ms2 v3 rpm

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
ta22
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jun 16, 2008 20:25

ms2 v3 rpm

Post by ta22 »

pätkii n 4000rpm kohdalla , jos kaasun painaa nopeasti pohjaan hitaasti painamalla kiertää puhtaasti ja sytty pysyy kohdallaan lampulla katottuna. oisko jotain vinkkejä
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kerro nyt hiukan enemmän. Mikä anturi, millainen triggerilevy (kaikki mahdolliset mitat, paksuus, hampaiden määrä, hampaiden koko, syvyys jne.), millainen sytytys. Mitä logissa näkyy? Tuleeko sync lossia?
ta22
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jun 16, 2008 20:25

ms2

Post by ta22 »

vr anturi,36-1 ford, hukkakipinä sytty.koodi 2.1.0,lm1815,sytkäkivet 0227 100 200,mikäs toi sync lossi on.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

näkyy lokissa sync lossi jos kadottaa kierroslukutiedon. Säädithän VR piirin ohjeiden mukaisesti?
ta22
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jun 16, 2008 20:25

Post by ta22 »

vr piirin potit ei käytössä,kun lm1815 asennettu.vr inputtiin asennettavasta vastuksesta, jollain kokemusta? lokia tulossa,lost sync cdont 67 lokissa?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

V3:n oma VR piiri ainakin toimii moitteetta. Jos et muuten saa toimimaan, niin käytä sitä.

Lost sync count viittaa siihen, että pulsseissa on häiriötä. Eli mega kadottaa tahdistuksensa moottorin asentoon. Toiset laittavat VR anturin rinnalle muutaman sadan ohmin vastuksen - kokeile sitä.

Kokeile TunerStudion toothloggerilla katsoa löytyykö puuttuvaa hammasta.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Re: ms2 v3 rpm

Post by Benkku »

ta22 wrote:pätkii n 4000rpm kohdalla , jos kaasun painaa nopeasti pohjaan hitaasti painamalla kiertää puhtaasti ja sytty pysyy kohdallaan lampulla katottuna. oisko jotain vinkkejä
Vaikuttaisi kiihdytysrikastukseen liittyvältä ongelmalta, seossuhde mennee palokelvottomaksi - joko liian rikkaalle tai laihalle.

ps. Palokelvoton seos 'näkyy lambdassa', laihana seoksena.
ta22
Megasquirttaaja
Posts: 24
Joined: Mon Jun 16, 2008 20:25

Post by ta22 »

tpsdot treshold nyt 20%,eli prosentteja lisää rikastus kasvaa.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

Auttoiko kiihdytysrikastusparametrien säätö? Jos ei niin lokita ja katso, 'kumpaan suuntaan lambda lähtee' tai pomppaa hetkeä ennen pätkimistä.
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: ms2 v3 rpm

Post by Jönssi »

Täällä olis erikoisella pätkimisellä oleva Hall-antureilla toteutettu kokoonpano. 2600rpm pätkii aina kevyellä kuormalla tai sit kaasupohjassakin. Sen yli ja alle kierroksilla pelaa tosi hyvin. Päätriggerinä on 10 hammasta kampiakselilla ja nokalta tulee yks hammas per kierros. Näkyvää pätkimistä ei signaaleissa ole kun oskilloscoopillakin katsoo. Apua kaivattaisiin. Moottorina siis Audin 5syl 2.3 20V. Jakajasytty ja ruiskunohjaus laajakaista lambdan kanssa säädettynä. Vaivaa vaan tarkalleen tuo 2600rpm alue?? Lost sync reason 11 näkyy logissa?? mitä mahtaa tarkoittaa?
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: ms2 v3 rpm

Post by kamski »

Sulla ilmeisesti Noise filter curve ei ole käytössä? Kannattaa kokeilla, itse sain jotain tuloksia. Kokeile siihen usec palametrin pistää jonkun arvon vaikka 100 ?! Ja 2500-3000 RPM väliltä, eli siihen kierrosluvulle jossa nykiminen tapahtuu. Mutta lue ensin manualista mitä toi säätö tekee..
Tässä yhdessä menopelissä vastaavanlainen ärsyttävä pieni nykiminen/puutuminen 2600rpm kohdalla, samaisella koodilla 2.1.0 onko lie koodissa vikaa vai käyttäjässä :D
Ja jos mega oikein kadottaa jostain syystä pulsin- ei hyvä. Onko Hallit uudet?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: ms2 v3 rpm

