ms2 v3 rpm
Moderator: Masi_K
ms2 v3 rpm
pätkii n 4000rpm kohdalla , jos kaasun painaa nopeasti pohjaan hitaasti painamalla kiertää puhtaasti ja sytty pysyy kohdallaan lampulla katottuna. oisko jotain vinkkejä
V3:n oma VR piiri ainakin toimii moitteetta. Jos et muuten saa toimimaan, niin käytä sitä.
Lost sync count viittaa siihen, että pulsseissa on häiriötä. Eli mega kadottaa tahdistuksensa moottorin asentoon. Toiset laittavat VR anturin rinnalle muutaman sadan ohmin vastuksen - kokeile sitä.
Kokeile TunerStudion toothloggerilla katsoa löytyykö puuttuvaa hammasta.
Lost sync count viittaa siihen, että pulsseissa on häiriötä. Eli mega kadottaa tahdistuksensa moottorin asentoon. Toiset laittavat VR anturin rinnalle muutaman sadan ohmin vastuksen - kokeile sitä.
Kokeile TunerStudion toothloggerilla katsoa löytyykö puuttuvaa hammasta.
Re: ms2 v3 rpm
Vaikuttaisi kiihdytysrikastukseen liittyvältä ongelmalta, seossuhde mennee palokelvottomaksi - joko liian rikkaalle tai laihalle.ta22 wrote:pätkii n 4000rpm kohdalla , jos kaasun painaa nopeasti pohjaan hitaasti painamalla kiertää puhtaasti ja sytty pysyy kohdallaan lampulla katottuna. oisko jotain vinkkejä
ps. Palokelvoton seos 'näkyy lambdassa', laihana seoksena.
Re: ms2 v3 rpm
Täällä olis erikoisella pätkimisellä oleva Hall-antureilla toteutettu kokoonpano. 2600rpm pätkii aina kevyellä kuormalla tai sit kaasupohjassakin. Sen yli ja alle kierroksilla pelaa tosi hyvin. Päätriggerinä on 10 hammasta kampiakselilla ja nokalta tulee yks hammas per kierros. Näkyvää pätkimistä ei signaaleissa ole kun oskilloscoopillakin katsoo. Apua kaivattaisiin. Moottorina siis Audin 5syl 2.3 20V. Jakajasytty ja ruiskunohjaus laajakaista lambdan kanssa säädettynä. Vaivaa vaan tarkalleen tuo 2600rpm alue?? Lost sync reason 11 näkyy logissa?? mitä mahtaa tarkoittaa?
Re: ms2 v3 rpm
Sulla ilmeisesti Noise filter curve ei ole käytössä? Kannattaa kokeilla, itse sain jotain tuloksia. Kokeile siihen usec palametrin pistää jonkun arvon vaikka 100 ?! Ja 2500-3000 RPM väliltä, eli siihen kierrosluvulle jossa nykiminen tapahtuu. Mutta lue ensin manualista mitä toi säätö tekee..
Tässä yhdessä menopelissä vastaavanlainen ärsyttävä pieni nykiminen/puutuminen 2600rpm kohdalla, samaisella koodilla 2.1.0 onko lie koodissa vikaa vai käyttäjässä
Ja jos mega oikein kadottaa jostain syystä pulsin- ei hyvä. Onko Hallit uudet?
Tässä yhdessä menopelissä vastaavanlainen ärsyttävä pieni nykiminen/puutuminen 2600rpm kohdalla, samaisella koodilla 2.1.0 onko lie koodissa vikaa vai käyttäjässä

Ja jos mega oikein kadottaa jostain syystä pulsin- ei hyvä. Onko Hallit uudet?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: ms2 v3 rpm
Oskilloscoopilla katsottuna vikaa ei ole signaaleissa mut pätkii tosi tarkasti juuri 2600rpm kohdalla eli nätisti toimii tyhjäkäynniltä siihen 2550rpm ja sit taas 2650 rajottimeen asti. Datalogissa näky kierrostiedon käyminen jopa 0rpm ajoittain juuri 2600 kierroksen kohdalla. Koodi menee nyt vaihtoon aivan parin päivän sisällä jos ongelma korjaantuisi. Kampiakselin hall-anturi on uusi ja jakajan sisällä on auton alkuperäinen ja kuten sanoin oskilloscoopilla signaaleissa ei näy vikoja. Picon automotive scoopilla olen asiaa tarkastellut
Re: ms2 v3 rpm
Näyttäis siltä -jotain häikkä triggeri lukemisessa tai levyllä väärät vastukset, ylösvedot?? Ei niinkään koodi virheeltä.
