No, kun sitten sanoin, etteihän tuo ole ihan oikein, niin kommentti oli ettei olekaan, mutta melko lähellä ja tuunaaja voi sitten tarvittaessa hienosäätää .

Moderator: Masi_K
Paitsi, ettei tuo virtauksen kinematiikka teoria päde tähän. Suuttimen karan takana on linjapaine, vaikkei poltto-aine virtakaan mihinkään suuntaan. Paine-ero imusarjan ja linjapaineen välillä siis 'vakio', olkoon linjassa paluuvirtausta taikka ei. Latenssin mittaukseen tuolla virtauksen alkamisen laskennalla ei siis vaikutusta. Maininta 'riittävän' isosta putkistosta on myös kaukaa haettua, sillä poltto-aineen viskositeetti on pieni ja suihkutettava määrä jakotukin tilavuuteen nähden pieni. Linjapaine toki suutin avattaessa alenee, mutta niin se alenee, vaikka olisi paluuvirtauskin - jos linjassa ei ole sykettä tasaavaa kalvorasiaa.username wrote:Vielä vähän mussutusta...
mulla on luultavasti tuollainen pieni paineakku tai kalvorasia, miksi sitä nyt halutaan nimittää... ajattelin kokeilla sen lisäämistä systeemiin, kun asennan isommat suuttimet, jos se vaikka jotain auttaisBenkku wrote: Linjapaine toki suutin avattaessa alenee, mutta niin se alenee, vaikka olisi paluuvirtauskin - jos linjassa ei ole sykettä tasaavaa kalvorasiaa.
Kai bensa on kuitenkin sen verran tavanomainen fluidi että sekin totteleeBenkku wrote:Paitsi, ettei tuo virtauksen kinematiikka teoria päde tähän. Suuttimen karan takana on linjapaine, vaikkei poltto-aine virtakaan mihinkään suuntaan. Paine-ero imusarjan ja linjapaineen välillä siis 'vakio', olkoon linjassa paluuvirtausta taikka ei. Latenssin mittaukseen tuolla virtauksen alkamisen laskennalla ei siis vaikutusta. Maininta 'riittävän' isosta putkistosta on myös kaukaa haettua, sillä poltto-aineen viskositeetti on pieni ja suihkutettava määrä jakotukin tilavuuteen nähden pieni. Linjapaine toki suutin avattaessa alenee, mutta niin se alenee, vaikka olisi paluuvirtauskin - jos linjassa ei ole sykettä tasaavaa kalvorasiaa.username wrote:Vielä vähän mussutusta...
Kyllä, auttaa ts. vähentää linjapaineen heilumista.Höylä wrote:mulla on luultavasti tuollainen pieni paineakku tai kalvorasia, miksi sitä nyt halutaan nimittää... ajattelin kokeilla sen lisäämistä systeemiin, kun asennan isommat suuttimet, jos se vaikka jotain auttaisBenkku wrote: Linjapaine toki suutin avattaessa alenee, mutta niin se alenee, vaikka olisi paluuvirtauskin - jos linjassa ei ole sykettä tasaavaa kalvorasiaa.
Poltto-aineen paine suuttimen ylitse imusarjan paineeseen nähden, pysyy vakiona (vaikka mitattu linjapaine vaihteleekin mainitsemasi verran), jos ei pysy - paineensäädin on viallinen.kamski wrote:Tässä toyotassa sekä muissa tietyissä ajoneuvoissa on alipaineella toimiva bensasäädin joka säätää paineet 2,5-3,2 bar. joutokäynnistä täys kaasuun.. Niin tässä kohtaa rupea olemaan aika vaikea määritellä kuollut aika jo ihan bensapaineen vaihtelevuuden vuoksi.
mulla olis vielä tarkoitus laittaa 3 kpl bensapumppua (n. 200 ltr/h tuottavia) ruokkimaan bensatukkeja, joten tuo paineakku voi tulla hyvinkin tarpeeseenBenkku wrote:Kyllä, auttaa ts. vähentää linjapaineen heilumista.Höylä wrote:mulla on luultavasti tuollainen pieni paineakku tai kalvorasia, miksi sitä nyt halutaan nimittää... ajattelin kokeilla sen lisäämistä systeemiin, kun asennan isommat suuttimet, jos se vaikka jotain auttaisBenkku wrote: Linjapaine toki suutin avattaessa alenee, mutta niin se alenee, vaikka olisi paluuvirtauskin - jos linjassa ei ole sykettä tasaavaa kalvorasiaa.
Tuossa kohtaa (arvatenkin 300l/h per tukki) myös painetasaajien paluuvirtauksen kapasiteetti voi ylittyä, ts. tasaaja ei enää reguloi säädettyyn arvoon.Höylä wrote:mulla olis vielä tarkoitus laittaa 3 kpl bensapumppua (n. 200 ltr/h tuottavia) ruokkimaan bensatukkeja, joten tuo paineakku voi tulla hyvinkin tarpeeseen
Alipainella toimiva säädin on kahdelle arvolle jotain 2,5-3,1 bar -Toyotan manualissa.Benkku wrote:Poltto-aineen paine suuttimen ylitse imusarjan paineeseen nähden, pysyy vakiona (vaikka mitattu linjapaine vaihteleekin mainitsemasi verran), jos ei pysy - paineensäädin on viallinen.kamski wrote:Tässä toyotassa sekä muissa tietyissä ajoneuvoissa on alipaineella toimiva bensasäädin joka säätää paineet 2,5-3,2 bar. joutokäynnistä täys kaasuun.. Niin tässä kohtaa rupea olemaan aika vaikea määritellä kuollut aika jo ihan bensapaineen vaihtelevuuden vuoksi.
