Kupla MegaSquirt projekti, apuja alkuun...

Yleinen jutustelu

Moderator: Masi_K

mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Kupla MegaSquirt projekti, apuja alkuun...

Post by mick »

Hep!
Minulla on Kuplavolkkari. Sitä on hieman piristelty. Viimekesän ajelin kaasarisetillä, jossa oli 2kpl yksikurkkuisia 36mm Solexeja. Nyt on 2kpl kaksikurkkuisia 36mm Webereitä. Laskiskelin, ja luin foorumeilta että kaasareiksi tuolle minun koneelleni pitäisi olla 2kpl tuplakurkku 48mm kaasareita.

Aloin etsimään kaasareita, ja hintaa näyttää olevan ihan kohtalaisesti. Noin 1000eur halvimmillaan, 1700eur hinnallakin näytti olevan myynnissä. Tarvitsen siis imusarjat, kaasarit, vivustot jne. Sitten tuli mieleen, että saisikohan tuolla rahalla rakennettua ruiskun? Vaikka tällaisen säädettävän, niinkuin MegaSquirt!
Turbokaan ei ole pois suljettu asia, eli tulee ehkä joskus myöhemmin. Nyt kuitenkin mennään vaparina.

Aloin tutkimaan asiaa, ja huomasin tietojeni vanhentuneen. Tutkin tätä samaa aihetta joskus aikaisemmin, ja silloin oli muistaakseni versio 1 käytössä, ja kovasti huhuttiin versio kakkosesta. Ja aikaakin tosiaan on kulunut, niin asiat unohtuneet...

Laitan ostoilmoitusta, jos jollain sattuisi olemaan valmista pakettia myynnissä. Mutta luulen että ei ole, varsinkaan kuplaan sopivaa. Pääsee siis askartelemaan :)

Vastailen itsekin kysymyksiini aina kun saan ahaa-elämyksen ja opin jotain uutta :)

Sitten kysymyksiä:
1. Miten lasken minkä kokoinen pitäisi olla läppärunko? Moottori on 2.4 litrainen, ja minulla on jokun vanha BMW:n läppärunko, luultavasti 1.8 litraisesta koneesta... Riittäisikö tuo mihinkään?

2. Suuttimet. Paljonkohan pitäisi olla tuottoa, jos tavoitteena olisi jokin 140 - 170 heppaa? Koneessa on sellaiset kilkkeet, että noille tehoille pitäisi päästä....

3. Mikä versionumero olisi hyvä minulle MegaSquirtista? Aluksi tarkoitus mennä omalla kärettömällä sytytyksellä, mutta hukkakipinä-päivitys koneelle sitten talven aikaan.

4. Saako MegaSquirtista dataa ulospäin? Jos Mega lukee antureilta lämpötilat sun muut, niin voiko dataa viedä kojelaudalle sitten Megalta? Onko kukaan rakennellut ihan näyttöpohjaista mittaristoa? Onko edes mahdollista?

5. vielä suuttimista. Minkä auton suuttimet mahtaisi olla järkevä ostaa? Kuplassa ei oikein saa järkevästi bensakiskoa(bokserikone), joten putket suoraan suuttimen karoille taitaa olla se järkevin vaihtoehto... Eli sellaiset hakusassa, mistä autosta löytyy jos varaosaliikkeeseen menee kyselemään? Ja mielellään saisi olla edullisetkin :)

6. Se BMW:n läppärunko on mekaanisesta jetistä, joten kaasun asentotunnistin pitää nähtävästi olla..? Oliko jossain Volvossa (850?) edullinen tuo osa?

7. Triggeripyörän tarvitsen myös... Ja jokin anturi sille(HALL?). Pyörä pitänee joko ostaa jostain, tai kysellä vesileikkuri/laserleikkuri firmoista tarjouksia... Mutta mikä anturi tuolle siis tulee? Ja onko tässä mitään "halpaa mallia"?

8. Sitten on tämä mystinen anturisekamelsta, huh. On MAP, lämpötila(öljyn), lambda, ja onko vielä jotain muutakin..? Onko näissä jotain "edullisempaa mallia" ja mitkä kaikki on tarpeellisia? Kapeakaista lambda löytyy, mutta haluaisin pitää sen parina mittarin kanssa. Helpottaa kaasarikoneen säätämistä kivasti. Eli pitääkö olla lambda paikallaan sitten säädön jälkeen, eli riittääkö sen paikallaan pito säädön aikana?

9. Rikastus kylmänä. Pitääkö käyttää erillisiä suuttimia rikastukseen, vai riittääkö "käyttösuuttimet"?
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Hmm, taitaa olla vähintäänkin tarpeellista lukea tuo manuaali läpi...
http://www.finsquirt.net/manuaali/MegaS ... hje_v1.pdf
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

Nuokin voit lukea:


vw Oval -54
viewtopic.php?t=5695

VW boxer 69x94 / '56 kupla
viewtopic.php?t=3963

-72 kupla käy
viewtopic.php?t=2022

Kupla -67
viewtopic.php?t=3529

Kuplan ruuttaaminen
viewtopic.php?t=2346

viewtopic.php?p=30698

Näytöistä:
Mikrokontrolleriohjattu lambdanäyttö/megaview
viewtopic.php?t=1333

viewtopic.php?t=4486
viewtopic.php?t=9
viewtopic.php?t=272



foorumin haulla löytyy lisää..
54 Oval
Megasquirttaaja
Posts: 64
Joined: Tue Dec 13, 2005 14:16
Location: Mustasaari, Sulva
Contact:

Post by 54 Oval »

Moro,

Mukavaa nähdä lisää volkkareita ruiskutettavana :)

Muutamia omia kokemuksia

Jos laitata 48 läppärungot joissa suuttimien paikat tulee läppärunkoon tee jakotukit itse ja bensalinjoille lähdot alaspäin, ainakin hihnapyörän päässä. Mulla ovaalissa ei mahfu irtoperä takas kiinni kun ottaa jakotukin perään tuleva liitin kiinni. Jos ostat imarit joissa suutinpaikat lähellä venaa ei tätä tila ongelmaa varmaan niin paljoo tuu.

Yhdelllä läpällä saat pelivaraa enemmän mutta tekemisen vaiva on suurempi :D

Jos ostat Cb:n tai Jenveyn läppärungot ota niihin kuuluvat TPS anturit kanssa, ei tarvi ihmetellä mistä löytää sopivan, CB:n runkoihin en ole löytäny oikein hyvää vieläkään.

Laita EDIS tms sytty heti, ite leikin kärjettömän 009:n kanssa ja jouduttiin tinaamaan kaikkee häiriönpoisto konkkaa megan levylle että saatiin pelaamaan + se sytty tulee kumminkin myöhemmin laitettua, näin ainakin mulla käy :D

Suunnittele hyvin, kuplan konehuone on aika piän ja hyvin suunniteltuna ei tarvi ostella montaa erilaista nippelinappelia ja tulee paljon halvemmaksi. Arvaa mistä tiän? :D

Mulla on 2332 kone ja suuttimet 350cc tuotolla, teho tavote on 200 nurkilla ja joskus laskeskelin että noi pitäs riittää mulle. Myös bensanpaineella voi pelata jonkin verran. Mä kattelin aikoinaan suuttimet sen perusteella paljonko luovuttaja autossa oli hepoja. Noi mun omat on jostain Turbo sierrasta.

Trigeripyöriä saa Volkkaripalstalta tai täältä myynti osastolta...

Toivottavasti jotain apuja ja mietittävää tästä.

-MP-

Löyty kuva jossa tuo suutin tukki ongelma on havaittavissa... Ei oo mun auto ja läppärungot on Jenvey Jenveyssä näköjään muutakin hassua tässä linkki vielä topiciin josta ton kuvan bongasin

linkki

Image
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Noniin, nyt on imusarjat ostettu :)
Osalista näyttää pitkältä vielä...
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Aika hyvin on osia tullut ostettua, muutama anturi oikeastaan puuttuu enään.

