ei ilmeisesti rikasta?
Moderator: Masi_K
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
- Location: Rovaniemi
ei ilmeisesti rikasta?
eli tyhjäkäynnillä, jota ei juuri ole. niin röpöttää ja sitten sammuu. haisee todella rikkaalle. mistä vois lähteä asiaa purkamaan?
Last edited by meo.sukuvaara on Tue Jul 05, 2005 22:55, edited 1 time in total.
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Rikastuksia pienemmälle, kokeile vaikka kokonaan rikastukset nollilla, sitten bensakarttaa pienemmälle, jos ei tunnu vaikuttavan, niin jokin on pahasti pielessä.
Jos extra koodi käytössä, niin kierrosrajoitukset yms. pois päältä, eli säädä siten, ettei varmasti tule voimaan.
Lamda säätö samoin pois, sitten kun alkaa toimimaan, niin yksitellen kokeilla mitä voisi laittaa päälle.
Näkyykö imuilman lämpö ja vedenlämpö oikein, nuo jos on -40, niin rikastaa erittäin paljon ja ei toimi.
Jos extra koodi käytössä, niin kierrosrajoitukset yms. pois päältä, eli säädä siten, ettei varmasti tule voimaan.
Lamda säätö samoin pois, sitten kun alkaa toimimaan, niin yksitellen kokeilla mitä voisi laittaa päälle.
Näkyykö imuilman lämpö ja vedenlämpö oikein, nuo jos on -40, niin rikastaa erittäin paljon ja ei toimi.
Volvo 360GL -88
Kun kaikki perusjututu on käyny läpi, siis että anturit näyttää oikein jne. voi lähteä säätämään niin että tyhjäkäynnille on kartalla ve arvot 30 ja 40 välistä, sitten säätää req fuelin niin että se käy hyvää tyhjää. Hyvä tyhjäkäynti on kaiken perusta.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
- Location: Rovaniemi
Tokihan tuollakin menetelmällä pääsee samaan lopputulokseen, mutta itse käyttäisin megamanuaalin suosittelemaa tapaa: Req_fuel, joka kuvaa suuttimien kokoa, lasketaan laskurilla kerran kohdalleen eikä siihen enää sen jälkeen kosketa ellei suuttimet tai bensanpaine vaihdu. Kaikki perussäätötoimenpiteet toimivalle setupille (käyntilämmin kone, anturitiedot todellisuutta vastaavia) tehdään VE-kartalla. Kartan luvuissa ei tarvitse tähdätä mihinkään tiettyyn lukuarvoon, säätämisen kannalta ne ovat vain numeroita.TVH wrote:voi lähteä säätämään niin että tyhjäkäynnille on kartalla ve arvot 30 ja 40 välistä, sitten säätää req fuelin niin että se käy hyvää tyhjää.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
- Location: Rovaniemi
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
- Location: Rovaniemi
Olisi varmaan ihan ensiksi aiheellista tutkia ja funtsia, että mikä tuon ilmiön aiheuttaa. Lähdetään nyt vaikka siitä, että katsot, mitä lämpöjä se kertoo MS:lle. Jos arvot on kovasti pielessä, niin sitten saatat tarvita konffin siihen anturin lukemiseen.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
- Location: Rovaniemi
omassa oli hiukan samaa ongelmaa ja oli heat soak eli tuo anturi imusarjassa(alumiinissa) kiinni...siirsin sen sieltä putsarille ja pelaa
...ei tullut itelläkään mieleen mutta lämpö johtuu isosta alumiinni köntistä aika hyvin. eli muoviin tms. imusarjassa kiinni se anturi. ei kosketuksiin koneen lämpimien osien kanssa

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 126
- Joined: Mon Apr 04, 2005 12:31
- Location: Kaarina
- Contact:
Kun itse aloitin megan säätämisen tein sen ilman imulämpöanturia jolloin mega kuvitteli imulämmön olevan -40C, kun sitten anturin asensin niin jouduin muuttamaan bensakarttaa 20% en vain enää muista kumpaan suuntaa.
Audi RS2 (VEMS v3.3)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Audi 100 S4 (motronic)
Audi 80q -86 (20vt vemsillä, sit joskus...)
Raskaammalle, sama homma täällä. Eli jos vetää johdon irti ilmanlämpöanturista, seos menee aivan helkutin raskaalle.kalsket wrote:Kun itse aloitin megan säätämisen tein sen ilman imulämpöanturia jolloin mega kuvitteli imulämmön olevan -40C, kun sitten anturin asensin niin jouduin muuttamaan bensakarttaa 20% en vain enää muista kumpaan suuntaa.
