Ei vastaa heti kaasuun.

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Fiat 850 tbo
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Wed Jun 10, 2009 19:19
Location: Maalla turun liki

Ei vastaa heti kaasuun.

Post by Fiat 850 tbo »

VIATissani on pikku onklema. Joskus toimii aivan moitteetta mutta melko usein ei. Eli ei usko että kaasua painetaan. Viive on jotain 3-5 sekuntia (viive on pidempi ala kierroksilla). Tyhjä käynniltä sammuu jos painaa kaasua liikaa kerralla, pikkuhiljaa voi kaasua kyllä lisätä. (On vähän kiusallinen kun on tuo kupari kytkinkin.) Joskus vika poistuu kun ottaa virrat pois. Aika usein tuska ilmenee myös hetken käynnistyksen jälkeen, kun koittaa lähteä liikkeelle. Vauhtiin kun pääsee, ei menohaluissa ole mitään vikaa.

Sitten on toinenkin vika. Tyhjäkäynti aaltoilee välillä niin pahasti että meinaa väkisin sammua. Tämä poistuu myös joskus virrat katkaisemalla.

Vaikuttaa siltä että oireet ilmenevät yleisimmin sen jälkeen jos kierrokset pääsee putoamaan liian alas esim liikkeelle lähdettäessä. Joskus muutenkin.

En tiedä MS:stä vielä juuri mitään koska olen auton vasta jokin aika sitten hankkinut. Auto oli seissyt n:3-vuotta. Toimi mukavasti parisen kuukautta. Sytkä ohjataan myös boksilla. Lambdaa ei mielestäni ole.autossa on tyhjäkäynti venttiili myös käytössä joka toisinaan ihan moitteetta.
Kaiken voi korjata - Ihminen ne on tehnytkin.
Fiat 850 tbo
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Wed Jun 10, 2009 19:19
Location: Maalla turun liki

Post by Fiat 850 tbo »

Olisko mahdollisesti jotenkin akku jännitteestä johtuva juttu tämä?
Kaiken voi korjata - Ihminen ne on tehnytkin.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Voihan tuossa olla akkujännitteelläkin jotain tekemistä, etenkin jos suuttimien avautumisajan jännitekompensointi on poskellaan ja säädöt muuten sopivasti juuri siinä rajoilla.

Mutta aika paha tässä on alkaa mitään arvailemaan tuon kuvauksen perusteella. Saisitko otettua tilanteesta logia ja laitettua sitä tänne saataville? Tosin ilman lambdaa siitäkin on aika hankala tehdä kunnon analyysiä, mutta voisi siitä jotain ilmeisimpiä juttuja huomata.
Arttu
GSX1100 -85
Fiat 850 tbo
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Wed Jun 10, 2009 19:19
Location: Maalla turun liki

Post by Fiat 850 tbo »

Härvelissä on vain kaksi suutinta koska on vain yksi imu aukko. Aika usein tuska poistuu silloinkin kun ajaa vähän pidemmän matkan. Mulla ei ole mitään ohjelmaa jolla voisin sitä säätää eikä myöskään tietoa poksin säädöistä. Saako poksista jotenkin säätöarvot ulos? Ettei tarttis alusta alkaa. Jos saa niin millä ohjelmalla?
Kaiken voi korjata - Ihminen ne on tehnytkin.
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Kiihdytysrikastukset voipi olla poskellaan.

Ennekun alat tekemään itse mitään niin kysele ja selvitä olisiko sielläpäin lähellä joku megaan oikeasti perehtynyt henkilö joka voisi auttaa. Joudut muuten pian semmoiseen suohon sen laitteen kanssa että usko loppuu. Kokeneempi kaveri osaa selvittää tunnissa sen mitä joudut selaamaan netistä viikon.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Fiat 850 tbo wrote:Härvelissä on vain kaksi suutinta koska on vain yksi imu aukko. Aika usein tuska poistuu silloinkin kun ajaa vähän pidemmän matkan. Mulla ei ole mitään ohjelmaa jolla voisin sitä säätää eikä myöskään tietoa poksin säädöistä. Saako poksista jotenkin säätöarvot ulos? Ettei tarttis alusta alkaa. Jos saa niin millä ohjelmalla?
Jaha, että siis tässä vaiheessa ollaan.

Asetukset saa boksista talteen milltä tahansa Megan kanssa toimivalla säätöohjelmalla, Megatune, Megatunix, Tuner Studio.

Kannattanee ensimmäiseksi aloittaa manuskan lukemisella, pääsee vähän kartalle koko touhusta:
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf
Englanninkielisiltä sivustoilta löytyy sitten lisää infoa jos ei kieli pelota.

Mutta kokeneempi kaveri voisi tosiaan olla suureksi avuksi alkuvaiheessa. Etenkin motivaation kannalta on yleensä eduksi kun koneen saa toimimaan jotenkuten heti eikä ehkä joskus ensi jouluna. Toisaalta jos Megan kanssa aikoo touhuilla pidempään ja tehdä mitään muutoksia koneeseen, niin säätöpuoli on kuitenkin opeteltava itse jossain vaiheessa.
Arttu
GSX1100 -85
Fiat 850 tbo
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Wed Jun 10, 2009 19:19
Location: Maalla turun liki

Post by Fiat 850 tbo »

Tuossa kun olen enemmän seuraillut vian esiintymistä niin hiukakseltaan on paras voima kadoksissa. Tyhjäkäynnillä on imusarjan paine mittarin mukaan -0,3 (mielestäni oikeampi olis joku -0,6) ja ahdoista on jäänyt 0,1 pois. Sama letku menee boksille. Eikös se niin mene, jos ko. letku vuotaa, että ahtomittari kusettaa nollaan päin (sama paine boksille) ja boksi luulee tyhjäkäynnillä koneen saavan todellista enemmän ilmaa jolloin se antaa liikaa sapuskaa ja säätää sytkän liian myöhäiselle = voima puuttuu. Vastaavasti taas kun paine on +merkkinen, boksi luulee pannun imevän vähemmän kuin oikeasti. Silloinhan ruokaa on liian vähän ja sytkä on aikaisella. Eikös letku mene imusarjasta boksille ja se sitten paineen mukaan ruokkii sapuskaa tarvittavan määrän. Tällanen ajatus! Nolla paineilla kun ajelee, niin toimii pirun hyvin ja kulutuskin on alle 6L/100km.
Kaiken voi korjata - Ihminen ne on tehnytkin.
Fiat 850 tbo
Megasquirt aloittelija
Posts: 12
Joined: Wed Jun 10, 2009 19:19
Location: Maalla turun liki

Post by Fiat 850 tbo »

Vika löytyi! Letku tosiaan vuosi vähäsen ja oli kerännyt puoliksi haihtunutta bensa möhjää sisäänsä. Toiminta parani jonkun verran kun pesin letkun. Möhjä on mennyt myös boksin paineanturin sisälle ja hidastelee siellä paineen vaihtelua. Voiskohan ko. pipanan pestä jollain jarru kliinerillä vai pitäiskö sinne tinailla uusi paineen haistelija.
Kaiken voi korjata - Ihminen ne on tehnytkin.
Post Reply