Jee, ensiviikolla pääsee vesileikkurille leikkelemään laippoja :D
Pitänee irroitella kuplasta irtoperä jo valmiiksi :D
tty
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 138
Joined: Fri Mar 25, 2005 21:37
Location: Kurikka

Post by tty »

2. Suuttimet. Paljonkohan pitäisi olla tuottoa, jos tavoitteena olisi jokin 140 - 170 heppaa? Koneessa on sellaiset kilkkeet, että noille tehoille pitäisi päästä....
Suuttimet taisivat löytyä, mutta tuossa muutama kaava:

Fuel Injector Sizing Calculator (Bowling & Grippo)
http://www.bgsoflex.com/pwcomp.html

Injector Sizing and Selection (RC Engineering)
http://www.rceng.com/technical.htm

Fuel Injector Types (SDS-EFI)
http://sdsefi.com/injectors.htm
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Hukkakipinäsytytys tulee myös kuplaan...
Fordin puolaa tilaillessa kävi ilmi, että 115eur maksaisi Fiesta/Orion puola, ja 31,50eur Mondeon puola. Otin halvemman. Saapa nähdä kostautuuko jossain, kun noin paljon halvemman kahdesta tilasin :)
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Mondeon puola tuli. Puolassa soikea liitinpaikka, jossa kolme liitinnastaa. Mikä nasta on mikin? Saako mittaamalla jotain tolkkua?

Vesileikkurillakin tuli pyörähdettyä. Jostain pitäisi sopivaa putkea vielä löytää. Tottakai nyt on perjantai, ja kun töistä pääsee niin paikat on kiinni... No, onneksi tuossa on tekemistä jokatapauksessa ilman putkiakin :)

Tulostin laulaa manuaaleja :D
cortna
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 180
Joined: Tue Nov 29, 2005 19:56

Post by cortna »

keskellä +12v laidolla ohjauset (1-4 2-3)
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Noniin, projekti on nyt virallisesti aloitettu, myös rautapuolella!
Täällä jotain juttua projektista:
http://projektit.homeip.net/?p=163
Päivittelen tuonne aina pitä töskäilen tallissa :D
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Niin joo, mistäs noita suuttimien yms liittimiä kannattaa katella? Sähköliittimiä siis... Näyttäisi vähän joka osassa olevan samantyyppisiä liittimiä.

Entä kannattaisiko hyödyntää tuo kaasuläpässä paikallaan oleva lisäilmalle tarkoitettu osa? Sähköliitin siinäkin, onko sitten ohjattava vai jollain bi-metallilla tuo?

Nähtävästi tuota lisärikastuksen suutinta en tarvitse, mutta olisiko mitään itua/järkeä syöttää polttoainetta sen kautta? Muistelisin lukeneeni, että suuttimen ollessa kauempana imusarjassa, polttoaine-ilma seos homogenisoituu paremmin, ja palaa näin paremmin... Vai otanko vain pois koko suuttimen kylmästi? Tuo kaasuläppä tulee tosiaan aiheuttamaan ongelmia tilanpuutteen takia...
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Liittimiä saa kyllä hyvin ihan varaosaliikkeistä, itse olen ainakin saanut kaikki mitä on tarvittu. Toki elektroniikkaputiikeista myös.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Jaa, trikkeripyörän asento kiinnostaisi. Miten kannattaa laittaa? Autossa on nyt asteikolla varustettu hihnapyörä, missä kohdassa pitäisi puuttuvan hampaan sijaita?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Pistä kello kolmeen ja kone tdc:ssä. Ja 80astetta, niinkuin manuaalissa tais olla.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

JaniM wrote:Pistä kello kolmeen ja kone tdc:ssä. Ja 80astetta, niinkuin manuaalissa tais olla.
Puuttuvan hampaan keskikohta 80 asteen kohdalle?
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

kuulusko sen HALL-anturin olla lohkon sauman kohdalla? Tuolla anturitelineellä se ei tule sauman kohdalle, vaan muutaman asteen ohi... Pitäisikö se huomioida sitten trikkeripyörää asentaessani?
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Eikun kello kolmeen 90 astetta tyhjä hammas. Asetuksiin 80 astetta.
Anturin kohta ei ole muutamasta asteesta kiinni, kun offsettiä voi muuttaa asetuksista. Eli sytkälampulla katot sit kohillleen.

http://www.msextra.com/ms2extra/MS2-Ext ... _Tooth.htm
Tuolta 36-1 kohdasta.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Oon tän ennenkin linkannut mutta tässä aika informatiivinen setti:
http://www.dune-buggy.com/turbo/
Tuolla osa "faktoista" pitää osata suodattaa, mutta niinhän aina kun puhutaan volkkarikoneiden virittämisestä ja eri ihmiset on esittämässä mielipiteitään. Ja jonkinverran vanhetunutta tietoakin tuolla mutta aika kattavasti eri alueita silti käsitelty.

En jaksanut lukea enää uudelleen vastauksia joten saattaa tulla vielä tuplana jo vastatut kyssärit:

1. Tohon mitoitukseen en ota kantaa, viisaammat saa vastata. Mutta läppärungon tulisi olla lineaarinen liikkeeltään, progressiiviset (esim sellaiset missä on useampi läppä joista pieni aukeaa ensin) eivät toimi ruiskun kanssa niin hyvin koska tällöin softalla ei voida luotettavasti ennakoida läpän todellista aukeamaa oikein.

2. Suuttimien koolle löytyy netistä paljonkin laskureita. Ota kuitenkin huomioon, että jos ahdat koneen myöhemmin, samalle hevosvoimamäärälle tarvitsee hieman isommat suuttimet. Olikohan megamanualissakin joku laskuri tai kaava.

3. No megahan sulla on jo joten turha tätä enää spekuloida :)

4. Näytöstä olikin juuri keskustelua esim
viewtopic.php?t=5791

5. Tukkia sulla näyttäis olevankin jo, kannattaa sitten kiinnitellä se tukki hyvin niin suuttimetkin ruikkivat jatkossakin samaan suuntaan.

6. Kannattaa vielä harkita tota sun nykyistä kaasuläppää, saako tohon helpolla TPS (kaasuläpän asento) anturin kiinni? Romiksella/harrastajilla ei paljoa maksa ihan sähköruiskupelin oikea läppärunko jossa on TPS-anturikin mukana.

7. Vissiin jo hallussa :)

8. Lambdaa ei ole pakko pitää kiinni ajossa mutta sitten et myöskään voi megalla korjata ajonaikana seoksia. Samaten lambada kannattaa aina pitää kiinni kun ottaa logeja tai muuten informaatioaste on aika yhtä tyhjän kanssa. Megan hienosäätämiseen noita logeja kannattaa veivata eri analysointisoftien kanssa niin saa vähemmän käytetytkin alueet hallintaan. Noi kapeekaistaiset on niin halpoja joten kannattaakohan tuosta pihdata?

9. Samat suuttimet tottakai, kylmänä et kuitenkaan käytä maksimitehoilla autoa joten tuotto riittää enemmän kuin hyvin. Tolla bimmerin "starttisuuttimella" et tee mitään :)
Tiara Kit Car - MsnS-E
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

risu wrote: 1. Tohon mitoitukseen en ota kantaa, viisaammat saa vastata. Mutta läppärungon tulisi olla lineaarinen liikkeeltään, progressiiviset (esim sellaiset missä on useampi läppä joista pieni aukeaa ensin) eivät toimi ruiskun kanssa niin hyvin koska tällöin softalla ei voida luotettavasti ennakoida läpän todellista aukeamaa oikein.
Miksi pitäisi olla yksiläppäinen? Monesti moniläppäinen (kaksi) on toiminnaltaan paljon lineaarisempi kuin yksiläppäinen.
Myös kaasuvivuston liikerata vaikuttaa usein enemmän lineaarisuuteen, kuin itse läppä.
Softalla ei tarvitse ennakoida aukeamia, vaan megasquirt kykenee mittaamaan todellisen aukeaman TPS:tä (ja/tai MAPista).

