turbo corolla+megasquirt ensisäädöt

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Aatu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 137
Joined: Sun Aug 21, 2005 12:50

Post by Aatu »

Jasen2624 wrote:Ootko mitannu pakopaineita? Mahtaa tuolla 6 pesällä olla kohtuu kovat.. On aika pieni kumminki. Itellä oli kans entinen sekasikiö 6 pesällä ja heräs hyvin mutta loppu ku seinään. Kone on tosin 2.0 mutta 8 tappinen ja paljon vanhempaa tekoa.
Samallainen kokoonpano oli itsellä,nyt 12-pesä 1,8bar ahdoilla(toistaiseksi). (7,5:1 rutulla,1.5bar,6-pesä)Pakopaineet oli yli 1,8(loppui mittari siihen)
Nyt ei muistanut katsoa paljon 1,8 ahdoilla pakopaine. 1,5 ahdoilla oli 1,2 pakopuolella
4500rmp on nyt 1,8bar(tuolla12:sella) 4tonnin jälkeen kunnon meno alkaa.
Oli aikaisemmin vakio koneen perässä(9,2:1) 6-pesällä niin veti aikas alhaalta. Ahvenisto 3:lla pienin pykälä jota tarvitsi(3:lla 90km/h 4000rmp).

AFR 12-13 vastaa CO 4-6,7 Eli jo rikasta on.
Paras teho saavutetaan yleensä 12,7:1 - 13,3:1 välisellä alueella.
Penkissä turbomoottorit säädetään usein hieman rikkaammalle, eli a/f alle 12,5:1.
Näin kirjoitti eräs 25v viritellyt fordisti
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Yleensä ja käytännössä on eri asia. Se on todettu jo moneen kertaan. En oo nähny yhtää ahettua jossa olis nuin laihalla saatu paras teho. Itte imevät on eri asia.
En käytä targettia ollenkaa. Mikäli se on se lambdakorjaimen kartta.. Tasakaasulla seokset on n.14-15 luokkaa ku sen jälkeen alkaa nykimään. Puristukset jotaki 8 luokkaa.. Paineilla tippuu jonku verran ja sitte kilon kohilla on jotaki 11 ja yli sitte menee 10.. Jos puristus on esim.10 niin seokset on tietysti paljon laihemmat. Se vaikuttaa siihen paljon. Kuin myös ennakot.
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Niinhän se on - mitä enemmän ohivuotoa (eli mitä väljempi kone) sitä rikkaammalla tykkää käydä. Huomasin poratessani nykyisen moottorin, että se vaatikin pintakaasulla enää 16-18 seoksia kun aikaisemmin vaati sen 15-16. Puristukset ovat 8.5, mutta kyseessä ei ole toyotan moottori vaan Opelin.
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

teg wrote:..mutta kyseessä ei ole toyotan moottori vaan Opelin..
:D
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

pieniä ongelmia vaikuttaisi olevan hukkaportin saadon kanssa.
Ei tunnu rajottavan millaan tavalla nyt kuten pitaa.

Alkuun jos saato on kirealla, toki rajottaminen tapahtuu melko korkealla varmaan about 1,5bar:ssa, mutta jos pyöritan saadon paalta loysalle tuntuu jo hukkiks loystyvan paikalla kaasuteltaessa.. tai aukeamaan. Mutta silti tuntuu paine nousevan 1bar tuntumaan vaikka screameri huutaa ihan kunnolla 8)

Mistahan voisi johtua? liian jaykka jousi tms?
jjs
Megasquirt aloittelija
Posts: 5
Joined: Thu Sep 03, 2009 21:39
Location: Nummela

Post by jjs »

Aatu wrote:
Paras teho saavutetaan yleensä 12,7:1 - 13,3:1 välisellä alueella.
Penkissä turbomoottorit säädetään usein hieman rikkaammalle, eli a/f alle 12,5:1.
Näin kirjoitti eräs 25v viritellyt fordisti
Unohtui tuossa mainita että ralli- / ratakäytössä tai siihen verrattavassa toiminnassa. Rehtiin katukäyttöön hieman hoikempaa.
Racing is life. Anything that happens before or after is just waiting.
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

Nyt saatu vähän kulutuksestakin osviittaa..

