Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Moderator: Masi_K
Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Extra-koodin versio 025d:stä ylöspäin on lisätty lähtö kierroslukumittarille. Käyttöönoton vaatimat rautamuutokset:
- transistorikytkentä, esim. samanlainen kuin bensapumpun lähtö.
- mittarista riippuen lähtö pitää vetää ylös 12V:hen esim. 1k vastuksella, tai jos mittari vaatii induktiivisen flyback piikin toimiakseen, voi vastuksen paikalle kytkeä vaikka releen käämin.
Lisää tarinoinita http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=60 ... c7ad#60111
- transistorikytkentä, esim. samanlainen kuin bensapumpun lähtö.
- mittarista riippuen lähtö pitää vetää ylös 12V:hen esim. 1k vastuksella, tai jos mittari vaatii induktiivisen flyback piikin toimiakseen, voi vastuksen paikalle kytkeä vaikka releen käämin.
Lisää tarinoinita http://www.msefi.com/viewtopic.php?p=60 ... c7ad#60111
Last edited by TVH on Mon Aug 01, 2005 7:52, edited 1 time in total.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 62
- Joined: Sat Mar 19, 2005 19:44
Tämä modi toimii hienosti ainakin AutoMeterin kiekkarin kanssa! Otin käyttöön, kun tuolta EDIS-8:ta ei oikein saa kiekkasignaalia helposti ulos.
Tuolta extran sivuilta löytyy kytkis: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html
Tuolta extran sivuilta löytyy kytkis: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Itsellä ainakin tuosta toimi mittari suoraan. Liittimessä ei ollut romuja sisällä tuossa pinni 11 kohdalla ollenkaan, joten siirsin sisuskalut turhasta kakkos pinnistä.country sedan wrote:Vähän OT, mutta saako EDIS 4:ään kiekkamittarin herätteen siihen EDIS liittimen napaan 11?
Näyttää olevan "clean tach output", mitä sitten tarkoittanee?
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Eli tällai? Jos vastus otetaan pois, niin eikös toi oo eräänlaisessa "oikosulussa" sitte ku vastus poistuu ja 12v pääsee laukkaan ilman vastuksia? Emmätiä, en oo sähköinsinööri.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Kuinkahan suuria piikkejä toi releen käämi voi saada aikaseks? Voiko se tehä häiriöö jos se on tällätty levylle jonkin prossun viereen? Ilmeisesti toi 2N2222-transu kestää vai laittaakko MPSA42 (300V)? K-jetin bensapumpunreleen rikoin ja sen käämin vastus on n.90 ohmia.
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
silmä käteen tässä sivullahan se onmatti wrote:Hmm mistäs ohje löytyy? Olis tarkoitus tehdä samoinen temppu..Herb wrote:Toimii hyvin pösön orkkis kiekkamittarin kanssa. Ohjeen mukaan purin vanhasta releesta käämin ja laitoin sen tuohon vastuksen tilalle.
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 458
- Joined: Tue Jun 14, 2005 21:59
- Location: Kangasala
- Contact:
Niin vielä haluaisin sähköinsinööreiltä kommenttia, että jos tuo kela laitetaan megasquirttiboksiin kovin lähelle prossua, niin saako se häiriöitä aikaseks rosessoriin tai folioihin ja systeemi menee sekasi? Vai täytyyks faradayn häkki rakentaa kelalle?
www.modificars.fi Vogtland, Bastuck, Greddy, D2, FK, JOM, Bilstein, Eibach, Koni, KW, Dbilas, Lumma-tuning
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
Myös Megasquirt-osasto verkkokaupassa!
no ei aiheuta kyllä mitään häröjäVolkkarijermu wrote:Niin vielä haluaisin sähköinsinööreiltä kommenttia, että jos tuo kela laitetaan megasquirttiboksiin kovin lähelle prossua, niin saako se häiriöitä aikaseks rosessoriin tai folioihin ja systeemi menee sekasi? Vai täytyyks faradayn häkki rakentaa kelalle?
Patonki päivässä pitää riisitaudin loitolla.
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
C4 Cactus - 20 / 508sw - 11 /106 gti -98 / Citroen B11 -51 / Cagiva V-raptor 1000 -03
jos käytössä normaalisti puolaan kytkettävä rundari niin tätäkin voi koittaa:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... ivolts.GIF
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... ivolts.GIF
Tiara Kit Car - MsnS-E
Mitäs sitten tehdään kun mikään noista vaihtoehdoista ei toimi, tarvikemittari pelasi ainoastaan tuolla trankkukytkennällä kelan kanssa ei millään muuten
Tuo auton orkkismittari pitäisi saaha toimimaan mutta ei vaan homma toimi. Alunperin tarkoitettu kärjellisen jakajan kanssa
Täytyykö ruuvata koneeseen vanha jakaja kärjillä ja kaveriksi puola että pelaa
Tuo auton orkkismittari pitäisi saaha toimimaan mutta ei vaan homma toimi. Alunperin tarkoitettu kärjellisen jakajan kanssa
Täytyykö ruuvata koneeseen vanha jakaja kärjillä ja kaveriksi puola että pelaa
Unohtunut näemmä tänne päivitellä mutta oman mittarin sain pelaamaan (sellanen vanha 70luvun auton orkkismittari mikä ottaa singnaalinsa puolan miinuksesta) tuolla samalla kytkiksellä mutta trankun tilalle piti laittaa joku toinen jotain 1n5555 tai sinne päin, vitosia siinä ainakin oli ja sellanen musta kotelo toisin kun tossa 2n2222 on metallinen. Siitä on tollanen samanlainen kytkiskin olemassa, löytyi jostain mega-ohjesivuilta samasta rimpsusta kun noi muutkin kytkiksetVolkkarijermu wrote:
Eli tällai? Jos vastus otetaan pois, niin eikös toi oo eräänlaisessa "oikosulussa" sitte ku vastus poistuu ja 12v pääsee laukkaan ilman vastuksia? Emmätiä, en oo sähköinsinööri.
Käämiksi purin ihan tavallisen 16A nelinapaisen valoreleen
edit:
Löytyihän se
Eli 2N5551 trankuksi
megasquirt suorasytkällä.
mihin kytken kiekkamittarin, kun on megasquirt suorasytytyksellä?
Minulla on sellainen kiekkamittari joka vaatii kierrosluvun boksilta, mutta mihin prkle sen lykkään siihen liittimeen.
ostin juuri auton jossa on mega systeemit ja olen uusi tällä alalla..
Minulla on sellainen kiekkamittari joka vaatii kierrosluvun boksilta, mutta mihin prkle sen lykkään siihen liittimeen.
ostin juuri auton jossa on mega systeemit ja olen uusi tällä alalla..
celica gt4 92
coronet custom 72
coronet custom 72
Kiekkamittari ois tarkotus laittaa Volvoon toimintaan ja kytkikseksi aattelin tätä http://www.msextra.com/doc/ms1extra/MS_ ... ivolts.GIF
Eli älysinkö tuon oikeen et nelipyttysessä kytkentä menee nuin ku tuossa alhaalla olevassa kuvassa vai pitääkö tuo alas päin menevä "piuha" kytkeä johonki vai meinaako tuo vaan sitä et mitä enempi pyttyjä sitä enempi diodeja? Ja ei löytyny kotoa nuita 1N4004 mut ois 1N4937 ja sillä näyttäs olevan sama jännitteen ja virran kesto ku tuolla 1N4004:lla. Mittarina Bilteman mittari joka toimii puolan miinuksesta.