Liian iso kaasuläppä, tarkoitan siis yhtä kaasuläppää enkä läppärunkoja), on kyllä usein ongelmallinen, koska sen virtaus kasvaa lähes maksimiin jo pienillä läpän avauksilla. Ajamisesta tulee hankalaa, kun 5% kaasupolkimen liikeradasta on "tehollista" ja loput 95% ei vaikuta juuri mitenkään. Tällöin täytyy rakentaa progressiivinen vivusto tai vaihtaa kaasuläppää. :)

Minun ohjeeni on: älä laita liian suurta läppää. 70mm on jo aivan liian iso tuohon moottoriin. Itselläni on 2 litraisessa turbomoottorissa kaksoisläppä - pienempi on n. 20mm ja isompi n. 60mm. Mukava ajaa, kun ei pienillä kaasun painalluksilla anna heti täysiä ahtopaineita.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Toi progreläppä on suoraan mainittu mielestäni ihan b&g:n toimesta joskus? Olikohan megamanuaalissakin tuosta mainintaa. Tuskin tuolla suurta merkitystä on mutta TPS pohjaisella kiihdytysrikastuksella ton läpän lineaarisuus on ainakin teoriassa tärkeää. Muilla kiihdytysrikastustavoillahan koko läpän ja sen anturin lineaarisuudella ei ole mitään merkitystä.

Jos kaksläppänen olisi oikeasti lineaarinen koko alueen niin sittenhän sillä ei tietenkään olisi mitään merkitystä. Tosin jos se siis olisi oikeasti lineaarinen niin sittenhän siinä ei olisi enää hyötyä kahdesta erillisestä läpästä myöskään kun silloin saa saman aikaan yhdellä läpällä :P
Tiara Kit Car - MsnS-E
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Totta, TPS-pohjainen rikastus saattaa olla hankala säätää progressivisella läpällä. Omasta mielestäni pelkästään TPS-pohjainen rikastus ei ole kyllä muutenkaan hyvä ratkaisu, vaan MAP/MAP+TPS/EAE olisi parempi vaihtoehto.

Tällä hetkellä, kunnes muut säädöt ovat kohdallaan, itselläni on pelkästään TPS-pohjainen progressivisella läpällä ja se tuntuu toimivan huomattavasti paremmin kuin TPS-pohjainen liian isolla läpällä - joka oli edellisessä projektissa. :)
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Polttoainelinjoja rakentelen. Nyt olisi putki edestä tankilta taakse koneelle. Nyt mietityttää miten nuo osat kuuluisi tulla :D

Eli... Tankilta putki pumpulle, josta putki taakse, jossa paineentasaaja? Vai miten nuo kuuluisi tulla?

Lisäksi tuo paineentasaaja... Mitenkähän tuo kuuluisi kytkeä??

Image
I ja II näyttäs olevan nuolet "sisäänpäpäin". Miksi noita on kaksi?
III on kait sitten suuttimille?
IV on paljon ohkaisempi, onko tämä jokin paineentasaus imusarjan kanssa tms? Mihin kohtaan imusarjaa tuo kannattaa laittaa? Kaasuläpän lähettyvillä on kaksi lähtöä, toiseen niistä?
V varmaankin on paineen säätö, vai kuinka?

Image

Image
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

On ne sisäänpäin kuten nuoli osoittaa - säädinhän tulee viimeiseksi linjaan ennen paluuta. Toisen tulon voit tulpata tai laittaa vaikka b-paine mittarin.

Siihen ohueen tulee tosiaan imusarjan paine kaasuläpän jälkeen ja säätöruuvista säädetään paine.
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Eli järjestys on tankki - painepumppu - T haaralla suuttimet - samasta T haarasta paineentasaajalle - Mistä tankkiin takas? Ei ymmärrä, ääh.

/muoks
Niin siis tuosta paineentasaajan lähdöstä III siis tankkiin?
Heh, kestää hetken saada uusi järjestys muokattua aivoihin, kun ihan toisinpäin ajatellu koko homman :D
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Niin joo, laitoin autoon sisähalkaisijalla 6mm olevaa hydrauliikka putkea, terästä taitaa olla. Riittääkö tuo?