Seka-ajossa 11.9l /100 tällä hetkellä. Pitää aika paljon sisällään myös täyskaasuvetoja ja muutenkin ahtopuolen menoa. Ei siis minusta ihan hirveät luvut enään, kun oli parhaimmillaan yli 25l /100km :D

Tasakaasualueita voinee vielä hieroa aika paljonkin. Haittaakos siitä jos osakaasulla AFR:rrät ovat 16:stakin? Luulisi jäävän polttoainetta palamattakin, kun liian laihaa seosta tarjotaan?

Oon yrittänyt 14.7-15.5 välille saada noilla alueilla. Käytän over run setuppia päällä moottorijarrutuksia silmällä pitäen..
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

No itellä nelikko menee yli 17 tasakaasuajossa.. 18 yli ku menee niin alkaa nyhtää.. Kulutusta en oo saanu menee ku 8.5 mutta matka ajossa melkein aina se 110km/h.. Sillä tuo ja taitaa se nelikkoki vaikuttaa se 1l/100km..
Tuohon vajaa 12l/100km menee tuo vanhuski mutta siinäkin vähän ei niinkää pappa mallin ajua.. :lol:
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

huomasin tuossa taas vanhan vian saapuneen logi ja msq akselilla. Elikkä login VE arvo eroaa msq:n VE kartan arvoista millä kohden tahansa.

Tämän tekee tuo 1 squirt per cycle jostain syystä. Heti kun valitsen mlv:hen vanhemman login ja msq:n joissa olin käyttänyt vielä 2 squirt per cycleä, arvo on sama sekä logissa sekä msq näyttämässä.. Outoa?

Uskaltaako tuohon nyt luottaa sitten?

Pitänee huomenna heittää firmis uudestaan boksiin ja katsoa onko kaikki tallentuneet. Onse kumma kun jo kerran selvitetyt viat joutuu uudestaan selvittämään. Auto kuitenkin muuten ottaa vastaan säädöt ja toimii muuten normipäiväajossa hyvin..
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Kokeile nyt vielä kerran. Tallenna msg. nimellä vaikka msg-1 ja ota sitten logia. Ja login nimeksi vaikka logi-1. Tietenkään tässä vaiheessa ei saisi enään muutella VE arvoja. Silloin se vääristää. Ja jos jostain syystä saat jotenkin väärät VE arvot näkyville niin silloin on joku pahasti vialla.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

juu vois testaa muutamaa eri variaatiota toho liittyen. Ongelmahan häviää heti kun vaihdan 2 ruiskua käyttöön :D
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

jjs wrote:
Aatu wrote:
Paras teho saavutetaan yleensä 12,7:1 - 13,3:1 välisellä alueella.
Penkissä turbomoottorit säädetään usein hieman rikkaammalle, eli a/f alle 12,5:1.
Näin kirjoitti eräs 25v viritellyt fordisti
Omassa fillarissa AFR on nyt säädetty 13.5 ja täyskaasulla 12.5 Tuolla 14.7 ei oikein kulkenut. Kiihtyvyys oli vanhan lahnan luokka. Joten yllämainitut AFR väitteet voi hyvinkin pitää paikkansa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

pitääkin tsekata vika missä nyt ihan oikeesti toi ongelma on.
testasin huvikseni vanhaa msqta jossa käytetty 1 ruikkausta ja otettu logia. arvot ovat tässä yhtenevät login ja msqn välillä.

jollain tapaa taitaa korruptoitua nuo tiedostot. asensin firmiksen uudestaan äsken. varmaan käytän tuota msq mikä toimii ja kokeilen syöttää käsin nuo kaikki ve arvot sekä req fuel arvot. kokeilin ottaa exportilla ve taulun ja importtaa jälkeenpäin tuohon toimivaan msqhun ja rupesi näyttämään eri lukuja akselilla mlv vs megatune.

harjotukset jatkuu.. jännä sinällään että auto kuitenkin toimii ihan hyvin muutoin..
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

oooookooo, nyt ei tajua..

