Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Nyt on päästy mersua rääkkäämään oikein kunnolla. Kone vetää ala alueella ihan mukavasti ja sitten 4000 kohdalla alkaa tapahtua ja 4500-5000 tulee vielä painekerrointa peliin. Ahtoa on 1.3-1.5 bar

Ennakot on maltilliset 22-23 astetta täydellä rähinällä (huom madallettu puristus).

Varttimaililla tämä menee nyt tällä hetkellä 11.8s ja 203km/h 8) . Pikkuvikaa on vielä jokapaikassa, joten puuhaa riittää.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Tänä iltana olin uhkarohkealla tuulella ja laittelin syttyennakon tuonne 26 asteeseen (1.4bar). Ja edelliseen nähden auto vetää kuin eläin... Tekisi mieli laitella ehkä vielä vähän lisää...

Edit: nyt ennakko siellä 24-25 astetta 1.5 barilla.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Nyt ojn penkkireissu takana. 8)

559@697

Pettymyshän tuo on, mutta eihän toisaalta tätä konetta ole kierroksille viritettykään. Kulki tiellä nyt niin hyvin, että odotin enemmän.

Useampia vetoja otettiin. Ensin oli kierroksilla 10.1 AFR ja notkahdus. Muutin 11.2seen ja tuli parikytä heppaa. Sitten syttyä 1-2 astetta ja taas parikyt heppaa. Siihen jätettiin. Tehokäyrä on melko tasainen ylhäällä ei ole semmoista maksimitehon "piikkiä". Sytyllä ehkä tulisi lisää jos joskus taas innostuu sääteleen.
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by Smokie »

Ai pettymys? :roll:

Älä huijaannu laihentamaan seosta. Tulee kyllä aina enemmän voimaa mitä lähemmäs menee stokiometristä seosta mutta samalla lähestyy mäntäkauppareissu. Pidä vaan niin rikkaalla mitä sytkä jaksaa sytkyttää. Itte en oo saanut mitään kamalaa aikaan hurjilla ennakoilla, sillä varauksella ettei pääse naksuttelemaan. Mun prätkä ainakin tykkäsi ennakoista, teho lisääntyi ~20% kun laittoi reilusti ennakkoa. Keskikierroksilla oli vaan 45 astetta, ahdoilla piti vähän vähentää kun munat surkastui :lol:
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

[quote="Smokie"]Ai pettymys? :roll:

Älä huijaannu laihentamaan seosta. quote]

Tarkoitus pitää 11.5 paremmalla puolella.

Ennakko vaikutti tehoihin hurjan paljon. Kierroksilla 6500-7000 tuli 1-2 asteella n. 70hv.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Siinä on muistiinpanoja siitä, kun ajoitin nokat, siitä on yli vuosi aikaa.

Image

Tuosa tuo kuvaaja mun nokan huuhtelutilanteesta kärsis varmaan päästellä tuota imunokka myöhemmälle, vaikkakin overlappia menetetään:

Image

oikeasti nuo ventiilien käyrät jatkuu alaspäin, mutta en syöttäny enempää arvoja, niin pomppaa kattoon noin. Sillä ei kylläkään ole merkitystä. Asia tulee siitä huolimatta selväksi edit, niin ja tuo pystyakseli on mm dekkitasosta. Ja ylin arvo on venttiilien seetiasema, kulmaa ei ole otettu huomioon, mutta se olisi helppo lätkästä tuohon mukaan cosinilauseena.


Tehotkin alkaa näkyä logista suht oikein, siihen piti syöttää omatekoinen custom kaava. Kaava käyttää auton kiihtyvyyttä A ja nopeutta V laskeakseen tehon P. Tärstä laitoin uuden threadin säätäminen osioon.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by Benkku »

kynsi wrote:Tuosa tuo kuvaaja mun nokan huuhtelutilanteesta kärsis varmaan päästellä tuota imunokka myöhemmälle, vaikkakin overlappia menetetään:
Imuventtiilin avautumisen myöhästäminen lisää overlappia.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by Höylä »

Benkku wrote:
kynsi wrote:Tuosa tuo kuvaaja mun nokan huuhtelutilanteesta kärsis varmaan päästellä tuota imunokka myöhemmälle, vaikkakin overlappia menetetään:
Imuventtiilin avautumisen myöhästäminen lisää overlappia.
ööö... millä kaavalla :shock:
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by suihkukone »

