lambdan arvo pomppii rajusti, miksi??
Moderator: Masi_K
lambdan arvo pomppii rajusti, miksi??
Hep!
Lambdan lukema on ku pomppivan ponin majatalosta! Eli sahaa ylös-alas eikä juur mitään tolkkua saa, ei tavallisella eikä laajakaistalla.
jossain vaiheessa kun tyhjäkäynti vaelsi, lambda sahasi suunnilleen samalla taajudella mutta pienellä vaihe-erolla.
Mikkä kaikki jutut tällästä teettää? Itellä tuli mieleen että voisko polttoaineen paineensäädin toimia vähän kulmikkaasti? Entä kuinka lambdan sijoituspaikka vaikuttaa?
kone on 1776 VW type 1 elikkä nelisylinterinen bokseri.
-eemeli-
Lambdan lukema on ku pomppivan ponin majatalosta! Eli sahaa ylös-alas eikä juur mitään tolkkua saa, ei tavallisella eikä laajakaistalla.
jossain vaiheessa kun tyhjäkäynti vaelsi, lambda sahasi suunnilleen samalla taajudella mutta pienellä vaihe-erolla.
Mikkä kaikki jutut tällästä teettää? Itellä tuli mieleen että voisko polttoaineen paineensäädin toimia vähän kulmikkaasti? Entä kuinka lambdan sijoituspaikka vaikuttaa?
kone on 1776 VW type 1 elikkä nelisylinterinen bokseri.
-eemeli-
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
kuvapankkiin ei exeleitä saa
Hep.
Ylitin itseni bittimaailmassa ja löysin kuinka kuvia laitetaan fvwa:n kuvapankkiin. No sehän toimii vaan kuvatiedostoille se.
Tarttee koittaa jotakin muuta kautta. Nyt tiedostot ovat jopa levykkeellä elikkä saatu säätöläppäristä ulos. eiköhän noi viikossa jonnekkin näytille saa.
Bitit on nykyään niin turkasen hankalia.
-eemeli-
Ylitin itseni bittimaailmassa ja löysin kuinka kuvia laitetaan fvwa:n kuvapankkiin. No sehän toimii vaan kuvatiedostoille se.
Tarttee koittaa jotakin muuta kautta. Nyt tiedostot ovat jopa levykkeellä elikkä saatu säätöläppäristä ulos. eiköhän noi viikossa jonnekkin näytille saa.
Bitit on nykyään niin turkasen hankalia.
-eemeli-
No nyt!
Hep!
Nonni... nyt ovat, toki eivät aivan suoran linkin takana, mutta kuitenkin saatavissa:
http://server2.jaatiedostosi.com/pPLhZI/
http://server2.jaatiedostosi.com/PMzSue/
"JMG_01" on laajakaistalla ja "ajoa lämpimänä" on kapeakaistaisen tuotos, joka on abt. eka ottamani loki.
Itseäni viksumpien kommenteista olisi kovasti riemua
-eemeli-
Nonni... nyt ovat, toki eivät aivan suoran linkin takana, mutta kuitenkin saatavissa:
http://server2.jaatiedostosi.com/pPLhZI/
http://server2.jaatiedostosi.com/PMzSue/
"JMG_01" on laajakaistalla ja "ajoa lämpimänä" on kapeakaistaisen tuotos, joka on abt. eka ottamani loki.
Itseäni viksumpien kommenteista olisi kovasti riemua

-eemeli-
egoa pienemmälle...
Hep!
No kas kummasti lakkasi lambda-arvo pomppimasta kun laitoin kontrollerin sallituksi muutokseksi nollan...
Kas tuossa seuraavassa on pätkä kapeakaistalambdalla otettua lokia noin 80 kilometrin ajon jälkeen.
http://server2.jaatiedostosi.com/y9ZWL0/
oma veikkaus on että vielä mennään pikkusen rikkaalla.
ennakot riippuvat tuossa vielä vain kierrosluvusta. Laskurit antavat aika hurjia arvoja eikä heti kyllä taida uskaltaa ehdottaa koneelle 47 asteen ennakkoja, kun ei tuota nakutustunnistinta ole ja oma kuulo ei ehkä erota moista ääntä.
Tuossa voipi olla vielä rikastuksia päällä, kun niiden kanssa pelaaminen ei itelle vielä oo ihan selvinnyt kunnolla
(tyhmä kysyy ja viisaammat on toistaiseksi onneksi avittaneet kovasti)
Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin mutta kylmänä vaatii enemmän askaretta - moni säätö siis vielä hakee optimiaan.
Tyhjäkäyntiä varten lisäilmaa ehkä tarvisi, ihmettelen toistaiseksi toteutusmahdollisuuksia.
-eemeli-
No kas kummasti lakkasi lambda-arvo pomppimasta kun laitoin kontrollerin sallituksi muutokseksi nollan...
Kas tuossa seuraavassa on pätkä kapeakaistalambdalla otettua lokia noin 80 kilometrin ajon jälkeen.
http://server2.jaatiedostosi.com/y9ZWL0/
oma veikkaus on että vielä mennään pikkusen rikkaalla.
ennakot riippuvat tuossa vielä vain kierrosluvusta. Laskurit antavat aika hurjia arvoja eikä heti kyllä taida uskaltaa ehdottaa koneelle 47 asteen ennakkoja, kun ei tuota nakutustunnistinta ole ja oma kuulo ei ehkä erota moista ääntä.
Tuossa voipi olla vielä rikastuksia päällä, kun niiden kanssa pelaaminen ei itelle vielä oo ihan selvinnyt kunnolla

Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin mutta kylmänä vaatii enemmän askaretta - moni säätö siis vielä hakee optimiaan.
Tyhjäkäyntiä varten lisäilmaa ehkä tarvisi, ihmettelen toistaiseksi toteutusmahdollisuuksia.
-eemeli-
mulla olis kans pieni ongelma tuon lambdan pomppimisen kanssa
otettiin kokeeksi käyttöön kaveri sierrassa koneen oma kapeakaista käyttöön, eikä siitä saa mitään tolkkua... onko lambda anturi siis paskana, vai mikä mättää, kun lambdan signaali menee välillä pitkäksikin aikaa 0 volttiin
se on yhä sahalaitaa koko signaali muutenkin...
tuos olis pätkä logia, jos joku haluaa tutkia tarkemmin...
http://jysal.pp.fi/Cossu/kapeakaista8.xls
laitetaan nyt vielä kuva, kun myös siitä selviää myös heti tuo ongelma...


otettiin kokeeksi käyttöön kaveri sierrassa koneen oma kapeakaista käyttöön, eikä siitä saa mitään tolkkua... onko lambda anturi siis paskana, vai mikä mättää, kun lambdan signaali menee välillä pitkäksikin aikaa 0 volttiin

tuos olis pätkä logia, jos joku haluaa tutkia tarkemmin...
http://jysal.pp.fi/Cossu/kapeakaista8.xls
laitetaan nyt vielä kuva, kun myös siitä selviää myös heti tuo ongelma...

Mulla oli nerokas viritys dynossa, VEMS laajakaista otti virtaa erillisestä akusta ja syötti tietoa Megalle. VEMS näyttö näytti ihan järkeviä lukemia mutta Megassa pomppi miten sattuu ennenkuin tajusin yhdistää akut kaapeleilla. Samaten, pyörässä on vähän lataus sekaisin, näppituntumalla tuntuis siltä että vaikuttaa lambdaan yllättävän paljon. Luultavasti ei vaikuta sytytykseen koska logi näyttää rikkaampaa kun jännite putoo.
Jos laturi työntää latauspiikkeja niin viimeistään logissa sen huomaa tälläisenä ilmiönä.
Autta monesti kun tekee parit ylimääräiset maadoitukset. Voi myös putkisto maadoitta ellei se on ennestään jo rautalangalla teipattu kiinni
Voihan sitä kokeilla ilman laturia mitä se sanoo.?
Tosiaan on halpa ja nopea kokeilla asentamalla maadoitukset kuntoon.
Autta monesti kun tekee parit ylimääräiset maadoitukset. Voi myös putkisto maadoitta ellei se on ennestään jo rautalangalla teipattu kiinni

Voihan sitä kokeilla ilman laturia mitä se sanoo.?
Tosiaan on halpa ja nopea kokeilla asentamalla maadoitukset kuntoon.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
ne ei mene nollille, vaan pelaavat ihan ok.kamski wrote:
Jos PW tai DutySycle on myös nollissa niin ongelma saatta korjantua ihan MegaTune aseuksilla.
se tuos ärsytää, kun lambda menee nollaan ja vielä jämähtää sinne, niin mega säätää max. rikastukset, mitä sen antaa yleensä säätää (10-15% olen käyttänyt max. lambdan säätönä) ja seokset tietysti sitten persiilleen katsastusta ajatellen

taitaa vain olla paras ottaa koko lambda säätö pois käytöstä alle 2000 RPM ja kokeilla leimaamista niin

silloin harvoin, kun tuo sattuu toimimaan, niin lambda korjaus näyttäis olevan haarukassa 98 %-102 %, eli kartat pitäis olla aika hyvin haarukoitu kohdalleen... mutta kun lambda putoaa pois pelistä, niin tietysti tuo lambda korjaus vetää ne maksimit 110-115%

No ainakin oman auton katsastin sillei että lamdakorjaus tuli vasta 1500rpm kohdalla. Pakokaasumittarilla sitten joutokäyntikartat kohdalleen. Mutta käytännössä auto sitten käy tosi laihalla ja nykii..Katsastuksen jälkeen kartat takaisin kohdalle ja menooksi
Toisin silloin minulla oli vähän kaikki säädöt poskella, kun mottoria oli avattu ja viritetty lisää.
Vilkaisin vähän logia, -on muutenkin hiukkan sahamainen, ainakin laturi minimissä työnsi 11,9 V. Ei sitten nähnyt kierroksilla mitä se tuuma.
Mutta kannattaisi tarkistaa sytkä päivityksiä, nimittäin sytkässä jotain vastus komponenttia on päivitetty MegaManualissa.

Toisin silloin minulla oli vähän kaikki säädöt poskella, kun mottoria oli avattu ja viritetty lisää.
Vilkaisin vähän logia, -on muutenkin hiukkan sahamainen, ainakin laturi minimissä työnsi 11,9 V. Ei sitten nähnyt kierroksilla mitä se tuuma.
Mutta kannattaisi tarkistaa sytkä päivityksiä, nimittäin sytkässä jotain vastus komponenttia on päivitetty MegaManualissa.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !