Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by TVH »

Extra-koodin versio 025d:stä ylöspäin on lisätty lähtö kierroslukumittarille. Käyttöönoton vaatimat rautamuutokset:

- transistorikytkentä, esim. samanlainen kuin bensapumpun lähtö.
- mittarista riippuen lähtö pitää vetää ylös 12V:hen esim. 1k vastuksella, tai jos mittari vaatii induktiivisen flyback piikin toimiakseen, voi vastuksen paikalle kytkeä vaikka releen käämin.

Lisää tarinoinita http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=60 ... c7ad#60111
Last edited by TVH on Mon Aug 01, 2005 7:52, edited 1 time in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
country sedan
Megasquirttaaja
Posts: 62
Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44

Post by country sedan »

Vähän OT, mutta saako EDIS 4:ään kiekkamittarin herätteen siihen EDIS liittimen napaan 11?
Näyttää olevan "clean tach output", mitä sitten tarkoittanee?
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Tämä modi toimii hienosti ainakin AutoMeterin kiekkarin kanssa! Otin käyttöön, kun tuolta EDIS-8:ta ei oikein saa kiekkasignaalia helposti ulos.

Tuolta extran sivuilta löytyy kytkis: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

country sedan wrote:Vähän OT, mutta saako EDIS 4:ään kiekkamittarin herätteen siihen EDIS liittimen napaan 11?
Näyttää olevan "clean tach output", mitä sitten tarkoittanee?
Itsellä ainakin tuosta toimi mittari suoraan. Liittimessä ei ollut romuja sisällä tuossa pinni 11 kohdalla ollenkaan, joten siirsin sisuskalut turhasta kakkos pinnistä.
Herb
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Sat Apr 30, 2005 18:30
Location: Pieksänmaa

Post by Herb »

Toimii hyvin pösön orkkis kiekkamittarin kanssa. Ohjeen mukaan purin vanhasta releesta käämin ja laitoin sen tuohon vastuksen tilalle.
-205 GTi 1.6 Turbo +Ms
-205 GTi 1.6
-Mitsubishi Eclipse GSR-4 (4x4 Turbo)
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Image
Eli tällai? Jos vastus otetaan pois, niin eikös toi oo eräänlaisessa "oikosulussa" sitte ku vastus poistuu ja 12v pääsee laukkaan ilman vastuksia? Emmätiä, en oo sähköinsinööri.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Kyllähän siihen releeseenkin on kytketty 12V ilman ongelmia. On siellä sen verran vastusta, eli sata pari ohmia ainakin
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Kuinkahan suuria piikkejä toi releen käämi voi saada aikaseks? Voiko se tehä häiriöö jos se on tällätty levylle jonkin prossun viereen? Ilmeisesti toi 2N2222-transu kestää vai laittaakko MPSA42 (300V)? K-jetin bensapumpunreleen rikoin ja sen käämin vastus on n.90 ohmia.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
matti
Perustajajäsen
Posts: 54
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:53
Location: Espoo

Post by matti »

Herb wrote:Toimii hyvin pösön orkkis kiekkamittarin kanssa. Ohjeen mukaan purin vanhasta releesta käämin ja laitoin sen tuohon vastuksen tilalle.
Hmm mistäs ohje löytyy? Olis tarkoitus tehdä samoinen temppu..
Pug 405 MI16 '89 zZz
Pug 405 SRi '88 zZz
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

matti wrote:
Herb wrote:Toimii hyvin pösön orkkis kiekkamittarin kanssa. Ohjeen mukaan purin vanhasta releesta käämin ja laitoin sen tuohon vastuksen tilalle.
Hmm mistäs ohje löytyy? Olis tarkoitus tehdä samoinen temppu..
silmä käteen tässä sivullahan se on
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
Volkkarijermu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 458
Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
Location: Kangasala
Contact:

Post by Volkkarijermu »

Niin vielä haluaisin sähköinsinööreiltä kommenttia, että jos tuo kela laitetaan megasquirttiboksiin kovin lähelle prossua, niin saako se häiriöitä aikaseks rosessoriin tai folioihin ja systeemi menee sekasi? Vai täytyyks faradayn häkki rakentaa kelalle?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
plagu
Perustajajäsen
Posts: 98
Joined: Fri Dec 16, 2005 22:50
Location: Vihti
Contact:

Post by plagu »