Höylä wrote:
Benkku wrote:
kynsi wrote:Tuosa tuo kuvaaja mun nokan huuhtelutilanteesta kärsis varmaan päästellä tuota imunokka myöhemmälle, vaikkakin overlappia menetetään:
Imuventtiilin avautumisen myöhästäminen lisää overlappia.
ööö... millä kaavalla :shock:
Eli tarkotti varmaan toisinpäin, imuventtiilin avautumisen myöhästäminen pienentää overlappia....ettei tule väärinkäsityksiä kenellekkään.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by Benkku »

suihkukone wrote:Eli tarkotti varmaan toisinpäin, imuventtiilin avautumisen myöhästäminen pienentää overlappia....ettei tule väärinkäsityksiä kenellekkään.
No ei, mitä myöhemmin avaat imun sitä myöhemmin se myös sulkeutuu - eli kun ollaan sulkurampilla (laskeva nosto) - tällöin imunokan sulkukulman kääntäminen myöhäisemmälle siis enemmän JYKK:n lisää overlappia YKK:ssa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by teg »

Benkulla on varmaan mennyt imu- ja pakoventtiili sekaisin. Katsoppas kuvasta punaista viivaa. Jos sitä myöhäistetään, eli siirretään oikealle, se siirtyy kauemmas yläkuolokohdasta. Yläkuolokohdassa on alue jossa myös pakoventtiili on auki. Aluetta, jossa molemmat venttiilit ovat yhtä aikaa auki, kutsutaan "overlapiksi".
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by suihkukone »

teg wrote:Benkulla on varmaan mennyt imu- ja pakoventtiili sekaisin. Katsoppas kuvasta punaista viivaa. Jos sitä myöhäistetään, eli siirretään oikealle, se siirtyy kauemmas yläkuolokohdasta. Yläkuolokohdassa on alue jossa myös pakoventtiili on auki. Aluetta, jossa molemmat venttiilit ovat yhtä aikaa auki, kutsutaan "overlapiksi".
AAMEN.
jos imua myöhäistetään tai pakoa aikaistetaan niin overlap pienenee.
Ja jos imua aikaistetaan tai pakoa myöhästetään niin overlap kasvaa.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by Benkku »

teg wrote:Benkulla on varmaan mennyt imu- ja pakoventtiili sekaisin. Katsoppas kuvasta punaista viivaa. Jos sitä myöhäistetään, eli siirretään oikealle, se siirtyy kauemmas yläkuolokohdasta. Yläkuolokohdassa on alue jossa myös pakoventtiili on auki. Aluetta, jossa molemmat venttiilit ovat yhtä aikaa auki, kutsutaan "overlapiksi".
Juurikin niin ajattelin, katsoin kuvaajaa - ajattelematta sen pidemmälle. Jos kuvaajan punaista siirrät oikealle overlappi suurenee.

Käytännössähän juurikin toisinpäin, tuossa kuvaajassa nokkakäyrät moottorin toimintaan nähden siis väärinpäin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by teg »

Katso vielä kerran kuvaajaa :). Jos punainen käyrä siirtyy oikealle niin overlap pienenee, koska sen avauma yhtä aikaa pakoventtiilin kanssa pienenee.

Ps. Nuo muuten ovat moottorin toiminnan kannalta ihan oikein päin. Pakoventtiili aukeaa hetkeä ennen imuventtiiliä.
Jussi
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon Feb 28, 2005 10:53
Location: Mikkeli

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by Jussi »

teg wrote:Pakoventtiili aukeaa hetkeä ennen imuventtiiliä.
Tä? Siis yhdessä moottorissa ja yhdessä sylinterissä? Hetki = parin kampiakselin kierroksen aikana? :)
Tarkoitit varmaan sanoa, että imuventtiili aukeaa hetkeä ennen pakoventtiilin kiinnimenoa? On yhtäkuin overlap.
kynsi wrote:oikeasti nuo ventiilien käyrät jatkuu alaspäin, mutta en syöttäny enempää arvoja, niin pomppaa kattoon noin.
Eli elkää nyt tuomitko polttomoottoria ihan toimimattomaksi keksinnöksi pelkästään tuon excel-kuvaajan perusteella.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by Benkku »

teg wrote:Katso vielä kerran kuvaajaa :). Jos punainen käyrä siirtyy oikealle niin overlap pienenee, koska sen avauma yhtä aikaa pakoventtiilin kanssa pienenee.

Ps. Nuo muuten ovat moottorin toiminnan kannalta ihan oikein päin. Pakoventtiili aukeaa hetkeä ennen imuventtiiliä.
Joo niinhän tekstin mukaan onkin.

