Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
ytte^
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sat Feb 26, 2005 21:29
Location: Pyhäjärvi

Ford OHC:n megaruutan asennukset ja neuvot

Post by ytte^ »

Tähän topicciin vois vaikka kerätä ohc koneeseen asennettujen ja sitä pohtivien juttuja, niin ei montaan topicciin tarvii kaikkien samoja asioita kirjotella :)
-88 sierra (projektina)
PowerUp
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sat Feb 26, 2005 11:40
Contact:

Post by PowerUp »

Ja asennuskuvat ja tarinat epäonnistumisista vain viisastuttavat lisää :wink:
jesus48
Megasquirt aloittelija
Posts: 2
Joined: Sat Feb 26, 2005 14:30

Post by jesus48 »

hyvä hyvä hyvä..itellä on kans samanlainen prokkis suunnitteilla. 8)
PowerUp
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sat Feb 26, 2005 11:40
Contact:

Post by PowerUp »

Itelläkin on projekti suunnitteilla. Viimeksi se tössäsi siihen, kun piti mennä katsomaan/hakemaan is-sierraa jyväskylästä ja ei saanut kuskia, kun kaikki olivat grapulassa tavalla tai toisella.. Traileri kävi mielessä, mutta ei vanhalla 84-corollalla ihan vedetä luvallisesti tuommoista yhdistelmää :P
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

Mul on is sierra ja sain tossa just boksin kun kaveri kasas sen.. Ite en oo noita pienten liitimien kolvaus miehiä :( lähinnä johtuu kun ei oo nuin pieniä kolveja. muut virittelyt kyllä onnistuu hyvin :wink: Onnistusko jos ottasin johdot ruutalle tosta omasta johtosarjasta ryöstöliitimillä nii ei tarvi sitä omaa johtosarjaa purkaa. Muuten onko jollain kokemuksia miten se pelaa is sierassa, miten paljo saa tehoja, jos on vain peltisatsi, putkisto ja isompi kaasuläppäkotelo??
PowerUp
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sat Feb 26, 2005 11:40
Contact:

Post by PowerUp »

Tuosta tehosta en mene sanomaan, mutta sen voin sanoa, että rosvoja en suosittele.. Ne katkovat säikeitä ja näin aiheuttavat jännitehäviötä suuremmilla virroilla...
myrkky
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Mon Feb 28, 2005 18:13

Post by myrkky »

PowerUp wrote:Tuosta tehosta en mene sanomaan, mutta sen voin sanoa, että rosvoja en suosittele.. Ne katkovat säikeitä ja näin aiheuttavat jännitehäviötä suuremmilla virroilla...
I agree.. rosvoilla ei saa kuin ongelmia aikaan.
Hullun kanssa on siitä ikävä taistella, että ikinä ei tiedä milloin se on tosissaan...
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

nii tietysti sekin on totta... Ei viitsis pätkiä sitä omaa johtosarjaa et onko muita vaihtoehtoja kun katsella siihen omaan liittimeen vastapeluri... Voiko pitää paikkaansa että is sierasta on otettu tolla ruutan avulla 180hp :roll: Pelkillä kaasuläppäkotelonvaihdolla ja putkistolla ja peltisatsilla??
coupe74
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Mon Mar 07, 2005 15:13
Location: keski-suomi
Contact:

Post by coupe74 »

aika vaikea uskoa :shock: kai sinne nokka puolelle joutuu jo jotain tekemään 180 heposeen
-projekti: corvette -74 355cid.. tulossa ms
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

Nii aika uskomattomalta kuulosti. Kyllä mäkin mietin et oisko nokalle tehty jotain.. mut luki vaan et ilman koneen avausta 180hp...
PowerUp
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sat Feb 26, 2005 11:40
Contact:

Post by PowerUp »

lateksi wrote:nii tietysti sekin on totta... Ei viitsis pätkiä sitä omaa johtosarjaa et onko muita vaihtoehtoja kun katsella siihen omaan liittimeen vastapeluri... Voiko pitää paikkaansa että is sierasta on otettu tolla ruutan avulla 180hp :roll: Pelkillä kaasuläppäkotelonvaihdolla ja putkistolla ja peltisatsilla??
Yksi nätti konsti, jolla saat "haaroitettua" sitä johtosarjaa tuhoamatta mitään pysyvästi, on ottaa esim. vanhasta tietokoneen emolevystä se virtaliitin, sitten powerista samanlainen. Sitten esim. tinaamalla saat liitettyä luotettavasti tuon virtaliittimen siihen alkuperäiseen kaapeliin. Eikä sitten mitään teippi-patentteja vaan kutistesukkaa! Sen johdon joutuu kuorimaan tietysti tavalla tai toisella, mutta yksi luotettava tapa tehdä "rosvo".

