Kupla MegaSquirt projekti, apuja alkuun...

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Hmm, eikös tuo bank2 pidä olla kans päällä vai muistinko väärin.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

hankala nyt muuttaa kun ei saa yhteyttä boksiin... Jännite tulee perille, maatakin saa. Mistähän alkaisi vikaa etsimään? Käytin boksin auki jälleen, ei näyttäisi silmämääräisesti mitään olevan rikki. Eikä haise palaneelle. Releboksin kimppuun seuraavaksi.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Tarkistin välijohdon, se on ok. Kummatkin boksit käytin auki, ei mitään silmiinpistävää vikaa. Kasasin boksit, asensin paikalleen. Mittailin jännitteitä. Puolan A ja B kanavasta releboksilta mittasin 12 volttia, samoin suuttimien jännitesyöttö kohdasta. Suuttimien ohjauspuoleltakin löytyy se +12V. Tämä on kait ok, eikö vain? Suutin suihkuttaa silloin kun tuo ohjauspuoli vetää maihin, olenko oikeassa?

Vref näytti nollaa. Boksi ei vilauta mitään valoja kun kytkee virrat päälle, tietokoneelle ei muodostu yhteyttä. Bensapumpun rele ei kytkeydy. Menee hermot.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Koska ne 5A suuttimien sulakkeet olivat palaneet, niin voisiko olla että olisi boksista palanut jotain muuta samalla? Mikä osa boksissa ohjaa suuttimia? Voisiko sitä jotenkin mitata?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm
Tuossa kaaviot.
Mut jos sulla ei tule 5v sinne boksiin, niin silloin on mennyt virransyötöstä regulaattori tai jokin diodi sököks. Mittaa boksin sisältä sieltä protoareasta että tulee se +5v suunnilleen. Jos ei niin sitten vika virransyötössä.

Jos suuttimien sulakkeet kärtsännyt, niin saattaa olla ohjainlutikka mennyt, mutta tsekkaa nyt eka virransyöttö.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Juu pitää mitata huomenna illalla, jos vain kerkeän. Huominen töitä koko päivän, samoin torstai. Perjantaina olis ollu aamupäivästä lähtö. Joten taitaa jäädä haaveeksi BIF tuolla. Äyh.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Mikä osa se regulaattori noista on? Tai mikä zeneri/diodi vois olla se rikkoontunut? Kun tietää mitä hakee, niin vois vielä keretä saada kuntoon...
Image
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

U5 se regu. Diodeja huono arvata. Mutta tuossa piirikaavioissa on nuo merkitty mitkä kuuluu siihen piiriin.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Proto-alueelta mittasin jännitteen +5 nastasta, 0 volttia näytti.
Tinailin kaiken piirilevyltä uudestaan, ei vaikutusta.

Minkä mallinen regu tuo on, jos vaikka jostain purkuosasta sattuisi löytymään? Kun ei tuossa kikkareen päällä lue mitään..?

/muoks:
Eiku lukeehan siinä, en vain saa selvää! LM29XXXX, eli mitähän tuossa lukee :D
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

http://www.diyautotune.com/catalog/lm29 ... p-201.html
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... -5.0.shtml
Tuo lienee se regu mikä ehkä rikki? Soittokierrosta kehiin...

Voisko jossain PC-virtalähteessä olla tuommosta? Vai onko tuolla jotain erikoisominaisuuksia, mitä ei sellaisesta löydä?

Kannattaisiko jatkoa varten kytkeä pieni lyijyhyytelöakku syöttämään jännitettä megalle, ja lataus varsinaisesta auton järjestelmästä isovirtaisen diodin kautta? Jotain suotokonkkaa vielä..?
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Löysinpäs muutaman, perkele! Kohta pääsee kokeilemaan oliko vika tuossa.
Eli TA7805S http://www.datasheetcatalog.org/datashe ... a/4144.pdf
Maksimivirta 1A, kun tuolla omallaan oli maksimivirta 500mA. "Suitable for CMOS, TTL, the other digital IC:s power supply" eli kai tuon pitäs käydä..?
Sama jalkajärjestyskin!
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Mittailinpas jännitteitä uudestaan taas. Eli releboksilta pinnista 28 lähtee +12V, menee välijohtoon jonka ms-päästä mittasin +12V. Eikös ms:ssä mene pinni 28 tuonne TIP125 transistorin keskijalkaan? Sieltä mittasin, niin 0.8V näytti. Juotin irti molemmat TIP125 trankut, ja edelleen 0.8V jännite siellä!

Jännitehän haarautuu tuosta pin28:lta myös diodeille(kunnossa, kuvassa D10 ja D11), diodille(kunnossa, kuvassa D3)...

Mihin se +12V hukkuu?

Epäilin jo että tuo DB37 liitin olisi rikki, mutta ei tunnu olevan. Mittasin senkin.

/lisäys:
niin ja menee se jännite tuolle varistorillekkin, eli MOV1, kuinkas tämä mitataan?

Sulakkeet F1 ja F2 mitattu, ehjiä.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

D12 zener on oikosulussa! Mutta voiko yksi viallinen komponentti tiputtaa jännitteen noin alas ilman että savu nousis?

