Bmw 325 m50b25

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
linksu
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Tue Nov 11, 2008 22:19
Location: Tampere

Bmw 325 m50b25

Post by linksu »

Elikkä tuossa kaivelin megan purkin varastosta muutamanvuoden säilössäolon jälkeen ajattelin ottaa sen käyttöön eli mega on v 2.2 orginaali versio.releboksi on v 1.1
nyt tässä seuraavaksi pähkäilen sitä sytytyksen ohjausta. mistä niitä vp192 sytytys kiviä saa? ja millainen kytkentä niille kuuluis olla?
tuli mieleen että onko tuo kuin vanhentunutta tekniikkaa? prossu siinä on msv30

Kiitoksia etukäteen vastauksista.
linksu
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Tue Nov 11, 2008 22:19
Location: Tampere

Post by linksu »

jahas nyt on edetty sen verra että boksissa on uusin extrakoodi ja hienosti pelaa simulaattorilla.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Hommaa "kuusireikäinen" boschin hukkakipinäpuola ja 203-loppuinen kivi. On kaikkein helpoin, kun ei ole pakko käyttää niitä alkuperäisiä puolia. Varsinkin kilpa-autossa on suositeltavaa olla mahdollisimman yksinkertainen järjestelmä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
linksu
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Tue Nov 11, 2008 22:19
Location: Tampere

Post by linksu »

onko tietoa missä automallissa noita on käytetty? noilla se tietysti ois paljon helponpaa
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Puola: Osanumerot:
Bosch 0 221 503 010
OPEL 12 08 007
OPEL 90 492 255
OPEL 90 511 450
HOLDEN 90 511 450

Sytytysmoduuli: Osanumerot:
Bosch 0 227 100 203
ALFA ROMEO 60562702
FIAT 60562702
LANCIA 60562702
OPEL 90 444 189
OPEL 90 462 248
VOLVO 1367776
FERRARI 138225

Varaosakaupasta saa kyllä osanumerolla kun käy kysymässä.
linksu
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Tue Nov 11, 2008 22:19
Location: Tampere

Post by linksu »

kiitos paljon nyt on osat hommattu. en tuossa vielä tarkempaa vika diagnoosia ole tehnyt mutta simulaattorissa vilkkuu vaan inj 1 kanava ja inj 2 on pimeenä. voiko johtua jostain säädöstä vai onko joku vikana. vielä en ole testannut että toimiiko ledi.
linksu
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Tue Nov 11, 2008 22:19
Location: Tampere

Post by linksu »

mistä löytys kytkis releboksille? koitin etsiä mutten mistää löytänyt piirettyä kytkistä ja sytytyksen kytentäkaavio kiinostais kans
linksu
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Tue Nov 11, 2008 22:19
Location: Tampere

Post by linksu »

Nyt on projekti siinä vaiheessa että odotetaan boksia modauksesta kunnes posti sen tuo kiitos siittä vauhtivaunulle. johtosarjoja tuossa olen tehnyt suuttimille ja sytytykselle omansa. nyt tuli ongelma että kuinka kytketään 4 johtoinen zirkonium lamda megaan? lämmitys johdot on ne 2kpl mutta mitä ne toiset 2kpl?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Maa ja signaali. Mun muistaakseni toi zirkonium ei oo tavan lambda, tarvi jotain lisäksi. Sata varma en ole, mutta sellanen muistikuva.
linksu
Megasquirttaaja
Posts: 52
Joined: Tue Nov 11, 2008 22:19
Location: Tampere

Post by linksu »

Black - Signal (megaan o2 liitäntään)
Grey - Earth (megan maajohtoon)

Maa ja +
White - Heater
White - Heater

meneekö kytkentä näin?

eikö zirkon ole yleisin lambdoista?
pk-racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sun Oct 15, 2006 20:02

BMW e36 325 M50 megan asennus

Post by pk-racing »

No niin käytetääs tätä topiccia apuna eli voisi ruveta suunnittelemaan megan asennusta tuohon käyttikseen, kun siinä sattuu olemaan harvinainen "ei vähäpäästöinen" ominaisuus niin tottahan se pitää hyödyntää. Autoon tulossa siis ahdin.

Tarkoitus olisi laittaa mahdollisimman hyvä järjestelmä mahdollisimman vähällä työllä, eli auton omaa johtosarjaa, antureita ja puolia hyödyntäen. Eli ihan ensimmäisenä mistä tällainen kannattaa hommata ja miten asennus tapahtuu?

Moottori siis m50b25 ilman vanosta.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Re: BMW e36 325 M50 megan asennus

Post by Vauhtivaunu »

pk-racing wrote: Tarkoitus olisi laittaa mahdollisimman hyvä järjestelmä mahdollisimman vähällä työllä, eli auton omaa johtosarjaa, antureita ja puolia hyödyntäen. Eli ihan ensimmäisenä mistä tällainen kannattaa hommata ja miten asennus tapahtuu?
Nuo vois neuvoa:

http://www.turbotec.com/index.php

http://www.hestec.fi/
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
pk-racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sun Oct 15, 2006 20:02

Post by pk-racing »

Joo-o. Korostan sanaa "mahdollisimman". Ja olen ymmärtänyt, että mega olisi laadukaskin viritelmä oikein tehtynä joten en sen puolesta pelkää sitä laittaa, kun vertaa hintoja kaupallisiin tuotteisiin. Hankaluuden tekee se, että käyttöautoa ei pystys oikeen pitkään pitämään varikolla vaan mahdollisimman äkkiä ajoon.