Kannattaa vielä tutkia Hall kytkennät, akun jännite hyppi? kaikki siis tälläset seikat. Nimittäin sytytys osio on megan peruste ja sen täytyy toimia täydellisesti ilman häiriöitä!
Kokeile Noise filter curve.
Kannattaa vielä tutkia Hall kytkennät, akun jännite hyppi? kaikki siis tälläset seikat. Nimittäin sytytys osio on megan peruste ja sen täytyy toimia täydellisesti ilman häiriöitä!
Kokeile Noise filter curve.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Re: ms2 v3 rpm
Aika paljon tuossa signaalissa näkyy häiriöitä...
Re: ms2 v3 rpm
häiriöitten poistoon voisi olla apu tarpeen mitä tehdä asialle.. Nokan hall-anturin signaalissa näkyy jokainen sytytys hetki häiriönä, mut ei aiheuta ongelmia muilla kierros alueilla? Piirilevyn opton kytkennät tehty tarkalleen MSEXTRAN manuaalin mukaisiksi. Alkuperäisellä eculla nokan hall-anturin kanssa ei ollut mitään ongelmia. Minusta tuo kampiakselin signaali on melko siistin näköistä... Picolla löytää noita häiriöitä lähes kaikesta kun näytteen otto tarkkuus on jopa hieman yli tarkka auto vianhaku käyttöön! Katson vielä tuon piirilevyn vastukset yms kertalleen läpi ja ajan sitten eri koodin boksiin jos ongelmia ei muuten saa ratkaistua? Ihmetyttää että ainoastaan tuolla kierrosalueella tapahtuu tämä pätkiminen!
Re: ms2 v3 rpm
Äkkiseltään arvelisin, että tuossa kuvassa näkyvistä häiriöistä ei ole käytännön haittaa.
Mutta sellainen tuli mieleen, että oletko täysin varma siitä, että miten päin kummankin pulssin triggausreunat on asetuksissa? Nimittäin tuo nokkapulssin nouseva reuna kun osuu aika tarkkaan kampuran pulssin laskevalle reunalle. Eli jos nuo sattuisivatkin olemaan aktiiviset reunat, niin se voisi hyvin selittää ongelman.
Mutta sellainen tuli mieleen, että oletko täysin varma siitä, että miten päin kummankin pulssin triggausreunat on asetuksissa? Nimittäin tuo nokkapulssin nouseva reuna kun osuu aika tarkkaan kampuran pulssin laskevalle reunalle. Eli jos nuo sattuisivatkin olemaan aktiiviset reunat, niin se voisi hyvin selittää ongelman.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: ms2 v3 rpm
Signaalihäiriöihin löytyi 1 selitys mikä vaatisi enää testausta. Nokan Hall-anturi haluaa 12V mutta signaali alunperin on 5V tasoista. Piirilevyyn tein muutokset eilen illalla. Maintrigger setup on rising edge ja 2nd trigger falling edge. Moneen kertaan tuotakin asetusta olen tarkistanut että ovat oikein.
Re: ms2 v3 rpm
Kampurasignaaliissa näkyvät piikit voivat hyvinkin aiheuttaa häiriöitä. Picoscopen alhainen näytteistystaajuus ei ehkä saa kiinni piikkien huippuja, mutta megan prosessori kyllä niihin triggaa.
Re: ms2 v3 rpm
Meneekö signaalit prosessorille tuollaisina kuin ne kuvassa näkyy vai onko välissä jotain optoa tms? Jos menevät tuollaisina, niin sitten reuna-asetusten pitäisi olla oikein. Voisi silti olla kokeilemisen arvoinen idea vaihtaa 2nd triggerin reunaa, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Tuo mitä teg sanoi häiriöistä, pitää kyllä paikkansa. Eli ei tuon skooppauksen perusteella voi sulkea pois häiriön mahdollisuutta, mutta kuvassa ei suoraan näy mitään millä pitäisi olla vaikutusta.
