MS2 ongelma VE arvojen kanssa

Megasquirt II spesifiset jutut

Moderator: Masi_K

Post Reply
Hena
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Aug 19, 2009 14:01

MS2 ongelma VE arvojen kanssa

Post by Hena »

Diyautotunen MS2 paketti käytössä ja kaikki toimii muuten ihan loistavasti mutta ihmetyttää käytössä olevat VE arvot. Tyhjäkäynnillä VE luokkaa 20 ja sillon on laajakaistan mukaan noin 14.7 seos. Yläpäässä VE arvo 255 ja sillon AFR noin 12 eli hyvä. Mistä voi johtua tollanen ero noissa arvoissa kun mun käsityksen mukaan pitäis olla vähän tasasempi toi kartta??
Jasen2624
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 375
Joined: Thu Aug 24, 2006 10:10
Location: Suomussalmi

Post by Jasen2624 »

Pienet suuttimet koneeseen nähen. Itellä vanhuksessa tyhjäkäynnillä jotaki 30 luokkaa mutta yläpäässä menee yli 120 vaikka on 630cc suuttimet..
Hullulla hullun mieli!!
Honda c-rv -08 2.0i
Skoda octavia -07 1.6 fsi
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ei tuo haittaa mitään. Req_fuel arvolla voi pelailla tuon kartan dynamiikan kanssa. Mitä suurempi säätöalue, sitä parempi, joten sinullahan on oikeastaan hyvä tilanne!
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Jos on Extra koodi käytössä, niin onhan Multiply MAP päällä? (Basic setup - More engine constants - Multiply MAP = Multiply)
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Mikäs asetus tuo multiply on? En äkkiseltään löytänyt manuaaleista.
Hena
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Aug 19, 2009 14:01

Post by Hena »

SamiH: Just katoin läppäriltä niin ei ole tuo "Multiply" käytössä. Voisko tuo vaikuttaa eli tarkottaako tuo asetus sitä että kertoo sen tarvittavan bensamäärän MAP arvolla niinku pitäis normaalisti tehäkin?

teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.

Jasen2624: Suuttimet on 2x isommat ku vakiokoneessa ja bensanpainetta enemmän. MAP arvolla 100 on VE yläpäässä 130 joten ei kauheen normaalilta vaikuta.
Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
Turbiini
Megajumala
Posts: 508
Joined: Sun May 01, 2005 22:26
Location: Alavus

Post by Turbiini »

Millainen bensanpaineensäädin käytössä, hiemanvaikuttais että paine ei seuraa imusarjan painetta.
Hena
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Aug 19, 2009 14:01

Post by Hena »

Turbiini wrote:Millainen bensanpaineensäädin käytössä, hiemanvaikuttais että paine ei seuraa imusarjan painetta.
3-Kalvonen FSE ja on katottu penkissäkin vedon aikana että seuraa painetta.
Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Hena wrote: teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.
Hmm.. Siis säätötarkkuushan on (lähes) sama koko kierros- ja tehoalueella. Nyt kun sinulla on tarkkuutta paljon, myös tyhjäkäyntialueella on säädettävyyttä enemmän. Jos säätöalue olisi pienempi kuin tuo sinun liki 220 pisteen alue, niin tyhjäkäyntialue olisi myös karkeampi säätää. Anna olla noin vain. :)
Hena
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Aug 19, 2009 14:01

Post by Hena »

teg wrote:
Hena wrote: teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.
Hmm.. Siis säätötarkkuushan on (lähes) sama koko kierros- ja tehoalueella. Nyt kun sinulla on tarkkuutta paljon, myös tyhjäkäyntialueella on säädettävyyttä enemmän. Jos säätöalue olisi pienempi kuin tuo sinun liki 220 pisteen alue, niin tyhjäkäyntialue olisi myös karkeampi säätää. Anna olla noin vain. :)
Nyt en kyllä tajua sun pointtia :) Jos mulla on nyt tyhjäkäynnillä vaikka VE 20 ja haluan laihentaa seosta niin seuraava pykälä on 19 joka on jo 5% laihempi seos kun VE 20. Jos toi VE kartta ois tasasempi niin sillon saisin sinne isot VE arvot reg_fuelia muokkaamalla ja sillon ois tarkkuutta joka kohdassa.
Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