205 GTi 1.6 Microsquirt v3 (36-1,wheel decoder,hukkakipinä)
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
mitenkähän tuo turboautossa sitten pitäs laittaa...mullahan on nyt cossun imusarja is-sierrassa ja toi anturi sille tarkotetussa paikassa,eli juuri imusarjassa kiinni.en oo tuota lämpöä vielä seurannu,toi imusarja tuli talven aikana laitettua ja ennen oli eri paikassa tuo anturi.slappala wrote:omassa oli hiukan samaa ongelmaa ja oli heat soak eli tuo anturi imusarjassa(alumiinissa) kiinni...siirsin sen sieltä putsarille ja pelaa...ei tullut itelläkään mieleen mutta lämpö johtuu isosta alumiinni köntistä aika hyvin. eli muoviin tms. imusarjassa kiinni se anturi. ei kosketuksiin koneen lämpimien osien kanssa
nyt alkaa kohta uusi säätö ja aattelin vaan etukäteen kysellä,et jos ongelmia niin onko kellää toi anturi esim. ennen turboa vaikka siinä ilmaputsarin letkussa.vai onko ollenkaan hyvä paikka

-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 103
- Joined: Sat Feb 26, 2005 6:51
- Location: tampere
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
- Location: Rovaniemi
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 405
- Joined: Sat Feb 26, 2005 22:04
- Location: Pieksämäki
- Contact:
Onko bensakartta millaisessa mallissa?meo.sukuvaara wrote:Eli nyt tuli sellainen onkelma ku tyhjäkäynti saatiin kuriin niin lambdan mukaa tempasee aivan laihalle ku kaasuttaa. toinen vika on sellainen kun yrität tasakaasua pitää niin humpaa ja lopuksi sammuu.
kuinkas tota oiretta hoidetaa?
Tuo laihalle meneminen kaasua painettaessa viittaisi kiihdytysrikastusten puutteellisuuteen. Ikäviä säätää mielestäni, en ole isommin vielä perehtynyt, mutta ne vähät säädöt mitä olen tehnyt on osoittaneet tuon olevan melkoista taiteilua.
Mitenkäs tuo alipaine/paine, seilaako paljon megatunessa?
Omaan jouduin rautalangasta patentoimaan kuristimen, ettei kovin pahasti hyppisi.
Volvo 360GL -88
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
- Location: Rovaniemi
-
- Megasquirttaaja
- Posts: 43
- Joined: Sat Feb 26, 2005 19:08
- Location: Rovaniemi
Kannattaa ehdottomasti säätää se bensakartta melko hyvin kohdalleen ennen niiden kiihdytysrikastusten säätämistä. Ota kiihdytysrikastus ensin kokonaan pois. Sen jälkeen ajelet yhden iltapäivän eri nopeuksilla ja säätelet bensakartan kohdalleen tasakaasulla. Kun kartta on kohdallaan, kiihdytysrikastus taas päälle ja sitä säätämään.
Tuo tasakaasulla "humpaaminen" ei oikein kuulosta epätasaiselta alipainesignaalilta, jos tarkoitat vähän korkeammilla kierroksilla käyttämistä. Se on ongelma lähinnä tyhjäkäynnillä silloin kun koneessa on iso nokka. Kuulostaa vaan siltä, että kartta on poskellaan. Koita säädellä edes jonkinlainen käynti tyypillisille kierrolukualueille ihan tallissa ennen baanalle vientiä. Pienten alipaineiden alueet pitää sitten säätää ajossa, ellei satu omistamaan jarrudynoa.
Tuo tasakaasulla "humpaaminen" ei oikein kuulosta epätasaiselta alipainesignaalilta, jos tarkoitat vähän korkeammilla kierroksilla käyttämistä. Se on ongelma lähinnä tyhjäkäynnillä silloin kun koneessa on iso nokka. Kuulostaa vaan siltä, että kartta on poskellaan. Koita säädellä edes jonkinlainen käynti tyypillisille kierrolukualueille ihan tallissa ennen baanalle vientiä. Pienten alipaineiden alueet pitää sitten säätää ajossa, ellei satu omistamaan jarrudynoa.
AC Cobra replika chevyn V8:lla, Holley Stealth Ram ja MegaSquirt'n EDIS.