Post by Jönssi »

Oskilloscoopilla katsottuna vikaa ei ole signaaleissa mut pätkii tosi tarkasti juuri 2600rpm kohdalla eli nätisti toimii tyhjäkäynniltä siihen 2550rpm ja sit taas 2650 rajottimeen asti. Datalogissa näky kierrostiedon käyminen jopa 0rpm ajoittain juuri 2600 kierroksen kohdalla. Koodi menee nyt vaihtoon aivan parin päivän sisällä jos ongelma korjaantuisi. Kampiakselin hall-anturi on uusi ja jakajan sisällä on auton alkuperäinen ja kuten sanoin oskilloscoopilla signaaleissa ei näy vikoja. Picon automotive scoopilla olen asiaa tarkastellut
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: ms2 v3 rpm

Post by kamski »

Näyttäis siltä -jotain häikkä triggeri lukemisessa tai levyllä väärät vastukset, ylösvedot?? Ei niinkään koodi virheeltä.
Kannattaa vielä tutkia Hall kytkennät, akun jännite hyppi? kaikki siis tälläset seikat. Nimittäin sytytys osio on megan peruste ja sen täytyy toimia täydellisesti ilman häiriöitä!
Kokeile Noise filter curve.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: ms2 v3 rpm

Post by teg »

Aika paljon tuossa signaalissa näkyy häiriöitä...
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: ms2 v3 rpm

Post by Jönssi »

häiriöitten poistoon voisi olla apu tarpeen mitä tehdä asialle.. Nokan hall-anturin signaalissa näkyy jokainen sytytys hetki häiriönä, mut ei aiheuta ongelmia muilla kierros alueilla? Piirilevyn opton kytkennät tehty tarkalleen MSEXTRAN manuaalin mukaisiksi. Alkuperäisellä eculla nokan hall-anturin kanssa ei ollut mitään ongelmia. Minusta tuo kampiakselin signaali on melko siistin näköistä... Picolla löytää noita häiriöitä lähes kaikesta kun näytteen otto tarkkuus on jopa hieman yli tarkka auto vianhaku käyttöön! Katson vielä tuon piirilevyn vastukset yms kertalleen läpi ja ajan sitten eri koodin boksiin jos ongelmia ei muuten saa ratkaistua? Ihmetyttää että ainoastaan tuolla kierrosalueella tapahtuu tämä pätkiminen!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: ms2 v3 rpm

Post by ArttuH »

Äkkiseltään arvelisin, että tuossa kuvassa näkyvistä häiriöistä ei ole käytännön haittaa.

Mutta sellainen tuli mieleen, että oletko täysin varma siitä, että miten päin kummankin pulssin triggausreunat on asetuksissa? Nimittäin tuo nokkapulssin nouseva reuna kun osuu aika tarkkaan kampuran pulssin laskevalle reunalle. Eli jos nuo sattuisivatkin olemaan aktiiviset reunat, niin se voisi hyvin selittää ongelman.
Arttu
GSX1100 -85
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: ms2 v3 rpm

Post by Jönssi »

Signaalihäiriöihin löytyi 1 selitys mikä vaatisi enää testausta. Nokan Hall-anturi haluaa 12V mutta signaali alunperin on 5V tasoista. Piirilevyyn tein muutokset eilen illalla. Maintrigger setup on rising edge ja 2nd trigger falling edge. Moneen kertaan tuotakin asetusta olen tarkistanut että ovat oikein.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: ms2 v3 rpm

Post by teg »

Kampurasignaaliissa näkyvät piikit voivat hyvinkin aiheuttaa häiriöitä. Picoscopen alhainen näytteistystaajuus ei ehkä saa kiinni piikkien huippuja, mutta megan prosessori kyllä niihin triggaa.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: ms2 v3 rpm

