MB 190 W201 kaasarista ruiskuksi

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

MB 190 W201 kaasarista ruiskuksi

Post by tommiiii »

Elikkäs projektin nimi olisi vaihtaa kaasari megaan.Ensimmäinen mega projekti joten kaikki vinkit ja neuvot on tervetulleita.
Tulevat osat:
2.0 ruiskun imusarja (hankittu)
Kaasuläppä bmw 320 tai ford scorpio riippuen kummassa reikäjako sopii paremmin kohdalleen,tps myös samisesta laitteesta.
Megaksi MS1v2.2 extra koodilla protopartsilta
Johtosarja antureineen myös protopartsilta
Bensapumppu protopartsilta
Jakotukki ja b-paineensäädin saab 9000 missä pitäisi olla sama jako kuin mersussa.
Suuttimiksi joko BMW 325,Ford scorpio tai jonku opelin suuttimet.Onko tietoa,että onko jossain noissa valmiiksi korkea ohmiset suuttimet?Taikka miten sen voisi selvittää?
Laajakaista lambda tiedonkeruulla finboostilta
Mega tulee ohjaamaan pelkkää ruiskua ja tarkoituksena olisi myös ahtaa kone myöhemmin.
laiska
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Mon Nov 24, 2008 21:34
Contact:

Post by laiska »

Ota ne suuttimet siitä saabista mistä tuon pensakiskonkin.
Mulla oli ainakin korkea ohmiset saabin suuttimet.
Nuokin loppuvat sitten herkästi kesken jos rupeat ahtamaan, mutta niin kävisi noilla sinun luettelemilla suttimillakin.
Yleismittarilla ne voi kätevästi kokeilla.
Jossain turbomallin saappaassa saattas olla himpun isommat suuttimet.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

No perkule,kun ehtisin tilaamaan jo jakotukin no, mutta täytyy selvitä joillain muilla suuttimilla aluksi ja noissa kaikissa suutin vaihtoehdoissa riittää tuotto ainakin vaparille.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Ford scorpio ohc koneesta kaasuläppä sovitettu paikoilleen.Vaati kiinnitysreikien suurentamista 6->9mm ja imusarjasta yhden turhan tuen rälläköimistä.
Tilaukseen lähti täänään mega,johtosarja,bensapumppu ja joitain johdotus tarvikkeita.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Tänään tuli megan boxi,johtosarja,bensapumppu ja joitain muita pikkunippeleitä postiin.Protopartsille kiitokset ripeästä toimituksesta(osat tuli 2viikossa).Vielä tarvii vähän osia haalia ennen kuin pääsee sovittelemaan autoon kiinni.
Image
Image
Image
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Ostin melkein kaikki tarvittavat nippelit megaa ajatellen.
Image
Imusarjaan tein suuttimille pidikkeet ja bensakiskon muokkasin jostain vanhasta opelin kiskosta.
Image
Image
Image
Image
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

siis mitä helv... sä olet rakentanut tuohon bensatukiksi :shock:

tai jos on tarkoitus palopommia tehdä, niin sitte...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Vanhassa Opelissa on kyllä tuon tapainen "bensakisko" mutta siinä on kyllä letkuliitänäiset suuttimetkin...
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

No voi olla,että kisko vielä vaihtuu kunnolliseen ennen,kuin saan tota edes autoon kiinni.Ja jostain vanhan ooppelin kiskoskta toi on modattukkin.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Älä nyt o-renkaisiin suuttimiin mitään letkua ja klemmareita laita.
Ei toimi pitkään, jos vaikka pitääkin.

Hanki alutankoa ja teet siittä. Laitat vaikka kahdesta osasta tuon tukin, jos et löydä reiällistä tankoa.
Tai edes teetät ne reiät. Ei voi maksaa niin paljon koneistamossa.
Voi pikkasen harmittaa ku palaa koko hökötys.

Tuolla kun painetta on reilut 3 baria.
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Yksi toimivaksi havaittu:
Hydrauliikkaputkeen heppailet sopivat "kupit" kylkeen kiinni ja juotat hopeella tai messinkillä tiiviiksi, jos hitsin tiiviys huolettaa. Jos on tarpeeks ohutta lankaa mikissä niin voihan sen hitsata ympärikin.

Sitten vaan poraat reiät auki ja siinä on bensakisko.

