
Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)
Moderator: Masi_K
Kynnen mersukokeilut (nyt 190 2.8 turbo)
Ensisavut tuli. Ensin kylläkin sytkäyksiköstä, sitten vasta pakoputkesta. 

Last edited by kynsi on Sat Feb 26, 2011 19:19, edited 1 time in total.
jani wrote:kerroppas millä setilä on laitos valmistettu
Sorvatut M104 männät, OM606 "eripari" KK-Laakerit, Switser s100bg ahtimet, Modattu imusarja + DIY Bensakisko BMW paineensäätimellä, matalaohmiset 650cc bosch suuttimet, Sintteri + manuaaliaski (uutta rättiniveltä), Megasquirt ohjaamaan sytyn, sopan, nokan yms...
Edit: 300e oma puola, 2kpl hei-4napaisia, trikkaus 300e omasta anturista.
Keskeneräinen, säädellään vielä...
Onkos janilla isellään mersu?
onhan tossa noita 3 kpl yks tärpättikoneinen 24 v 300 coupe joshon tekeillä ruutta. suorasytkällä meinasin toteuttaa sytkän ja kjetin romut heivaan pois ja suutimet tilalle johon tein bensakiskon . osat olis valmiina kun sais noi turbodieselin kasatua pois tieltä niin sit alkaa ruutan teko.boksisksi tulee turtanan malli ja mosa tulee ite imeväksi koneen jatkona on automaatti loota.nokan ohjauksen otan käyttöön myös
Ongelmia...
Kaasu pohjassa 3000-4000rpm mooaa.
Seoksia säädelty viikko (yleensä mulla menee pari tuntia perussäätöihin).
Syttytehoa varmisteltu ladaten puolaa menmmän ja kärkiväliä kutistamalla. Ennakoita käänneltiin kartalla myös reilusti.
Polttoainesuodatin vaihdettu, myös pumppu vaihdettu.
Viimein asensin bensanpainemittarin, ja epäilykset vahvistuivat. Paineet romahtavat juurikin siinä kohti.
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa vanhaa bensaletkunpätkää, mikä pohjassa kulkee. Että jos olisi ulkokuoren alla painetta ja sisäletku rytyssä. Toiseksi mittaan nyt tuon bensapumpun jännitettä KO kierroksilla.
Olisiko muita veikkauksia että missä vika? Kuka osuukaan oikeaan... Raportoin kohta lisää.
Tommi
Kaasu pohjassa 3000-4000rpm mooaa.
Seoksia säädelty viikko (yleensä mulla menee pari tuntia perussäätöihin).
Syttytehoa varmisteltu ladaten puolaa menmmän ja kärkiväliä kutistamalla. Ennakoita käänneltiin kartalla myös reilusti.
Polttoainesuodatin vaihdettu, myös pumppu vaihdettu.
Viimein asensin bensanpainemittarin, ja epäilykset vahvistuivat. Paineet romahtavat juurikin siinä kohti.
Seuraavaksi ajattelin vaihtaa vanhaa bensaletkunpätkää, mikä pohjassa kulkee. Että jos olisi ulkokuoren alla painetta ja sisäletku rytyssä. Toiseksi mittaan nyt tuon bensapumpun jännitettä KO kierroksilla.
Olisiko muita veikkauksia että missä vika? Kuka osuukaan oikeaan... Raportoin kohta lisää.
Tommi
Mittaus osoitti että bensapumpulle tulee pätkittäin virtaa 3500rpm jälkeen.
Syyksi arvelen singaalin ottopistettä mersun omaan kierroslukuterminaaliin. Otin sen maadoittavalla diodilla puolan - navasta (kuormituksessa se on aina jonkin verran jännitteinen, eikä enää maadoita). Muutin ottopisteen singaalinmuuntimen kanttiaallon puolipäähän.
Mesen terminaalissa on muistaakseni 3,5volttia ylösvetoa ja mekaruutassa jossain 7voltin paikkeilla, ei sinänsä merkitystä kun jätin diodin vielä väliin. Harmi kun tuon diodin kanssa kiekkamittari ei toimi.
Kytkin nokka-akselin solenoidin water injection parametrillä. Aika mourasun tekee 4000-7000rpm.
5,5ohm näytti kela. Uskaltanee antaa suoraan 12v??? Ei ainakaan vielä hajonnu.
Syyksi arvelen singaalin ottopistettä mersun omaan kierroslukuterminaaliin. Otin sen maadoittavalla diodilla puolan - navasta (kuormituksessa se on aina jonkin verran jännitteinen, eikä enää maadoita). Muutin ottopisteen singaalinmuuntimen kanttiaallon puolipäähän.
Mesen terminaalissa on muistaakseni 3,5volttia ylösvetoa ja mekaruutassa jossain 7voltin paikkeilla, ei sinänsä merkitystä kun jätin diodin vielä väliin. Harmi kun tuon diodin kanssa kiekkamittari ei toimi.
Kytkin nokka-akselin solenoidin water injection parametrillä. Aika mourasun tekee 4000-7000rpm.

