Ego?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Mikes9000
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 02, 2005 17:11

Ego?

Post by Mikes9000 »

Voisiko joku kertoa, mikä tämä ego ja sen temit oikein ovat?
Tiedän kyllä että se liittyy lambdaan, mutta mitä nämä termit Ego Step ja Ego Limit ovat ja mihin ne vaikuttavat?
Siitä ei oikein lue mitään missään materiaaleissa.
ast
Megasquirttaaja
Posts: 86
Joined: Tue Jul 12, 2005 22:57

Post by ast »

EGO = Exhaust Gas Oxygen eli pakokaasun happipitoisuus, tätä lambda haistelee

EGO step ja EGO limit liittyvät lambda-takaisinkytkentään eli boksi pyrkii säätämään seosta siten että lambda anturi antaa EGO switch pointin määrittelemän jännitteen. EGO step määrittelee askelkoon prosentteina paljonko seosta kerralla muutetaan. Muutos tapahtuu ilmeisesti "Ignition Events Per Step" arvon määrittelemin välein. EGO limit määrittelee kuinka paljon seosta maksimissaan korjataan prosenteissa.

Kun EGO step on 0 on takaisinkytkentä pois käytöstä eikä seosta säädetä lambdan perusteella.
Mikes9000
Megasquirttaaja
Posts: 36
Joined: Wed Mar 02, 2005 17:11

Tänks

Post by Mikes9000 »

Kiitoksia vain! Tuo selventikin jo paljon. Jotain tuollaista oletinkin.
Kannattaako kartan säätämisessä käyttää tuota ominaisuutta hyväksi, vai kannattaako kytkeä takaisinkytkentä pois käytöstä??
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Kartta säädetään ilman takaisinkytkentää ja kiihdytysrikastuksia
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

TVH wrote:Kartta säädetään ilman takaisinkytkentää ja kiihdytysrikastuksia
Riippuu vähän säätötavasta. Reaaliaikaisessa säätämisessä takaisinkytkennästä ei ole kuin haittaa, mutta logien avulla säädettäessä se on joskus ihan näppärä. Erityisesti osakaasun alueet on kätevä säätää sen kanssa tuohon 14,7 seokseen. Eli pistetään takaisinkytkentä päälle, ajellaan sopiva lenkki ja kerätään logia. Sitten logista voi katsoa paljonko takaisinkytkentä on korjannut seosta missäkin kohdassa ja muuttaa karttaa sen mukaan. Tätä on tullut käytettyä runsaasti kun mopon kanssa ajonaikainen säätäminen on vähän hankalaa.
Arttu
GSX1100 -85
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Mistäs tuo swichpoint jännite pitää löytää. 0.509 on tolle wbo2 systeemille väärä. Ainakin ld02 ja mega näyttää vähän eri arvoja. Laitoin 0.842 jonka laskin nettisaitin mukaan 14.7 afr stä. Nyt mega näyttää lähestulkoon samaa kuin ld02, MUTTA afr target heittää häränpyllyä.. 14.0 targetissa tarkoittaakina ajossa 14.7...
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Egon kanssa säätämisestä vielä että kannattaa ehdottomasti tutustua uusimpien extrakoodien inissä ja uusissa megatunen betoissa löytyvään autotuneen. Kun uudet init on uudehkossa megatunessa, niin reaaliaikaisen säätötaulukon kohdalla on autotune -laatikko jonka voi ruksata. Tällöin megatune säätää seosta kohdilleen megasquirtin RAMmissa. Tällä tavalla säädetty tulos pitää tallentaa megasquirtin flashille vielä lopuksi ennen kuin katkaisee virrat. Nopeuttanee ainakin alkusäätöjen tekemistä.

-K-
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Masi_K wrote:Mistäs tuo swichpoint jännite pitää löytää. 0.509 on tolle wbo2 systeemille väärä.
Mitä liityntää olet käyttänyt megaan liittämiseen, svout, wblin vai nbsim? Olet varmaankin valinnut ini-tiedostoista lambdan liityntätavan kuitenkin oikein.

Minulla 2A0 on kytketty wblin:stä, ja ego switchpoint on joskus arpoutunut arvoon 2.5V, mutta sitä ei afr-targettien tapauksessa edes käytetä? Oikea arvo sivun http://www.wbo2.com/2a0/default.htm mukaan olisi V=(14.7-9)/2=2.85V.

Onhan lambdaohjain potentiaalierojen välttämiseksi kytketty megan kanssa samaan maapisteeseen? Muistaakseni 2A0:n sai jollakin konffaussoftalla antamaan ulostuloistaan haluttua tasaista jännitettä, sitten voisi tarkistaa että Mega näkee saman arvon.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

On samassa maapisteessä, käytössä wblin joka on myös valittu megatunesta. Juuri ton käppyrän laskukaavan mukaan sain ton 0.8xx. Mut liekkö laskin oikealla afr luvulla.. Mitäs tossa switch pointissa haetaan? Muistelisin että stooikiometrsien soosin kohtaa ?
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

Masi_K wrote:Mitäs tossa switch pointissa haetaan? Muistelisin että stooikiometrsien soosin kohtaa ?
Sitä juuri, 14,7:1 seosta bensaa käytettäessä. Ideana tuossa switchpointissa on perinteisen lambdan käyttäytyminen, ego-algoritmi rikastaaa seosta seoksen ollessa switchpointin laihemmalla puolella, ja laihentaa rikkaammalla.
Masi_K
Megajumala
Posts: 1992
Joined: Wed Mar 23, 2005 15:51
Location: Espoo

Post by Masi_K »

Noniin. Eipä oo toi matikka mun ala. :oops: 2.85V onkuin onkin oikea.
Volvo 244 -84. B19E, turtana, squirt 'n' spark *RIP*
Vauxhall Viva - Microsquirt module
Volvo 244 -78 MsII
Volvo 242 -82 MsIII
Volvo 940 - MsII
Volvo 940 - MsIII Pro Ultimate
Chervolet Belair - MsIII
Post Reply