Sitten tinaamalla liittelemään alkuperäiseen johtonippuun.. Nipussa vain on 2 liitintä tämän jälkeen.. Suojaa käyttämätön..

Rikkinäisiä powereita ja emoja löytyy 99,99% varmuudella jokaisesta atk-liikkestä :wink:
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Jep, ohariin Ms:ää täälläkin.
Ja heti pommitan kyssäriä...

Lateksi. Minkä kokoinen ja minkä vehkeen kaasuläppä sulla on, ja käykö suoraan IS-sarjaan?

Onko is:än tps mallia potentiometri, eli pitääkö vaihtaa.
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

Mulla ei oo vielä isompaa kaasuläppä koteloo, mut aattelin ottaa 1,9 gti pösöstä tai sitikasta kun niissä on muistaakseni isompi toi kotelo... Se kaasuläpän tunnistin pitäs tomia suoraan...
Tappelen just nyt nuitten johtojen kanssa omassa vehkeessä.. ohjasako toi sieran oma tietoboksi sytkää vai oliko sielä jakajan sisässä ohjainyksikkö?
Mites kun omaan boksiin menee sierassa 25 johtoa ja megaruuttahan ei niin paljoo tarvi et pelaako se auto kun ne ylimääräset johdot jättää pois? onko jollain kokemusta..
Ykä
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Sat Feb 26, 2005 9:59
Location: Pohjanmaa
Contact:

Post by Ykä »

lateksi wrote:Mulla ei oo vielä isompaa kaasuläppä koteloo, mut aattelin ottaa 1,9 gti pösöstä tai sitikasta kun niissä on muistaakseni isompi toi kotelo... Se kaasuläpän tunnistin pitäs tomia suoraan...
Tappelen just nyt nuitten johtojen kanssa omassa vehkeessä.. ohjasako toi sieran oma tietoboksi sytkää vai oliko sielä jakajan sisässä ohjainyksikkö?
Mites kun omaan boksiin menee sierassa 25 johtoa ja megaruuttahan ei niin paljoo tarvi et pelaako se auto kun ne ylimääräset johdot jättää pois? onko jollain kokemusta..

kyllä se pelaa vaikka ne kaikki johdot ei tule käyttöön siellä on maa paikkoja aika monta yleensä vakioboksilla. muistaakeni is sierrassa on tuo ohjainyksikkö juuri siellä jakajan sisällä niin ainaki muistelisin kun omaa sierraa aikoinaan ruuvailin :D
Bmw E32 750ila
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

Katslin tota jakajaa niin siinä jakajan kupeessa on vain sytkänvahvistin. Tietoboksi ohjaa sierassa syttyä, jotenka tästä siihen mitä pitää tehdä että sen sytkän saa pelaamaan megasquirtin avulla :?: Mistä navoista ne johot pitää vetää sinne vahvistimelle :?: :oops: Tarviiko extrakoodi laittaa ja miten se laitetaan ja MIKÄ se yleensä on? ehkä hieman typeriä kyssäreitä mutku ei tiedä ku on ihan eka säädettävä ruisku :oops: :oops: :oops:
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

1.9 gti sitikassa oli vaiheittain aukeava 2 läppäinen systeemi ja läpän koko muistaakseni 36mm... Tiiä sitten kuinka monenlaisia nuita on.
Tuiske
Megasquirt aloittelija
Posts: 1
Joined: Sat Feb 26, 2005 15:04
Location: Tampere

Post by Tuiske »