Ja mistä helkkarista minä uuden zenerin saan? 1N4749ADICT-ND Diode Zener 24V 1W 5% DO-41

Uskaltaako tuota purkkia kokeilla päälle ilman tuota feneriä?
SamiH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 253
Joined: Thu Mar 17, 2005 17:58
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by SamiH »

Mulla on joskus jäänyt just saman diodin jalkaan tinauksen yhteydessä pieni tinaklöntti joka maadoitti. Tuo on ainakin tarkistamisen arvoinen juttu. Voihan se diodikin tosin olla hajalla.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Mittasin sen irrallaan varmistaakseni, ja oikosulussa on. Eli kysymys kuuluu: uskallanko kokeilla ilman tuota? Ei käyntiin, vaan ihan vain jännitteitä päällä.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Pari rohkaisuolutta, toteaminen että mitä tässä voi enään hävitä. Kokeilin boksia ilman zeneriä, JA SE TOIMII!!!!

Nyt on pakko kaivaa vaikka kiven alta uusi zener tuohon! Ja pitää rakennellä lyijyhyytelöakusta, isosta diodista ja kelasta hieman häiriönsuodatusta...
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Tekasin tässä pikkuisen häiriönsuotopaketin... Eli auton akulta menee johto kolmelle rinnan kytketylle 12A diodille(jäähdytys kuparilevyllä), diodeilta piuha kahdelle rinnan kytketylle konkalle(15V 120 000uF kumpikin), josta lähtee paksukäämisen kelan läpi jännite MegaSquirtille. pitäs olla häiriöt karisteltu pois, vai mitä sanotte?

Aamupäivästä kytken paketin paikalleen. Tulee siis tuohon akulta releboksille -väliin. Kokeilen jälleen käynnistää auton. Saapa nähdä kuinka käy...
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jonkin verran se auttaa, MIKÄLI ne häiriöt tulevat sitä johtoa pitkin ;)
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Käynnistin, ja auto käy. Mutta oudosti. prö-prö-prö-prö-prööm-prö-prö-prööm jne, joku rele hakkaa samassa tahdissa, rpm näyttää välillä nollaa, ennakoita 36 ja jotain... Hitto kun ei ole tuon tutumpi tuo ohjelma vielä, niin ei oikein edes tiedä mitä tietoja seurata...

Niin joo, kuinkas tuota bensakarttaa tulisi lukea? :D
Ja miten sitä säädetään, huh?

"Ei synkassa" valo vilkkuu, mistä tuo johtuu?

http://picasaweb.google.fi/mikael.holap ... 1686124018
Siinäpä olisi videopätkä käynnistyksestä...
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Muutin HALL-anturin johdon menemään auton ulkopuolella, että ei pitäisi häiriötä ottaa mistään. Vaan ei vaikutusta :(
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Säätelin nyt Hall-anturia. 3mm irti trikkeripyörästä aiheuttaa enemmän pätkimistä, ja paukkaa putkessa. Nyt sopii 0.65 liuska väliin, mutta silti pätkii...

Voisko siellä boksilla olla jokin ylösvetovastus tms väärän kokoinen?
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Lainaus ihan toisesta keskustelusta:
Turbiini wrote:Koita pistää kuormitus vastus anturin rinnalle, vaimentaa kummasti häiriöitä tosin valitettavasti myös signaali heikkenee. mulla aluksi oli induktio anturi ilman kuormitus vastusta ja signaali sekos jo joutokäynnillä 1kohm ja kiersi ongelmitta 6000, 500ohm niin signaali oli jo täysin puhdasta mutta alle 500rpm liian heikko joten ei saanu käyntiin vastksen kansa. Tuos sun tapauksessa voi jo 2kohm auttaa asiaa.
Tuossa puhutaan muistaakseni VR-anturista, mutta voiskohan jostain tuommosesta olla jotain apua?

Ainiin, WUE on, WUE off välkkyy ja rele naputtaa samaan tahtiin... Mikäs tuo on?
Last edited by mick on Thu Jul 23, 2009 13:53, edited 1 time in total.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Minkä kokoinen se ylösvetovastus on? Mikä hall anturi sinulla olikaan? Onhan triggeripyörä anturin speksien mukainen?

Ota MS2:Sta alkuun kaikki noisefiltterit pois päältä, jos ne päällä oli. Jos ne eivät ole olleet päällä, niin koita laittaa jokin päälle. :)
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

teg wrote:Minkä kokoinen se ylösvetovastus on? Mikä hall anturi sinulla olikaan? Onhan triggeripyörä anturin speksien mukainen?

Ota MS2:Sta alkuun kaikki noisefiltterit pois päältä, jos ne päällä oli. Jos ne eivät ole olleet päällä, niin koita laittaa jokin päälle. :)
Hall anturi on se "kimppatilaus" hall( viewtopic.php?t=3116&postdays=0&postorder=asc&start=0 )
Trikkeri on 36-1, ja pitäs toimia yhteen.

Ylösvetovastus on 165ohmia
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Hui..onpa pieni ylösveto. Laita nyt ainakin tuplasti suurempi. Jotain 3-400 ohmista ylöspäin 1 kilo-ohmiin saakka.

Millaiset mitat (paksuus, hampaan koko, halkaisija) triggerillä on?
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Mittasin MegaSquirtilta jännitteen, 12V kun virrat päällä ja auto sammuksissa, 9-10V kun auto käynnissä. Joo, laturikin on rikki... Mutta Voiko tuo alhainen jännite aiheuttaa pätkimisen ja releen raputuksen?
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Jännite kun tippuu tarpeeksi, niin mega resetoituu. Luultavasti FP rele siellä naksuu.
Post Reply