Valmis sopivan pitunen kiskoprofiili maksaa sen 50e, eli euron sentti, niin kannattaa tässä on toimintavarma budjettiratkaisu siihen tilalle.

Tuo letkuhässäkkä kannattaa unohtaa, saattaa pettää joku kohta ja sitten palaa koko laitos. Hydeputkeen voi sitten liittää vaikka helmiliittimellä letkut pumpulle ja paineensäätimelle, niin on helppo huoltaa.

Sopivia kuppeja saa teetettyä ammattikouluilla tai missä tahansa muuallakin, missä on sorvi ja halua sen käyttöön.

Teräspunosbensaletkujen kanssa kannattaa myös olla varovainen. Yleensä mun puheet niistä otetaan vittuiluna ja turhanpäiväisenä hössötyksenä, mutta olen itse nähnyt kuinka bensaletkulla on startattu apuvirran kanssa moottoria käyntiin. Apuvirta oli sen takia, kun oli päätelty akun olevan vajaa, koska startti pyöritti vaivalloisesti. Punokset punasena... muistetaan laittaa ainakin maadoitusjohdot koneen ja korin välille kunnolla kiinni.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Tulin järkiin ja kävin hakemassa paikalliselta purkamolta saab 9000 bensakiskon tuon letkuvirityksen tilalle.Siihen tein kiinnikkeet ja maalasin punaiseksi.
Image
Maksoikin huimat 25€.Vielä pitää suuttimiin metsästää uudet o-renkaat ja venailla laajakaista lambdan tuloa niin saa aloittaa laitteiden asennuksen autoon.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Ja muutenkin nuo kumiset teräspunosletkut surkeita. Rupee bensa tihkuu muutamassa vuodessa. Ei tahdo nyky litkuja oikein kestää kuulemma.

Teflonletku puristusliittimillä ja kunnon helmiliitoksilla tulee kunnollista ja ikuista.
Nimim. ei yhtään kumiletkua enään klemmareilla.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Joo no eiköhän punosletkuilla alkuun pärjää ja voisihan sitä joskus vielä laittaa kaikki vaikka lentokoneliittimillä.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

No nyt näyttää jo lupaavalta. Kannattaa vielä koe ponnistaa suuttimet ettei vaan vuoda! Wanhat suuttimet tykkäävät tehdähdä sellaista. Säästyy meinaan monelta harmilta..
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Saabissa on vielä kuvan mukainen clipsi varmistamassa yläpään kiinnityksen:

Image
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Testailin paineilmalla pitävyyden ja 4bar paineen kesti hienosti vuotamatta mistään.Noi suuttimien klipsut pitää muistaa ettiä jostain ja laittaa kiinni vaikka toimisihan se varmaan ilmankin.
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Eilen hain laajakaistalambdan postista:
Image
Imusarja kokonaisuudessaan valmiina:
Image
Lähtökohta konehuone:
Image
Pikku puuhastelun jälkeen:
Image
Imusarja löysi paikkansa:
Image
Megalta tulevia johtoja:
Image
Suutinten johdotukset valmiina:
Image
Keräyssäiliö,bensan suodatin,bensapumppu ja vedenlämpötila adabteri löysi paikkansa.
Image
Ilmanlämpöanturi meni hienosti kasuuläpälle menevän kumimutkan kyljessä olevaan reikään.
Image
Pikkuisen sähköhommia vielä edessä :D
Image
jimex
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 117
Joined: Sat May 28, 2005 0:10
Location: kuopio

Post by jimex »

eikös tuo vedenlämpötila-anturi ois ollut parempi laittaa vaikka alavesiletkuun.
meinaan vaan jos tuossa on toimiva termostaatti niin eihän se näytä oikein ennenkuin termostaatti aukiaa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Sillä ei oikeastaan ole merikitystä missä se veden lämpötila-anturi on, jos se on termostaatin jälkeen. Ei tule näyttämään oikeaa lämpötilaa.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Kuinka tuo bensapumppu imee? Onko tuossa joku siirto pumppu välissä vai kuinka tankista imemisen hoidetaan?. Ainakin Opelissa oli imu ja paine pumppu yhdistetty samaan pakettiin. Voi tulla nimittäin bensan saannissa ongelmia. Vai oliko tuossa Mersun oma siirtopumppu välissä ja riitäkö se ?.. Muuten tuo kyllä näyttäis jo lupaavalta. :D
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

kamski wrote:Kuinka tuo bensapumppu imee? Onko tuossa joku siirto pumppu välissä vai kuinka tankista imemisen hoidetaan?. Ainakin Opelissa oli imu ja paine pumppu yhdistetty samaan pakettiin. Voi tulla nimittäin bensan saannissa ongelmia. Vai oliko tuossa Mersun oma siirtopumppu välissä ja riitäkö se ?.. Muuten tuo kyllä näyttäis jo lupaavalta. :D
Mersun vakio siirtopumppu pumppaa bensaa tuolle keräystankille josta menee sitten letkut ruiskupumpulle.
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Siirrä suodatin pois pumpun imusta. Jos esisuodattimen painepumpulle haluaa niin pistä se mieluummin siirtopumpu ja keruusäiliön väliin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Turbiini wrote:Siirrä suodatin pois pumpun imusta. Jos esisuodattimen painepumpulle haluaa niin pistä se mieluummin siirtopumpu ja keruusäiliön väliin.
ja muutenkin suodatin pitää olla pumpun ja suuttimien välissä...
tommiiii
Megasquirttaaja
Posts: 37
Joined: Wed Nov 03, 2010 14:02
Location: Turku
Contact:

Post by tommiiii »

Neuvotaanhan se suodatin laittamaan megamanuaalissakin ennen pumppua ja eikös se parempi ole, paskat suodattuu pois ennen pumppua.Järjestelmässä on toinenkin suodatin ennen keruusäiliötä.Sitä en sitten tiedä,että paljonko virtausta häiritsee ruiskusuodin,mutta kokeillaan ensin ainakin noin.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tommiiii wrote:Neuvotaanhan se suodatin laittamaan megamanuaalissakin ennen pumppua ja eikös se parempi ole, paskat suodattuu pois ennen pumppua.Järjestelmässä on toinenkin suodatin ennen keruusäiliötä.Sitä en sitten tiedä,että paljonko virtausta häiritsee ruiskusuodin,mutta kokeillaan ensin ainakin noin.
piti oikein lukea tuota megamanuaalia, että mitä siellä lukee asiasta :roll: ja tälläinen tuli vastaan...

"4.4.3. Polttainesuodatin
Käytä vain polttoaineen suihkutuksella varustetun auton polttoainesuodatinta, Älä
missään nimessä laita muovista yleismallin suodatinta, koska se ei kestä painetta.
Asenna suodatin myötävirtaan (suodattimessa nuoli), ettei suodatin kurista
polttoaineen virtausta pumpulta, pumppu voi särkyä koska se on
polttoainejäähdytteinen."

painepuolelle se suodatin ainakin tuossa tekstissä asennetaan... sitten niistä kuvista joita siellä megamanuaalissa on, niin niistä ei kannata paljoa asennus neuvoja ottaa, ne on enemmän sellaisia "periaatepiirrustuksia", ei sen kummempia...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Mitähän manuaali tai mitähän kohtaa manuaalista olet katsonut?

Tätäkö: http://www.megamanual.com/v22manual/minj.htm#supply
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

tämä on se virallinen tyyli asentaa suodatin, eli suodatin aina pumpun ja suuttimien välin...

Image

tämän kuvan perusteella taas voi asentaa suodattimen virheellisesti, jos tekee omia päätelmiä suodattimen sijainnista polttoaine järjestelmässä, eli vaikka nyt tuo nykyinen tyyli asentaa suodatin ennen varsinaista korkeapaine polttoaine pumppua ...

Image

edit: piti linkittää nuo kuvat omalle kotisivulle, kun "megamanual" näköjään pätkii...
Last edited by Höylä on Mon Nov 29, 2010 12:57, edited 1 time in total.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Korkeapainepumpun imupuolelle ei missään nimessä kannata asentaa suodatinta. Ainakaan sellaista suodatinta joka on tarkoitettu painepuolelle. Karkeasihdit sitten erikseen.
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

teg wrote:Korkeapainepumpun imupuolelle ei missään nimessä kannata asentaa suodatinta. Ainakaan sellaista suodatinta joka on tarkoitettu painepuolelle. Karkeasihdit sitten erikseen.
Itse-asiassa se 'karkeasihti' on mikroniluokan (about <10-20 um) verkkosuodatin. Mielellään sellainen pitää olla, pumpun kesto-iän takia.
Post Reply