin säätöihin ja mikä versio Megasta tulossa?
Eli staged injection. Kolmosmegalla taitaa vielä pystyä tuon tekeen sekventiaalisesti.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... htm#staged
http://www.msextra.com/doc/ms3/Staged_Injection.html
Toiset suuttimet ilmanputsariin tuohon imusuppilon reunalle.
Siloin saa ainakin säätöihin ja mikä versio Megasta tulossa?
Eli staged injection. Kolmosmegalla taitaa vielä pystyä tuon tekeen sekventiaalisesti.
http://www.msextra.com/doc/ms2extra/MS2 ... htm#staged
http://www.msextra.com/doc/ms3/Staged_Injection.html
Toiset suuttimet ilmanputsariin tuohon imusuppilon reunalle.
Eikös nuo injector dynamicsin suuttimet ole ihan kärkikastia. Osta ne.
-
- Megasquirttaaja
Onko tuo samaa sarjaa`?
http://www.virtalaracing.com/polttoaine ... usuuttimet
Bosch EV 14 1000 cc Huippusuutin hinta 125,00 e/kpl
Edit: Niin kaksilla suuttimilla voisi muuten toteuttaa mutta tila ei anna oikein mistään myöten... toki jos olisin tehnyt tausta tutkimusta enenmän niin tältäkin suutin ongelmalta olis vältytty, olis tehny alun pitäen kahdella nuo imurungot.
http://www.virtalaracing.com/polttoaine ... usuuttimet
Bosch EV 14 1000 cc Huippusuutin hinta 125,00 e/kpl
Edit: Niin kaksilla suuttimilla voisi muuten toteuttaa mutta tila ei anna oikein mistään myöten... toki jos olisin tehnyt tausta tutkimusta enenmän niin tältäkin suutin ongelmalta olis vältytty, olis tehny alun pitäen kahdella nuo imurungot.
-
Kannattaa katsella noita ID:n sivuja, siellä selviää aika paljon.
Aloittaa vaikka tästä....
http://www.injectordynamics.com/LowPulseTech.html
Ja tuolla laskuri, missä kaksitahtikin...
http://www.injectordynamics.com/HPCalculator.html
Enhän väittänyt, että "X on paras..." vaan mielestäni niitten toimivuudesta on eniten tietoa ja niitä saa järjellisesti Suomesta.
Voi vaikkapa ne Siemensit olla toimivia, mutta en ole yhtään mittausta nähnyt (paitsi sellaisia, missä ei toimi, mutta ne oli ID/Paul Yawin (< jenkki
) näyttämiä joten varaus, vaikka kyseinen herra kertookin asiallisesti asioista).
Tai sitten voishan uudet Delphit olla hyviä, mutta ei mitään käsitystä mistä niitä yleensä saa.
Lähinnä siis tarkoitin niitä kaikkia "vanhanmallisia" suuttimia
.
Aloittaa vaikka tästä....
http://www.injectordynamics.com/LowPulseTech.html
Ja tuolla laskuri, missä kaksitahtikin...
http://www.injectordynamics.com/HPCalculator.html
Enhän väittänyt, että "X on paras..." vaan mielestäni niitten toimivuudesta on eniten tietoa ja niitä saa järjellisesti Suomesta.
Voi vaikkapa ne Siemensit olla toimivia, mutta en ole yhtään mittausta nähnyt (paitsi sellaisia, missä ei toimi, mutta ne oli ID/Paul Yawin (< jenkki

Tai sitten voishan uudet Delphit olla hyviä, mutta ei mitään käsitystä mistä niitä yleensä saa.
Lähinnä siis tarkoitin niitä kaikkia "vanhanmallisia" suuttimia

-
- Megasquirttaaja
Muutama tunti menee tuota tunerstudiota opetellessa mutta pikkuhiljaa, sain jopa jonkunlaiset kartat tehtyä valmiiksi suuntaa antamaan.
Ja jos jollain tarjota suuttimia 850cc-1050cc/min niin ilmottelee, tarvetta olis myös antureille eli jos hyllyssä lojuu niin ottaa yhteyttä.
Ja jos jollain tarjota suuttimia 850cc-1050cc/min niin ilmottelee, tarvetta olis myös antureille eli jos hyllyssä lojuu niin ottaa yhteyttä.