Eli älysinkö tuon oikeen et nelipyttysessä kytkentä menee nuin ku tuossa alhaalla olevassa kuvassa vai pitääkö tuo alas päin menevä "piuha" kytkeä johonki vai meinaako tuo vaan sitä et mitä enempi pyttyjä sitä enempi diodeja? Ja ei löytyny kotoa nuita 1N4004 mut ois 1N4937 ja sillä näyttäs olevan sama jännitteen ja virran kesto ku tuolla 1N4004:lla. Mittarina Bilteman mittari joka toimii puolan miinuksesta.

Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
On varmasti erittäin typerä kysymys, mutta kysyä pitää. Tuo yllä oleva kuva jossa diodit laitetaan sytkäjohtojen väliin, niin laitetaanko ne oikein sinne väliin, niin että johto katkaistaan ja juotetaan päät molemmin puolin diodia kiinni, vai kuoritaanko välistä ja siihen vaan tinataan toinen pää? Mulla on nyt jälkimmäisellä tavalla ja ei toimi bmw:n oma mittari, eikä autogaugen mittari. Diodit on oikeinpäin. Huonosti selitetty, mutta varmaan joku ymmärsi. Ja käytössä siis hukkakipinä kivillä.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Onhan siellä välissä myös se zener-diodi?valtsi wrote:Ja käytössä siis hukkakipinä kivillä.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Laitan nyt YV:hen vastausta että muutkin asiaa miettivät saavat tietoa:valtsi wrote:On zener.
BMW:n oma mittari haluaa +12v kanttiaaltoa joten yllä oleva puolalta otettu kierroslukutieto ei toimi, vaan megaan on tehtävä 2N2222-tarnsistorilla ja kahdella 1Kohm vastuksella erillinen kierroslukulähtö (ohjeet MSnS-manuaalissa).
Eo. kytkentä on "vanhanaikaisiin" puolan sytytyspulssilla toimiviin mittareihin sopiva.
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Tälläisen kytkennän tein juuri omaan pirssiin, eikä lähtenyt mittari tulille.
Kuvasta poiketen molemmat vastukset ovat 1k. Auto E34 535 -88

Onko tuota Vauhtivaunun kahden 1kohmin vastuksen kytkentää käytetty onnistuneesti e34:ssa?
Kuvasta poiketen molemmat vastukset ovat 1k. Auto E34 535 -88
Onko tuota Vauhtivaunun kahden 1kohmin vastuksen kytkentää käytetty onnistuneesti e34:ssa?
Bmw e34 535iA -88 MSII v3.0
Bmw e39 530dA -99
Bmw e39 530dA -99
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 17
- Joined: Thu Apr 14, 2011 19:49
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Onko kokemuksia kun laitetaan kiekkamittaria toimimaan 70-80 luvun mersussa.
Millanen kytkentä toimii?
Millanen kytkentä toimii?
Re: Kierroslukumittarin kytkeminen Megasquirtiin
Tuon kuvan mukaan tehty ja ei pelaa... Autona vw corrado ja varvikello on alkujaan puolan miinukselta. Oskulla katoin prossun nastan ja 5v kanttiaaltoa tulee. vastus ja trankku koekasausalueella ja releen kela kotelon ulkopuolella. Jimstimillä testasin enkä saanut mitään jännitepiikkejä? eikä pelannut autossakaan...
vastus siis 1k ja trankku 2n5551
Mitähän seuraavaksi kokeilisi?