Lue ajatuksella mitä kirjoitettu. Poltto-aineen paine imusarjan paineeseen nähden pysyy samana, suomeksi siis - paine-ero suuttimen virtausaukon ylitse pysyy vakiona. Kiinteillä regulaattoreilla paine suuttimen purkausaukon ylitse, vaihtelee imusarjan paineen vaihtelun verran.kamski wrote:Alipainella toimiva säädin on kahdelle arvolle jotain 2,5-3,1 bar -Toyotan manualissa.Benkku wrote:Poltto-aineen paine suuttimen ylitse imusarjan paineeseen nähden, pysyy vakiona (vaikka mitattu linjapaine vaihteleekin mainitsemasi verran), jos ei pysy - paineensäädin on viallinen.kamski wrote:Tässä toyotassa sekä muissa tietyissä ajoneuvoissa on alipaineella toimiva bensasäädin joka säätää paineet 2,5-3,2 bar. joutokäynnistä täys kaasuun.. Niin tässä kohtaa rupea olemaan aika vaikea määritellä kuollut aika jo ihan bensapaineen vaihtelevuuden vuoksi.
Kiinteät regulaatorit on sitten erikseen.
Edelleen lue ajatuksella. Tottakai se kiinteä säädin pitää linjapaineen kiinteästi siinä kolmessa kilossa, mutta paine suuttimen purkausaukon ylitse ei pysy vakiona imusarjan paineeseen nähden.kamski wrote:Ai no sitten minulla pyörässä viallinen kiinteä paineensäädin koska se pitää paineet koko ajan 3 baaris..
Autossa taitaa olla vielä enemmän murheitä koska siinä alipaineletku irrotettuna työntää sen 3 bar joutokäynnillä ja alipaineletku paikalla on sen 2.5 bar. Niinkuin manuaalissa on kerrottu.
En ole huomannut painen notkahduksia Suzukin fuel järjestelmässä vaikka testaus vaiheessa suutinkiskossa ollut neljä eri Denson suutinta 200cc 315cc 270cc ja 400cc jotka suihkuttivat 100% tuotolla 15 sek.välein.Benkku wrote:Edelleen lue ajatuksella. Tottakai se kiinteä säädin pitää linjapaineen kiinteästi siinä kolmessa kilossa, mutta paine suuttimen purkausaukon ylitse ei pysy vakiona imusarjan paineeseen nähden.kamski wrote:Ai no sitten minulla pyörässä viallinen kiinteä paineensäädin koska se pitää paineet koko ajan 3 baaris..
Autossa taitaa olla vielä enemmän murheitä koska siinä alipaineletku irrotettuna työntää sen 3 bar joutokäynnillä ja alipaineletku paikalla on sen 2.5 bar. Niinkuin manuaalissa on kerrottu.
...ja tuo jälkimmäinenkin... vaikuttaisi olevan ok, jos tyhjäkäynnillä imusarjan paine sen 50 kPa.
En tarkoittanut/tarkoita suuttimen neula avattaessa/suljettaessa tapahtuvaa linjapaineen heiluntaa**, jota taatusti myöskin tapahtuu. Vaan nimenomaan paine-eroa linjassa/imusarjassa.kamski wrote:En ole huomannut painen notkahduksia Suzukin fuel järjestelmässä vaikka testaus vaiheessa suutinkiskossa ollut neljä eri Denson suutinta...
Ei tullut ihan heti mieleen että joku voi olla huolissa "paine-eroa linjassa/imusarjassa."Benkku wrote:En tarkoittanut/tarkoita suuttimen neula avattaessa/suljettaessa tapahtuvaa linjapaineen heiluntaa**, jota taatusti myöskin tapahtuu. Vaan nimenomaan paine-eroa linjassa/imusarjassa.kamski wrote:En ole huomannut painen notkahduksia Suzukin fuel järjestelmässä vaikka testaus vaiheessa suutinkiskossa ollut neljä eri Denson suutinta...
** Hydraulic shock
http://www.kmisystemsinc.com/files/Tech ... cShock.pdf
Paine-ero kiinteällä säätimellä - ts. suihkutuspaine suuttimen purkausaukon ylitse - ei pysy imusarjan absoluuttiseen paineeseen nähden vakiona, tuollaisella pneumaattisesti ohjatulla (ts. säätimellä johon johdetaan imusarjan paine) pysyy.
niin no, eihän tuo asia vaparissa edes kovin tärkeä ole... saa sillä tietysti helpommin säädettyä alakierrokset, kun suuttimien tuotto on linjassa imusarjan paineen kanssakamski wrote:
Ei tullut ihan heti mieleen että joku voi olla huolissa "paine-eroa linjassa/imusarjassa."