lambdan arvo pomppii rajusti, miksi??

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
eemeli
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Jul 09, 2009 16:29
Location: espoo

lambdan arvo pomppii rajusti, miksi??

Post by eemeli »

Hep!

Lambdan lukema on ku pomppivan ponin majatalosta! Eli sahaa ylös-alas eikä juur mitään tolkkua saa, ei tavallisella eikä laajakaistalla.

jossain vaiheessa kun tyhjäkäynti vaelsi, lambda sahasi suunnilleen samalla taajudella mutta pienellä vaihe-erolla.

Mikkä kaikki jutut tällästä teettää? Itellä tuli mieleen että voisko polttoaineen paineensäädin toimia vähän kulmikkaasti? Entä kuinka lambdan sijoituspaikka vaikuttaa?

kone on 1776 VW type 1 elikkä nelisylinterinen bokseri.

-eemeli-
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Koitappa ottaa logia tapahtumasta.
eemeli
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Jul 09, 2009 16:29
Location: espoo

logia...

Post by eemeli »

Hep!

Logia on sekä kapea- että laajakaistaisella lambdalla otettuna.

En van ossaa nakata niitä nettiin ;-)


-eemeli-
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Laitas Eemeli mulle eemelinä se logi. JMG tiedosto, koitan laittaa meitin sivuille, jos sieltä sais sen sit imuroitua tai laita kuvapankkiin yhistyksen sivuille.
eemeli
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Jul 09, 2009 16:29
Location: espoo

kuvapankkiin ei exeleitä saa

Post by eemeli »

Hep.

Ylitin itseni bittimaailmassa ja löysin kuinka kuvia laitetaan fvwa:n kuvapankkiin. No sehän toimii vaan kuvatiedostoille se.

Tarttee koittaa jotakin muuta kautta. Nyt tiedostot ovat jopa levykkeellä elikkä saatu säätöläppäristä ulos. eiköhän noi viikossa jonnekkin näytille saa.

Bitit on nykyään niin turkasen hankalia.

-eemeli-
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Megalogviewerillä voi tehdä kuvatiedostonkin.
eemeli
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Jul 09, 2009 16:29
Location: espoo

No nyt!

Post by eemeli »

Hep!

Nonni... nyt ovat, toki eivät aivan suoran linkin takana, mutta kuitenkin saatavissa:

http://server2.jaatiedostosi.com/pPLhZI/

http://server2.jaatiedostosi.com/PMzSue/

"JMG_01" on laajakaistalla ja "ajoa lämpimänä" on kapeakaistaisen tuotos, joka on abt. eka ottamani loki.

Itseäni viksumpien kommenteista olisi kovasti riemua ;-)


-eemeli-
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Ainakin sinulla ns. closed loop säätö päällä, eli laita EGO controlliin stepiksi nolla (vai mikä se nyt olikaan tuossa ms1:ssä).
eemeli
Megasquirttaaja
Posts: 22
Joined: Thu Jul 09, 2009 16:29
Location: espoo

egoa pienemmälle...

Post by eemeli »

Hep!

No kas kummasti lakkasi lambda-arvo pomppimasta kun laitoin kontrollerin sallituksi muutokseksi nollan...

Kas tuossa seuraavassa on pätkä kapeakaistalambdalla otettua lokia noin 80 kilometrin ajon jälkeen.

http://server2.jaatiedostosi.com/y9ZWL0/

oma veikkaus on että vielä mennään pikkusen rikkaalla.

ennakot riippuvat tuossa vielä vain kierrosluvusta. Laskurit antavat aika hurjia arvoja eikä heti kyllä taida uskaltaa ehdottaa koneelle 47 asteen ennakkoja, kun ei tuota nakutustunnistinta ole ja oma kuulo ei ehkä erota moista ääntä.

Tuossa voipi olla vielä rikastuksia päällä, kun niiden kanssa pelaaminen ei itelle vielä oo ihan selvinnyt kunnolla ;-) (tyhmä kysyy ja viisaammat on toistaiseksi onneksi avittaneet kovasti)

Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin mutta kylmänä vaatii enemmän askaretta - moni säätö siis vielä hakee optimiaan.