Volkkarijermu wrote:Niin vielä haluaisin sähköinsinööreiltä kommenttia, että jos tuo kela laitetaan megasquirttiboksiin kovin lähelle prossua, niin saako se häiriöitä aikaseks rosessoriin tai folioihin ja systeemi menee sekasi? Vai täytyyks faradayn häkki rakentaa kelalle?
no ei aiheuta kyllä mitään häröjä
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

jos käytössä normaalisti puolaan kytkettävä rundari niin tätäkin voi koittaa:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... ivolts.GIF
Tiara Kit Car - MsnS-E
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Mitäs sitten tehdään kun mikään noista vaihtoehdoista ei toimi, tarvikemittari pelasi ainoastaan tuolla trankkukytkennällä kelan kanssa ei millään muuten

Tuo auton orkkismittari pitäisi saaha toimimaan mutta ei vaan homma toimi. Alunperin tarkoitettu kärjellisen jakajan kanssa

Täytyykö ruuvata koneeseen vanha jakaja kärjillä ja kaveriksi puola että pelaa
karttu
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Thu Jul 03, 2008 10:20
Location: Pori

Post by karttu »

Haluuko joku kertoo oikeen yksinkertaisesti miten toi kierroslukumittari tohon megaan laitetaan?Koitin tosta ediksen 11pinnistä ottaa mutta ei sanonut mittari mitään :(
VesQ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Wed Oct 11, 2006 21:22
Location: Hollola

Post by VesQ »

Volkkarijermu wrote:Image
Eli tällai? Jos vastus otetaan pois, niin eikös toi oo eräänlaisessa "oikosulussa" sitte ku vastus poistuu ja 12v pääsee laukkaan ilman vastuksia? Emmätiä, en oo sähköinsinööri.
Unohtunut näemmä tänne päivitellä mutta oman mittarin sain pelaamaan (sellanen vanha 70luvun auton orkkismittari mikä ottaa singnaalinsa puolan miinuksesta) tuolla samalla kytkiksellä mutta trankun tilalle piti laittaa joku toinen jotain 1n5555 tai sinne päin, vitosia siinä ainakin oli ja sellanen musta kotelo toisin kun tossa 2n2222 on metallinen. Siitä on tollanen samanlainen kytkiskin olemassa, löytyi jostain mega-ohjesivuilta samasta rimpsusta kun noi muutkin kytkikset

Käämiksi purin ihan tavallisen 16A nelinapaisen valoreleen

edit:
Löytyihän se
Image

Eli 2N5551 trankuksi
syrkki
Megasquirt aloittelija
Posts: 13
Joined: Fri Dec 04, 2009 0:09
Location: korkeaoja

megasquirt suorasytkällä.

Post by syrkki »

mihin kytken kiekkamittarin, kun on megasquirt suorasytytyksellä?

Minulla on sellainen kiekkamittari joka vaatii kierrosluvun boksilta, mutta mihin prkle sen lykkään siihen liittimeen.

ostin juuri auton jossa on mega systeemit ja olen uusi tällä alalla..
celica gt4 92
coronet custom 72
Harri_82
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Sun Oct 07, 2007 11:30
Location: Oulu/Övertorneå

Post by Harri_82 »

Kiekkamittari ois tarkotus laittaa Volvoon toimintaan ja kytkikseksi aattelin tätä http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ivolts.GIF

Eli älysinkö tuon oikeen et nelipyttysessä kytkentä menee nuin ku tuossa alhaalla olevassa kuvassa vai pitääkö tuo alas päin menevä "piuha" kytkeä johonki vai meinaako tuo vaan sitä et mitä enempi pyttyjä sitä enempi diodeja? Ja ei löytyny kotoa nuita 1N4004 mut ois 1N4937 ja sillä näyttäs olevan sama jännitteen ja virran kesto ku tuolla 1N4004:lla. Mittarina Bilteman mittari joka toimii puolan miinuksesta.

Image
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

tein tuon harrin mallin mukaisen kytkennän ja volvon oma kierroslukumittari toimi muuten mutta ei näytä kierroksia kun 3000 kierrokseen asti! Kyseessä siis 2x2 hukkakipinä puola
olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

Sierran uudempi (läpi painettava) mittari toimii ainakin suoraan kun laittaa ylösvedon 12 volttiin ja 2n2222 sitä maadottelemaan. Vanhemman mallinen mutterikiinnitteinen mittari näyttää väärin (puolittaa) tuolla kytkennällä.
Jusa20
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Mon May 10, 2010 8:24
Location: Orimattila

Post by Jusa20 »

Viisaammat kertokaa mistä johtuu, kun laitan tacho ouputin käyttöö megassa kyseinen ulostulo rämppää koko ajan on/off ja kiekkamittarin lukema heittää hieman ja mittari on hidas eli jos polkasee kaasua niin mitttarissa kierrokset nousevat älyttömän hitaasti.
iipo90
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Mon Aug 04, 2008 21:24
Location: kauvatsa

Post by iipo90 »

Sanokaas viisaammat että pistetääks noi diodit puolan päähä vai boksiin sytkälähtöihin??
ja muutenkin millai on pelittäny noi diodeilla tehty kierroslukumittarin lähtö?
Benkku
Megajumala
Posts: 1070
Joined: Sat Apr 16, 2005 18:06
Location: Riihimäki

Post by Benkku »

iipo90 wrote:Sanokaas viisaammat että pistetääks noi diodit puolan päähä vai boksiin sytkälähtöihin??
ja muutenkin millai on pelittäny noi diodeilla tehty kierroslukumittarin lähtö?
"ve-" -> sytytysmuuntajan ensiöpuolen maadoituspinni.
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by valtsi »

On varmasti erittäin typerä kysymys, mutta kysyä pitää. Tuo yllä oleva kuva jossa diodit laitetaan sytkäjohtojen väliin, niin laitetaanko ne oikein sinne väliin, niin että johto katkaistaan ja juotetaan päät molemmin puolin diodia kiinni, vai kuoritaanko välistä ja siihen vaan tinataan toinen pää? Mulla on nyt jälkimmäisellä tavalla ja ei toimi bmw:n oma mittari, eikä autogaugen mittari. Diodit on oikeinpäin. Huonosti selitetty, mutta varmaan joku ymmärsi. Ja käytössä siis hukkakipinä kivillä.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Vauhtivaunu »

valtsi wrote:Ja käytössä siis hukkakipinä kivillä.
Onhan siellä välissä myös se zener-diodi?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
valtsi
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Wed Jan 12, 2011 21:37
Location: Harjavalta

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by valtsi »

On zener.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Vauhtivaunu »

valtsi wrote:On zener.
Laitan nyt YV:hen vastausta että muutkin asiaa miettivät saavat tietoa:

BMW:n oma mittari haluaa +12v kanttiaaltoa joten yllä oleva puolalta otettu kierroslukutieto ei toimi, vaan megaan on tehtävä 2N2222-tarnsistorilla ja kahdella 1Kohm vastuksella erillinen kierroslukulähtö (ohjeet MSnS-manuaalissa).

Eo. kytkentä on "vanhanaikaisiin" puolan sytytyspulssilla toimiviin mittareihin sopiva.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Coltti
Megasquirttaaja
Posts: 30
Joined: Mon Apr 24, 2006 19:34

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by Coltti »

Tälläisen kytkennän tein juuri omaan pirssiin, eikä lähtenyt mittari tulille.
Kuvasta poiketen molemmat vastukset ovat 1k. Auto E34 535 -88
Image


Onko tuota Vauhtivaunun kahden 1kohmin vastuksen kytkentää käytetty onnistuneesti e34:ssa?
Bmw e34 535iA -88 MSII v3.0
Bmw e39 530dA -99
sepulaakeri
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Thu Apr 14, 2011 19:49

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by sepulaakeri »

Onko kokemuksia kun laitetaan kiekkamittaria toimimaan 70-80 luvun mersussa.
Millanen kytkentä toimii?
mxu
Megasquirt aloittelija
Posts: 18
Joined: Tue Nov 17, 2009 18:29
Contact:

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin

Post by mxu »

Image

Tuon kuvan mukaan tehty ja ei pelaa... Autona vw corrado ja varvikello on alkujaan puolan miinukselta. Oskulla katoin prossun nastan ja 5v kanttiaaltoa tulee. vastus ja trankku koekasausalueella ja releen kela kotelon ulkopuolella. Jimstimillä testasin enkä saanut mitään jännitepiikkejä? eikä pelannut autossakaan...
vastus siis 1k ja trankku 2n5551

Mitähän seuraavaksi kokeilisi?
Post Reply