jp wrote:[palikka kysymys alkaa]
Eli kuinka suuri vaikutus ennakoiden säätämisellä voi olla tehonlisäykseen?
Lähinnä miettinyt tuota nykystä setuppia ja ei tunnu kuitenkaan halutuilla paineilla ihan niin nopealta, kuin pitäisi tuntua.. Eli löytyykö ennakoiden rukkaamisella mahdollisesti paljonkin uupuvia hevosia
[palikointi loppuu]
löytyy, mutta max. ennakoiden etsiminen on aina riski peliä, varsinkin ahdettujen kanssa...
kaverin sierraa (vapari 3 litrainen) kun säädeltiin, niin varovasti lisäilin ennakkoja ja sen huomas kyllä heti koneen "terävöitymisenä", vieläkin siellä olis varmaan vähän varaa lisätä ennakkoja, mutta katsotaan sitten myöhemmin...
olihan tuolle ennakolle ihan oma kaavansa olemassa muistaakseni, että montako hevosta lähtee (prosenttia tehosta), jos ottaa ennakkoja pois 1 asteen...
vaikutus oli kuitenkin ihan merkittävä, eli pienemmillä ahdoilla ja oikeilla ennakoilla saadaan parempi teho, kuin 0,2-0,5 bar suuremmilla ahdoilla ja lievennetyillä/väärillä ennakoilla...
edit: jos nyt en ihan läpiä päähäni puhu, niin vaikutus oli 1 aste = 4% muutos moottorin hyötysuhteeseen ja tuosta pitäis sitten päätellä paljonko 4 % muutos hyötysuhteeseen tekee kampiakselin päässä
jos moottorin hyötysuhde olis vaikka 40 %, niin 4 % lisäys siihen vois tehdä n. 1.6 % muutoksen kampiakseli tehoon

eli 100 heppaisessa koneessa muutos oli 1,6 hp/1 aste ennakoissa suuntaan tai toiseen
sulla kuitenkin näyttää olevan niin lievät ennakot, että voidaan laskea ihan 10 asteen lisäyksenä tuo ennakon vaikutus, niin 100 hepan paikkeilla saadaan jo 16 ilmaista hevosta... 200 hepan paikkeilla vaikutus on 32 hp jne.
sitten taas jos tuolla 1 aste = 4 % muutos hyötysuhteeseen tarkoitetaankin suoraan sitä vaikutusta, joka aiheutuu, niin tuo vaikutushan on suorastaan dramaattinen

100 hepan kohdalla 1 asteen muutos tekis 4 hevosta lisää ja 10 asteen muutos 100 hepan kohdalla 40 hevosta... mutta tuohon en usko, että sillä noin suuri vaikutus olisi... tai mistä sen tietää

jos ihan optimi ennakon lähellä pelataan, niin vaikutus voikin olla tuota luokkaa, mutta ei enää jos seikkaillaan 10 asteen päässä optimista...
paljon sillä oikealla ennakkolla kuitenkin pystyy kaivamaan lisähevosia koneesta...
laitas nyt välillä vähn speksejä tuosta toyotan gze koneesta, kun en minä aikanaan muista millainen se on

ja onko siellä edes enää kaikki orginaali sisuskalut... joku muistikuva olis, että se on vakiona remmiahtimella, eli soveltuis kyllä hyvin turbokäyttöön ihan vakio osillakin...
ja paljonko siinä on vakiona ahtoja jne. ja kyllä siihen luulis löytyvän netistä ihan tehtaan sytkäkarttakin, mistä näkis vähän mallia, miten kone muuten kestää ennakkoja...
Edit2: näyttää löytyvän 8.0:1 ja 8.9:1 puristustuksilla tuota konetta tehtaan jäljiltä

se nyt ainakin tuli jo selväksi lyhyen googlettamisen jälkeen... mutta tuli myös tälläiset kuvat vastaan, tässä on koneessa tiettävästi 11:1 wisecot ja silti noin rajut ennakot

no kartat ptäis olla siis 4a-ge koneeseen, johon on vaihdettu 11:1 puristeiset wisecon takomännät ja turbotettu...
