Yamaha FZR1040 TiC -91 (kuvat 15.10.2016+7 videota).

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Yamaha FZR1040 TiC -91 (kuvat 15.10.2016+7 videota).

Post by suihkukone »

Tämäkin nyt tänne, kun on tullu muuteltua, säädeltyä ja mitattua tehot.

Eli pyörä on YAMAHA FZR 1000 EXUP vm.1991. Ollu itellä kesästä 2007.
Ajettu 87tkm(ite 7tkm) ja en ole aukassu konetta, joten ei tiedä mitä pitää sisällään ja edellinen omistaja ei ollut aukassu ja ei tiennyt onko rempattu tai venttiileitä säädetty milloin.
Öljyä polttaa kaasua löysätessä aika mukavasti ja sitä kuluu muutenki n.0,7L/1000km, eli rupeaa olemaan koneenaukaisun paikka jossakin vaiheessa.

Mekaniikkaa:
Sytytys vakio.

Ruiskun bensapumppu.

Säädettävä bensanpaineensäädin mittarilla. Paine säädetty 3,5bar ja kokoajan sama eli ei ole laitettu alipaineletkua.

Vm-02/03 suzuki gsx-r 1000:n läppärungot(~41mm?) ja niissä olevat vakiosuuttimet, sisältää myös tps-anturin.

Sytytystieto otettu 2:lta alkuperäiseltä hukkakipinäpuolalta, kun ei pyörän omasta ”triggeripyörästä” saanu otettua kovin ymmärrettävää signaalia lm1815:n kauttakaan(Kammessa joku kiekko, jonka sivulla 7kpl n.8mm kokoiset kolot ja 1 isompi lovi, joita lukee kuitenki vr-anturi….pitäs olla laitteet millä vois kattoa mitä pulssia sieltä tulee).

Läppärungoille muovailtu lasikuidusta kotelo, johon imusuppilot menevät ja ilman otto itse tehdyn lasikuituisen tankinkuoren yläosan läpi edestä.(itsetehty peltinen 13,8L bensatankki).

Välitykset vakiot eli rajoitin katkaisee vauhdin viimeistään n.277km/h:n kohdilla, kun ajettiin penkissä pyörää. Pyörän oma rajoitin ~12000rpm.

PLX-laajakaistalambda paketti.

Imuilmanlämpöanturi ja vedenlämpöanturi uusia ja niille tehty kartat easythermilla ja lautaan vaihdettu niille sopivat vertailuvastukset.

Yoshimuran RS3 vaimennin. Pakosarja vakio ja exup toiminnassa hyvien alavääntöjen takia.

Softaa: Koodina nykyään hi-res10g.
Käytössä TPS/RPM pohjainen kartta.

Mittaukset: Tehot mitattu takapyörästä ja mittauspäivä 28.7.2009, paikka TT-motorsport, Kempele. Ilman lämpö +22 astetta.

Teho-ja vääntö kuvissa, 2 eri käyrää päällekkäin, mutta periaatteen näkee. Nyt jälkikäteen analysoituna nuo montut ja huipputehon "katkeaminen" johtuivat ilmeisesti exupin, hieman virheellisestä toiminnasta vaijerien löysyydestä/klapista johtuen sekä imuventtiilien kantamisesta.

Teho 129,02hv/9700rpm(9500-11000 yli 127hv) koneteho 14% häviöllä ~147hv
Image

Vääntö 96,16Nm/9200rpm(6700-10200 yli 90Nm)
Image


Tehdas lupaa 145hv konetehoa.

Jotaki tunnin verran hinkkailin säätöjä ja ajettiin 3 erilaisilla seossuhteilla olevaa karttaa, vaan eipä tuo täyskaasu-alue kummemmaksi tullu….huippuvääntö hieman ylhäällä ja huipputeho liian alhaalla, mitä vertaa tehdas tietoihin.

Kaasuunvastaavuus herkkää ja vetää tasaisesti. Mitattu kulutus 90-100km/h matka-ajossa 5,03L/100km(~200km matka), afr 14,4-15.
Last edited by suihkukone on Sun Oct 16, 2016 12:01, edited 71 times in total.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

rakentelu jatkuu

Post by suihkukone »

Noniin, nyt kun tuo uus moottoripyörien rakentelu ym laki meni läpi niin tähänkin vekottimeen saa helposti asennettua turbon laillisesti.
Laki tulee voimaan 1.1.2010, joten sen jälkeen moneen suht tuoreeseen(ensi rek. alle 17.6.2003) moottoripyörään voi asentaa ahtimen laillisesti ilman erityisiä päästömittauksia.

Omassa rajat on(rek. 03/1991):
päästöjen osalta CO 4,5% ja HC 1000 (kelpaa tavallinen pakokaasuanalysaattori). mittauskierrokset 1/3 max.tehon kierroksista.

Melu alle 106dB, 45 asteen kulmassa putken sivulta 0,5m päästä.(vaikka omatekoinen putkisto+äänenvaimennin).

moottoriteho alle ~174hv (vakio 145hv)+20%.

Pienkonemekaanikon ammattitutkintokoulutuksessa joutuu muutenkin tekemään töitä mainittujen laitteiden parissa niin tuo oman pyörän rakentelu menee ihan pakollisten opiskelujen puitteissa.

Päivitystä kun projekti edistyy....nyt ensimmäiseksi osien hankintaa talven aikana.
Last edited by suihkukone on Fri Dec 25, 2009 18:12, edited 3 times in total.
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Re: rakentelu jatkuu

Post by petski3 »

suihkukone wrote:Noniin, nyt kun tuo uus moottoripyörien rakentelu ym laki meni läpi niin tähänkin vekottimeen saa helposti asennettua turbon laillisesti.
Laki tulee voimaan 1.1.2010, joten sen jälkeen moneen uuteenkin(ensi rek. alle 17.6.2003) moottoripyörään voi asentaa ahtimen laillisesti ilman erityisiä päästömittauksia.

Omassa rajat on(rek. 03/1991):
päästöjen osalta CO 4,5% ja HC 1000 (kelpaa tavallinen pakakaasuanalysaattori). mittauskierrokset 1/3 max.tehon kierroksista.

Melu alle 106dB, 45 asteen kulmassa putken sivulta 0,5m päästä.(vaikka omatekoinen putkisto+äänenvaimennin).

moottoriteho alle ~174hv (vakio 145hv)+20%.

Pienkonemekaanikon ammattitutkintokoulutuksessa joutuu muutenkin tekemään töitä mainittujen laitteiden parissa niin tuo oman pyörän rakentelu menee ihan pakollisten opiskelujen puitteissa.

Päivitystä kun projekti edistyy....nyt ensimmäiseksi osien hankintaa talven aikana.
Tuommoinen lakimuutos on ihan uutta mulle. Tuleeko toi voimaan vaan moottoripyörille?
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: rakentelu jatkuu

Post by suihkukone »

petski3 wrote:
suihkukone wrote:Noniin, nyt kun tuo uus moottoripyörien rakentelu ym laki meni läpi niin tähänkin vekottimeen saa helposti asennettua turbon laillisesti.
Laki tulee voimaan 1.1.2010, joten sen jälkeen moneen uuteenkin(ensi rek. alle 17.6.2003) moottoripyörään voi asentaa ahtimen laillisesti ilman erityisiä päästömittauksia.

Omassa rajat on(rek. 03/1991):
päästöjen osalta CO 4,5% ja HC 1000 (kelpaa tavallinen pakakaasuanalysaattori). mittauskierrokset 1/3 max.tehon kierroksista.

Melu alle 106dB, 45 asteen kulmassa putken sivulta 0,5m päästä.(vaikka omatekoinen putkisto+äänenvaimennin).

moottoriteho alle ~174hv (vakio 145hv)+20%.

Pienkonemekaanikon ammattitutkintokoulutuksessa joutuu muutenkin tekemään töitä mainittujen laitteiden parissa niin tuo oman pyörän rakentelu menee ihan pakollisten opiskelujen puitteissa.

Päivitystä kun projekti edistyy....nyt ensimmäiseksi osien hankintaa talven aikana.
Tuommoinen lakimuutos on ihan uutta mulle. Tuleeko toi voimaan vaan moottoripyörille?

Jep, moottoripyöriin ainoastaan. Moottoripyörä asioihin vihkiytyneet rakentelijat/puuhamiehet on laatinu yhdessä viranomaistahojen kans lakipykälät viime vuosien aikana ja 15.12.2009 tuli hyväksynnästä tieto ja astuvat voimaan 1.1.2010.

Lisää tietoja ja pdf-tiedostona lainkohdat ja säännökset.
www.mmaf.fi
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

osien hankintaa ja suunnittelua

Post by suihkukone »

Eli hommattu kampi-tai kankilaakeri vikainen vm.-95, yzf750r:n koko moottori.
n.75% osista käy fzr1000 exupiin heittämällä.

Luovutuslistalla on seuraavat osat.
-6-vaihteisen laatikon kaikki rattaat+akselit+hilut.(fzr 5-vaiht.). Ei rupea pykimään/pomppimaan vaihteet ja toimii muutenkin paremmin kuin fzr:n.
-kummatki nokat. +säädettävät nokkapyörät.
-kytkimen "alu-pohja koppa", joka huomattavasti kestävämpi, kuin fzr:n, eli tulee hybrid yzf/fzr kytkin. +ebc:n tai barnett:n(80% pitävämpi) kevlar kytkinlevyt ja heavy duty-jouset.
-laatikon laakerit.
-laatikon stefat
+loput osat jää varaosiksi.

Toisioveto 17/47(vakio), jolla huiput 6-vaihteella ja 11500rpm ~274km/h.
Johonki speedpartyihin vois kokeilla joskus 38 takahamppia, jolla pääsis samoilla kierroksilla tuonne ~330km/h huippuihin, jos vetoja ja rataa riittää.

Wisecon 1040cc sarja hankintalistalla.
Puristusten lasku tuonne 10 pintaan ni mahtaa toimia viellä alipaine-alueellakin kohtalaisesti(vakio 12). Sylinteriryhmän alle pakko laittaa n.2-2,3mm korokelevy, koska männistä tai kannesta ei voi työstää kovin paljoa pois.

Nokka-ja ensiöketjun uusinta.

Ahdin tuli ameriikan pojilta. Mitsun kopio TD05-16G, riitto n.350hv.
Pitäs herätä hyvin alhaalta. Ei kylläkään kannata ottaa tehoja, kun ~230hv(katsastus ~174hv/arvio 0,25-0,3bar), muuten yamahan kestävyys kärsii aikalailla.
Välijäähdytin pitäis tehä/teettää tai löytää jostakin sopivan pieni, n.K240*L340*S76.
Painekotelo alumiinista(wrc-tyylinen), tilaa on hyvin tankin alla.

Nykyisten suuttimien pitäis riittää ~230hv asti.

Mega muutokset:
-megan sytkän käyttöönotto(hukkakipinä). omat hukkakipinäpuolat+johdot ym. 2*bosch-139-sytkää, kun sattuu nuita olemaan.
-12-2 triggeripyörän asennus(tai jos ei toimi niin 8-2 pyörä), lukijaksi VR-anturi ja sille kaveriksi lm1815 kytkentä.
-hybrid alpha-n asetus.


Tuossapa alkuun puuhastelua ja koulussa saa kohtapuoliin rakennella opetusmielessä päivällä tätä niin ei tarvi omassa tallissa kykkiä iltoja.
Last edited by suihkukone on Wed Sep 22, 2010 20:57, edited 8 times in total.
Liivai
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 16, 2009 20:14

Re: osien hankintaa ja suunnittelua

Post by Liivai »

suihkukone wrote:Wisecon 1041cc sarja hankintalistalla.
Puristusten lasku tuonne 10 pintaan(vakio 12). Sylinteriryhmän alle pakko laittaa n.2-2,5mm korokelevy, koska männistä tai kannesta ei voi työstää kovin paljoa pois.
Miten ois jos JE:ltä tilais mittatilausmännät? Ei tarviis tuota korokelevyä ja sais just semmoset kun haluaa. Omakohtaista kokemusta ei noista ole, mutta kuulemma eivät ole edes kovin pahan hintaisia.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: osien hankintaa ja suunnittelua

Post by suihkukone »

Liivai wrote:
suihkukone wrote:Wisecon 1041cc sarja hankintalistalla.
Puristusten lasku tuonne 10 pintaan(vakio 12). Sylinteriryhmän alle pakko laittaa n.2-2,5mm korokelevy, koska männistä tai kannesta ei voi työstää kovin paljoa pois.
Miten ois jos JE:ltä tilais mittatilausmännät? Ei tarviis tuota korokelevyä ja sais just semmoset kun haluaa. Omakohtaista kokemusta ei noista ole, mutta kuulemma eivät ole edes kovin pahan hintaisia.
Se ois yks vaihtoehto, mutta ei viittis kuitenkaan maksaa kovin paljoa ylimäärästä, kun normi Wisecon sarjan kannentiivisteellä saa n.500€:lla(normi JE:t ilman tiivistettä ~420€) ja käyhän ne sitten vapariiinki ilman alakoroketta.
Liivai
Megasquirt aloittelija
Posts: 14
Joined: Sun Aug 16, 2009 20:14

Post by Liivai »

Mistä niitä tuohon hintaan saa?

Ite kyselin tuossa syksyllä bladeen mäntiä niin JE:t sai vähän alta 550€ ja wisecot olis maksanu 755€. US-partsilla kertoi että on wisecoiden hinta noussut viimeaikoina aikalailla.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Post by suihkukone »

Liivai wrote:Mistä niitä tuohon hintaan saa?

Ite kyselin tuossa syksyllä bladeen mäntiä niin JE:t sai vähän alta 550€ ja wisecot olis maksanu 755€. US-partsilla kertoi että on wisecoiden hinta noussut viimeaikoina aikalailla.
Tuolta je:t posteineen, tulleineen ja alveineen "heti ostolla" kotia asti n.470€, mutta mitä katellu millä tarjouksilla saatu yleensä nuita niin se ~420€ realistinen hinta.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMAHA-F ... ccessories

Wisecon 1,5mm ylikokosarja "heti ostolla" ~570€ kotia kaikkine maksuineen, johon tulee mukaan kannentiiviste. Ja mitä seuraillu millä hintaa saanu nuita sarjoja niin menee johonki 500-520€ väliin.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMAHA-F ... ccessories
Suomesta jälleenmyyjiltä tämäkin sarja n.750€.


Kumpienkaan mäntien dollari-hinnat ei ole muuttunu muutamaan vuoteen puoleen tai toiseen. Dollari kun halpenee niin tavarakin halpenee €-alueelta tilattaessa. nyt 1€ on jotain 1,44..$, siitä pankin vaihtokurssi on n.0,03pois eli kurssi on n.1,41.
Alv:n(22€%) joutuu yksityinen maksamaa tuosta koko summasta, johon kuuluu postimaksutkin. Jos ei ole kuitteja tai tavaran arvoa ym ym niin tulli joutuu arvioimaan sen hinnan ja voi olla ihan mitä tahansa. Jotkut lähettävät paketit lahjana"gift", mutta ei niitä taho saaha tullista siltikään ulos jos ei ole kuitteja tai arvoa.

Tuo uus mitsun kopio turbo hiluineen makso itelle kaikkinensa 287€, joka piti hakea tullista. Tuossa postit+paketointikulut teki 135$, joten jos vaikka 3 ois ostanu niin yhteispostikulut ei olis ollu yli 200$:a, niin yhelle ois tullu n.65$ postikuluja.
Last edited by suihkukone on Fri Jan 15, 2010 23:57, edited 1 time in total.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Post by suihkukone »

wiseco-sarjan tarjousta odotellessa...
Last edited by suihkukone on Thu Jan 14, 2010 19:03, edited 5 times in total.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

männät pitäis tulla helmikuun puolenvälin paikkeilla.

Post by suihkukone »

Noniin, oma tarjous Wisecon sarjasta meni läpi 525$:lla(+postit 38$), joten tulee maksamaan kaikkinensa(postit+verot+alv:t) n. 510€.

Sanoivat että helmikuun puolenvälin paikkeilla tulee ja lähettävät 28 päivä tätä kuuta, kun ei ole hyllyssä yhtään sarjaa ja saavat lisää silloin.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

kytkin

Post by suihkukone »

EBC:n SRC-kytkinlevy paketti tilattu ja senkin saamiseen menee n.1-1,5kk, vaikka stormilta tilas(suomesta).
YZF750R:n paketti, kun tulee se kytkinpakka siitä.

Hinta oli 110€, johon kuuluu kevlar-levyt ja jäykemmät jouset(10-15%).
Pidosta ei ole tietoa vakioon nähden, mutta arvio on n.30-40%.

(Ei kannattanu hommata ulkomailta, kun hinta oli halvempi suomessa suoraan liikkeestä haettuna, jonka teki postikulujen puuttuminen).
Veskunderi
Megasquirttaaja
Posts: 51
Joined: Wed Jan 18, 2006 18:26

Post by Veskunderi »

Pistä kuvia, yleisö vaatii. Itselläkin samainen pyörä tallista löytyy, tosin ilman suurempia muutoksia.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

jotain tietoja.

Post by suihkukone »

Veskunderi wrote:Pistä kuvia, yleisö vaatii. Itselläkin samainen pyörä tallista löytyy, tosin ilman suurempia muutoksia.

Huono vaan kun tänne ei voi suoraan ladata kuvia ja ei ole mitään kuvia muulla sivulla mistä vois linkittää. Pitäs laittaa jonnekki niitä kuhan perehtyy ja kerkiää.

Yzf750r:n kone melkeen purettu osiin koulun pajalla ja maanantaina vien fzr:n koneen kans sinne.

Välijäähyn on oltava ~60mm paksu, muuten tulee tilaongelmia....mitä katellu ja kyselly niin todennäköisesti menee teettämisen puolelle niin sais sis.menon ja lähdön just sopiviin paikkoihin.

Pakosarjasta aion tehä tosi lyhyen ja mutkat kääntää jyrkästi laidoilta keskellepäin ja keskimmäiset pikkusen suorempaa ja lyhyempänä turbon sis.tuloon.
Kaikkihan sanoo, että paras pakosarja ois yhtäpitkät ja kohtuu reilunkokoiset lähdöt joka sylinteriltä mitä itekki suunnittelin, mutta löyty nuita testejä ja tutkimuksia ym, että heräis paljon alempaa ja nopeammin lyhyellä pakosarjalla missä eripituiset lähdöt.
Ei ollu tarkemmin tutkittu mistä johtuu vaan testien perusteella niin vain oli. Spekuloivat, että kaasut tulee kuumempina(eivät jäähdy paljoa niin säilyttävät tilavuutensa turbolle asti paremmin) johtuen lyhyemmästä matkasta ja eripituisten tuloputkien takia antaa isomman pakopulssin(esim.2 syl pulssit yhtäaikaa), joka saa ahtimen turbiinin pyörähtämään nopeammin pieniltä kierroksilta lähdettäessä vaikkakin niitä pulsseja tulee harvemmin(tasapituisissa sarjoissa pulssit tulevat suurinpiirtein tasavälein).
Haittapuolena kuumemmat kaasut ja ahtimen turbiinisiipiä ja laakereita rasittava isompien ja harvempien pulssien isku.
Pakosarjakääre pitää lämmöt putkien sisällä niin senkin pitäisi parantaa pakokaasun tilavuuden pysymistä turbolle asti mah. suurena. Turbon jälkeen taas pakokaasut sais jäähtyä hyvin niin ei ala loppuputki ahdistaa kaasujen virtausta.

Nuita sarjojahan voi tehä 2-3 erilaista, jos ei toimi hyvin tuolla minkä aion rakentaa.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: jotain tietoja.

Post by kamski »

suihkukone wrote:
Veskunderi wrote:Pistä kuvia, yleisö vaatii. Itselläkin samainen pyörä tallista löytyy, tosin ilman suurempia muutoksia.

Huono vaan kun tänne ei voi suoraan ladata kuvia ja ei ole mitään kuvia muulla sivulla mistä vois linkittää. Pitäs laittaa jonnekki niitä kuhan perehtyy ja kerkiää.

Jos haluaa ilman liikkuva kuva niin kauvabolgi.com saisi ainakin linkitettyä kuvat jotenkin.
Tyyliin http://kuvablogi.com/nayta/2448082/
Muuten mänöö maksulliseksi touhuksi. youtube olisi kanssa yksi vaehtoehto.
Tai jos jollakin tiedossa joku muu 0 € video tallennus paikka niin laitakka infoo ihmeessä..
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Photobucket
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: jotain tietoja.

Post by suihkukone »

kamski wrote:
suihkukone wrote:
Veskunderi wrote:Pistä kuvia, yleisö vaatii. Itselläkin samainen pyörä tallista löytyy, tosin ilman suurempia muutoksia.

Huono vaan kun tänne ei voi suoraan ladata kuvia ja ei ole mitään kuvia muulla sivulla mistä vois linkittää. Pitäs laittaa jonnekki niitä kuhan perehtyy ja kerkiää.

Jos haluaa ilman liikkuva kuva niin kauvabolgi.com saisi ainakin linkitettyä kuvat jotenkin.
Tyyliin http://kuvablogi.com/nayta/2448082/
Muuten mänöö maksulliseksi touhuksi. youtube olisi kanssa yksi vaehtoehto.
Tai jos jollakin tiedossa joku muu 0 € video tallennus paikka niin laitakka infoo ihmeessä..


Jep, rekisteröidyinki tänä aamuna tuonne kuvablogiin vaan en ole oman koneen äärellä ku joskus huomen illalla.
Kaikki osatki on koululla ja ens viikko etäviikko joten ne kuvat puretuista osista menee reilu viikon päähän ku muistaa vaan ottaa kameran mukaan.

Kummatki koneet purettu. Fzr1000:n koneen kaikki imuventtiilit menee vaihtoon kun oli kuluneet "partakoneenterälle" ja uponneet syvälle kanteen(kaikki kanto)...kuitenki tehoja oli samat ku vakiossa, mutta vääntöä uupu 10Nm kesän penkityksessä. Seetit ehyet. Pakoventtiilit hyvät ja ehyet. Kangen laakerit ku uudet ja välykset toleransseissa. Kampiakselin kaikki laakerit menee vaihtoon kun välykset 3:ssa oli yli rajojen. Kummanki vaihdelaatikon laakerit, hampaat, siirtäjät ja rummut ym hyvät.

Välijäähy tuli ostettua tältä foorumilta ja pikku modifioinnin jälkeen näyttäs sopivalta, joku vw-konsernin vakio 20*20*6,5 kenno(päädyn kääntö ja ylimäärästen kiinnikkeiden ja ulokkeiden poisto).

Kytkinkruunu taitaa pysyä omana muuten, mutta siihen sorvataan vahvistuspannan ura ja panta, jos saavat koneistamolla tehtyä sopivan.
Ens viikolla tietää onnistuuko.
Tuo fzr1000:n "kruunu" on vahvempi alaosasta, mutta tosi heikko yläosasta ilman pantaa(yzf750 kruunussa on panta yläosassa). Ja levytkin vaihtuu sitten fzr1000:n, EBC:n kevlar levyihin ja jousiin.

Ovat turbottaneet yhden fzr1000:n ja billett-kytkin rupes barnett:n kevlarlevyjen(+1 lisälevy) ja jousien kanssa luistamaan, jossain ~270hv/220Nm jälkeen. Ei tullu selvemmäksi minkälaisia muut osat oli kytkimessä ja mitä öljyä käyttivät.
Tuossa on toinen pienemmillä tehoilla:
http://www.northernfighters.com/projektit/4

Tuo fzr:n kytkinhän rupeaa luistamaan korkeilla kierroksilla jopa vakiokoneissakin riittämättömän öljynkierron vuoksi ja viimeistään väärillä öljyillä. Kytkimen keskiosa on modifioitava kans, jotta kytkimen pitoa saa suuremmaksi.
Öljyksi tulossa hyvien kokemusten ja eri foorumien kehumisien takia Mobil Delvac 1400 15W40(20L/60€)...Delvac MX 15W40 ois uudempi ja korkeammat luokitukset, mutta tuo 1400:n ylittää jo yamahan omat vaatimukset ja on mahdollisesti parempaa nuin vanhaan koneeseen. Kolmas ois Shellin x100 20W50, jota jotku turbopyörien käyttäjät suosii, mutta yamahan levyt tahtoo luistaa alussa ennenku öljy lämpiää kunnolla. Täyssynteettiset on ihan paskoja tuohon ja ebc kieltääkin käyttämästä niitä niiden tekemien levyjen kans.
Last edited by suihkukone on Sat Feb 06, 2010 14:10, edited 1 time in total.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Kuvasivu

Post by suihkukone »

Noniin. Tehäänpä tästä kaikille projekti kuville paikka, jota päivitän ku tulee uusia.


1.2.2010
Turbo+hilut. http://kuvablogi.com/nayta/2450527/
Turbo Mitsu TD05-16G(Big). Teippejä aukkojen päällä ettei paskaa tipu sisään, kun mallaillu mihin kohtaan sijoitus. http://kuvablogi.com/nayta/2450528/
Kansi. http://kuvablogi.com/nayta/2450529/
Läppärungot Suzuki gsx-r, mitattu sisähalkaisija 41,7mm. http://kuvablogi.com/nayta/2450530/
Runko siinä kunnossa mitä purettu pois. http://kuvablogi.com/nayta/2450531/
Pakokanava. http://kuvablogi.com/nayta/2450532/
Imukanava. http://kuvablogi.com/nayta/2450533/
Palotila. http://kuvablogi.com/nayta/2450534/

2.3.2010

Modifioitu kytkinkruunu...teräspanta+lisäreiät öljyn pois pääsyyn alhaalla http://kuvablogi.com/nayta/2487194/
Kasattu lohko, 6-vaiht. rattaat sisällä(jäi kuvaamatta kun niin touhussaan kasas). http://kuvablogi.com/nayta/2487192/
Kytkimen keskiosa. lisäöljyreiät, 1+2 joka toisessa kohdassa. http://kuvablogi.com/nayta/2487193/

3.3.2010
Keulaputki purettuna, uudet osat paikallaan ja koottu putki uusilla osilla. http://kuvablogi.com/nayta/2487758/

9.3.2010
Kytkimen keskiosa alapuolelta. http://kuvablogi.com/nayta/2495727/
Modifioitu imukurkku, 42mm sisähalkaisija(entinen 38mm) sama kuin läppärungossa. http://kuvablogi.com/nayta/2495726/
Kaikki 4 imukurkkua. http://kuvablogi.com/nayta/2495730/

Kantta ei ole käytetty viellä koneistamolla.

Uusi pakokanava. http://kuvablogi.com/nayta/2495729/
Uusi pakokanava palotilasta päin. http://kuvablogi.com/nayta/2495731/
Uusi imukanava. http://kuvablogi.com/nayta/2495728/
Uusi imukanava palotilasta päin. http://kuvablogi.com/nayta/2495732/
Yhden sylinterin palotila. http://kuvablogi.com/nayta/2495733/
Vanhat pakoventtiilit, jotka menee takas paikalleen. http://kuvablogi.com/nayta/2495734/
Uudet imuventtiilit, kaikki meni vaihtoon. http://kuvablogi.com/nayta/2495735/

17.3.2010
Uuden vaihteen siirtorummun "pysäyttäjän" tekeminen, kuulalaakeri ja enemmän jousipainetta niin toimii mekanismi paremmin. http://kuvablogi.com/nayta/2509529/ , http://kuvablogi.com/nayta/2509530/ , http://kuvablogi.com/nayta/2509532/ , http://kuvablogi.com/nayta/2509533/ , http://kuvablogi.com/nayta/2509535/

19.3.2010
Sylinterin alakoroke, itse tehty 2mm paksusta alumiinilevystä(puristukset ~9,2). http://kuvablogi.com/nayta/2511020/
Wisecon mäntä. http://kuvablogi.com/nayta/2511021/
Mäntäsarja(1040cc) ja kannentiiviste. http://kuvablogi.com/nayta/2511022/

25.3.2010
Öljypohja johon tehty turbon öljynpaluu suoraan öljypumpun siivilän imuaukon kohdalle(putken sisähalkaisija 19mm). http://kuvablogi.com/nayta/2519196/ , http://kuvablogi.com/nayta/2519197/ , http://kuvablogi.com/nayta/2519198/

3.6.2010
männät asennettuna. http://kuvablogi.com/nayta/2628384/
Kansi valmiina. http://kuvablogi.com/nayta/2628385/ , http://kuvablogi.com/nayta/2628386/

6.6.2010
pakosarja tehtynä. http://kuvablogi.com/nayta/2632292/ , http://kuvablogi.com/nayta/2632293/ , http://kuvablogi.com/nayta/2632294/ , http://kuvablogi.com/nayta/2632295/
Triggeripyörä 24-2, tulee koneen vasemmalle puolelle kampiakselin päähän, viellä pitäs porata oikeaan kohtaan pitotapille reikä niin pysyy oikealla kohdalla. http://kuvablogi.com/nayta/2632341/ , http://kuvablogi.com/nayta/2632342/ , http://kuvablogi.com/nayta/2632343/

16.6.2010
Mittaristo. http://kuvablogi.com/nayta/2650532/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650531/
Pakoputkiston ja turbon sovitus, downpipe 3" ja loput 2,5"...yoshimuran vaimennin vakiokokoisella ulostulolla. http://kuvablogi.com/nayta/2650530/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650529/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650528/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650527/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650526/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650525/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650524/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650523/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650522/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650521/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650520/ , http://kuvablogi.com/nayta/2650519/

22.7.2010
Turbon imupuolen imusuppilo/adapteri ilmanpuhdistimelle.
Image
Turbo asennettuna. http://kuvablogi.com/nayta/2704185/
Adapteri turbossa. http://kuvablogi.com/nayta/2704186/
Ilmanpuhdistin sovitettuna. http://kuvablogi.com/nayta/2704187/
Kuva edestäpäin, katteen sovitusta ym. http://kuvablogi.com/nayta/2704188/
Takasivulta, pitää tehdä viellä "tuuliohjain" lasikuidusta tai metallista ilmanputsarin etupuolelle. http://kuvablogi.com/nayta/2704191/

17.9.2010
pientä päivitystä vaikka ei viellä käykään, mutta jos 2vko sisällä sais starttailtua ja katottua lähteekö käymään vai onko jotain ongelmia.
(käyntiin 19.9.2010).

pakosarja valmiina kääreineen.
Image
Triggeripyörä+vr-anturi paikallaan.
Image
Triggeripyörän stefa-adapteri.
Image
Turbon öljyn painelähtö ja paluuputki ym.
Image
Valmis turbon ja välijäähyn asennus ym.
Image

25.9.2010
Muutama yleiskuva.
http://kuvablogi.com/nayta/2803821/
http://kuvablogi.com/nayta/2803820/
http://kuvablogi.com/nayta/2803819/
http://kuvablogi.com/nayta/2803818/
http://kuvablogi.com/nayta/2803817/
http://kuvablogi.com/nayta/2803816/
http://kuvablogi.com/nayta/2803815/

20.10.2010
Lisäsuuttimet, denso 280cc 4-reikäiset+bensatukki+liittimet.
Image

Blow-off venttiili, greddy-style RS.
Image

Mittaristo muuttu pikkusen ja nyt ois kaikki oikeat ja tarvittavat osat.
Image

27.12.2010
Uusi ilmansuodatin ostettu. Kokeillaan tuolla pääseekö ilmaa tarpeeksi läpi. Kuitenki paljon matalampi(8,5cm) kuin ed.versio(16cm), joten ei pullota sivustakaan kovin paljoa ulkona.
Image
Image

22.3.2011
Viimein sorvin ääreen ja nyt tekemään se painekotelo, johon tulee myös lisäsuuttimet. Päivitystä sitä mukaa kun edistyy. Imusuppilot tehtynä...pinta viellä 240 hiekkapaperin jäliltä. Image

24.3.2011
Painekotelon rakentamiskuvia. Kappaleita tehty ja osa lopullisesti kiinni ja osa heftillä. Pinnat viimeistelyjä vailla viellä.
Image

Tulopuolen alalevyssä olevat "ilmanohjurit" pitävät vai ylä-ja alalevyn välin n.8mm:ssä ja kun leveys tulee olemaan 360mm niin pinta-ala on sama kuin pyöreän tuloputken suun pinta-ala.
Image
Image

29.3.2011-8.4.2011
Plenumin tekokuvia. Suuttimien kiinnitysteline, blow off-venttiili, päätyjen teko ja hitsaus ja pinnan viimeistely niin ois valmis. Ei tällä missikisoja voita, mutta jos tuo toimii kohtalaisesti niin se riittää. Tilan ja hyvän ergonomian mukaan teoreettisesti yritetty tehdä kuitenki tuohon pyörään.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

15.4.2011

Tuli veistettyä säädettävät koiranluut taakse. säätövara 160-200mm(orkkis 165mm).

Image
Image
Image

12.5.2011

Swingin jatkot. Pieni suunnitteluvirhe ku ois pitäny ulottua peittoon tuo alkuperäinen kiinnityspaikka kokonaan. Jospa nuo toimis vaan. Swingi pitäs kiillottaa tai maalata, mutta nyt ilman väriä, jos hitsaa kolmiotuen tuohon viellä.
Image
Image
Image
Image

Tämmönenki ois nyt valmis. Lock up-kytkin ja viellä pitäs kytkinkopan kansi modata tai tehä korotuslevy niin saa sisälle koneeseen. Voipi olla, että kokeilen ensin ilman tuota ja jos luistaa niin sitten tuo paikalleen ni on vertailukohtaa ja näkee heti miten vaikuttaa.

Kaikki tarvittavat osat ja modattu vakio painelevy. Oikeassa yläkulmassa vaihtoehtoiset pitemmät "painopultit"+hilut

Image

Yläpuoli
Image

alapuoli
Image

Keinun tasainen kärkiosa painaa koko matkalta koneistettuun tasaiseen kohtaan. Prikoilla voi halutessa säätää korkeutta.
Image
Image
Image

2.6.2011

Uusi öljypohja, jossa paremmin kiinnitetty letkun-natsa, jota käännetty viellä parempaan asentoon.

Image
Image

Vakio kytkinkoppa, joka modifioitu korkeammaksi, jotta lock-up kytkin sopii sisälle ja polykarbonaatista ikkuna niin näkee ite kytkimenki. Uusi huohottimen natsa, 16mm, t-haara vakio huohottimelta tulevaa letkua varten ja suodatin.

Image
Image
Image

7.6.2011

uusi alumiininen polttoainetankki, kun entinen ei mahtunut. Suodatin ja pa-pumppu nyt tankissa kiinni.

Image

plenumi ja tankki sommiteltuna miten pitäs tulla.

Image

Välijäähy valmiina johon hitsattu uudet päädyt ja paikka imuilman lämpömittarille, ettei lämpiä moottorin tai syylärin lämmöstä.

Image
Image
Image
Image
Image
Image

27.6.2011

Nyt taas pikkusen eteenpäin, kun viimeviikko meni lomaillessa ja sitä edellinen selkäkivuissa maatessa.

Tuli hankittua uudet tulpanhatut, kun 1 oli paskana(3 syl.) eli anto ääretöntä vastusta, kun mittas miten tahansa. Ollut varmaan hajalla pitemmän aikaa, kun miettiny ruiskun asentamisen jälkeen, lämpimänä ja erityisesti tyhjäkäynnillä erottuva satunnainen pätkintä ja kierrosten lievä huopaaminen(luultavasti sytytys myös, kun nyt lampulla kattonu). Ei ole tullut kiinnitettyä aikasemmin huomiota, kun kaasareilla kävi kuin betonimylly ja ruiskulla huomattavasti siistimmin. Nyt piti kuitenkin tarkistaa sytkäosat ihan varmuuden vuoksi, kun ajotuslampulla kierrokset huopas pikkusen tyhjäkäyntialueella ja omaa videota kuunteli tarkemmin, että vois käydä siistimminkin, kun ruisku&sytkä megan ohjaamana ja logissa ei näy katkoksia/piikkejä. Seuraavassa käynnistyksessä synkrot kohdalleen ja katotaan miten sytkä ja käynti muuttuu.
Image

Valmis mittaristo ja nyt bensan-ja öljynpainemittarit myös nestevaimennettuja.

Image

Välijäähy mattamustalla viimeistelty.

Image

Takaswingi myös mattamustaksi värjätty, kun tarkemman mietinnän jälkeen runkokin tulee mattamustaksi seuraavan purkamisen jälkeen. Katteiden ja vanteiden väri mietintään...

Image

28.6.2011

Noniin, taas käynnissä ja synkrojen säätöä, kun ei pysty plenumi paikallaan säätämään.

Lock-up kytkin, koppa ja huohotin paikallaan.

Image]

VIDEO toisesta startista. Kiihdytysrikastukset pois käytöstä ja pientä säätöä muutenkin, että ottas alhaalta terävämmin kierroksia. Tyhjäkäyntikierrokset ~1200rpm ja saa olla siinä. Enää ei esiinny pätkimistä tyhjäkäynnillä eikä huopaa niin paljon kuin ennen, joten varmana johtu siitä rikkinäisestä tulpanhatusta.

http://www.youtube.com/watch?v=O8DiH4nn6hQ

30.6.2011

Nyt alkaa olemaan isoimmat osat paikallaan. Launch-ja shift-control asennukset uupuu viellä tekniikasta. Akku paikalleen niin voi jo ajella. Tankin kate ja sivu-sekä etukate pitäs ruveta leipomaan ens-ja sitä seuraavalla viikolla.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

8.7.2011

Muutama yleiskuva. Tankinsuoja ja oikean sivukatteen profiilit tehtynä kuidutusta varten, menee ens viikkoon teko. Vasen sivukate mahtuu ilman enempiä muutoksia ja etuosan suoja pitää tehdä jostakin metallista mahdollisesti. Kummankin puolen katteita levitetty 25mm:ä holkeilla, että saa mahtumaan kaiken tarpeellisen katteiden alle. tuplasatula ei mahdu enää mitenkään ja muutenkin tehtävä single-malli, että saa boxin ja siihen tarvittavat hilut mahtumaan entisen matkustajan penkin alle. Joka osaa on näköjään muutettava projektin edetessä...mutta onneksi lumet ei taida ihan heti tulla.. Pyörä oilisi ajokunnossa, mutta tehdään kuitenkin valmiiksi maalausta vajaaksi tänä kesänä...talvi/ens kesä maalaus kaikkiin tarvittaviin osiin.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

2.8.2011

Noniin, nyt ois ajokunnossa sen mitä tarvii ja sisäänajoa pitäs suorittaa n.1500km ja sitten painetta ja säädöt sille. Launch-ja shift-control toimivat kans. Maalia tulee pintaan joskus kun jaksaa purkaa taas masiinan, mutta ei tänä ja ehkä ensi kesänäkään....kyllä se pitää ajella nyt, kun 2v ollu telakalla.
Syylärin alapuolelle tulee viellä etukate, joka on kuivumassa maalauksen jäliltä.
500m tuli ajettua ja kokeiltua, että pitäs uskaltaa ajella.

Muutama yleiskuva....ruma, mutta se ei kulkuun pitäis vaikuttaa :mrgreen:

Image

Image

Image

12.2.2012
Pari videota talvikäytöstä pitkästä aikaa.
Eka.http://www.youtube.com/watch?v=YWaDnIxd ... el&list=UL
Toisessa launchin testausta.http://www.youtube.com/watch?v=l9r-zBzm ... el&list=UL

14.5.2012

Talvi ja kevät tullu hommailtua osia aina välillä ja nyt pitäs alkaa asenteleen ne paikalleen, jotta pääsis viimein ajeleen. Etujarrusatulat puuttuu viellä, mutta pitäs tulla tällä viikolla.

Säädettävät kytkin-ja jarrukahvat.
Image

Greddy style S- blow off venttiili...vaihetaan vanha "1-toiminen" pois, kun tämä uus on "2-toiminen".

Image

Bluetooth-lähetin megaan, megan ja läppärin väliin.

Image

Devil´s own:n vesi/metanoliruiskusarja, suuttimet 4(252ml) ja 5(315ml).
Vesitankki pitäs tehä sopivaan paikkaan.

Image

15.5.2012

Nyt tuli nuo etujarrusatulatkin(blue spot), jotka peräisin yamaha thunderace yzf 1000:sta.

Image


16.5.2012

Takaiskari 06-07 Kawasaki ZX10-R:stä, jonka pitäs mennä heittämällä yamahaan.

Image


18.5.2012

Olihan tuo hayabusan etulokariki tuolla romujen joukossa, joka meni pikku sovituksella yamahaan...takakiinnikkeille piti porata reiät lokariin ja normi kiinnikelipare sahata pois ja etukiinikkeen tein lattaraudasta, joka on kiinni yamahan alkuperäisessä kiinnikkeessä.
Satulat meni paikalleen kans ku viilas muutaman millin kiinnituskorvan kulmasta pois, kun ilmausventtiili otti kiinni.
Vanne, jarrulevyjen keskustat ja etulokari paukkupullo maalauksella mitä sattu hyllystä löytymään.

Image
Image

Kiinanpojalla cnc-kone toleransseissa, kun ei ollu ongelmia kahvojen asennuksessa.

Image
Image

greddy s-style blow off-venttiili paikallaan ja putsari siihen, kun jousi säädetty löysälle niin ilma liikkuu kumpaankin suuntaan...toinen/alaletku puuttuu, jonka on tarkotus tulla painekotelosta säädettävän on/off solenoidiventtiilin kautta.

Image

-06-07 ZX10-R:n takaiskari meni paikalleen, ku ois tehty yamahaan...yläpäähän aluholkit sivuille ja alapään pultinreikä 10mm->12mm ni eipä muuta tarvinu, pituus ainoastaan 5mm lyhyempi...akun kotelon alakiinnike meni kans paikalleen eikä ahdista mistään.

Image
Image
Image

Vesiruiskun pumpun ja tankin paikka hakusessa...saapa nähä.
Ohjausiskarin kiinnikkeestä tulee köpönen, jos ei pääse koneistuslaitteiden ääreen.


25.5.2012

Tuli kyllä joka paikka tutkittua ja ei sitä vesiruiskun pumppua ja säiliötä saanu tuohon fzr:n katteiden sisälle...joten vaihtoehtoina jättää se pois tai hommata toinen perä mihin mahtuu ne kaikki vermeet.
Sattumoisin löyty heti GSX-R 750 SRAD:n koko perä hiluineen ja kaluineen(takakatteet, kummatki penkit, takapenkin tilalle coveri, penkinlukko, takajalkatapit, takahäkki ja takalokari.
Ei muutako entinen perä pois ja uutta tilalle.
Kohtuudellahan nuo osat näytti menevän, mutta kaikissa osissa oli sovittamista, joten aikaa meni...nyt mahtuu vesiruiskun pumppu ja pieni tankki takaosan sisään, jotka pitäs seuraavana alkaa asentamaan.
Tankin päällä oleva hirviä scooppi lähti kans mäkeen ja tilalle istutettu kaiutinritilä niin tuli pikkusen normaalimman näkönen...pakkelin hiontaa ja väriä vajaa.

Muutamia kuvia.

Image
Image
Image
Image

Ohjausiskunvaimennin paikallaan myös, kun sai tehtyä kiinnikkeet.

Image

Ei näy toimivan taas(läheskään aina) tuo kuvablogi niin siirrytään eri kuvapankkiin...

Taas on tullu tehtyä ja jopa parsittua osia vaikkei oo etes ajellu...menevät rikki/huonoksi pelekästään paikallaan olemalla, perkl..

17.6.2012

Rupiaa olemaan kaikki suht läjässä jo ja pysty käymään pienen koelenkin, mutta vaparin kartalla näytti olevan ihan kuutamolla seokset vaikkei painetta olekkaan viellä..pintakaasulla menee hirviän rikkaalle....pitää odottaa toista bluetooth-laitetta, kun tuo ensimmäinen meni mykäksi, eikä resetoimallakaan saa yhteyttä etes hyperterminalin kautta enää.
Piti maalata spraylla samanväriseksi kaikki katteet, ettei näytä niin sekasikiöltä, mutta muutama valuma pitää korjata viellä kunhan kuivuvat ensin kunnolla.

Muutamia kuvia.
Sininen väri jää, mutta sävy voi joskus muuttua. Runko jäi nyt maalaamatta, mutta mustaksi varmaan tulee seuraavan purun yhteydessä. Takavanne pitäs viellä maalata valkosella uudelleen.
Peilit puuttu kans viellä.

Image
Image
Image
Image

Takakopan alla on vesiruiskun pumppu, 1,5L vesisäiliö ja vesiruiskun releet ym ym.

Image
Image
Image
Image
Image

Piti vaihtaa bensan-ja öljynpainemittarit teräskuorisiin, kun rupes toinen tihkumaan nestettä pois taulukosta..näytti olevan saumasta ratkennu. Nyt pitäs pitää.
Vesiruiskun "käyttöpaneelissa" on vesiruiskun on/off-kytkin, ruiskutuksen valo milloin aina ruiskuttaa ja vesitankin merkkivalo milloin tyhjä.

Image

greddy style s blow off-venttiili, joka siis 2-toiminen. Alapuolelle ohjataan painetta solenoidiventtiilin kautta tarvittaessa. Jousi säädetty niin löysälle, että tyhjäkäynnillä venttiili auki ja imee sisään ilmaa, siksi ilmanputsari.

Image

Solenoidiventtiili, johon paine tulee painekotelosta ja ohjattaessa paine menee hukkaportinkellolle ja blow off-venttiilin alapuolelle.

Image

Yleiskuva. "Breath-valvessa" ei ole viellä läppäventtiiliä paikallaan, kun ei viellä paineilla ajella. Ilmanputsari pysyy tuommosena.

Image

Cordonan quick-shifteri ja siirtimessä vaihettu kaavio eli alas isompaa ja ylös pienempää.
Testilenkille lähtiessä melekeen muistin sen ja ihmettelin, että ompa pitkä ykkönen, mutta tosiasiassa lähin 2-vaihteella liikenteeseen...pittää yrittää muistaa, ettei tule täystuho hasardeja.

Image

Säätöyksikkö takakopan alla niin pääsee helposti käsiksi.

Image

Lisää kuvia ja videoita kunhan saa sen bluetooth-laitteen ja viellä toimimaan niin pääsee säätämään, kun tuli ostettua mini-läppäriki ihan sitä varten.

28.6.2012

Tankinsuoja ja takasivukatteet uudelleen maalattu ja niitä kuivaksi odotellessa käytelly ja katellu, että kaikki toimii eikä pahempia vuotoja näy. Vesiruiskun toiminta pitäs viellä testata.
Bluetooth toimii nyt miniläppärin kanssa sen mitä pitää.
Viikonloppuna tai oikeammin huomen aamusta asti ei taas ehi tekemään mitään, joten ens viikkoon menee seuraavat testit.

Värkkäsin viellä toisen "äänenvaimentimen" jossa on 2,5" ulostulo tuon yoshimuran pillin sijasta ja voihan tuota testata joskus, kuin kovat desibelit todellisuudessa lähtee.

Image

Image

Vesiruiskun suutin turbon jälkeen ennen välijäähytintä, koska muualle ei ole hyvä laittaa, kun imulämpöanturikin on heti välijäähyn toisessa päässä.

Image

Takaiskuventtiili ja vesisuutin. Tuo teräspunosbensaletku on vaan vesiletkun suojana taakse asti.

Image

3.7.2012

Vesiruiskun ensitestausta ja toimiihan tuo, mutta joutu tekemään pumpun virransyötön on/off-tyyppiseksi, kuitenki megan ohjaamana, kun ei suostunu jostai syystä pwm-ohjauksella toimimaan...eipä jaksanu nyt alkaa värkkäämään, mutta palataan joskus tuohon.

Video toiminnasta ja megassa vaan semmoset asetukset, että näki toiminnan ja kaikki pelaa niinku pitää.

http://www.youtube.com/watch?v=XgasGIFT ... r_embedded

18.7.2012

Vesiruiskun testausta, kun sai tehtyä tuommosen "köyhän miehen" säädettävän ruiskutuspaineen/määrän.

http://www.youtube.com/watch?v=8HybUguc ... detailpage


12.7.2013

Järkyttävän pitkästä aikaa taas modauksia mopediin, kun talvella ei pystyny/ehtiny....ja nyt kesällä ei kiirettä, kun toinen ajopyörä kuitenkin.

Pakosarja ja moni muukin paikka ja sovitus meni uusiksi...pakosarja oli tarkotus tehä jokaiselta sylinteriltä oma putki turbolle asti, mutta yhen yrityksen jälkeen joka meni roskiin päätin tehä kuitenki tuon näkösen, kun tila ei antanu periksi millään.
Ulkoinen hukkis kuitenki nyt paketissa ja pikkusen pienempi tilavuuksinen pakosarja.