Tällänen kytkentä ois tarkotus tehä ohc sierraan jossa on induktiivinen jakaja. Induktiivinen jakaja on ollu tietääkseni kaikissa 1.6 kaasari sierroissa ja 2.0 kaasari sierroissa 85 saakka jonka jälkeen tullu hall-anturillinen jakaja.
http://www.tamk.fi/~k3tmakel/hiluja/msns_ja_hei-4.jpg
noita hei-4 moduuleja saa todennäkösesti mm motonetistä varaosanumerolla 10-8025. Kytkentää ei ole kokeiltu vielä käytännössä noilla motonetin moduuleilla.
Qtka
Megasquirt aloittelija
Posts: 15
Joined: Tue Mar 15, 2005 11:54

Post by Qtka »

Voiko pitää paikkaansa että is sierasta on otettu tolla ruutan avulla 180hp Pelkillä kaasuläppäkotelonvaihdolla ja putkistolla ja peltisatsilla??
:shock: :shock: :shock: :shock:
Mistäs tuommonen juttu löytyy... Aika uskomattomalta kuulostaa...
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

kipinä tulee jo mut se ei liity squirtiin millään tavalla.. koska laitoin ekaks pelkän ruiskun ohjauksen sillä. mites niitä antureiden arvoja muutellaan kun mulla on tojotan imuilman lämpö anturi ja siinähän on eri arvot kuin noissa gm:n antureissa :?:
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

lateksi wrote:kipinä tulee jo mut se ei liity squirtiin millään tavalla.. koska laitoin ekaks pelkän ruiskun ohjauksen sillä. mites niitä antureiden arvoja muutellaan kun mulla on tojotan imuilman lämpö anturi ja siinähän on eri arvot kuin noissa gm:n antureissa :?:
Sinullahan on extra koodi käytössä?

Tarvitset EasyTherm ohjelman tuota varten.

Mittaa lämpöanturin vastus 3:ssa eri lämpötilassa, esim -30, 0 ja +30 ei ole ihan tarkkaa nuo lämmöt, itsekkin mittasin pakastimessa -12, pihalla (noin 0-keli) ja sisällä +25

Syötä mittaustulokset tuohon EasyThermiin ja klikkaa write .inc and .s19 files.

EasyTherm tekee nyt sinulle kolme *.inc päätteistä tiedostoa, jotka kopioit Extra koodin src kansiossa olevien päälle. Suorita nyt tuolta src kansiosta compile.bat, joka tekee sinulle uuden msns-extra.s19 tiedoston, kopioi tiedosto yksi oksa taakse, eli siihen extra koodin kansioon, jossa on download-firmware.bat. Sitten vaan laitat tuon extra koodin tuolla download-firmware.bat.lla MS:ään ja siellä on kaikki tarpeellinen.

Kopioi vielä nuo *.inc filet megatunen hakemistossa olevien vastaavien päälle, niin sekin alkaa näyttämään oikein.

Noin itse tein ja vaikuttaa toimivan ok.

Huomaa, että jos tarvitset vain muuttaa tuon imuilman anturin tiedot, niin sinun ei tarvitse/tule kopioida thermfactor.inc tiedostoa.
Volvo 360GL -88
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

Joo nyt selkis kitoksia tuosta :roll: Täytyypä yrittää lähteekö käyntiin kun saan vielä viimeset piuhat kiinni...
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Mulla olis tarkotus laittaa tollaseen jakajaan

http://groups.msn.com/Turboriesa/ohctur ... hotoID=124,

tuommonen moduli

http://groups.msn.com/Turboriesa/ohctur ... hotoID=119

Saa nähdöä toimiiko...
Onko muu porukka käyttänit induktiivista liipaisua?
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

en tiiä toimiiko ku mulla on tuo escortin jakaja tossa sierassa näin aluks et pääsis sisälle tohon ohjelmaan... muuten laitoin megan kiinni ja ihmettelin mist johtuu kun laittaa virran päälle, bensa pumppu toimii ihan niinku kuuluu mut ku kääntää virran pois nii pumppu pyörii rajattomasti mistä johtuu :?: kaikkii johot ei oo vielä kiinni..
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

Tarvitset EasyTherm ohjelman tuota varten.

Niin et mistä tommosen saa :?: :oops: Nyt sain pumpunki toimimaan..
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

lateksi wrote:Tarvitset EasyTherm ohjelman tuota varten.

