MS2 ongelma VE arvojen kanssa
Moderator: Masi_K
MS2 ongelma VE arvojen kanssa
Diyautotunen MS2 paketti käytössä ja kaikki toimii muuten ihan loistavasti mutta ihmetyttää käytössä olevat VE arvot. Tyhjäkäynnillä VE luokkaa 20 ja sillon on laajakaistan mukaan noin 14.7 seos. Yläpäässä VE arvo 255 ja sillon AFR noin 12 eli hyvä. Mistä voi johtua tollanen ero noissa arvoissa kun mun käsityksen mukaan pitäis olla vähän tasasempi toi kartta??
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
SamiH: Just katoin läppäriltä niin ei ole tuo "Multiply" käytössä. Voisko tuo vaikuttaa eli tarkottaako tuo asetus sitä että kertoo sen tarvittavan bensamäärän MAP arvolla niinku pitäis normaalisti tehäkin?
teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.
Jasen2624: Suuttimet on 2x isommat ku vakiokoneessa ja bensanpainetta enemmän. MAP arvolla 100 on VE yläpäässä 130 joten ei kauheen normaalilta vaikuta.
teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.
Jasen2624: Suuttimet on 2x isommat ku vakiokoneessa ja bensanpainetta enemmän. MAP arvolla 100 on VE yläpäässä 130 joten ei kauheen normaalilta vaikuta.
Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
BMW 325 Turbo
BMW M5
Hmm.. Siis säätötarkkuushan on (lähes) sama koko kierros- ja tehoalueella. Nyt kun sinulla on tarkkuutta paljon, myös tyhjäkäyntialueella on säädettävyyttä enemmän. Jos säätöalue olisi pienempi kuin tuo sinun liki 220 pisteen alue, niin tyhjäkäyntialue olisi myös karkeampi säätää. Anna olla noin vain.Hena wrote: teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.

Nyt en kyllä tajua sun pointtiateg wrote:Hmm.. Siis säätötarkkuushan on (lähes) sama koko kierros- ja tehoalueella. Nyt kun sinulla on tarkkuutta paljon, myös tyhjäkäyntialueella on säädettävyyttä enemmän. Jos säätöalue olisi pienempi kuin tuo sinun liki 220 pisteen alue, niin tyhjäkäyntialue olisi myös karkeampi säätää. Anna olla noin vain.Hena wrote: teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.

Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
BMW 325 Turbo
BMW M5
mutta yläpäässä pitäis sitten kyllä olla jo jotain yli 500 arvoja... jos haluaa tyhjäkäynnille jotain 100 VE lukuja käyttöön...Hena wrote:
Nyt en kyllä tajua sun pointtiaJos mulla on nyt tyhjäkäynnillä vaikka VE 20 ja haluan laihentaa seosta niin seuraava pykälä on 19 joka on jo 5% laihempi seos kun VE 20. Jos toi VE kartta ois tasasempi niin sillon saisin sinne isot VE arvot reg_fuelia muokkaamalla ja sillon ois tarkkuutta joka kohdassa.
miksi murehdit, jos VE arvo menee yli 100

VE karttahan ei voi edes olla kovin "tasainen" tai sitten moottorissa on jotain vikaa

Niin paitsi että ei ole sama bensamäärä vaikka VE arvot oiskin samat. Kerroin pitäis kuitenkin ottaa siitä MAP arvosta ja siitä lasketaan todellinen pulssin leveys. Eli on siinä pulssin leveydellä aika paljon eroa jos on MAP 20kpa tai 200kpa vaikka oiskin sama VE-arvo (0.2x vs 2x pulssin leveys)Höylä wrote: mutta yläpäässä pitäis sitten kyllä olla jo jotain yli 500 arvoja... jos haluaa tyhjäkäynnille jotain 100 VE lukuja käyttöön...
miksi murehdit, jos VE arvo menee yli 100
VE karttahan ei voi edes olla kovin "tasainen" tai sitten moottorissa on jotain vikaa(sama bensamäärä, oli sitten tyhjäkäynti tai täyskaasu, kuormituksesta riippumatta...)

Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
BMW 325 Turbo
BMW M5
Hetkinen.. eikai MAP-pohjasessa kartassa kerrota mitään? Eikös sillon vaan katota kartasta että paljon on jengaa ja minkä verran paineita ja sitten käytössä on ton mukanen arvo ve-taulusta.
Eri asia on hybrid alpha-n jossa kartta tehään kaasun asennon mukaan ja kerrotaan sitten MAPilla jonkin kaavan mukaan..
Vai onkohan mullakin nyt ajatus sekasin?
Eri asia on hybrid alpha-n jossa kartta tehään kaasun asennon mukaan ja kerrotaan sitten MAPilla jonkin kaavan mukaan..
Vai onkohan mullakin nyt ajatus sekasin?
PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm
http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm
Jos katostot tuota kaavaa, joka tuossa esitettiin, huomaat että mitä isompi on req_fuel, sen karkeampi on säätö. Vai mitä?Hena wrote: Nyt en kyllä tajua sun pointtiaJos mulla on nyt tyhjäkäynnillä vaikka VE 20 ja haluan laihentaa seosta niin seuraava pykälä on 19 joka on jo 5% laihempi seos kun VE 20. Jos toi VE kartta ois tasasempi niin sillon saisin sinne isot VE arvot reg_fuelia muokkaamalla ja sillon ois tarkkuutta joka kohdassa.
Ja sen req_fuelin kasvattaminen ei auta mitään, jos suuttimet ovat tapissa (ja/tai VE on jo 255).
Kyllä. Pitää paikkansa. Tätä juuri en halua ja sen takia tää ongelma pitäis saada selvitettyä että sais järkevämmät VE arvot karttaan.teg wrote: Jos katostot tuota kaavaa, joka tuossa esitettiin, huomaat että mitä isompi on req_fuel, sen karkeampi on säätö. Vai mitä?
Jos suuttimet ei oo tapissa niin kyllä sen kasvattaminen auttaa jos katsot sitä kaavaateg wrote: Ja sen req_fuelin kasvattaminen ei auta mitään, jos suuttimet ovat tapissa (ja/tai VE on jo 255).