Image

Image

Nuo kun saa nippuun ni 3 vanhan osan parannus ja jos viellä sais sen R1:n swingin ja jarrun laitettua niin saa taas olla vähän aikaa rauhassa...kesä tais kuitenki mennä, mutta jos ehtis jonku lentokenttäajon ajaa tänäkin vuonna.

Jos ens viikolla alkais niputtaan, kun kaikki pakopuolen osat on viimeistelty lämpöteippiä vajaa...pittääkait ostaa ihan oikiaa lämpökäärettä, kun tuo bilteman kääre oli palanu ihan jauhoksi ja lähti irti pölisemällä, kun kompuralla puhalsi.
Kytkinkoppa pitää suoristaa hiomalla, kun taipunu pikkusen kuperaksi hitsauksen jäliltä ja viime syksynä huomas, että rupeaa hikoileen öljyä ylä-sekä alapuolelta tiivistettä.
Tankin kummatki takakiinnikkeet oli murtunu, kun olivat ohuesta(2mm) alumiinista tehty, niin pitää hitsata nyt 3-4mm alumiinista uudet.
Tuosta triggeripyörän juuresta tihkuu vielläkin öljyä, mutta kun koneistusvermeisiin ei pääse nyt käsiksi niin pitää, joku älytön patentti ratkasu kehittää siihen.

21.7.2013

Pikkuhiljaa kasaan vaan kohta tulee kiire, jos aikoo 3.8 pudiksen nospeed limittiin.

Turbo, pakosarja ja putki kiinni ja lämpöteipeissä.

Image

Image


Äänenvaimennin piti lyhentää tuon mittaseksi, niin rupes löytyyn ehyttä kuorta koko matkalta...viime syksyn jäliltä parsimista.

Image

27.7.2013

Rupiais olemaan pyörä lähes läjässä. Katteet, muutamia pikku-osia ja fiksausta...koeajo suoritettu myös ja ei mitään ihme ongelmia toistaiseksi.

Image

Image

Image

Puolat tilasin uudet, kun lähempi tarkastelu vanhaan puolaan kerto sen olevan halki puoleksi...mistähän lie ottanu itteensä. Nyt Dyna coilin harmaat tuplakipinä puolat.

Image

5.8.2013

Siinäpä nuita hajonneita osia sitten ois...uutta tilalle, kun sattumoisin löytyy omasta hyllystä kaikki osat näillä näkymin.

Image

Image

Image
Last edited by suihkukone on Mon Aug 05, 2013 21:30, edited 129 times in total.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

erilaisia kytkimen modifiointeja

Post by suihkukone »

Kytkimen keskiosa jota pitää tämän factoryn ohjeen mukaan modifioida...ei oma kytkin kuvassa. http://www.factorypro.com/tech/clutch_y.html

tuolla yzf750 kruunu ja muita modifikaatioita. Itelle tulossa samanlainen panta kuin nuissa missä se on vakiona. http://exupworldwide.com/forum/viewtopi ... 9633b10442
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Hyvät kuvat ja tekemistä piisaa.. Annan kuitenkin hyvän vinkin. Jos et halua hetken päästä kaivella venttiilit männistä irti, niin kannattaisi tarkistaa venttiilien ohjurien kunton.
Minä ainakin seurasin sellaisen kaavan- jos pakoventtiilin sivuttaisheitto ylittää 2X imuvenan heiton niin ohjuri vaihtoon. Yleensä pako puolella ohjurit kuluu nopeasti ja vena katkea lämpörasituksesta. Sitten vitsittä..
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Post by suihkukone »

kamski wrote:Hyvät kuvat ja tekemistä piisaa.. Annan kuitenkin hyvän vinkin. Jos et halua hetken päästä kaivella venttiilit männistä irti, niin kannattaisi tarkistaa venttiilien ohjurien kunton.
Minä ainakin seurasin sellaisen kaavan- jos pakoventtiilin sivuttaisheitto ylittää 2X imuvenan heiton niin ohjuri vaihtoon. Yleensä pako puolella ohjurit kuluu nopeasti ja vena katkea lämpörasituksesta. Sitten vitsittä..
Ohjurit on hyväkuntoset molemmilla puolilla, ei tunnu yhtään välystä kummissakaan.

Pakoventtiilit on hyvät ja seetipinnat kans.

Imuventtiilit menee kaikki vaihtoon---ainaki fzr yamahan vika, venttiilit kuluu 30-40tkm aikana teräväksi ja painuvat kanteen eikä löydy enää paloja säätöä varten. Seetit hyvät, mutta uusien pintojen koneistus kun tulee uudet venttiilit.

kannen tasoitus.

Lohkon väliin tulossa nyt tarkemman harkinnan jälkeen 2mm spaceri, jolla puristukset tippuu tuonne ~9,2 paikkeille, jos kannesta lähtee korkeintaan 0,2mm pois.
(15.3 kannesta lähti 0,10mm pois eli puristukset n.9,1).

4-5 viikon päästä pitäis olla jo enemmän kuvia valmiista osista.
n.6 vko päästä vois raahata rungon koululle ja alkaa asenteleen konetta paikalleen ja sen jälkeen värkätä pakosarjaa, välijäähyä, imuputkistoa, plenumia ym ym.
Last edited by suihkukone on Wed Apr 21, 2010 19:27, edited 1 time in total.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

päivitystä

Post by suihkukone »

Tilattujen osien(mäntäsarja tuli 19.3) odottelussa menny pitkään ja viime viikon torstaina sain lohkon porautuksesta ja kannen koneistuksesta(olivat siellä 3vko:a).
tämä viikko menny mikroautoa rakentaessa koululla ja ens viikolla ja sitä seuraavalla pitäis kasata moottoripyörän kone niin, että sen saa runkoon paikalleen muiden osien tekoa varten.
Piti kaikenlisäksi ostaa viellä itelle TIG että pystyy omassa tallissa tekemään alu-hitsaukset yms.(painekoteloon tulossa luultavimmin 4 suutinta lisää ja välijäähykin muuttuu nyt kun on laitteet millä tehä muutokset).

Perjantaina pitää käydä aikuiskoulutuskeskuksella pyörähtämässä, kun tällä viikolla tuli lomilta semmonen opettaja joka osaa piirtää cad:lla ja koneistaa automaattijyrsimellä mulle sen triggeripyörän. Tulee kampiakselin päähän 24-2 pyörä, jonka pitäis olla yhdestä palasta soviteholkkeineen...saa nähä onnistuvatko, mutta aikovat yrittää.

Työharjoittelu sotkee rakentamista 17.5. alkaen ja sitten pitää tehä kotosalla illoilla ja viikonloppuina. voi olla ettei saa liikenteeseen tänä kesänä tai syksyllä korkeintaan ja ainakin ulkoiset puitteet jätän entiselleen ja teen ne sitten joskus.
rs47
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sun Jun 06, 2010 22:07

Jea!

Post by rs47 »

Tämä onkin mielenkiintoinen projekti!
Löytyy samallainen pärrä tallista ja turbo projektia on tullut suunniteltua itsekkin. Kunhan sais edes megan asennettua ensin :P

Minkä takia tuo pakosarja on tehty tuollaiseksi "paisuvaksi" malliksi?

Keep on the good work!
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: Jea!

Post by suihkukone »

rs47 wrote:Tämä onkin mielenkiintoinen projekti!
Löytyy samallainen pärrä tallista ja turbo projektia on tullut suunniteltua itsekkin. Kunhan sais edes megan asennettua ensin :P

Minkä takia tuo pakosarja on tehty tuollaiseksi "paisuvaksi" malliksi?

Keep on the good work!

laipan reikä on just saman kokoinen kuin turbon sis. meno reikä niin parempi virtaus jos putkikin on samankokoinen ja ei ole jyrkkiä halkaisijan muutoksia matkalla, joten 1 pytyltä lähdin alkukäyrän paksuisena ja aina lähemmäs turboa isommaksi. Kuitenki niin että 2 pytyn kohdalla virtausala on 2/4 laipan alasta ja 3 pytyn kohdalla 3/4 laipan alasta ja 4 pytyn kohta on sitten 1/1 laipan ala. Eipähän ainakaan putki ahdista kuin saman verran jos kaikilta pytyiltä olisi vedetty omat putket laipalle asti.

