VIATissani on pikku onklema. Joskus toimii aivan moitteetta mutta melko usein ei. Eli ei usko että kaasua painetaan. Viive on jotain 3-5 sekuntia (viive on pidempi ala kierroksilla). Tyhjä käynniltä sammuu jos painaa kaasua liikaa kerralla, pikkuhiljaa voi kaasua kyllä lisätä. (On vähän kiusallinen kun on tuo kupari kytkinkin.) Joskus vika poistuu kun ottaa virrat pois. Aika usein tuska ilmenee myös hetken käynnistyksen jälkeen, kun koittaa lähteä liikkeelle. Vauhtiin kun pääsee, ei menohaluissa ole mitään vikaa.
Sitten on toinenkin vika. Tyhjäkäynti aaltoilee välillä niin pahasti että meinaa väkisin sammua. Tämä poistuu myös joskus virrat katkaisemalla.
Vaikuttaa siltä että oireet ilmenevät yleisimmin sen jälkeen jos kierrokset pääsee putoamaan liian alas esim liikkeelle lähdettäessä. Joskus muutenkin.
En tiedä MS:stä vielä juuri mitään koska olen auton vasta jokin aika sitten hankkinut. Auto oli seissyt n:3-vuotta. Toimi mukavasti parisen kuukautta. Sytkä ohjataan myös boksilla. Lambdaa ei mielestäni ole.autossa on tyhjäkäynti venttiili myös käytössä joka toisinaan ihan moitteetta.
Ei vastaa heti kaasuun.
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 12
- Joined: Wed Jun 10, 2009 19:19
- Location: Maalla turun liki
Ei vastaa heti kaasuun.
Kaiken voi korjata - Ihminen ne on tehnytkin.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 12
- Joined: Wed Jun 10, 2009 19:19
- Location: Maalla turun liki
Voihan tuossa olla akkujännitteelläkin jotain tekemistä, etenkin jos suuttimien avautumisajan jännitekompensointi on poskellaan ja säädöt muuten sopivasti juuri siinä rajoilla.
Mutta aika paha tässä on alkaa mitään arvailemaan tuon kuvauksen perusteella. Saisitko otettua tilanteesta logia ja laitettua sitä tänne saataville? Tosin ilman lambdaa siitäkin on aika hankala tehdä kunnon analyysiä, mutta voisi siitä jotain ilmeisimpiä juttuja huomata.
Mutta aika paha tässä on alkaa mitään arvailemaan tuon kuvauksen perusteella. Saisitko otettua tilanteesta logia ja laitettua sitä tänne saataville? Tosin ilman lambdaa siitäkin on aika hankala tehdä kunnon analyysiä, mutta voisi siitä jotain ilmeisimpiä juttuja huomata.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 12
- Joined: Wed Jun 10, 2009 19:19
- Location: Maalla turun liki
Härvelissä on vain kaksi suutinta koska on vain yksi imu aukko. Aika usein tuska poistuu silloinkin kun ajaa vähän pidemmän matkan. Mulla ei ole mitään ohjelmaa jolla voisin sitä säätää eikä myöskään tietoa poksin säädöistä. Saako poksista jotenkin säätöarvot ulos? Ettei tarttis alusta alkaa. Jos saa niin millä ohjelmalla?
Kaiken voi korjata - Ihminen ne on tehnytkin.
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Kiihdytysrikastukset voipi olla poskellaan.
Ennekun alat tekemään itse mitään niin kysele ja selvitä olisiko sielläpäin lähellä joku megaan oikeasti perehtynyt henkilö joka voisi auttaa. Joudut muuten pian semmoiseen suohon sen laitteen kanssa että usko loppuu. Kokeneempi kaveri osaa selvittää tunnissa sen mitä joudut selaamaan netistä viikon.
Ennekun alat tekemään itse mitään niin kysele ja selvitä olisiko sielläpäin lähellä joku megaan oikeasti perehtynyt henkilö joka voisi auttaa. Joudut muuten pian semmoiseen suohon sen laitteen kanssa että usko loppuu. Kokeneempi kaveri osaa selvittää tunnissa sen mitä joudut selaamaan netistä viikon.
Jaha, että siis tässä vaiheessa ollaan.Fiat 850 tbo wrote:Härvelissä on vain kaksi suutinta koska on vain yksi imu aukko. Aika usein tuska poistuu silloinkin kun ajaa vähän pidemmän matkan. Mulla ei ole mitään ohjelmaa jolla voisin sitä säätää eikä myöskään tietoa poksin säädöistä. Saako poksista jotenkin säätöarvot ulos? Ettei tarttis alusta alkaa. Jos saa niin millä ohjelmalla?
Asetukset saa boksista talteen milltä tahansa Megan kanssa toimivalla säätöohjelmalla, Megatune, Megatunix, Tuner Studio.
Kannattanee ensimmäiseksi aloittaa manuskan lukemisella, pääsee vähän kartalle koko touhusta:
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf
Englanninkielisiltä sivustoilta löytyy sitten lisää infoa jos ei kieli pelota.
Mutta kokeneempi kaveri voisi tosiaan olla suureksi avuksi alkuvaiheessa. Etenkin motivaation kannalta on yleensä eduksi kun koneen saa toimimaan jotenkuten heti eikä ehkä joskus ensi jouluna. Toisaalta jos Megan kanssa aikoo touhuilla pidempään ja tehdä mitään muutoksia koneeseen, niin säätöpuoli on kuitenkin opeteltava itse jossain vaiheessa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 12
- Joined: Wed Jun 10, 2009 19:19
- Location: Maalla turun liki
Tuossa kun olen enemmän seuraillut vian esiintymistä niin hiukakseltaan on paras voima kadoksissa. Tyhjäkäynnillä on imusarjan paine mittarin mukaan -0,3 (mielestäni oikeampi olis joku -0,6) ja ahdoista on jäänyt 0,1 pois. Sama letku menee boksille. Eikös se niin mene, jos ko. letku vuotaa, että ahtomittari kusettaa nollaan päin (sama paine boksille) ja boksi luulee tyhjäkäynnillä koneen saavan todellista enemmän ilmaa jolloin se antaa liikaa sapuskaa ja säätää sytkän liian myöhäiselle = voima puuttuu. Vastaavasti taas kun paine on +merkkinen, boksi luulee pannun imevän vähemmän kuin oikeasti. Silloinhan ruokaa on liian vähän ja sytkä on aikaisella. Eikös letku mene imusarjasta boksille ja se sitten paineen mukaan ruokkii sapuskaa tarvittavan määrän. Tällanen ajatus! Nolla paineilla kun ajelee, niin toimii pirun hyvin ja kulutuskin on alle 6L/100km.
Kaiken voi korjata - Ihminen ne on tehnytkin.
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 12
- Joined: Wed Jun 10, 2009 19:19
- Location: Maalla turun liki
Vika löytyi! Letku tosiaan vuosi vähäsen ja oli kerännyt puoliksi haihtunutta bensa möhjää sisäänsä. Toiminta parani jonkun verran kun pesin letkun. Möhjä on mennyt myös boksin paineanturin sisälle ja hidastelee siellä paineen vaihtelua. Voiskohan ko. pipanan pestä jollain jarru kliinerillä vai pitäiskö sinne tinailla uusi paineen haistelija.
Kaiken voi korjata - Ihminen ne on tehnytkin.