Ego?
Moderator: Masi_K
Ego?
Voisiko joku kertoa, mikä tämä ego ja sen temit oikein ovat?
Tiedän kyllä että se liittyy lambdaan, mutta mitä nämä termit Ego Step ja Ego Limit ovat ja mihin ne vaikuttavat?
Siitä ei oikein lue mitään missään materiaaleissa.
Tiedän kyllä että se liittyy lambdaan, mutta mitä nämä termit Ego Step ja Ego Limit ovat ja mihin ne vaikuttavat?
Siitä ei oikein lue mitään missään materiaaleissa.
EGO = Exhaust Gas Oxygen eli pakokaasun happipitoisuus, tätä lambda haistelee
EGO step ja EGO limit liittyvät lambda-takaisinkytkentään eli boksi pyrkii säätämään seosta siten että lambda anturi antaa EGO switch pointin määrittelemän jännitteen. EGO step määrittelee askelkoon prosentteina paljonko seosta kerralla muutetaan. Muutos tapahtuu ilmeisesti "Ignition Events Per Step" arvon määrittelemin välein. EGO limit määrittelee kuinka paljon seosta maksimissaan korjataan prosenteissa.
Kun EGO step on 0 on takaisinkytkentä pois käytöstä eikä seosta säädetä lambdan perusteella.
EGO step ja EGO limit liittyvät lambda-takaisinkytkentään eli boksi pyrkii säätämään seosta siten että lambda anturi antaa EGO switch pointin määrittelemän jännitteen. EGO step määrittelee askelkoon prosentteina paljonko seosta kerralla muutetaan. Muutos tapahtuu ilmeisesti "Ignition Events Per Step" arvon määrittelemin välein. EGO limit määrittelee kuinka paljon seosta maksimissaan korjataan prosenteissa.
Kun EGO step on 0 on takaisinkytkentä pois käytöstä eikä seosta säädetä lambdan perusteella.
Riippuu vähän säätötavasta. Reaaliaikaisessa säätämisessä takaisinkytkennästä ei ole kuin haittaa, mutta logien avulla säädettäessä se on joskus ihan näppärä. Erityisesti osakaasun alueet on kätevä säätää sen kanssa tuohon 14,7 seokseen. Eli pistetään takaisinkytkentä päälle, ajellaan sopiva lenkki ja kerätään logia. Sitten logista voi katsoa paljonko takaisinkytkentä on korjannut seosta missäkin kohdassa ja muuttaa karttaa sen mukaan. Tätä on tullut käytettyä runsaasti kun mopon kanssa ajonaikainen säätäminen on vähän hankalaa.TVH wrote:Kartta säädetään ilman takaisinkytkentää ja kiihdytysrikastuksia
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Mistäs tuo swichpoint jännite pitää löytää. 0.509 on tolle wbo2 systeemille väärä. Ainakin ld02 ja mega näyttää vähän eri arvoja. Laitoin 0.842 jonka laskin nettisaitin mukaan 14.7 afr stä. Nyt mega näyttää lähestulkoon samaa kuin ld02, MUTTA afr target heittää häränpyllyä.. 14.0 targetissa tarkoittaakina ajossa 14.7...
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Egon kanssa säätämisestä vielä että kannattaa ehdottomasti tutustua uusimpien extrakoodien inissä ja uusissa megatunen betoissa löytyvään autotuneen. Kun uudet init on uudehkossa megatunessa, niin reaaliaikaisen säätötaulukon kohdalla on autotune -laatikko jonka voi ruksata. Tällöin megatune säätää seosta kohdilleen megasquirtin RAMmissa. Tällä tavalla säädetty tulos pitää tallentaa megasquirtin flashille vielä lopuksi ennen kuin katkaisee virrat. Nopeuttanee ainakin alkusäätöjen tekemistä.
-K-
-K-
Mitä liityntää olet käyttänyt megaan liittämiseen, svout, wblin vai nbsim? Olet varmaankin valinnut ini-tiedostoista lambdan liityntätavan kuitenkin oikein.Masi_K wrote:Mistäs tuo swichpoint jännite pitää löytää. 0.509 on tolle wbo2 systeemille väärä.
Minulla 2A0 on kytketty wblin:stä, ja ego switchpoint on joskus arpoutunut arvoon 2.5V, mutta sitä ei afr-targettien tapauksessa edes käytetä? Oikea arvo sivun http://www.wbo2.com/2a0/default.htm mukaan olisi V=(14.7-9)/2=2.85V.
Onhan lambdaohjain potentiaalierojen välttämiseksi kytketty megan kanssa samaan maapisteeseen? Muistaakseni 2A0:n sai jollakin konffaussoftalla antamaan ulostuloistaan haluttua tasaista jännitettä, sitten voisi tarkistaa että Mega näkee saman arvon.
On samassa maapisteessä, käytössä wblin joka on myös valittu megatunesta. Juuri ton käppyrän laskukaavan mukaan sain ton 0.8xx. Mut liekkö laskin oikealla afr luvulla.. Mitäs tossa switch pointissa haetaan? Muistelisin että stooikiometrsien soosin kohtaa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Sitä juuri, 14,7:1 seosta bensaa käytettäessä. Ideana tuossa switchpointissa on perinteisen lambdan käyttäytyminen, ego-algoritmi rikastaaa seosta seoksen ollessa switchpointin laihemmalla puolella, ja laihentaa rikkaammalla.Masi_K wrote:Mitäs tossa switch pointissa haetaan? Muistelisin että stooikiometrsien soosin kohtaa ?