Eli testattu siten että asetukset toimii req fuel 10 - 1 ruiskaus (kartan tyhjäkäyntipää aika pienil arvoilla) - toimii hyvin, eli täsmää kartan ja login arvot. Tämän jälkeen kokeilen syöttää uuden req fuel arvon ja tiputan sen 3.6, jotta ve taulukon arvot hieman skaalautus järkevämmin. Sen jälkeen syötän käsin koko VE taulun arvopuolen vastaavasta msq:sta jossa tuo sama required fuel on ollut. Tämän jälkeen tuo login GVE arvo rupeaa heittämään tuosta megatunen arvosta. MITÄ HEMMETTIÄ?

Tämä ongelmahan katosi viimeksi uudella firmis pävityksellä ja ruiskutusten muutoksilla, muutamia kuukausia sitten, eli selkeää vastausta syyksi ei löytynyt. Olis hyvä selvittää kyl nyt mikä tuossa mättää..

Eli heti kun muutan joko importtaamalla ve taulukon tai käsin syöttämällä ja burnaamalla sekä req fuelin muutoksen jälkeen, arvot rupeaa eroamaan. Huvittavaa sinällään, että käynti on ihan samanlaista, kun ennen muutosta, eli tarkotan sitä että jos VE arvo tuolla alueella _oikeasti_ tippuisi puoleen, käynnissä tapahtuisi suurempia muutoksia. Eli ve arvo logissa 30 luokkaa ja VE tablessa 15 luokkaa.. :D
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Muistithan tallettaa megatunella msq-tiedoston uudelleen muutoksien jälkeen ja avata tämän uuden tiedoston megalogviewerissä?
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

Joo tallensin ja kokeilin myös katsoa samal tehtävää logia ja ilman..
oisko joku bugi nyt tää? Koska se ei vaikuta samal tavalla seokseen jos puolet yht äkkiä onki enemmä :D

Ja muutenkin toi megan imuilman painotus on ihan käsittämätön kyllä! Mulla viel tuntuu olevan sellanen setuppi, että kun auto seisoo parkissa käynnissä, niin todella helposti imulämmöt lähtee nousuun ja voi kohtuu helposti nousta 45-50 asteeseenkin paikal ollessa. Seos heittää ku hullun mulkku. Voi olla kuiteki todella hyvä normi 25-30 asteen imuilmalämmöillä 14,5-15 välillä.. Esimerkin tilanteessa se laihentuu helposti päälle 16:sta.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Siihen imulämmön korjaukseen vaikuttaa tuon tekeminen.. viewtopic.php?t=2949&start=30

Kaverille tein ja rupes toimimaan oikein. Itelle tein kans mutta tuli moka anturin kartan laitossa ku ei ollukkaa anturissa sama kartta mitä toisessa saman tyylisessä jonka olin keittäny yms.. Eipä oo iso homma ku laittaa koodiin kartat uusiksi ja tekee siitä sen s.19 tiedoston.
Sitte muuttaa msns-extra tiedostoon
[CurveEditor] alapuolelle coolantin tilalle IAT tai MAT.
En muista kumpi oli oikein.
Tunen juureen pitää tehä tuo sama modaus. Sielä muistaakseni (tunen käynistyksessä) herjas tuosta IAT mutta MAT ei herjannu.
Sitte ku ottaa sen imulämpökorjain kartan käyttöön niin saa korjattua kohilleen..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

Jasen2624 wrote:Siihen imulämmön korjaukseen vaikuttaa tuon tekeminen.. viewtopic.php?t=2949&start=30

