2 tahti kevytmoottoripyörään squirt

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
jjyks
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Fri May 13, 2011 15:23

2 tahti kevytmoottoripyörään squirt

Post by jjyks »

Nyt olisi pihassa tuollainen 190cc 2tahtipyörä, jonka kaasaria en jaksa säätää ja ihan tekemisen ilosta olisi ruisku siihen iha kiva väsätä. Elektroniikka severan paljon paremmin hallussa, että eiköhän se kannettavalla säätäminen sopisi itselleni paljon paremmin, kuin suuttimien/neulojen säätely.

Elikkä muuta tarvetta ei ole kuin seoksia säädellä tuolla. Sytytys jätetään ainakin vielä rauhaan.

Pari kysymystä tässä nyt listaan, ja olisihan se ihan jees jos joku vastaisi :)

1. Pystyykö vanhaa kaasaria hyödyntämään läppäkotelona, jos kaikki suuttimien kanavat tukkii?
2. Tuorevoitelun voi varmaan toteuttaa käyttämällä ihan tuota moottorin omaa mekaanista öljypumppua, ja liittämällä siitä letkun imukanavassa olevaan nippaan?
3. Mitä suuttimia suosittelisitte tuollaiselle 190cc pannulle?
4. Mitä kaikkea osaa tarvitsee läppärungon, MegaSquirt boksin, suuttimien, lambdan ja bensapumpun lisäksi?
5. Mitenkäs pyörän käynnistäminen? Sähköstarttia tuosta ei löydy, mutta akku sen sijaan löytyy. Tajuaako MS ruiskuttaa bensaa imukanavaan poljettaessa?
6. Toimiiko MS säätämisen jälkeen ilman lambaa? 2tahtimoottoreilla kun taitaa olla tuo paha tapa rikkoa lambda anturit öljyllä, niin sen voisi aina ottaa irti, kun ei säädä konetta.
7. Onko ruiskussa imukanavan/läppärungon koolla niin suurta merkitystä, kuin kaasarissa, kunhan ei kurista ilmansaantia?

Siinä nyt oli pari kysymystä, ja toivoisin muutakin keskustelua tästä projektista, ja lupaan kirjoittaa foorumeille asiasta projektitopicin, kunhan saan ensiksi perusteet selviksi :)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: 2 tahti kevytmoottoripyörään squirt

Post by ArttuH »

1. Pystyy, mutta ei välttämättä kannata. Tuohon pitäisi sitten lisätä suutin johonkin ja myös TPS. Erilaisia pyörien läppärunkoja löytää monesti varsin edulliseen hintaan ja niissä on yleensä nuo molemmat valmiina. Vaatii tietty etsimisen vaivan.
2. Tuorevoitelun pitäisi toimia ihan niin kuin kaasarin kanssakin.
3. Tehoa irtoaa varmaan joku 20-30hp? Siinä tapauksessa joku 200ml/min voisi olla sopiva teholuokka, ehkä jopa vähän isompikin. 2t-koneet kuulemma tykkää jonkun verran isommista suuttimista kuin tehon puolesta voisi päätellä.
4. Lue ohjeet ;)
5. Jos käytät vakiosytkää, niin ei pitäisi tulla ongelmia. Sytkän ohjauksen kanssa pitää miettiä triggeröintiä vähän tarkempaan, että sen saa toimimaan epämääräisellä kampuran pyörimisnopeudella.
6. Toimii.
7. Ei ole niin suurta väliä, kun bensan sumuuntuminen tapahtuu suuttimen toimesta eikä ilman virtausnopeudella ole niin suurta merkitystä. Kovasti liian isolla läppärungolla tosin kaasun vaste menee "kulmikkaaksi", etenkin alakierroksilla. Eli ei kannata liioitella.

Sivukommenttina 2t-koneen säätäminen on kuulemma monesti aika haastavaa.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply