imusarjan mitoitus

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

Post Reply
100a x-1

imusarjan mitoitus

Post by 100a x-1 »

imusarjan mitoitukseen tarttis saada apuja, osaisiko joku neuvoa mitoituksessa?
TfP-Motors
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed Aug 15, 2007 22:28
Location: 017-Alue

Post by TfP-Motors »

Tarviis varmaan vähän tietoa esim. moottori, käyttö, viritysaste, turbo/vapari, läppä/läpät.... Niin, ja onko kyse kuitenkin imusarjan "virittämisestä" vai "valmistuksesta"?

Laitan nyt kuvan omasta, itsetehdystä, ja "mitoitetusta" imusarjasta:
Image
Image
100a x-1

Post by 100a x-1 »

No moottori on datsunin A-moottori 4-pyttynen ja kilpa-käyttöön radalle. Ja pudjetti ratkaisuna yhdellä kaasuläpällä tarkoitus tehdä. Ja tarkoitus valmistaa siis imusarja.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

eiköhän näistä imusarjan mitoituksista ole kirjoitettu teoreettista tietoa jo aika hyvin :roll: eri asia mistä sen "oikean" tiedon sitten löytää...

suomeksi ei kyllä taida ihan heti löytyä kovin paljoa, eli lontooksi joutuu lukemaan...

mullakin oli joskus oikein exelille tehty ohjelma joka laski pituuksia ja halkaisijoita yhdelle tai useammalle läpälle, turbolle ja vaparille jne. mutta olen sen onnistunut hävittämään koneelta :oops:
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Re: imusarjan mitoitus

Post by kamski »

100a x-1 wrote:imusarjan mitoitukseen tarttis saada apuja, osaisiko joku neuvoa mitoituksessa?
Näin ulkomuistista -vaparissa lyhyt imusarjan tuo enemmän tehoa kun taas pitempi imusarja lisää vääntoä, ja viellä niin päin että mitä suurempi moottori niin selkeämpi ero..
Sitten taas turbo moottorista tahdin määrä AHDIN :lol:
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
100a x-1

Post by 100a x-1 »

Enkku sivujen linkkejä saa myös laittaa.
TfP-Motors
Megasquirttaaja
Posts: 34
Joined: Wed Aug 15, 2007 22:28
Location: 017-Alue

Post by TfP-Motors »

Henk. koht näkemys olisi: Tilaan mahtuva mahdollisimman pitkä mutta jouheva/suora, kartiokas imusarja kiihdytyssuppiloin, pyöreänurkkainen "pleneum", eikä mahtaile läpän halkaisijan kanssa niin saa käyttöaluettakin.
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

olafu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 365
Joined: Sat Mar 05, 2005 16:54
Location: Urjala

Post by olafu »

cortna wrote:http://snow.prohosting.com/~johngift/intakefab.html

tuolta löytyy lasku kaava
Mitä yksikköjä tohon laskuriin syötetään?
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Tuumia, olettaisin.
_hape
Megasquirttaaja
Posts: 25
Joined: Mon Jul 27, 2009 16:59

Post by _hape »

olisi tarkoitus rakentaa huvin vuoksi giljotiini imusarja kun ei ole varaa
läppärunkoihin.
aluksi 2,1 litrainen moottori vaparina ja sit siihen jossain vaiheessa turbo.

ongelma olisi turbon laiton myötä että mekanismin täytyisi olla tiivis..

ideoita kaivataan (läpän koko kun jenkaa halutaan 6500) (mekanismin, laakerointi vinkkejä) :lol:
jazu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 108
Joined: Thu Aug 02, 2007 14:05
Location: Korpilahti

Post by jazu »

Etäinen muistikuva jostain ois että tavallisessa monipisteruiskun imusarjassa jokaisen "putken" tilavuus ois sama kuin yhden sylinterin iskutilavuus, että se ois kompromissi väännön ja tehon suhteen, ei oo tullu tarkistettua ja mittailtua asiaa sen kummemmin..
Post Reply