Kaverille tein ja rupes toimimaan oikein. Itelle tein kans mutta tuli moka anturin kartan laitossa ku ei ollukkaa anturissa sama kartta mitä toisessa saman tyylisessä jonka olin keittäny yms.. Eipä oo iso homma ku laittaa koodiin kartat uusiksi ja tekee siitä sen s.19 tiedoston.
Sitte muuttaa msns-extra tiedostoon
[CurveEditor] alapuolelle coolantin tilalle IAT tai MAT.
En muista kumpi oli oikein.
Tunen juureen pitää tehä tuo sama modaus. Sielä muistaakseni (tunen käynistyksessä) herjas tuosta IAT mutta MAT ei herjannu.
Sitte ku ottaa sen imulämpökorjain kartan käyttöön niin saa korjattua kohilleen..
taidan tuohon sitten paneutua, kunhan peruskartta on kohdallaan. Kaikki muut lisat pitaisi olla nyt pois ja tuo on saadetty perusasetukselle.
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Siinäpä se ongelma onki et jos tuota ei ole tehty niin se käyttää koodin mukana tulleita karttoja jotka on GM antureille. Sillä korjaimet menee mite sattuu jos on eri anturit niinkuin mulla on tojotan tai bossin... Kartat eroavat niin paljon toisistaan jotta menee ihan päin mehtää.. Tie tuo ensiksi. Muuten joudut tekee säädöt yms. toiseen kertaan..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

ahaa.. okei. No pitääkin tehdä sitten. Mitään tippejä tota kuvaajan tekemistä ajatellen?

Eli moottorin vedenlämmönkö mukaan tuo korjaus tulee sitten tehdä, jos nyt tekee imuilman mukaan?
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Sullaha on tojon oma veenlämpöanturi ja mikä imulämmön? Niistä teet kartat ja laitat sinne koodiin ne ohjeen mukaan. Sitte siitä se s.19 tiedosto ja sitte ajat koodin purkkiin uudestaan.. MUISTA ottaa ensin antiset asetukset talteen. (Tune auki ja sieltä kautta tallennat vaikka työpöyvälle.) Sitte ku koodi on purkissa laitat ne kartat myös tunen juureen ja muutat perus asetuksia miten pitää olla esim. mikä mappi, lambda yms. (sieltä tunen juuresta) Sitte tallennat purkkiin takasin ne asetukset (vai miksi sitä kukin sanoo). Ja se korjain kannattaa olla imulämmön mukaan.
Eihän siitä muuten ole niinkää hyötyä. Ainakaan käyttövehkeessä.
Muista myös vaihtaa sinne coolantin tilalle mat tai iat. Muuten ei seuraa imulämpöä.
Meneepä selitys vaikeeksi mutta jospa tästä joku saa selvää..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

tänään työmatkalla mennessä laitoin vasite yhden kartan jossa nuo seosarvot VE taulussa pitävät paikkansa login kanssa ja pistin nauhottamaan mennessä tuota.. No takaspäin himaa äsken lähtiessä sitten analysoin ja tallensin msq:n VANHAN msq päälle eli korvasin tiedoston. Nooo tossa matkalla mietin, että miten seokset on muuttunut sellasiltakin alueilta mitä en antanut käsitelläkään.. Pysähdyin bussipysäkille ihmettelemään, niin login ja VE taulun arvot on taas pielessä.

Eli nyt veikkaukset kyllä osuu tässä tapauksessa tuon vanhan tiedoston korvaamiseen.. Onko tässä joku sääntö ollut ettei saisi vanhan päälle tallentaa vaan aina tehdä uusi tallennus msq? Pitää nyt vielä iltapäivä tarkistella tota kun käyn öljynpaluun laittamassa turbolle järkevämmin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Muistithan avata msq uudelleen logviewerissä kun olit tallettanut sen vanhan päälle?
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

kyllä :D

Yrittäny googletellakin tota aihetta, mutta ei tuntus olevan samaa ongelmaa muilla. Oon asentanu jo megatunen uudestaan ja tuota tuntus esiintyvän aina vähän väliä. Sillon kun req fuelia vaihtelee niin tuntus että seuraava logi on jo aivan päin persettä :D
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

ennakkoasiaa...

Mahdoton varmasti sanoa selkeää vastausta, mutta kokeillaan kepillä jäätä.
Eli minkälaisia ennakkoja sitä uskaltaa käyttää tasa ja osakaasualueilla?

