6-1 triggerin asetukset

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

Post Reply
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

6-1 triggerin asetukset

Post by Pahkis »

Käytössä siis uusin extra koodi ja koneena 4sylinterinen ja triggerinä 6-1 kampiakselilla. Kun Ignition optionsista valitsee toothed wheel ja Trigger wheel asetuksiin laittaa missing teeth asetuksiin 6hammasta ja 1 puuttuu, niin herjaa että ei oikeat asetukset/ei vastaa sylinteri lukuun..

Eli mitä noihin asetuksiin pitää laittaa tuollaisella kokoonpanolla?
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

6 ei ole jaollinen 4:llä, eli tuo on "mahdoton tehtävä" saada 4 mukinen kone toimimaan tuolla 6-1 triggerillä... 4-1, 8-1, 12-1 jne. kyllä toimii 4 pyttyisessä...
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Pitääkö olla sitten joku eri koodi, kun tuntuu olevan käytössä noita 6-1 triggereitä 4sylinterisissä koneissa.

Eli mulla käytössä megana ms2 ja lautana v3
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Pitääkö koodi vaihtaa hi-ressiksi että saa tuon 6-1 triggerin toimimaan? Kun esim mistalla on lähes samanlainen setti käytössä ja se ilmeisesti toimii? (eli 6-1 triggeri )
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mitä äsken nopeasti kattelin mistan tekemisiä, niin se puhui 6-1 triggeristä 6 sylinterisen bmw moottorin yhteydessä ja siinä se tietysti toimiikin, kun on 6:lla jaollinen tuo 6-1 pyörä...

mulla ei ainakaan tule mieleen, kuinka 4 sylinterisessä koneessa sais 6-1 pyörän toimimaan, jos ei raiskaa koodia aika rajusti :roll:
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Ms 2 prossasta en tiedä, mutta ainakin ms1 extralla onnistuu ihan normaalisti. Oletan siis että kyseessä 4sylinterinen 4 tahti kone jolloin tarvitaan kahdella jaollinen pyörä kammelle.
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

näin myös koneen edellisellä omistajalla oli, eli ms1 ja 6-1 pyörä kampiakselilla. Mut kumma jos uudemmassa megassa (ms2) ei sit enää onnistuis..
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

juu, ei mitään... jotenkin onnistuin hahmottamaan aluksi, että tuolla 6-1 pyörällä ei muka sais trigattua 180 asteen välein, mutta saahan sillä :oops:

jossain muussa asetuksessa voi olla häikkää, jos se herjaa, että ei täsmää sylinterilukuun :roll:
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Mistäköhän vois alkaa etsimään vikaa? Miniterminal näyttää vaan ongelmaksi sen sylinteri määrä ja hammasmäärä ei täsmää
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

saatko .msq tiedostoa johonkin mistä sen voisi ladata ja hieman tutkailla?
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

nyt on saatu pienellä avustuksella kipinä tulemaan ja triggaus toimimaan! :D

Kipinä on vielä vähän pielessä, pitää viikonloppuna saada sytkälamppua lainaan jos sais ajoitukset kohdalleen
V740
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Sun Mar 19, 2006 20:37

Post by V740 »

Pahkis wrote:nyt on saatu pienellä avustuksella kipinä tulemaan ja triggaus toimimaan! :D

Kipinä on vielä vähän pielessä, pitää viikonloppuna saada sytkälamppua lainaan jos sais ajoitukset kohdalleen

hyvä, mikä oli pielessä ja millä asetuksilla alkoi pelaamaan?
itsellä tulossa kans 6-1 pyörä 4cyl koneeseen.
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Eli single wheel, hammasmäärä 6, puuttuvia 1 ja trigger angle n. 60 astetta, wheel speed crank speed.

Ja tietty ignition options puoellle toothed wheel, offset 0, skip pulses 1 tai 0, rising edge ja going high/low sytkäpäätteistä riippuen (VB921:lle aina going high) ja wasted spark.
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

taas ongelmia, eli startatessa kipina tulee miten sattuu...
valilla tulee kipina ja seuraava tulee sekunnin paasta, sitten saattaa tulla pari kipinaa normaalisti sitten taas taukoa

mista vois lahtee etsimaan vikaa

PS sitten havis aakkoset..
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

MAP toimii nyt, tinasin uudestaan map anturin liitokset. Huomasin vian kun nykäisin letkua irti, niin rupesi anturi näyttämään (eli silloin anturin kontakti parani jotenkin levylle) Mutta tinauksen jälkeen näyttää map arvokin oikein.
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Ei starttaa vieläkään.. otin pienen videon startatessa:
http://s314.photobucket.com/albums/ll41 ... tartti.flv

Eli välillä kierrokset näkyy OK, välillä kierroksinä näkyy vain 1 tai 0
Testailin hall anturin toiminnan pultilla missä oli letkuklemmari kiinni ja sitä pyörittelin anturin edessä. Silloin tuli kipinä ihan ok (tosin tacho input ei ollut toothed wheel vaan basic trigger)

.msq fileä en nyt minnekkään saa ladattua, mutta vinkkejä otetaan vastaan että mikä vois olla vikana.. :?:
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Taas testailtu, ei tulosta.. Ilmaväli anturin ja pyörän välissä on luokkaa 1,5mm

Kun anturin ottaa irti ja sen edessä pyörittää porakoneella pulttia missä klemmari kiinni, niin kipinä tulee satunnaisesti (hukkakipinä puolan toisesta puoliskosta) ja kierrokset vaan 1 tai 0

Mutta kun tachinput asetuksiin vaihtaa toothed wheelin tilalle trigger returnin niin kipinät tulee tasaisin väliajoin vuorotellen, eli siis toimii.

Pitääkö laittaa paikoilleen volvon oma jakaja missä on hall ja unohtaa 6-1 kampiaksellilla? Levyyn pitäisi silloin tehdä muutos sillä eikös se volvon anturi ole 5voltin ?

Onko triggeristä kampiakselilla mitään hyötyä verrattuna jakaja triggerointiin? Tarkempi?
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Riippuen koneesta mutta aina tarkempi. Itellä esim. 7A-FE:n jakajalla ennakko vaeltaa 2-3 astetta kumpaanki suuntaan. Eli n. 5 astetta kaiken kaikkiaan. Tosin hihnalla on ajettu vissii jo vähä yli 100tkm yms. Sillä tulee tupsaminen yms. ku välillä menee laihalle ja välillä rikkaalle.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
moikki
Megasquirttaaja
Posts: 46
Joined: Fri Jan 25, 2008 16:43

Post by moikki »

Kyllä se 6-1 toimii neloskoneessa, tai ainakin minun ja kaverin volvoissa.. Ja monessa muussakin volvossa :wink:
Volvo 760 turbo ja kuski on urpo.
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

pitää huomenna kattoa hall signaalin muotoa skoopilla. Ja sit pitää varmaan koittaa 12 -1 triggeriä jos sillä toimis.

Olen nyt kuullu et hyvin toimii 6-1 ms1:ssä, mut huonosti se tuntuu toimivan ms2:ssa..
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

6-1 ja muut pienellä hammasmäärällä olevat puuttuvan hampaan triggerit on vähän riskialttiita. Jossain koneissa saattaakin toimia ihan ok, toisissa sitten taas ei millään. Ongelma on juuri tuossa starttausvaiheessa. Jos kampuran pyörimisnopeus vaihtelee liikaa, niin Mega ei tunnista puuttuvaa hammasta kun peräkkäisten hampaiden välinen aika on mitä sattuu. 12-1 tuntuu toimivan jo useimmissa koneissa, mutta silläkin tulee joskus ongelmia.

Tämä siis kokemuksina MS1:n kanssa, mutta luultavasti tilanne on enemmän tai vähemmän sama myös MS2:n kanssa.
Arttu
GSX1100 -85
mista
Megasquirttaaja
Posts: 82
Joined: Thu Jun 29, 2006 6:36
Location: TRE
Contact:

Post by mista »

ArttuH wrote:6-1 ja muut pienellä hammasmäärällä olevat puuttuvan hampaan triggerit on vähän riskialttiita. Jossain koneissa saattaakin toimia ihan ok, toisissa sitten taas ei millään. Ongelma on juuri tuossa starttausvaiheessa. Jos kampuran pyörimisnopeus vaihtelee liikaa, niin Mega ei tunnista puuttuvaa hammasta kun peräkkäisten hampaiden välinen aika on mitä sattuu. 12-1 tuntuu toimivan jo useimmissa koneissa, mutta silläkin tulee joskus ongelmia.

Tämä siis kokemuksina MS1:n kanssa, mutta luultavasti tilanne on enemmän tai vähemmän sama myös MS2:n kanssa.
Ja silti sait munkin megan pelaamaan 6-1 triggerin kanssa. :)

Pahkis. Arttu tietää näistä hommista hemmetisti. Kysys vaikka siltä mikä sun msq tiedostoissa on vikana :wink:
Pahkis
Megasquirttaaja
Posts: 56
Joined: Wed Nov 18, 2009 22:06

Post by Pahkis »

Nyt homma skulaa!! Kipinä tulee oikein ja kierrosluvut näkyy kokoajan startatessa..

Se on näemmä nuuka tuo ms2 tuosta hammasluvusta ainakin volvon vinokoneessa. 6-1 sekoitti boksin jotenkin startatessa.
Kun vaihtoi 12-1 triggerin niin rupesi toimimaan.

Kiitos vastanneille!!

Tässä kuvaa 6-1 kanttiaallosta:
http://i314.photobucket.com/albums/ll41 ... ope002.jpg

tässä 12-1
http://i314.photobucket.com/albums/ll41 ... ope005.jpg

ja triggerit:
http://i314.photobucket.com/albums/ll41 ... ope001.jpg
reve
Megasquirttaaja
Posts: 92
Joined: Thu Sep 22, 2005 9:14

Post by reve »

6-1 on toistaiseksi toiminut jokaisessa auton nelarissa MS1:llä, mitä mulle on vastaan tullut.

MS2:lla olen kokeillut 6-1:stä yhdessä koneessa ja startatessa hukkasi triggausta. Sama kone toimi MS1:llä vuosikausia ilman mitään ongelmia. MS1 sinne sitten muutti takaisin, kun MS2:lla starttaaminen oli ihan tuuripeliä.
Post Reply