<clip>
ylin arvo on seetiasema...
</clip>
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by teg »

Jussi wrote: Tä? Siis yhdessä moottorissa ja yhdessä sylinterissä? Hetki = parin kampiakselin kierroksen aikana? :)
Pääsääntöisesti kaikissa 4 tahtisissa moottoreissa pakoventtiili aukeaa hetkeä (alle 360 astetta) ennen imuventtiiliä.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Noniin. Nyt on imunokka käännetty 1mm 10ast JYKK.

Bensakarttaa piti nostella, että seokset pysyy samana, eli suunta on oikea. 8)

Mutta... Teho ei noussu paskaakaan, joten huomio taas tuoinne kipinäpuolelle, Pikakokeiluna dvellit 4.2ms ja discharge 0.00. (Oli jostakin syystä ollut 3.6 ja 0.5ms)

Sehän rupesi sysäämään, mutta ei se teho nouse enää 5600 jälkeen.

Pitää viskellä suorasytyt paikoilleen. COP mallia VW 1.8T, joita aiemminkin koitin laittaa, mutta se jäi tekemättä loppuun. Enkat noille puolille taitaa olla 9.5sekunnin varttimaili 1.8 koneella.

Vai myöhöhäistäiskö nenukkia vielä vähäsen, kun oli niin nätti 15min homma... :twisted:

PS: kaveri katteli pakopaineita vedon aikana, oli 1.25, kun ahdot 1.45 ai muka koolla ei ole väliä.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by Höylä »

kynsi wrote:
PS: kaveri katteli pakopaineita vedon aikana, oli 1.25, kun ahdot 1.45 ai muka koolla ei ole väliä.
koska sulla on noin hyvä tilanne pakopaineiden/ahtojen osalta, niin overlapin menetys voi kostaantua juuri siinä, että ei tehot nouse... koita lisätä kokeeksi overlappia, kun ei tuon suurempi homma ole (15 min.) :roll:
ai jaa, tänne saa nyt oikein allekirjoituksenkin :o
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Nyt on kokeiltu imunokalle jopa 10asteen myöhäistystä, johan sitten alko tehokäyrä jotenkin nousemaan.

Eli tälli on about 1mm 15 ast JYKK ja keskikohta 116 astetta. Nokat on kutakuin keskellä toisiinsa nähden.

Pikkusen tuli tieten lisää voimaa tuonne 6500rpm, kun logi näytti ennen viimeisen 5 asteen kääntöä jotain 450hv koneesta ja modin jälkeen 580hv koneesta. Persdynon asteikkokin meinasi loppua kesken kun eka vedon otin :D

Sytty oireilee tupsahtamalla siinä 5000-6000 kohdilla.

Nokan kääntö auttoi osakaasulla ajoa. Kulkee kevyemmin pintakaasulla, mutta jossain 2500-3000 tulee semmoinen aiempaa hieman ehkä laiskempi kohta täyskaasulla. Mutta sitten kun vetää niin se tulee jotenkin jouhevammin alueelle.
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Coil are on the plugs now!!! Prkele

Nuo on 115 H loppuiset mitkä lopulta ähräsin megaruutalle toimimaan. Esimerkkiä ei suoraan noille 115H malleille ole netissä suoraan. Eipä tietenkään. Joten piti testailla puolaa aika paljon irtaallaan ensiksi.



Niitä on tuosa hyllyllä monenlaisia, mutta nuihin 115H sitten kuitenkin päädyin. Kaikille nuille COP:eille mitä mulla tuosa on, on yhteistä kuitenkin tuo sisäinen syttyvahvistus. Syttyulostulon kätisyys piti muuttaa joten kompponenteista tuli uupelo, kun piti saada 3kpl PNP transistoreita.
Onneksi Ylivieskan RTV huollosta sain, kiitos vaan sinne avusta ja ohjeista.

Kävi hienosti jonkun aikaa mutta tuli vikaa, jonka kanssa taas tällä hetkellä painin.

Elikkä ledeille lähtevistä 1kohm vastuksista otin kolmelle BD 140 tyyppiseen PNP transistoriin ohjauksen. Eli pämä PNP vetäsee singaalia puolaa ladatessa kylmän viileesti suoraan 5 volttiin. Vasemman jalan tinasin suoraan 5v. Näin koska puolissa on melko julma "pulldown" joten perinteisen pikkukikkaretransistorin ylösveto ei riitä singaaliksi. Puolasta mitattuna 380ohm oli COP pinnien 2-3 välillä.
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by tty »