Korkeimmalla ahtopaineilla 1-1.4bar oon käyttänyt 10 astetta, onko liian vähän? Tokihan vaikuttaa kaikki palotilan koot yms tilanteeseen, mutta miten kannattaa lähteä tuota aluetta hieman karkeapohjaisesti säätämään.

Mulla on tällä hetkellä 20 astetta vedetty käytännössä 1000-3000 alipainealueelle ja sitten tuosta ylipainealueelta heti 100kpa:n jälkeen vedetty 10 ennakot ihan loppuun asti. Liian heikko ennakko ei kaiketi sekään ole hyvä.. Tuntuu aika tehottomalta tuolla alipainealueilla vaan, joten olis hyvä ainakin vähän noita ennakoita päästä rukkaamaan. Tarviinko kuulokkeet päähän, vai voiko tuota kevyesti ilman, ihan korvakuulolla säätää?
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Kyllä voi 30 astetta pistä alipaine alueelle. Kokeile nakutus rajat ja siitä sitten vähennät vähän ennakkoa. Kokeile varojen. Eihän sitä muuten tiedä nakutus rajat.
Paras olisi tehopenkki jossa voi säätää kivuttomasti kaikki kerralla mutta nämä alku säädöt voi toki tehdä linja auton pysäkiltä - toiselle ajaessa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Itellä vanhuksessa aika rajuja ennakot ku alipaine alueella on 42 astetta ja siitä ahtoilla alkaa tippumaan niin et kilossa on vielä yli 20 astetta. En muista enää tarkalleen miten meni. Mahtopa 2 kilon jälkeen tippua jonnekki 10 luokkaa.. Puristukset jotaki 8 hujakoilla. En ole saanu säädettyä omaa vielä nuitten ennakoitten lisäyksen jälkeen ku ahin vetelee viimeisiä ja ei ole joutanu vaihtaa sitä. Samalla pitäs kattoa mikä ahtoletku taas vuotaa ku ei nosta ku 1.5bar.. Lämmöthä sielä nousee mutta siitähä tuo vati näyttää tykkäävän..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

[palikka kysymys alkaa]

Eli kuinka suuri vaikutus ennakoiden säätämisellä voi olla tehonlisäykseen?
Lähinnä miettinyt tuota nykystä setuppia ja ei tunnu kuitenkaan halutuilla paineilla ihan niin nopealta, kuin pitäisi tuntua.. Eli löytyykö ennakoiden rukkaamisella mahdollisesti paljonkin uupuvia hevosia

[palikointi loppuu]
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

jp wrote:[palikka kysymys alkaa]

Eli kuinka suuri vaikutus ennakoiden säätämisellä voi olla tehonlisäykseen?
Lähinnä miettinyt tuota nykystä setuppia ja ei tunnu kuitenkaan halutuilla paineilla ihan niin nopealta, kuin pitäisi tuntua.. Eli löytyykö ennakoiden rukkaamisella mahdollisesti paljonkin uupuvia hevosia

[palikointi loppuu]
löytyy, mutta max. ennakoiden etsiminen on aina riski peliä, varsinkin ahdettujen kanssa...

kaverin sierraa (vapari 3 litrainen) kun säädeltiin, niin varovasti lisäilin ennakkoja ja sen huomas kyllä heti koneen "terävöitymisenä", vieläkin siellä olis varmaan vähän varaa lisätä ennakkoja, mutta katsotaan sitten myöhemmin...

olihan tuolle ennakolle ihan oma kaavansa olemassa muistaakseni, että montako hevosta lähtee (prosenttia tehosta), jos ottaa ennakkoja pois 1 asteen...

vaikutus oli kuitenkin ihan merkittävä, eli pienemmillä ahdoilla ja oikeilla ennakoilla saadaan parempi teho, kuin 0,2-0,5 bar suuremmilla ahdoilla ja lievennetyillä/väärillä ennakoilla...