Tarkotus oli tehdä mahdollisimman lyhyillä alkukäyrillä(kaasun tilavuus pieneksi ennen turboa sekä estää/pienentää pakokaasun jäähtymistä ennen turboa) ja eripituiset käyrät jotka antaa isomman pulssin kuin tasapituiset, mutta harvemmin ja ainaki ruottin poikien testeissä on herättäny turbon hyvinki alhaalta eikä ole yläkierroksillakaan ahdistanut.

Tilanahtauden ja paremman sijoittelun takia turbo tulee sivulle pikkusen vinoon. Pakoputken saa lähtemään paremmin ja kompuran paine-ja imupuolet on paremmissa asennoissa suunnitelmien mukaan.
Turbon sivulla olo antaa tilaa eteen niin paljon ettei mikään osa mene juuri jäähdyttimen etureunan etupuolelle, joten jäähdyttimen eteen suunniteltu ~4cm paksu välijäähdytin pitäis sopia siihen hyvin.

Kuvia aina kun tulee lisää osia ja projekti muotoutuu.
rs47
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sun Jun 06, 2010 22:07

Aihe

Post by rs47 »

Nyt näyttäis siltä että rupean tuota omaa pyörääni squirttaamaan niin ajattelin kysyä viisaammalta. :)
Eli mitä bensapumppua käytit tuohon squirttaamiseen ja miten otit puolilta sytystiedon megasquirtille?
Pitikö siihen joku piiri virittää suodattamaan/alentamaan signaalin tasoa?

Ja tuosta turbottelusta: Miten päädyit tuohon kopio mitsun ahtimeen ja oletko ratkaissut sen että koneen yläpään kiinnike on 2mm liian ylhäällä kun on korokepala välissä?
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Re: Aihe

Post by suihkukone »

rs47 wrote:Nyt näyttäis siltä että rupean tuota omaa pyörääni squirttaamaan niin ajattelin kysyä viisaammalta. :)
Eli mitä bensapumppua käytit tuohon squirttaamiseen ja miten otit puolilta sytystiedon megasquirtille?
Pitikö siihen joku piiri virittää suodattamaan/alentamaan signaalin tasoa?

Ja tuosta turbottelusta: Miten päädyit tuohon kopio mitsun ahtimeen ja oletko ratkaissut sen että koneen yläpään kiinnike on 2mm liian ylhäällä kun on korokepala välissä?
Kone meni runkoon kannen kiinnikkeiden kohdalta heittämällä, kun näytti ettei ole ihan tiukka tuo etukiinnikkeiden sovitus.

joku bilteman iso pumppu(jossa nipat kummassakin päässä), heräte otettu fzr:n omalta pumpun ohjaukselta releen kautta...varatankki toiminnassa myös. Oli eka vuojen ostos ja onhan tuo pelannu ni saanu olla paikallaan.

Sytkätieto yheltä puolalta ja sopivat muutokset asetuksiin ni toimii hyvin, 2 puolalta otetussa oli välillä jotain ongelmia, mutta poistu kun otin vaan yheltä. Ei ollu mitään erityistä, sis. menon vastus on pari pykälää isompi mitä rakennus-sarjan eka vaihtoehto.
Kaikki ongelmat mitä on ollu ni ainoastaan siitä kiinni ettei mega ole saanu oikeaa/oikeanlaista sytkätiedon signaalia, tuon kun sai kuntoon ni pelannu tosi hyvin.

Tuo mitsun ahdin pitäis herätä alhaalta, olla suht kestävä(kopio kuitenkin, mutta edullinen), tuotto riittää ~380hv asti ni ei lopu ilma kesken missään tilanteessa(liian pienillä on rikottu kans koneita).
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

viimein käyntiin

Post by suihkukone »

Noniin, nyt tämäki on tänään heränny henkiin ja just puoli tuntia koekäytin ja kattelin ettei ilmene pahempia vuotoja ja ei mikään kilise eikä kalise.
(eilen viellä bensapumppu jumissa ja asetuksissa pientä säätämistä ja megan sytkän ongelmia).

Paineputki irti pitäis ajella kone sisään.

Näyttäs toimivan ihan hyvin muuten, mutta megan sytytyksessä jotain häikkää, joten otin käyttöön yamahan oman sytkän, jolla pyörä lähtikin heti käymään vaparin asetuksilla.

Triggeripyörä antaa kiekka signaalin hyvin, joten se toimii ja asetusten PITÄISI olla oikein monen tarkistuskerran jälkeen, mutta megan sytkä ei tykkää nyt jostain...tutkitaan.
(voi olla että joutuu viellä oskilloskoopilla kattomaan signaalin mitä näkyy mistäkin kohtaa).

Talven aikana ens ajokauteen mennessä on tarkoitus saada viellä tulevat muutokset tehtyä ja päästävä irti mahdollisista "lastentaudeista".

Epäilyttävät mahdolliset vuoto/porsimiskohdat:
-triggeripyörän stefan tiiviys.
-turbon öljynpaluun liitokset ja öljypohjassa olevan paluunatsan liitoksen kestävyys.

Tehtävät ja hankittavat jutut:
-Megan sytkä toimintaa.(toimii 22.9.2010)
-Megan boost controllerilla ohjata magneettiventtiiliä(etralta tilattu sopiva smc:n valmistama venttiili), joka ohjaa breathvalvea(pitäisi tehdä/teettää) ja hukkaporttia(turbon oma, kiinteä).
-Blow off-valve kiinni painekoteloon ja toimintaan(hankittuna greddy RS-style).
-Toinen suutinsarja(4kpl) laittaa painekoteloon imusuppiloiden päälle, jotka syöttää bensan yläkierroksilla ja antaa hieman varaa muutenkin kun nykyisten tuotto loppuu 230-250hv konetehon paikkeilla(hankittu, denso ~280cc 4-reikäset).
-etu-ja takahampit ja ketju uudet ja sopivat välitykset (eteen 18/17 ja taakse 36/38 suunnitteilla).
-uudet etu-ja takarenkaat….entiset alkaa olla aika finaalissa, mutta kyllä niillä ”koepoltot” voi viellä suorittaa.
-katteiden sovitusta ja muokkausta...taitaa maalaus jäädä seuraavan ajokauden jälkeen, jos ens kesän ajelis ja kattos miten pitää viellä muokata/muutella niitä.

.....eli tekeminen jatkuu ja toivottavasti ens keväänä ois suht valmis peli kesän rientoihin.
Last edited by suihkukone on Tue Oct 05, 2010 0:01, edited 2 times in total.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

sytkäkin toimii nyt

Post by suihkukone »

No nyt megan ohjaama sytkäkin on toiminnassa.

Oli ainakin VR-anturin johdot väärinpäin eli ne oikein ja vaparin bensa-asetukset laatikossa ni lähti heti tulille...pitää näköjään muuttaa toimivasta kokoonpanosta yhtä asiaa kerrallaan. Käytössä alpha-n, mutta pitää muuttaa viellä hybrid alpha-n:ksi ja samalla muokata karttaa kans sopivaksi.

Todelliset asteet lampulla katottuna ~2-3 astetta aikaisemmat kuin megan näyttämä, mutta eipä taida jaksaa siirtää triggerianturia..laittaa vaan asetuksiin 2 astetta vähemmän mitä oikeasti tarvii.
Sytytyksen säätö toimii oikein megan ohjaamana(lampulla tarkistettu).

Eli mega ohjaa hukkakipinällä alkuperäisiä 2*Boschin -139 yksiköitä ja ne yamahan omia puolia.

Hyvinhän tuo toimii tuolla 24-2 pyörällä ja käyntiinkin lähtee ilman ylimääräsiä temppuja.
Last edited by suihkukone on Thu Sep 23, 2010 18:54, edited 2 times in total.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Korjaa triggeranglella se 2 astetta.
suihkukone
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 177
Joined: Tue Sep 19, 2006 20:59

Post by suihkukone »

teg wrote:Korjaa triggeranglella se 2 astetta.

Näinhän se tietenkin korjaantuu ku pikkusen ois etes ajatellut :lol:

Virhe ei suuri ni korjaantu tuolla, kun max ennakon tarve kuitenki 40 asteen paikkeilla.

Loppujen lopuksi sytkä oli 5 astetta väärässä eli nyt trigger angle on 55 astetta ja 0-kartta-arvolla sytytys ykk:ssa...pikkusen seilaa tyhjäkäynnillä, josta johtuen ensi arvio hieman väärä, mutta asettu >1500kierr mistä lampulla oli helppo todeta asia.
Post Reply