Tyhjäkäyntiä varten lisäilmaa ehkä tarvisi, ihmettelen toistaiseksi toteutusmahdollisuuksia.

-eemeli-
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mulla olis kans pieni ongelma tuon lambdan pomppimisen kanssa :?

otettiin kokeeksi käyttöön kaveri sierrassa koneen oma kapeakaista käyttöön, eikä siitä saa mitään tolkkua... onko lambda anturi siis paskana, vai mikä mättää, kun lambdan signaali menee välillä pitkäksikin aikaa 0 volttiin :roll: se on yhä sahalaitaa koko signaali muutenkin...

tuos olis pätkä logia, jos joku haluaa tutkia tarkemmin...



http://jysal.pp.fi/Cossu/kapeakaista8.xls

laitetaan nyt vielä kuva, kun myös siitä selviää myös heti tuo ongelma...
Image
Smokie
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Sun May 29, 2005 18:08
Location: SJK

Post by Smokie »

Mulla oli nerokas viritys dynossa, VEMS laajakaista otti virtaa erillisestä akusta ja syötti tietoa Megalle. VEMS näyttö näytti ihan järkeviä lukemia mutta Megassa pomppi miten sattuu ennenkuin tajusin yhdistää akut kaapeleilla. Samaten, pyörässä on vähän lataus sekaisin, näppituntumalla tuntuis siltä että vaikuttaa lambdaan yllättävän paljon. Luultavasti ei vaikuta sytytykseen koska logi näyttää rikkaampaa kun jännite putoo.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Jos laturi työntää latauspiikkeja niin viimeistään logissa sen huomaa tälläisenä ilmiönä.
Autta monesti kun tekee parit ylimääräiset maadoitukset. Voi myös putkisto maadoitta ellei se on ennestään jo rautalangalla teipattu kiinni :lol:
Voihan sitä kokeilla ilman laturia mitä se sanoo.?
Tosiaan on halpa ja nopea kokeilla asentamalla maadoitukset kuntoon.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

laitetaan nyt vielä kuva, kun myös siitä selviää myös heti tuo ongelma...
Image[/quote]

Jos PW tai DutySycle on myös nollissa niin ongelma saatta korjantua ihan MegaTune aseuksilla.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

kamski wrote:
Jos PW tai DutySycle on myös nollissa niin ongelma saatta korjantua ihan MegaTune aseuksilla.
ne ei mene nollille, vaan pelaavat ihan ok.

se tuos ärsytää, kun lambda menee nollaan ja vielä jämähtää sinne, niin mega säätää max. rikastukset, mitä sen antaa yleensä säätää (10-15% olen käyttänyt max. lambdan säätönä) ja seokset tietysti sitten persiilleen katsastusta ajatellen :evil:

taitaa vain olla paras ottaa koko lambda säätö pois käytöstä alle 2000 RPM ja kokeilla leimaamista niin :roll:

silloin harvoin, kun tuo sattuu toimimaan, niin lambda korjaus näyttäis olevan haarukassa 98 %-102 %, eli kartat pitäis olla aika hyvin haarukoitu kohdalleen... mutta kun lambda putoaa pois pelistä, niin tietysti tuo lambda korjaus vetää ne maksimit 110-115% :?
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

No ainakin oman auton katsastin sillei että lamdakorjaus tuli vasta 1500rpm kohdalla. Pakokaasumittarilla sitten joutokäyntikartat kohdalleen. Mutta käytännössä auto sitten käy tosi laihalla ja nykii..Katsastuksen jälkeen kartat takaisin kohdalle ja menooksi :D
Toisin silloin minulla oli vähän kaikki säädöt poskella, kun mottoria oli avattu ja viritetty lisää.

Vilkaisin vähän logia, -on muutenkin hiukkan sahamainen, ainakin laturi minimissä työnsi 11,9 V. Ei sitten nähnyt kierroksilla mitä se tuuma.
Mutta kannattaisi tarkistaa sytkä päivityksiä, nimittäin sytkässä jotain vastus komponenttia on päivitetty MegaManualissa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Post Reply