Hena wrote:
Nyt en kyllä tajua sun pointtia :) Jos mulla on nyt tyhjäkäynnillä vaikka VE 20 ja haluan laihentaa seosta niin seuraava pykälä on 19 joka on jo 5% laihempi seos kun VE 20. Jos toi VE kartta ois tasasempi niin sillon saisin sinne isot VE arvot reg_fuelia muokkaamalla ja sillon ois tarkkuutta joka kohdassa.
mutta yläpäässä pitäis sitten kyllä olla jo jotain yli 500 arvoja... jos haluaa tyhjäkäynnille jotain 100 VE lukuja käyttöön...

miksi murehdit, jos VE arvo menee yli 100 :roll:

VE karttahan ei voi edes olla kovin "tasainen" tai sitten moottorissa on jotain vikaa :D (sama bensamäärä, oli sitten tyhjäkäynti tai täyskaasu, kuormituksesta riippumatta...)
Hena
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Aug 19, 2009 14:01

Post by Hena »

Höylä wrote: mutta yläpäässä pitäis sitten kyllä olla jo jotain yli 500 arvoja... jos haluaa tyhjäkäynnille jotain 100 VE lukuja käyttöön...

miksi murehdit, jos VE arvo menee yli 100 :roll:

VE karttahan ei voi edes olla kovin "tasainen" tai sitten moottorissa on jotain vikaa :D (sama bensamäärä, oli sitten tyhjäkäynti tai täyskaasu, kuormituksesta riippumatta...)
Niin paitsi että ei ole sama bensamäärä vaikka VE arvot oiskin samat. Kerroin pitäis kuitenkin ottaa siitä MAP arvosta ja siitä lasketaan todellinen pulssin leveys. Eli on siinä pulssin leveydellä aika paljon eroa jos on MAP 20kpa tai 200kpa vaikka oiskin sama VE-arvo (0.2x vs 2x pulssin leveys) :) Syy minkä takia haluan tän selvittää on se että yläpäähän pitäis saada lisää soppaa ja jos lähen reg_fuelia vielä kasvattamaan niin sitten menee tyhjäkäyntialueen säätäminen ihan mahottomaks..
Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Hetkinen.. eikai MAP-pohjasessa kartassa kerrota mitään? Eikös sillon vaan katota kartasta että paljon on jengaa ja minkä verran paineita ja sitten käytössä on ton mukanen arvo ve-taulusta.

Eri asia on hybrid alpha-n jossa kartta tehään kaasun asennon mukaan ja kerrotaan sitten MAPilla jonkin kaavan mukaan..

Vai onkohan mullakin nyt ajatus sekasin?
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time


http://www.megamanual.com/v22manual/mfuel.htm
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Hena wrote: Nyt en kyllä tajua sun pointtia :) Jos mulla on nyt tyhjäkäynnillä vaikka VE 20 ja haluan laihentaa seosta niin seuraava pykälä on 19 joka on jo 5% laihempi seos kun VE 20. Jos toi VE kartta ois tasasempi niin sillon saisin sinne isot VE arvot reg_fuelia muokkaamalla ja sillon ois tarkkuutta joka kohdassa.
Jos katostot tuota kaavaa, joka tuossa esitettiin, huomaat että mitä isompi on req_fuel, sen karkeampi on säätö. Vai mitä?

Ja sen req_fuelin kasvattaminen ei auta mitään, jos suuttimet ovat tapissa (ja/tai VE on jo 255).
Hena
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Aug 19, 2009 14:01

Post by Hena »

teg wrote: Jos katostot tuota kaavaa, joka tuossa esitettiin, huomaat että mitä isompi on req_fuel, sen karkeampi on säätö. Vai mitä?
Kyllä. Pitää paikkansa. Tätä juuri en halua ja sen takia tää ongelma pitäis saada selvitettyä että sais järkevämmät VE arvot karttaan.
teg wrote: Ja sen req_fuelin kasvattaminen ei auta mitään, jos suuttimet ovat tapissa (ja/tai VE on jo 255).
Jos suuttimet ei oo tapissa niin kyllä sen kasvattaminen auttaa jos katsot sitä kaavaa :)


Nää kaikki liittyy juurikin tuohon alkuperäiseen ongelmaan. Ihan kun tuosta esitetystä kaavasta mun tapauksessa puuttuis toi MAP-kerroin kokonaan. Se selittäis ton ongelman aika lailla. Muistaakseni kokeilin joskus laittaa sen "multiply" asetuksen päälle mutta ei ollu vaikutusta. Täytyy vielä kokeilla uudestaan kun seuraavan kerran meen tallille.
Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Hena wrote:SamiH: Just katoin läppäriltä niin ei ole tuo "Multiply" käytössä. Voisko tuo vaikuttaa eli tarkottaako tuo asetus sitä että kertoo sen tarvittavan bensamäärän MAP arvolla niinku pitäis normaalisti tehäkin?

teg: Muuten hyvä mutta tyhjäkäyntialueella ei oo kauheen tarkka nyt tuo säätö kun on niin pienet arvot käytössä.