5,5ohm näytti kela. Uskaltanee antaa suoraan 12v??? Ei ainakaan vielä hajonnu.

Ei ole vielä ajeltu, ehkä illalla, kun ahtoputket on kasassa.jani wrote:onko eri kierrosalueilla tuo nokan ohjaus käytössäminkälaisilla paineilla olet mosaa kokeillut ajaa
Aion laittaa semmoiset 1,3 baaria ellei turbot tai uskallus lopu jo aikaisemmin. Vakiokone 220 megalla olis 235. Painesuhde 235x2,3 tulee 540. Eli ei taida tarvita kovin paljoa kilosta yli mennä.
Näyttäis olevan käyristä päätellen nokan käännön paikkaa 5000 tai hieman ennen.
Ja konehan on tuo M104 3.0:
http://www.pvv.org/~syljua/merc/M104Motor.pdf
Roman "Pumpish" niminen veikko kokeili ruotsissa etanolipumppupensalla puolitoista vuotta sitten 2 baaria (syttyennakot 34ast) eikä edes kansipaffi heti mennyt.jani wrote:juu kyllä siitä löylyä pitäs lähteä mitenhän noi alakerran lelut kestää noissa bensakoneissa
Roman sai 1.5 baarilla 650hp tehtaan hiluilla.
http://www.youtube.com/watch?v=VVfwRcdfaOU&NR=1
http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... p?t=174080
Edit: Siis monivenan alakerrassahan lukee myös samainen M103
Last edited by kynsi on Tue Apr 07, 2009 20:24, edited 1 time in total.
Kävin tuliteriä ahtoputkia tuulettelemassa. Luonnollisesti lemmarit lenteli ja 0.8bar kävi ahdot (kivat äänet
). Nuhaiset parinkympin syttyennakot vielä ja liikaa bensaa, mutta näistä seikoista huolimatta lukon puuttuminen tuli ensimmäistä kertaa esille tässä autossa. Sitten ahtoklemmari irtosi turbojen välistä, minne ei ole asiaa ainakaan tuntiin (kuumaa ja ahdasta), joten ajelut tälle iltaa oli siinä.
Veti jopa vähän penkkiä vastenkin, siis allekirjoittaneen mielialakin nousi kohisten.
Turbot aivastaa hieman jo reilussA 1000rpm, mutta ahto-ohjauksen puuttuessa jää herääminen vielä 4000rpm. Yksi painekello ohjaa vaijereiden kautta kahta läppää, joten portin auki hiipimistä tapahtuu, jos ei ole ahto-ohjausta.
...

Veti jopa vähän penkkiä vastenkin, siis allekirjoittaneen mielialakin nousi kohisten.
Turbot aivastaa hieman jo reilussA 1000rpm, mutta ahto-ohjauksen puuttuessa jää herääminen vielä 4000rpm. Yksi painekello ohjaa vaijereiden kautta kahta läppää, joten portin auki hiipimistä tapahtuu, jos ei ole ahto-ohjausta.
...
Kumminka päin se nyt toimiikaan? Oliko jatkuvalla virransyötöllä tuossa.jani wrote:juu on sillä eroa tossa on 4 vuota 190 mersussa ollut tommoinen mosa mutta on vanhan koneen kjetillä ja siinä ei ole nokan ohjausta niin alhaalta on aika ponneton mutta 6000 vetää hienosti.
Saa muuten helposti tehtyä tuon nokka ohjauksen kiekkamittarin vaihtovalon ja releen avulla.
Kävinpäs kokeileen taas säätää. Koko ajan meni huonommaksi teki sitten mitä tahansa. Lopulta se saakeli sammui. Aikani pimeässä kirottuani paikallistin että vika täytyy olla puolan johdossa Heilutin sitä ja heti starttas. Saattaisi selittää huonon toimivuuden tuokin.
Niin sain varmaankin lootan rikki. Kakkosella täyskaasuveto, 225 firststop speedit oli liian iso sulakekoko. Jollaa kakkosvaihde kuin ralliautossa. Sitten perästä kuuluu ja tuntuu koputusta ykkösellä kun polkaisee...
Aina näin
Niin sain varmaankin lootan rikki. Kakkosella täyskaasuveto, 225 firststop speedit oli liian iso sulakekoko. Jollaa kakkosvaihde kuin ralliautossa. Sitten perästä kuuluu ja tuntuu koputusta ykkösellä kun polkaisee...
Aina näin