kynsi wrote:Coil are on the plugs now!!! Prkele

Nuo on 115 H loppuiset mitkä lopulta ähräsin megaruutalle toimimaan. Esimerkkiä ei suoraan noille 115H malleille ole netissä suoraan. Eipä tietenkään. Joten piti testailla puolaa aika paljon irtaallaan ensiksi.
......
Elikkä ledeille lähtevistä 1kohm vastuksista otin kolmelle BD 140 tyyppiseen PNP transistoriin ohjauksen. Eli pämä PNP vetäsee singaalia puolaa ladatessa kylmän viileesti suoraan 5 volttiin. Vasemman jalan tinasin suoraan 5v. Näin koska puolissa on melko julma "pulldown" joten perinteisen pikkukikkaretransistorin ylösveto ei riitä singaaliksi. Puolasta mitattuna 380ohm oli COP pinnien 2-3 välillä.
Katsoitko tuon:

http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... .htm#cop30
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

r tulpilla sain errorit kuriin, mutta nytten sitten loppu sytty puoleen baariin. Parhaiten vetää dvell 3 ja discharge q. Tulikohan kaksi resistoria peräkkäin, mutta miksi tekee ilman ruota errioria, eli time ja batt voltage romahtaa, ja sitten logi häviää?
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Oli jäänyt transistorien jännite vanhalle mallille jota kokeilin, eli 12volttiin.

Tinasin takaisin 5volttiin, niin rupesi toimimaan. Dvellit on ny 3 ja discharge 0.5.

Puolat 06C 905 115H
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Tuntuis tuo nyt ihan vetävänkin jotenkin. Vääntöpiikki on siirtynyt noin 500 kierrosta ylemmäksi nokan käännön vuoksi. Muutamia testivetoja otin ja tuntuu pätkiminen olevan nyt sitten poissa.

Tästä äkkinäinen tekisi sellaisen johtopäätökse, että COP:issä on potkua enemmän, kuin tuossa lancian hukkakipinässä.

Logi näyttää, kun ei sudi 550-605hp joka aikaisemmissa logeissa oli 480-520hp. Muutoksen vaikutus näkyy 8) .

Video:

http://www.youtube.com/embed/fMjeo85XcLM?hl
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Puolat suli (ne cop puolat siis)

Olin hakemassa emännälle hajusteetonta sensitive pyykinpesuainetta, kun kotimatkalla pysähyin, ja kuuntelin että kone ontuu yhtä pyttyä.
Ajelin kotia ja siinä matkalla pikkuhiljaa putosi pyttyjä pois pelistä. Talliin ajaessa (onneksi oli ovet auki) posahteli ja justiin ykkösellä kaasu pohjassa jakso mennä omalle paikalleen.

Tämä episoodi ei liity polttoaineeseen, sensijaan ehkäpä siihen prosessoriin joka tyrkättiin tänään mekapurkkiin, kun entinen sekos.
Heti ensistarttauksella näytti ihme arvoja näytöllä... esimerkiksi rpm puuttui, mutta rilti auto käy, ja outputista tuleva kiekkamittari toimi???

Silloin kun niitä puolia alkoi kuolemaan, niin vilkaisin tatskriiniin ja huomasin sytkän olevan 4.5astetta, eikä kartassa sellaisia arvoja ole. Uus prossu jostaki ja äkkiä. Ja se pensapumppu. Huoohh
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

Uuden prossun myötä ihme ongelmat ovat poissa. Pikku piikit kierrosluvutiedossa yli 1bar paineilla poistuivat hallin johdon häiriösuojauksella.

Nuo uudet puolat ovat 06c 905 115h puolan tarvikemallit koivuselta ja ovat Beru- merkkiset.

Dwelli on 3 ja minimum discharge on 0.5. ja hukkakipinä tyyliin ajetaan siis kahta samalla kolmella ulostulolla. Tuo discharge jos on 1ms, niin pätkii kunnon vedossa??? siksi 0.5 mulla.

nuin se käy:

http://www.youtube.com/user/fedner1#p/a/u/1/RXq-iD1mFlE
harrastaja
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 225
Joined: Mon Feb 28, 2005 11:49
Location: Riihimäki

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by harrastaja »

Eihän toi "Minimum Discharge" voi mitään käyntiin vaikuttaa. No, tai sitten Megassa on jotain ihmeellistä (tai Mersu kiertää).
Siis, jos Dwell = 3ms ja MinDish = vaikka 1ms, niin ne ovat yhteensä 4ms, joka on 15000rpm hukkakipinällä.

3ms Dwell on todennäköisesti aika tasan maximi noille puolille (en kyllä ole xxxx-h puolaa mitannut)
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Re: Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)

Post by kynsi »

olen ihmetellyt samaa. Ei pitäisi minimum discharge vaikuttaa, mutta mielestäni sen muuttaminen in jotakin vaikutusta tehnyt.

Laskeekohan tuo yhtenä puolana tuon arvon.
Post Reply