Mega vanhaan autoon

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

micco
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Tue Mar 01, 2005 18:48

Post by micco »

Olper wrote:Hyvännäköinen yksipisteruisku löytyi subaru legacy 1.8 boxer moottorista. Imusarjan saa helpohkosti yhdistettyä kadettin alkuperäiseen..
Minäkin ostin Legacyn yksipisteruiskuttimen tarkoituksena asentaa se Justyyn. Onko havaintoa minkä kokoinen suutin siinä on?
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Ei tietoa, mutta
legacyn EJ18 tuolla yksipisteruiskulla on karvan verran yli 100 hevosvoimainen. Muistelen että autodata sanoi bensanpaineenksi 2.5 bar.
pjr
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Tue Mar 22, 2005 19:01
Location: JKL
Contact:

Post by pjr »

Tuo opelin c18nz koneen yksipisteruutta on 90hp ja bensanpaine 0.7bar. Kaasuläppä tuossa on tosin pienen oloinen. Olikohan 42-45mm en nyt muista ulkoa.
ei riemulla rajaa, kun...
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Post by Olper »

Oho, toimiiko joku suutin noin matalalla paineella :O
Ei se kaasuläppä sen isompi ole näissä subarunkaan yksilöissä, vaan onko sen niin väliäkään. Näihin pieniin moottoreihin taitaa olla ihan passeli?
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Nuo 1-pisteruiskut on yleensä tosiaan melko pienellä paineella toimivia.
Juntunen
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Dec 12, 2010 19:35
Location: Suomussalmi

Post by Juntunen »

Näky olevan tässä topicissa puhetta vanhemmista autoista joten tänne kaet tämä kuuluu. Pari viikkoa foorumia ja manuaalia lukeneena huomasi miten paljon tehty uusia keskusteluja samoista aiheista joten en ainakaan itse rasita foorumia uudella keskustelulla.
Ja itse asiaan. Tarkoituksena ensin laittaa Megalle bensa puoli ensin ja joskus tulevaisuudessa sytytys. Protoparts:lta olen suunnitellut tilaavani Ms1 V2.2.
Kohteena 70vm Hb korinen Vauxhall Viva. 1256cc tappikone ja siiamilainen kansi --> Yksipisteruisku suunnitelmissa. Suuttimeksi laskettu reilu 300cc suutin. Riittänekkö? Tuo reilu 300cc laskettu auton vakio 60hv tehoille.
Kaipailisin myös vinkkejä läppärungon valitsemiseen. Kaasarissa muistaakseni noin 40mm läppä.
Onko porukalla kokemuksia Protopartsin myymästä täydellisestä johtosarjasta tai lähinnä antureista? Ilmeisesti käy suoraan Megan kanssa ilman inc? tiedostojen muokkaamista.
Bensa puolelle tulossa välitankki. Vakio, mekaaninen bensapumppu toimii siirtopumppuna. Ja romuttamolta hakusessa ruiskuille pumppu. Paluu tankille myös tarkotus tehdä. Porukalla kokemuksia moisesta virityksestä? Tyhjää välitankkia tietenkin tympeä täyttää mekaanisella mutta täytynee täyttää ensin kanisterilla jostaki reiästä. :?
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Juntunen wrote:Pari viikkoa foorumia ja manuaalia lukeneena huomasi miten paljon tehty uusia keskusteluja samoista aiheista joten en ainakaan itse rasita foorumia uudella keskustelulla.
Tästä paljon plussaa.
Juntunen wrote: Suuttimeksi laskettu reilu 300cc suutin. Riittänekkö? Tuo reilu 300cc laskettu auton vakio 60hv tehoille.
Kyllä riittää kun tarkoitus ei kerran ole virittää konetta samalla. Tuo tehon mukaan laskettu suuttimen koko sattuu aika lähelle. n. 350-370cc on MegaSquirtFAQ:n laskurilla optimi.
Juntunen wrote: Kaipailisin myös vinkkejä läppärungon valitsemiseen. Kaasarissa muistaakseni noin 40mm läppä.
Periaatteessa sitä kaasutinta voi käyttää läppärunkona kun tukkii siitä kaikki reiät.
Juntunen wrote: Bensa puolelle tulossa välitankki. Vakio, mekaaninen bensapumppu toimii siirtopumppuna. Ja romuttamolta hakusessa ruiskuille pumppu. Paluu tankille myös tarkotus tehdä. Porukalla kokemuksia moisesta virityksestä? Tyhjää välitankkia tietenkin tympeä täyttää mekaanisella mutta täytynee täyttää ensin kanisterilla jostaki reiästä. :?
Mulla oli joskus kaasariturbovolvossa samantyyppinen systeemi ja toimi ihan hyvin. Laittaa vaan painesäätimeltä paluun siihen välisäiliöön niin ei sähköpumppu imase välisäiliötä tyhjäksi. Se mekaaninen pumppu kerkiää kyllä täyttää välisäiliötä kun varsinainen ruiskun kierto on pelkässä välisäiliössä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Juntunen
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Dec 12, 2010 19:35
Location: Suomussalmi

