Ennakot on maltilliset 22-23 astetta täydellä rähinällä (huom madallettu puristus).
Varttimaililla tämä menee nyt tällä hetkellä 11.8s ja 203km/h

Moderator: Masi_K
Imuventtiilin avautumisen myöhästäminen lisää overlappia.kynsi wrote:Tuosa tuo kuvaaja mun nokan huuhtelutilanteesta kärsis varmaan päästellä tuota imunokka myöhemmälle, vaikkakin overlappia menetetään:
ööö... millä kaavallaBenkku wrote:Imuventtiilin avautumisen myöhästäminen lisää overlappia.kynsi wrote:Tuosa tuo kuvaaja mun nokan huuhtelutilanteesta kärsis varmaan päästellä tuota imunokka myöhemmälle, vaikkakin overlappia menetetään:
Eli tarkotti varmaan toisinpäin, imuventtiilin avautumisen myöhästäminen pienentää overlappia....ettei tule väärinkäsityksiä kenellekkään.Höylä wrote:ööö... millä kaavallaBenkku wrote:Imuventtiilin avautumisen myöhästäminen lisää overlappia.kynsi wrote:Tuosa tuo kuvaaja mun nokan huuhtelutilanteesta kärsis varmaan päästellä tuota imunokka myöhemmälle, vaikkakin overlappia menetetään:
No ei, mitä myöhemmin avaat imun sitä myöhemmin se myös sulkeutuu - eli kun ollaan sulkurampilla (laskeva nosto) - tällöin imunokan sulkukulman kääntäminen myöhäisemmälle siis enemmän JYKK:n lisää overlappia YKK:ssa.suihkukone wrote:Eli tarkotti varmaan toisinpäin, imuventtiilin avautumisen myöhästäminen pienentää overlappia....ettei tule väärinkäsityksiä kenellekkään.
AAMEN.teg wrote:Benkulla on varmaan mennyt imu- ja pakoventtiili sekaisin. Katsoppas kuvasta punaista viivaa. Jos sitä myöhäistetään, eli siirretään oikealle, se siirtyy kauemmas yläkuolokohdasta. Yläkuolokohdassa on alue jossa myös pakoventtiili on auki. Aluetta, jossa molemmat venttiilit ovat yhtä aikaa auki, kutsutaan "overlapiksi".
Juurikin niin ajattelin, katsoin kuvaajaa - ajattelematta sen pidemmälle. Jos kuvaajan punaista siirrät oikealle overlappi suurenee.teg wrote:Benkulla on varmaan mennyt imu- ja pakoventtiili sekaisin. Katsoppas kuvasta punaista viivaa. Jos sitä myöhäistetään, eli siirretään oikealle, se siirtyy kauemmas yläkuolokohdasta. Yläkuolokohdassa on alue jossa myös pakoventtiili on auki. Aluetta, jossa molemmat venttiilit ovat yhtä aikaa auki, kutsutaan "overlapiksi".
Tä? Siis yhdessä moottorissa ja yhdessä sylinterissä? Hetki = parin kampiakselin kierroksen aikana?teg wrote:Pakoventtiili aukeaa hetkeä ennen imuventtiiliä.
Eli elkää nyt tuomitko polttomoottoria ihan toimimattomaksi keksinnöksi pelkästään tuon excel-kuvaajan perusteella.kynsi wrote:oikeasti nuo ventiilien käyrät jatkuu alaspäin, mutta en syöttäny enempää arvoja, niin pomppaa kattoon noin.
Joo niinhän tekstin mukaan onkin.teg wrote:Katso vielä kerran kuvaajaa. Jos punainen käyrä siirtyy oikealle niin overlap pienenee, koska sen avauma yhtä aikaa pakoventtiilin kanssa pienenee.
Ps. Nuo muuten ovat moottorin toiminnan kannalta ihan oikein päin. Pakoventtiili aukeaa hetkeä ennen imuventtiiliä.
Pääsääntöisesti kaikissa 4 tahtisissa moottoreissa pakoventtiili aukeaa hetkeä (alle 360 astetta) ennen imuventtiiliä.Jussi wrote: Tä? Siis yhdessä moottorissa ja yhdessä sylinterissä? Hetki = parin kampiakselin kierroksen aikana?![]()
koska sulla on noin hyvä tilanne pakopaineiden/ahtojen osalta, niin overlapin menetys voi kostaantua juuri siinä, että ei tehot nouse... koita lisätä kokeeksi overlappia, kun ei tuon suurempi homma ole (15 min.)kynsi wrote:
PS: kaveri katteli pakopaineita vedon aikana, oli 1.25, kun ahdot 1.45 ai muka koolla ei ole väliä.
Katsoitko tuon:kynsi wrote:Coil are on the plugs now!!! Prkele
Nuo on 115 H loppuiset mitkä lopulta ähräsin megaruutalle toimimaan. Esimerkkiä ei suoraan noille 115H malleille ole netissä suoraan. Eipä tietenkään. Joten piti testailla puolaa aika paljon irtaallaan ensiksi.
......
Elikkä ledeille lähtevistä 1kohm vastuksista otin kolmelle BD 140 tyyppiseen PNP transistoriin ohjauksen. Eli pämä PNP vetäsee singaalia puolaa ladatessa kylmän viileesti suoraan 5 volttiin. Vasemman jalan tinasin suoraan 5v. Näin koska puolissa on melko julma "pulldown" joten perinteisen pikkukikkaretransistorin ylösveto ei riitä singaaliksi. Puolasta mitattuna 380ohm oli COP pinnien 2-3 välillä.