ei ilmeisesti rikasta?

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
meo.sukuvaara
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
Location: Rovaniemi

ei ilmeisesti rikasta?

Post by meo.sukuvaara »

eli tyhjäkäynnillä, jota ei juuri ole. niin röpöttää ja sitten sammuu. haisee todella rikkaalle. mistä vois lähteä asiaa purkamaan?
Last edited by meo.sukuvaara on Tue Jul 05, 2005 22:55, edited 1 time in total.
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

Rikastuksia pienemmälle, kokeile vaikka kokonaan rikastukset nollilla, sitten bensakarttaa pienemmälle, jos ei tunnu vaikuttavan, niin jokin on pahasti pielessä.

Jos extra koodi käytössä, niin kierrosrajoitukset yms. pois päältä, eli säädä siten, ettei varmasti tule voimaan.

Lamda säätö samoin pois, sitten kun alkaa toimimaan, niin yksitellen kokeilla mitä voisi laittaa päälle.

Näkyykö imuilman lämpö ja vedenlämpö oikein, nuo jos on -40, niin rikastaa erittäin paljon ja ei toimi.
Volvo 360GL -88
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

Kun kaikki perusjututu on käyny läpi, siis että anturit näyttää oikein jne. voi lähteä säätämään niin että tyhjäkäynnille on kartalla ve arvot 30 ja 40 välistä, sitten säätää req fuelin niin että se käy hyvää tyhjää. Hyvä tyhjäkäynti on kaiken perusta.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
meo.sukuvaara
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
Location: Rovaniemi

Post by meo.sukuvaara »

voisko TVH tarkentaa tota VE-hommaa heittäkää jollain linkillä missä ratkotaan vastaavia pulmia. sen verran edisty, et käy aina jonkin aikaa tasaseen ja sitte alkaa jumalato röpötys joka korjaantuu tai sitte auto sammuu :?:
KariM
Megailija
Posts: 532
Joined: Sat Feb 26, 2005 10:01

Post by KariM »

TVH wrote:voi lähteä säätämään niin että tyhjäkäynnille on kartalla ve arvot 30 ja 40 välistä, sitten säätää req fuelin niin että se käy hyvää tyhjää.
Tokihan tuollakin menetelmällä pääsee samaan lopputulokseen, mutta itse käyttäisin megamanuaalin suosittelemaa tapaa: Req_fuel, joka kuvaa suuttimien kokoa, lasketaan laskurilla kerran kohdalleen eikä siihen enää sen jälkeen kosketa ellei suuttimet tai bensanpaine vaihdu. Kaikki perussäätötoimenpiteet toimivalle setupille (käyntilämmin kone, anturitiedot todellisuutta vastaavia) tehdään VE-kartalla. Kartan luvuissa ei tarvitse tähdätä mihinkään tiettyyn lukuarvoon, säätämisen kannalta ne ovat vain numeroita.
meo.sukuvaara
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
Location: Rovaniemi

Post by meo.sukuvaara »

voisko toi tyhjäkäynti hyytyä sen takia, jos on liian isot suuttimet? suuttimien koko 280cc/min autohan on 1.8 16v vw vaparimotori
meo.sukuvaara
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
Location: Rovaniemi

Post by meo.sukuvaara »

vika löyty! eli kun nappaa imuilmalämpö anturin irti niin johan käy tyhjäkäyntiä ja peräti aika nätistikkin. mites tästä eteen päin? anturi vaihtoon, vai? mikä ois hyvä anturi siihen?
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Olisi varmaan ihan ensiksi aiheellista tutkia ja funtsia, että mikä tuon ilmiön aiheuttaa. Lähdetään nyt vaikka siitä, että katsot, mitä lämpöjä se kertoo MS:lle. Jos arvot on kovasti pielessä, niin sitten saatat tarvita konffin siihen anturin lukemiseen.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
meo.sukuvaara
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
Location: Rovaniemi

Post by meo.sukuvaara »

unohtu tosiaa kertoa et näyttää ihan oikein tunessa. sellasen asian toveri huomasi et se reagoi todella hitaasti lämmön vaihteluun. osa on volvosta pois ja on renix merkiltään.
slappala
Megasquirttaaja
Posts: 99
Joined: Wed Mar 16, 2005 14:03

Post by slappala »

omassa oli hiukan samaa ongelmaa ja oli heat soak eli tuo anturi imusarjassa(alumiinissa) kiinni...siirsin sen sieltä putsarille ja pelaa :)...ei tullut itelläkään mieleen mutta lämpö johtuu isosta alumiinni köntistä aika hyvin. eli muoviin tms. imusarjassa kiinni se anturi. ei kosketuksiin koneen lämpimien osien kanssa
kalsket
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 126
Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
Location: Kaarina
Contact:

Post by kalsket »

Kun itse aloitin megan säätämisen tein sen ilman imulämpöanturia jolloin mega kuvitteli imulämmön olevan -40C, kun sitten anturin asensin niin jouduin muuttamaan bensakarttaa 20% en vain enää muista kumpaan suuntaa.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
TVH
Perustajajäsen
Posts: 465
Joined: Fri Feb 25, 2005 18:48