Post by Juntunen »

Kiitos! Mahdollisimman hyvin tarkotus pitää alkuperäiset osat käyttökuntosina ja ilman virityksiä niin tuo kaasarin käyttö tuossa tarkotuksessa ei ole mahdollista. Joo ruiskupumpun kierto tapahtuu välitankin kautta. Onko porukka mistä hommannu bensalle suodattimia ja kuinka hienoa? Jossakin taisi olla juttua siitä mutta meni väittelyksi niin ei jaksanu lukea. :(
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Äkkiä ajatellen tuohon kannattaisi katsella jotain yksipisteruiskun läppärunkoa. Olisi sopivasti sattuessaan sopiva suutin, TPS ja muut tarpeelliset hilut valmiina paketissa.

Bensansuodattimeksi sopii mikä hyvänsä ruiskukoneen suodatin. On paineenkesto ja suodatuskyky suoraan kohdillaan. Eli johonkin tarvikeliikkeeseen vaan katselemaan sopivan näköisillä liitännöillä varustettua mallia. Esimerkiksi 90-luvun alun Astrasta löytyy kohtuullisen pienikokoinen suodatin 8mm letkukaroilla.
Arttu
GSX1100 -85
Juntunen
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Dec 12, 2010 19:35
Location: Suomussalmi

Post by Juntunen »

Juntunen wrote: Onko porukalla kokemuksia Protopartsin myymästä täydellisestä johtosarjasta tai lähinnä antureista?
Kenelläkään mielipidettä? Kohta alkaisi olemaan ajankohtaista kaasuläppäkotelon ja vakio imusarjan väliin laippojen ja välitorven rakennus. Onko ruiskusuuttimien alemmat o-rengas koot kuinka standardeja? Jostakin olin lukevinaan että Bosch:ssa olisi 14.5mm o-rengas.
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Re: Mega vanhaan autoon

Post by Olper »

Terve,

jäi tämä megasquirt projekti taka-alalle mm. CNC projektin jalkoihin... Nyt yritän herätellä tätä uudelleen ensin E85 ruiskutusta ja myöhemmin mahdollista turbotusta varten...
Kyseiseen autoonhan ei mitään ruiskusarjoja ole. Tuli talvella opiskeltua 3D piirtämistä ja innostuin suunnittelemaan tällaisen putkista ja ohutlevyosista koottu setti. Kaikki osat rosteria...

Miltä näyttää? Mitä voisi tehdä paremmin? Onko suuttimien paikka hyvä? Aiemmin keskustelussa tuli selväksi, että yhteiseen tilaan pitää sumuttaa...


http://ameba.lpt.fi/~turuolli/misc/1.2_ ... enium4.png
http://ameba.lpt.fi/~turuolli/misc/1.2_ ... enium3.png
http://ameba.lpt.fi/~turuolli/misc/1.2_ ... enium5.png
http://ameba.lpt.fi/~turuolli/misc/1.2_ ... enium6.png

Kansiossa on myös muita kuvia piirtämisen varrelta...
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Re: Mega vanhaan autoon

Post by Olper »

Otan hiljentymisen myöntymisen merkkinä ja alan rakentelemaan =)
Juntunen
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Dec 12, 2010 19:35
Location: Suomussalmi

Re: Mega vanhaan autoon

Post by Juntunen »

Multa ostat tuon kromisen tötterön ja rakennat adapterin imusatsin ja tuon tötterön väliin :wink:
Olper
Megasquirttaaja
Posts: 58
Joined: Mon Jan 26, 2009 16:41
Location: Lahti

Re: Mega vanhaan autoon

Post by Olper »

mistä tötteröstä on kyse??
Juntunen
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Dec 12, 2010 19:35
Location: Suomussalmi

Re: Mega vanhaan autoon

Post by Juntunen »

Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega vanhaan autoon

Post by Masi_K »

Vanhakuin mikä tämäkin topic. Mutta jatkampa jutustelua. Käyntiin ja toimivuuteen saa aikalailla hemmetisti järkeä kun käy lukemassa ja ymmärtämässä tämän sekä kytkee sen käyttöön ms2/ms3 ssa. Tästä oli nimimerkillä turbiini juttua tämän topikin alussa. Ite kokeilin tätä eilen ja tänään Vivassa ja voi pojat :) Ero on huikee. Pitää vaan vielä skaalata req fuel ja VE kartta. Senverta oli tuolla eroa että pitki ajaa koko VE kartta uusiksi... Sekä tietty hakea tuo ruiskutusajoitus persdynolla hyväksi.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Masi_K
Megajumala
Posts: 1982
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Re: Mega vanhaan autoon

Post by Masi_K »

Ei mitään sittenkään.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
xiaonvren
Megasquirt aloittelija
Posts: 3
Joined: Thu Aug 28, 2014 13:17

Re: Mega vanhaan autoon

Post by xiaonvren »

Virranjaottimen ilmavälissä 'poweria hukkuu' eli korkeajännite alenee.







——————————————————————
fifa coins
Post Reply