Tuo mitä teg sanoi häiriöistä, pitää kyllä paikkansa. Eli ei tuon skooppauksen perusteella voi sulkea pois häiriön mahdollisuutta, mutta kuvassa ei suoraan näy mitään millä pitäisi olla vaikutusta.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: ms2 v3 rpm
Optot ovat välissä molemmissa linjoissa pitää seuraavaksi varmaan suoraan piirilevyltä oskilloscoopilla mitata mitä sinne prossulle menee nuo ovat db37 liittimestä mitattuja signaale mitä oskilloscoopilla otin. Muissa tapauksissa aikaisemman kokemuksen pohjalta tuon picon näyttötaajuus on hyvin tarkka ja riittänyt kaikenlaisiin vianhakuihin autoissa ja olemattomiakin häiriöitä näkyy normaalistikin toimivissa autoissa picolla. Olen katsonut signaalia jopa 1ms/div kampiakselilta ja häiriöitä ei ole muita kuin tuossakin kuvassa näkyvät asiat. Tämä kuva sen takia että 2600rpm saatu molemmat signaalit kuvaan. Testiä ajetaan illalla taas kun töiltäni kerkiän.
Re: ms2 v3 rpm
No jos nuo optot on kytketty normaaliin tapaan, niin ne invertoivat signaalit. Siinä tapauksessa kampura triggaa kun kuvassa näkyvä signaali menee alas ja nokka signaalin mennessä ylös. Eli menevät juurikin päällekkäin.
Tämä tosin sillä varauksella, että en muista ihan varmaksi minkä kohdan mukaan nuo signaalien reunat oli asetuksissa määritelty. Mutta mielestäni ne on prossun pinneillä olevan tason mukaan.
Tämä tosin sillä varauksella, että en muista ihan varmaksi minkä kohdan mukaan nuo signaalien reunat oli asetuksissa määritelty. Mutta mielestäni ne on prossun pinneillä olevan tason mukaan.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Re: ms2 v3 rpm
Jos se optoilla kääntyy noin niin sit en enää ihmettele vaan laskeskelen tuon 1st tooth anglen uusiksi ja testaan sitä falling edgenä. Lampulla katoin vain viimeksi ajoituksen oikein mut en tarkistanut mikä hammas se on nyt oikea 1st tooth. silloin se selittyisi se sync. laskemisen sekoaminen.
Re: ms2 v3 rpm
Ongelma ratkennut jostain syystä aiemmassa vianhaussa olin laittanut noise filterin päälle.
Toiseksi olin erehtynyt piirilevyn pull-up:ssa ja kytkennässä Hall-anturin takia. Mittailin alkuperäisen ecun antamaa signaalia kierrosluku mittarille ja kytkin toisen kanavan scoopista nokan tunnistimeen jotta sain tietää montako signaalia tarvitsee per koneen kierros... Siinä se tuli sit huomattua että alunperin hall signaali onkin 5V ja minulla on 12V kytkennät piirilevyllä, koska alunperinkin anturi ottaa 12V sisäänsä luulin signaalin olevan sama kun tuleva jännite.
Nyt pitäisi keksiä mistä saan 5 pulssia per 2 koneen kierrosta kierrosluku mittariin.
Toiseksi olin erehtynyt piirilevyn pull-up:ssa ja kytkennässä Hall-anturin takia. Mittailin alkuperäisen ecun antamaa signaalia kierrosluku mittarille ja kytkin toisen kanavan scoopista nokan tunnistimeen jotta sain tietää montako signaalia tarvitsee per koneen kierros... Siinä se tuli sit huomattua että alunperin hall signaali onkin 5V ja minulla on 12V kytkennät piirilevyllä, koska alunperinkin anturi ottaa 12V sisäänsä luulin signaalin olevan sama kun tuleva jännite.
Nyt pitäisi keksiä mistä saan 5 pulssia per 2 koneen kierrosta kierrosluku mittariin.
Re: ms2 v3 rpm
MEgassa on oma rundarilähtö. Lisää sen tarvitsemat komponentit ja käytä sitä.
Re: ms2 v3 rpm
ei toiminut kun tulee vain yks pulssi per kierros saako asetukset jotenkin sit tehtyä et saa 2,5 kertaisena pulssit rpm lähtöön. Tacho out tehty piiri levyyn mutta en ole saanut mittaria toimimaan?