Nää kaikki liittyy juurikin tuohon alkuperäiseen ongelmaan. Ihan kun tuosta esitetystä kaavasta mun tapauksessa puuttuis toi MAP-kerroin kokonaan. Se selittäis ton ongelman aika lailla. Muistaakseni kokeilin joskus laittaa sen "multiply" asetuksen päälle mutta ei ollu vaikutusta. Täytyy vielä kokeilla uudestaan kun seuraavan kerran meen tallille.
Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
BMW 325 Turbo
BMW M5
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
Tarkoittaa nimenomaan tuota, eli kun se on käytössä niin niissä laskuissa otetaan se MAP huomioon. Pistä päälle ja säädä kartta uudelleen, jos muut on kunnossa niin VE todennäköisesti vaihtelee jotakuinkin välillä 50-150, ahdetussakin. Saa todella tasaisen kartan yleensä aikaan.Hena wrote:SamiH: Just katoin läppäriltä niin ei ole tuo "Multiply" käytössä. Voisko tuo vaikuttaa eli tarkottaako tuo asetus sitä että kertoo sen tarvittavan bensamäärän MAP arvolla niinku pitäis normaalisti tehäkin?
teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.
Jasen2624: Suuttimet on 2x isommat ku vakiokoneessa ja bensanpainetta enemmän. MAP arvolla 100 on VE yläpäässä 130 joten ei kauheen normaalilta vaikuta.
Noissa sinun arvoissasi ei ole mitään vikaa. Minä itse pyrin aina säätämään req_fuelin niin että käyttäisin tehokkaasti sen koko 0-255 skaalan ja saisin maksimaalisen säätötarkkuuden.Hena wrote: Kyllä. Pitää paikkansa. Tätä juuri en halua ja sen takia tää ongelma pitäis saada selvitettyä että sais järkevämmät VE arvot karttaan.
Se ei selviä kaavasta. Ensimmäisen viestin mukaan sinulla on seokset ihan ok, sekä tyhjäkäynnillä, että täyskaasulla? Paljonko on duty cycle ongelmakohdassa?Jos suuttimet ei oo tapissa niin kyllä sen kasvattaminen auttaa jos katsot sitä kaavaa![]()
Valitettavasta paristot olivat loppuneet kristallipallosta, joten viitsistkö kertoa mikä se alkuperäinen ongelma on? Nimittäin tuo suuri skaala VE taulukossa ei ole ongelma. Se on tavoite.Nää kaikki liittyy juurikin tuohon alkuperäiseen ongelmaan.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 253
- Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
- Location: Seinäjoki
- Contact:
Uusimmissa Extra koodeissa jos ottaa tuon Multiply MAP käyttöön, VE kartan pitäisi olla aika lähellä sitä moottorin todellista VE:tä. Eli periaatteessa hyvin säädetty VE kartta kuvaa sitä kuinka hyvin moottori hengittää juuri sillä hetkellä. Jos ottaa vielä Incorporate AFR Target asetuksen käyttöön pitäisi seossuhdettä saada muutettua pelkästään AFR karttaa muuttamalla, koskematta VE karttaan. Tuota en ole käytännössä ehtinyt kokeilla, mutta teoriassa ainakin näin.
No niin. Eilen sain vihdoin ja viimein kokeiltua tota "multiply map" asetusta ja siitähän se oli kiinni noi hassut VE arvot kartassa. Nyt kun on se multiply map käytössä niin on tyhjäkäynnillä VE-arvot luokkaa 40 ja yläpäässä jossain 150 paikkeilla pikaisen säätämisen jälkeen. On siis paljon järkevämmän olosia lukuja nyt siellä kartassa 
teg: Se alkuperäinen ongelma oli siis juurikin tuo että yläpäässä VE-kartassa oli isot arvot ja alapäässä pienet. Nyt kun arvojen keskinäinen ero tasottu ja yläpäässä ei tarvita niin isoja arvoja, voin pienentää reg_fuelia sen verran että saan sekä yläpäähän että alapäähän isoja VE-lukuja ja näin ollen hyvän säätötarkkuuden myös sinne alapäähän. Siinä oot ihan oikeessa että isommat luvut ovat parempia koska antavat enemmän säätötarkkuuta. Se tässä oli myös hakusessa koko ajan
Kiitoksia kaikille avusta!

teg: Se alkuperäinen ongelma oli siis juurikin tuo että yläpäässä VE-kartassa oli isot arvot ja alapäässä pienet. Nyt kun arvojen keskinäinen ero tasottu ja yläpäässä ei tarvita niin isoja arvoja, voin pienentää reg_fuelia sen verran että saan sekä yläpäähän että alapäähän isoja VE-lukuja ja näin ollen hyvän säätötarkkuuden myös sinne alapäähän. Siinä oot ihan oikeessa että isommat luvut ovat parempia koska antavat enemmän säätötarkkuuta. Se tässä oli myös hakusessa koko ajan

Kiitoksia kaikille avusta!
Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
BMW 325 Turbo
BMW M5