edit: jos nyt en ihan läpiä päähäni puhu, niin vaikutus oli 1 aste = 4% muutos moottorin hyötysuhteeseen ja tuosta pitäis sitten päätellä paljonko 4 % muutos hyötysuhteeseen tekee kampiakselin päässä :roll:

jos moottorin hyötysuhde olis vaikka 40 %, niin 4 % lisäys siihen vois tehdä n. 1.6 % muutoksen kampiakseli tehoon :roll: eli 100 heppaisessa koneessa muutos oli 1,6 hp/1 aste ennakoissa suuntaan tai toiseen :roll:

sulla kuitenkin näyttää olevan niin lievät ennakot, että voidaan laskea ihan 10 asteen lisäyksenä tuo ennakon vaikutus, niin 100 hepan paikkeilla saadaan jo 16 ilmaista hevosta... 200 hepan paikkeilla vaikutus on 32 hp jne.

sitten taas jos tuolla 1 aste = 4 % muutos hyötysuhteeseen tarkoitetaankin suoraan sitä vaikutusta, joka aiheutuu, niin tuo vaikutushan on suorastaan dramaattinen :D 100 hepan kohdalla 1 asteen muutos tekis 4 hevosta lisää ja 10 asteen muutos 100 hepan kohdalla 40 hevosta... mutta tuohon en usko, että sillä noin suuri vaikutus olisi... tai mistä sen tietää :roll: jos ihan optimi ennakon lähellä pelataan, niin vaikutus voikin olla tuota luokkaa, mutta ei enää jos seikkaillaan 10 asteen päässä optimista...

paljon sillä oikealla ennakkolla kuitenkin pystyy kaivamaan lisähevosia koneesta...

laitas nyt välillä vähn speksejä tuosta toyotan gze koneesta, kun en minä aikanaan muista millainen se on :? ja onko siellä edes enää kaikki orginaali sisuskalut... joku muistikuva olis, että se on vakiona remmiahtimella, eli soveltuis kyllä hyvin turbokäyttöön ihan vakio osillakin...

ja paljonko siinä on vakiona ahtoja jne. ja kyllä siihen luulis löytyvän netistä ihan tehtaan sytkäkarttakin, mistä näkis vähän mallia, miten kone muuten kestää ennakkoja...

Edit2: näyttää löytyvän 8.0:1 ja 8.9:1 puristustuksilla tuota konetta tehtaan jäljiltä :D se nyt ainakin tuli jo selväksi lyhyen googlettamisen jälkeen... mutta tuli myös tälläiset kuvat vastaan, tässä on koneessa tiettävästi 11:1 wisecot ja silti noin rajut ennakot :shock: no kartat ptäis olla siis 4a-ge koneeseen, johon on vaihdettu 11:1 puristeiset wisecon takomännät ja turbotettu...

Image
jp
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 203
Joined: Thu Nov 24, 2005 8:02

Post by jp »

laitas nyt välillä vähn speksejä tuosta toyotan gze koneesta, kun en minä aikanaan muista millainen se on :? ja onko siellä edes enää kaikki orginaali sisuskalut... joku muistikuva olis, että se on vakiona remmiahtimella, eli soveltuis kyllä hyvin turbokäyttöön ihan vakio osillakin...

ja paljonko siinä on vakiona ahtoja jne. ja kyllä siihen luulis löytyvän netistä ihan tehtaan sytkäkarttakin, mistä näkis vähän mallia, miten kone muuten kestää ennakkoja...
Tota gze malliahan on valmistettu 3 eri genreä. 1 genren gzessä löyty 145hp tehoa, 2 genren koneessa oli 165hp (tää pannu mulla on), 3 genren koneessa 170hp. Kahden viimoisen eroiks on sanottu toyotan markkinointihevoset ;D Joten kaikin puolin samansorttisia patoja. Puristuksia vakiona 8,9 ja samaa se about myös nyt.

Miten lie tuo sytkäpuoli toimis perus turbolla, kun tuntui nappaavan pienellä kaasn hipaisulla ahdot tappiin aina. Vois toki yrittää kalastella ja katsella vähän minkä näkösiä ennakot siellä on. Jos löytyy siis.
Post Reply