jahas no se sitä sattuu. en osaa sanoa kummin se nyt oli mutta jou muistikuva olis että se on päällä osakierroksilla ja sitten 5000 kulmilla mese.fi oli tuosta juttua toi 190 on ilman sitä nokan säätöä ja on vanhan 12 venasen ruiskuboksilla ja sytkällä .koneessa on kiinni vain 24venainen kone ruiskuineen.
Eriävien ajatusten johdosta ehdotan että toteamme asian puristuspainemittauksella. Kohta saamme faktaa...jani wrote:jahas no se sitä sattuu. en osaa sanoa kummin se nyt oli mutta jou muistikuva olis että se on päällä osakierroksilla ja sitten 5000 kulmilla mese.fi oli tuosta juttua toi 190 on ilman sitä nokan säätöä ja on vanhan 12 venasen ruiskuboksilla ja sytkällä .koneessa on kiinni vain 24venainen kone ruiskuineen.

-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
- Location: tornio
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
- Location: tornio
mikä mega versio topicin autossa on?
jos partcon niin millä muutoksilla?
itselle tulee samalla kokoonpanolla niin tietäisi hiukan millä muutoksilla pääsee?
pystytkö lähettämään msg.filen (tonza_1234@suomi24.fi) voisi mielenkiinosta vertailla 12 tappisen tiedostoon?
jos partcon niin millä muutoksilla?
itselle tulee samalla kokoonpanolla niin tietäisi hiukan millä muutoksilla pääsee?

pystytkö lähettämään msg.filen (tonza_1234@suomi24.fi) voisi mielenkiinosta vertailla 12 tappisen tiedostoon?

Mercedes-benz W116 280SE
Mercedes-benz W201 230E
Mercedes-benz W201 230E
Tämä koski nokka akselin solenoidin kätisyyttä...kynsi wrote:Eriävien ajatusten johdosta ehdotan että toteamme asian puristuspainemittauksella. Kohta saamme faktaa...jani wrote:jahas no se sitä sattuu. en osaa sanoa kummin se nyt oli mutta jou muistikuva olis että se on päällä osakierroksilla ja sitten 5000 kulmilla mese.fi oli tuosta juttua toi 190 on ilman sitä nokan säätöä ja on vanhan 12 venasen ruiskuboksilla ja sytkällä .koneessa on kiinni vain 24venainen kone ruiskuineen.
Turtanan vuoisimallia 2004-2005 levy, monta sisään- ja ulostuloa.tonijuopperi wrote:mikä mega versio topicin autossa on?
jos partcon niin millä muutoksilla?
itselle tulee samalla kokoonpanolla niin tietäisi hiukan millä muutoksilla pääsee?![]()
pystytkö lähettämään msg.filen (tonza_1234@suomi24.fi) voisi mielenkiinosta vertailla 12 tappisen tiedostoon?
Ollut mulla Ford sierrassa 2006, kun varttia ajelin...
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 34
- Joined: Tue Mar 27, 2007 20:47
- Location: tornio
320 imuläppä tekee jotenkin noin sanomallasi tavalla. Nokan käännöstä alakierroksilla ei mielestäni ole muuta kuin haittaa, jos tuon ylempänä linkittämäni M104 kehittämis-ideointiprosessiselostuksen käppyrät pitävät kutinsa.tonijuopperi wrote:luki mese.fi sivustolla varmaa tietoa ei ole onko faktaa vai fiktiota.
Edit: Tietysti kone pyörii kevyemmin kun alakierroksilla on myöhäisellä. En osaa tuota saksaa että pystyisin lukemaan...
Muusta auton rakentelusta postailen tuonne:
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=449769#449769
Moottorinohjausjutut luonnollisesti yhä tänne.
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?p=449769#449769
Moottorinohjausjutut luonnollisesti yhä tänne.