Niin et mistä tommosen saa :?: :oops: Nyt sain pumpunki toimimaan..
Tässä linkki tuonne msefin foorumille, jossa taas linkki latauspaikkaan, sinun pitää olla kirjautunut tuonne ennen kuin voit latailla mitään. Valitettavasti en tiedä mitään muuta paikkaa mistä tuon voisi saada.
http://www.msefi.com/viewtopic.php?t=1185
Volvo 360GL -88
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

JTbo wrote:
lateksi wrote:kipinä tulee jo mut se ei liity squirtiin millään tavalla.. koska laitoin ekaks pelkän ruiskun ohjauksen sillä. mites niitä antureiden arvoja muutellaan kun mulla on tojotan imuilman lämpö anturi ja siinähän on eri arvot kuin noissa gm:n antureissa :?:
Sinullahan on extra koodi käytössä?

Tarvitset EasyTherm ohjelman tuota varten.

Mittaa lämpöanturin vastus 3:ssa eri lämpötilassa, esim -30, 0 ja +30 ei ole ihan tarkkaa nuo lämmöt, itsekkin mittasin pakastimessa -12, pihalla (noin 0-keli) ja sisällä +25

Syötä mittaustulokset tuohon EasyThermiin ja klikkaa write .inc and .s19 files.

EasyTherm tekee nyt sinulle kolme *.inc päätteistä tiedostoa, jotka kopioit Extra koodin src kansiossa olevien päälle. Suorita nyt tuolta src kansiosta compile.bat, joka tekee sinulle uuden msns-extra.s19 tiedoston, kopioi tiedosto yksi oksa taakse, eli siihen extra koodin kansioon, jossa on download-firmware.bat. Sitten vaan laitat tuon extra koodin tuolla download-firmware.bat.lla MS:ään ja siellä on kaikki tarpeellinen.

Kopioi vielä nuo *.inc filet megatunen hakemistossa olevien vastaavien päälle, niin sekin alkaa näyttämään oikein.

Noin itse tein ja vaikuttaa toimivan ok.

Huomaa, että jos tarvitset vain muuttaa tuon imuilman anturin tiedot, niin sinun ei tarvitse/tule kopioida thermfactor.inc tiedostoa.
Siis sain ton easythermin, mut mihin pitää kopioida ne uudet vastusarvot kun se on tehnyt ne kolme inc. päätteistä tiedostoa :?: Missä tommonen extrakoodin kansio pitäs löytyä?
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Eli jos olet laittanut Megasquirtiin tuon extra koodin, niin olet imuroinut sen netistä koneellesi. Siellä hakemistossa mihin olet purkanut tuon extra koodin on sitten 'src' niminen hakemisto, jonne ne inc-filut pitää kopioida.

Mutta, jos sinulla ei ole extra koodi Megasquirtissa, niin tuolloinhan sitä hakemistoa ei myöskään ole. Eli jos ihan perussofta niin tuolloin homma hoitunee jotenkin toisin, siitä tosin ei ole tietoa kuinka.
Volvo 360GL -88
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

en ole imuroinut sitä mut voinkos imuroida sen jostain? sarja on partcolta ja on v.2.2
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

lateksi wrote:en ole imuroinut sitä mut voinkos imuroida sen jostain? sarja on partcolta ja on v.2.2
Ahaa, eikös tuossa Easythermissä ole ihan nappula sitä varten, että saa lähetettyä Ecu:lle päivitetyn koodin, sitä en vaan tiedä tarvitseeko h1 jumpperoida, joku viisampi voisi valistaa.

Tuo extra koodi on sitten hyvin erilainen ja kannattaa harkita tarkkaan tarvitseeko niitä ominaisuuksia mitä mukana tulee. Säätöjä on paljon ja monet säädöt eripaikoissa. Itse hölmönä laitoin tuon extran suoraan ja saapa nähdä mitä tästä vielä tulee.

Täältä sen kuitenkin saa.
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/
Volvo 360GL -88
lateksi
Megasquirttaaja
Posts: 38
Joined: Wed Mar 02, 2005 23:10

Post by lateksi »

on siinä nappi missä luki send to ecu tai jotai vastaavaa.. mut löysin nyt suomen kielisen manuaalin nii hooma helpottu erittäi paljo...
Post Reply