Post by TVH »

kalsket wrote:Kun itse aloitin megan säätämisen tein sen ilman imulämpöanturia jolloin mega kuvitteli imulämmön olevan -40C, kun sitten anturin asensin niin jouduin muuttamaan bensakarttaa 20% en vain enää muista kumpaan suuntaa.
Raskaammalle, sama homma täällä. Eli jos vetää johdon irti ilmanlämpöanturista, seos menee aivan helkutin raskaalle.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

slappala wrote:omassa oli hiukan samaa ongelmaa ja oli heat soak eli tuo anturi imusarjassa(alumiinissa) kiinni...siirsin sen sieltä putsarille ja pelaa :)...ei tullut itelläkään mieleen mutta lämpö johtuu isosta alumiinni köntistä aika hyvin. eli muoviin tms. imusarjassa kiinni se anturi. ei kosketuksiin koneen lämpimien osien kanssa
mitenkähän tuo turboautossa sitten pitäs laittaa...mullahan on nyt cossun imusarja is-sierrassa ja toi anturi sille tarkotetussa paikassa,eli juuri imusarjassa kiinni.en oo tuota lämpöä vielä seurannu,toi imusarja tuli talven aikana laitettua ja ennen oli eri paikassa tuo anturi.
nyt alkaa kohta uusi säätö ja aattelin vaan etukäteen kysellä,et jos ongelmia niin onko kellää toi anturi esim. ennen turboa vaikka siinä ilmaputsarin letkussa.vai onko ollenkaan hyvä paikka :roll:
turbiinirieska
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 103
Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
Location: tampere

Post by turbiinirieska »

hmmm... tarkemmin ajateltuna eihän se anturi voi ennen turboa olla,koska tarviihan sen mitata sitä todellista imusarjaan menevää ilman lämpötilaa ja siten se on oltava välijäähdyttimen jälkeen :oops: täytyy ensin tsekata kuinka se futaa siinä alkuperäsessä paikassa.ku ohan se jo tehtaalla siihen laitettu :roll:
meo.sukuvaara
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
Location: Rovaniemi

Post by meo.sukuvaara »

Eli nyt tuli sellainen onkelma ku tyhjäkäynti saatiin kuriin niin lambdan mukaa tempasee aivan laihalle ku kaasuttaa. toinen vika on sellainen kun yrität tasakaasua pitää niin humpaa ja lopuksi sammuu.
kuinkas tota oiretta hoidetaa?
JTbo
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 405
Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
Location: Pieksämäki
Contact:

Post by JTbo »

meo.sukuvaara wrote:Eli nyt tuli sellainen onkelma ku tyhjäkäynti saatiin kuriin niin lambdan mukaa tempasee aivan laihalle ku kaasuttaa. toinen vika on sellainen kun yrität tasakaasua pitää niin humpaa ja lopuksi sammuu.
kuinkas tota oiretta hoidetaa?
Onko bensakartta millaisessa mallissa?

Tuo laihalle meneminen kaasua painettaessa viittaisi kiihdytysrikastusten puutteellisuuteen. Ikäviä säätää mielestäni, en ole isommin vielä perehtynyt, mutta ne vähät säädöt mitä olen tehnyt on osoittaneet tuon olevan melkoista taiteilua.

Mitenkäs tuo alipaine/paine, seilaako paljon megatunessa?

Omaan jouduin rautalangasta patentoimaan kuristimen, ettei kovin pahasti hyppisi.
Volvo 360GL -88
meo.sukuvaara
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
Location: Rovaniemi

Post by meo.sukuvaara »

pitää kokeilla tota kuristusta ku se pikkase seilailee letku 4mm vai oisko alipaine akku mitään?
nohkis
Megasquirttaaja
Posts: 48
Joined: Sat Feb 26, 2005 17:06

Post by nohkis »

Mites sytytysennakko? Onko tarkastettu? Mikä säätää sitä?
Megasquirt'n'Spark-extra @ Saab 900T16
meo.sukuvaara
Megasquirttaaja
Posts: 43
Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
Location: Rovaniemi

Post by meo.sukuvaara »

sytkää ohjaa vielä auton oma sykäri systeemi. lampulla joitus on katottu kohalleen ennen megan asennusta.
Anssi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 129
Joined: Sat Mar 05, 2005 15:01
Location: Helsinki
Contact:

Post by Anssi »

Kannattaa ehdottomasti säätää se bensakartta melko hyvin kohdalleen ennen niiden kiihdytysrikastusten säätämistä. Ota kiihdytysrikastus ensin kokonaan pois. Sen jälkeen ajelet yhden iltapäivän eri nopeuksilla ja säätelet bensakartan kohdalleen tasakaasulla. Kun kartta on kohdallaan, kiihdytysrikastus taas päälle ja sitä säätämään.

Tuo tasakaasulla "humpaaminen" ei oikein kuulosta epätasaiselta alipainesignaalilta, jos tarkoitat vähän korkeammilla kierroksilla käyttämistä. Se on ongelma lähinnä tyhjäkäynnillä silloin kun koneessa on iso nokka. Kuulostaa vaan siltä, että kartta on poskellaan. Koita säädellä edes jonkinlainen käynti tyypillisille kierrolukualueille ihan tallissa ennen baanalle vientiä. Pienten alipaineiden alueet pitää sitten säätää ajossa, ellei satu omistamaan jarrudynoa.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
Post Reply