Post by ArttuH »

Meneekö signaalit prosessorille tuollaisina kuin ne kuvassa näkyy vai onko välissä jotain optoa tms? Jos menevät tuollaisina, niin sitten reuna-asetusten pitäisi olla oikein. Voisi silti olla kokeilemisen arvoinen idea vaihtaa 2nd triggerin reunaa, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Tuo mitä teg sanoi häiriöistä, pitää kyllä paikkansa. Eli ei tuon skooppauksen perusteella voi sulkea pois häiriön mahdollisuutta, mutta kuvassa ei suoraan näy mitään millä pitäisi olla vaikutusta.
Arttu
GSX1100 -85
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: ms2 v3 rpm

Post by Jönssi »

Optot ovat välissä molemmissa linjoissa pitää seuraavaksi varmaan suoraan piirilevyltä oskilloscoopilla mitata mitä sinne prossulle menee nuo ovat db37 liittimestä mitattuja signaale mitä oskilloscoopilla otin. Muissa tapauksissa aikaisemman kokemuksen pohjalta tuon picon näyttötaajuus on hyvin tarkka ja riittänyt kaikenlaisiin vianhakuihin autoissa ja olemattomiakin häiriöitä näkyy normaalistikin toimivissa autoissa picolla. Olen katsonut signaalia jopa 1ms/div kampiakselilta ja häiriöitä ei ole muita kuin tuossakin kuvassa näkyvät asiat. Tämä kuva sen takia että 2600rpm saatu molemmat signaalit kuvaan. Testiä ajetaan illalla taas kun töiltäni kerkiän.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Re: ms2 v3 rpm

Post by ArttuH »

No jos nuo optot on kytketty normaaliin tapaan, niin ne invertoivat signaalit. Siinä tapauksessa kampura triggaa kun kuvassa näkyvä signaali menee alas ja nokka signaalin mennessä ylös. Eli menevät juurikin päällekkäin.

Tämä tosin sillä varauksella, että en muista ihan varmaksi minkä kohdan mukaan nuo signaalien reunat oli asetuksissa määritelty. Mutta mielestäni ne on prossun pinneillä olevan tason mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: ms2 v3 rpm

Post by Jönssi »

Jos se optoilla kääntyy noin niin sit en enää ihmettele vaan laskeskelen tuon 1st tooth anglen uusiksi ja testaan sitä falling edgenä. Lampulla katoin vain viimeksi ajoituksen oikein mut en tarkistanut mikä hammas se on nyt oikea 1st tooth. silloin se selittyisi se sync. laskemisen sekoaminen.
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: ms2 v3 rpm

Post by Jönssi »

Ongelma ratkennut jostain syystä aiemmassa vianhaussa olin laittanut noise filterin päälle.

Toiseksi olin erehtynyt piirilevyn pull-up:ssa ja kytkennässä Hall-anturin takia. Mittailin alkuperäisen ecun antamaa signaalia kierrosluku mittarille ja kytkin toisen kanavan scoopista nokan tunnistimeen jotta sain tietää montako signaalia tarvitsee per koneen kierros... Siinä se tuli sit huomattua että alunperin hall signaali onkin 5V ja minulla on 12V kytkennät piirilevyllä, koska alunperinkin anturi ottaa 12V sisäänsä luulin signaalin olevan sama kun tuleva jännite.

Nyt pitäisi keksiä mistä saan 5 pulssia per 2 koneen kierrosta kierrosluku mittariin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Re: ms2 v3 rpm

Post by teg »

MEgassa on oma rundarilähtö. Lisää sen tarvitsemat komponentit ja käytä sitä.
Jönssi
Megasquirttaaja
Posts: 42
Joined: Fri May 07, 2010 16:47
Location: Varkaus

Re: ms2 v3 rpm

Post by Jönssi »

ei toiminut kun tulee vain yks pulssi per kierros saako asetukset jotenkin sit tehtyä et saa 2,5 kertaisena pulssit rpm lähtöön. Tacho out tehty piiri levyyn mutta en ole saanut mittaria toimimaan?
Post Reply