Jasen2624: Suuttimet on 2x isommat ku vakiokoneessa ja bensanpainetta enemmän. MAP arvolla 100 on VE yläpäässä 130 joten ei kauheen normaalilta vaikuta.
Tarkoittaa nimenomaan tuota, eli kun se on käytössä niin niissä laskuissa otetaan se MAP huomioon. Pistä päälle ja säädä kartta uudelleen, jos muut on kunnossa niin VE todennäköisesti vaihtelee jotakuinkin välillä 50-150, ahdetussakin. Saa todella tasaisen kartan yleensä aikaan.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Hena wrote: Kyllä. Pitää paikkansa. Tätä juuri en halua ja sen takia tää ongelma pitäis saada selvitettyä että sais järkevämmät VE arvot karttaan.
Noissa sinun arvoissasi ei ole mitään vikaa. Minä itse pyrin aina säätämään req_fuelin niin että käyttäisin tehokkaasti sen koko 0-255 skaalan ja saisin maksimaalisen säätötarkkuuden.
Jos suuttimet ei oo tapissa niin kyllä sen kasvattaminen auttaa jos katsot sitä kaavaa :)
Se ei selviä kaavasta. Ensimmäisen viestin mukaan sinulla on seokset ihan ok, sekä tyhjäkäynnillä, että täyskaasulla? Paljonko on duty cycle ongelmakohdassa?
Nää kaikki liittyy juurikin tuohon alkuperäiseen ongelmaan.
Valitettavasta paristot olivat loppuneet kristallipallosta, joten viitsistkö kertoa mikä se alkuperäinen ongelma on? Nimittäin tuo suuri skaala VE taulukossa ei ole ongelma. Se on tavoite.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Uusimmissa Extra koodeissa jos ottaa tuon Multiply MAP käyttöön, VE kartan pitäisi olla aika lähellä sitä moottorin todellista VE:tä. Eli periaatteessa hyvin säädetty VE kartta kuvaa sitä kuinka hyvin moottori hengittää juuri sillä hetkellä. Jos ottaa vielä Incorporate AFR Target asetuksen käyttöön pitäisi seossuhdettä saada muutettua pelkästään AFR karttaa muuttamalla, koskematta VE karttaan. Tuota en ole käytännössä ehtinyt kokeilla, mutta teoriassa ainakin näin.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

SamiH wrote: Eli periaatteessa hyvin säädetty VE kartta kuvaa sitä kuinka hyvin moottori hengittää juuri sillä hetkellä.
...mikäli seossuhde pidetään samana koko toiminta-alueella.
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Niin, siis tuo Incorporate AFR Target ottaa nimenomaan sen AFR kartan huomioon, eli jos seossuhde on säädetty seuraamaan sitä AFR karttaa.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Kappas, tuo ominaisuus jäänyt minulta kokonaan huomaamata extra-koodissa!
Hena
Megasquirt aloittelija
Posts: 10
Joined: Wed Aug 19, 2009 14:01

Post by Hena »

No niin. Eilen sain vihdoin ja viimein kokeiltua tota "multiply map" asetusta ja siitähän se oli kiinni noi hassut VE arvot kartassa. Nyt kun on se multiply map käytössä niin on tyhjäkäynnillä VE-arvot luokkaa 40 ja yläpäässä jossain 150 paikkeilla pikaisen säätämisen jälkeen. On siis paljon järkevämmän olosia lukuja nyt siellä kartassa :)

teg: Se alkuperäinen ongelma oli siis juurikin tuo että yläpäässä VE-kartassa oli isot arvot ja alapäässä pienet. Nyt kun arvojen keskinäinen ero tasottu ja yläpäässä ei tarvita niin isoja arvoja, voin pienentää reg_fuelia sen verran että saan sekä yläpäähän että alapäähän isoja VE-lukuja ja näin ollen hyvän säätötarkkuuden myös sinne alapäähän. Siinä oot ihan oikeessa että isommat luvut ovat parempia koska antavat enemmän säätötarkkuuta. Se tässä oli myös hakusessa koko ajan ;)


Kiitoksia kaikille avusta!
Ford Sierra Cosworth
BMW 325 Turbo
BMW M5
Post Reply