Mutta sanoppas vauhtivaunu, kun parhaiten osaat sanoa, että näkyy olevan myytävänä teidän tekemä v2.2 plug´n´play paketti bemariin hintaan 450€. Eli sisältää johtosarja adapterit ja tarvittavat muutokset on varmaankin tehty, kun se on käytössä ollut vakio antureilla. Eli kuulostaa helpolta. Ainostaan cossun imulämpö anturi pitäisi ostaa. Hinta kuulostaa siihen nähden kovalta, että se on käytetty ja 2.2 saa uutenakin pariin sataan. Vai olenko väärässä? Olisiko se hintansa väärti vai olisiko järkevää ostaa uusi vastaava? Mitä tällaiseen peruspakettiin pitäisi sitten tehdä muutoksia?
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

Se Mega ei "käytössä kulu" juurikaan, ellei sitten "töpeksi"...

Tuota hintaa minkä mainitsit, voinee perustella sillä adapterilla, perusMega ei sellaisenaan ole mihinkään moottoriin Plug'n'Play, vaan aina pitää tehdä joko adapteri jolla sen liittää olemassaolevan johtosarjaan tai sitten väsätä uusi johtosarja...

Yksinkertaistakin johtosarjaa osaava kaveri väsää helposti tunteja, jos/kun kuitenkin halutaan sellainen siisti ja pitempään toimiva paketti..?

Valmis, suoraan omaan autoosi käypänen malli, tuolla hinnalla, ei ole mielestäni mitenkään hinnalla pilattu. Siis vaikkei siellä olisi edes minkäänlaisia asetuksiakaan pohjalla mistä lähteä ihmettelemään moottorin käyntiä, vaikkakin joku lähtökohtakartta saattaa hieman helpottaa alkuun säätämistä...

Vaan en niille "valmiille kartoille" kuitenkaan isoa iloa laskisi, uusiks ne menee kuitenkin... :roll:
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

pk-racing wrote:Joo-o. Korostan sanaa "mahdollisimman". Ja olen ymmärtänyt, että mega olisi laadukaskin viritelmä oikein tehtynä joten en sen puolesta pelkää sitä laittaa, kun vertaa hintoja kaupallisiin tuotteisiin. Hankaluuden tekee se, että käyttöautoa ei pystys oikeen pitkään pitämään varikolla vaan mahdollisimman äkkiä ajoon.

Mutta sanoppas vauhtivaunu, kun parhaiten osaat sanoa, että näkyy olevan myytävänä teidän tekemä v2.2 plug´n´play paketti bemariin hintaan 450€. Eli sisältää johtosarja adapterit ja tarvittavat muutokset on varmaankin tehty, kun se on käytössä ollut vakio antureilla. Eli kuulostaa helpolta. Ainostaan cossun imulämpö anturi pitäisi ostaa. Hinta kuulostaa siihen nähden kovalta, että se on käytetty ja 2.2 saa uutenakin pariin sataan. Vai olenko väärässä? Olisiko se hintansa väärti vai olisiko järkevää ostaa uusi vastaava? Mitä tällaiseen peruspakettiin pitäisi sitten tehdä muutoksia?
Kaikkein helpoin tie on muokata sen vakiomoottorinohjauksen karttoja ja teettää se työ ammattilaisella jolloin ei tarvitse itse liata näppejään tai perehtyä mihinkään.

Tuollaisen PnP-megan kasaaminen vie n. 20tuntia kaikkinensa ja siihen ei montaa kahvitaukoa kärsi pitää. Mä arvostan omaa vapaa-aikaani senverran etten ala noita ihan sarjatuotantona tekemään. Ja se partcon perussarja ei sisällä kaikkia tarvittavia komponentteja.

Megasta saa kyllä luotettavan laitteen kun sen tekee huolellisesti.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
pk-racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 9
Joined: Sun Oct 15, 2006 20:02

Post by pk-racing »

No ei vängätä nyt väkisellä raiteiltaan tätä hommaa. Räätälöity Motronic ecu on huono vaihtoehto, koska se estää moottorin muutokset karttojen teon jälkeen. Ja tuossa mainitussa megassa kartat ei varmasti päde minun käyttöön, kuin sen verran että sen saa sillä käymään. Mikä on sekin jo eteenpäin. Eli sillä ei ole niin merkitystä, että kartat joutuu tekemään päinvastoin tämä olisi hyvää harjoitusta tulevaa megan kanssa hämmentämistä prokkiksen kanssa. Jossa saisi aikaakin mennä jo enemmän. Moottorikin on sama niin tässä voisi jo oppia jotain sen varalle.

Johtosarjan rakennus olisi tuttua hommaa että se ei huoleta, mutta se purkin sisuksien muokkaaminen on jo toinen juttu. Pitäisi ajan kanssa päästä opettelemaan.

Eli sanokaa mitä sanotte, mutta sen valmiin paketin minä nyt ostan..
Last edited by pk-racing on Mon Nov 30, 2009 21:17, edited 1 time in total.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Tarkoitus ei ollut olla tyly, mutta mega vaatii opiskelua aina jonkunverran. Jos haluaa "avaimet käteen"-ratkaisun niin monesti on helpompi vaan viedä se auto ammattilaiselle joka laittaa sen toimimaan ja säätää.

Mä teen noita harrastuksena joten laitteita tulee sen mukaan kun kerkeän hommaan keskittyä.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Ja vaikka tuon megan saa pelaamaan niin sitten tulee niitä muita odottamattomia yllätyksiä. Nimim. mega-projektin yhteydessä halkesi bensapumppu, paloi ajohaalarit ja kahdesta turbosta laakerit :D
CPI XS 250 Turbo
Post Reply