Kestääköhän jokin letku hyvin nuo paineet? Kannattaako käyttää pneumatiikkaliittimiä ja letkuja? Niitä näkyy monesti projektikuvissa...

/lisäys taas
Niin joo, jos käytän normaalia polttoainesuodatinta tankin ja polttoainepumpun välissä, niin seuraako siitä jotain ongelmia? Vai pitääkö suodatin olla painemallia ja pumpun jälkeen?
Taku_85
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Jun 03, 2008 19:00

Post by Taku_85 »

mick wrote:Eli järjestys on tankki - painepumppu - T haaralla suuttimet - samasta T haarasta paineentasaajalle - Mistä tankkiin takas? Ei ymmärrä, ääh.

/muoks
Niin siis tuosta paineentasaajan lähdöstä III siis tankkiin?
Heh, kestää hetken saada uusi järjestys muokattua aivoihin, kun ihan toisinpäin ajatellu koko homman :D
ite kokeilisin juurikin järjestystä tankki -> pumppu -> T-haaralla suuttin kiskot -> kiskoista paineensäätimelle -> säätimeltä paluutankkiin. ja anteeksi muita kohtaan mutta sitä toista paluuta ei pidä missään tapauksessa tulpata kun se on sitä varten että saadaan vaikka V koneen molemmat kiskot yhden säätimen taakse ja siun tapauksessa tuon pokserin molemmat kiskot... selvitän nyt tän viel ihan itteniki kannalta eli tuot molemmilta suutin kiskoilta omat linjat tuohon säätimeen ja laitat toisen kiskon I:seen ja toisen kiskon II:seen, III:sen törkkäät paluulinjaan kiinni ja IV:seen tuot alipaine letkun kaasuläpältä imusarjan puolelta, pitäis olla valmiina siinä läpällä paikkoja ja se on melkei sama mihin niistä törkkäsee sen letkun kun ei tarvii olla kovin kummonen letkun halkasija... itellä tulee kaasuläpältä vanhasta kaasukierrätys natsasta T-haaralla 2mm sisähalkasijalla olevat letkut megan mapeille... ja sit jos haluut laittaa painemittarin tuohon säätimen kupeeseen ni kannattaa laittaa nuihin säätimen molempiin tulo linjoihin T-haarat ja niiltä letkut taas yhteen T-haaraan johon tuon paine mittarin laittaa kiinni niin saa molempien kiskojen yhteisen paineen näkymään, toki sillä ei varsinaisesti ole merkitystä onko se mittari nyt molemmissa linjoissa vai pelkästään toisessa linjassa kiinni mutta ite laittasin kyllä molempiin linjoihin sen kiinni... ja nuista liittimistä sit senverran et se on aikalailla makuasia käyttääkjö pneumatiikka letkuja ja liittimiä vai ihan perus kumiletkua ja letku kiristimiä mielipiteitä puolesta ja vastaan on yhtä paljon ku tekijöitäkin. kyl on ihan päteviä ja kestäviä ratkaisuja nuo pneumatiikka liittimet ja letkut ja saahan niillä siistimmän näköset liitokset ja linjat tehtyy, onvaan yleensä se hinta kysymys nuitten pneumatiikka härdellien kanssa kun ovat aika hintavia tavan tallaajalle jos ei ole mitään työsuhde etuja tai vastaavia käytettävissä...
kaikista autoista tulee isoina ooppeleita
mick
Megasquirttaaja
Posts: 60
Joined: Mon Jun 15, 2009 18:40

Post by mick »

Juu eli ei tule pneuma-letkuja. Kaveri varoitteli kuumista paikoista, ja kuplan kontissahan sitä lämpöä riittää. Samoin kuin tuo painemittari, ei kestä paljoa lämpöä. Joten se voi tulla linjaan testin ajaksi, sitten pois.

Väkersin tänään imusarjaa, tuolta omalta nettisivultani löytyy siitä muutama kuvakin :)
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Taku_85 wrote: ja anteeksi muita kohtaan mutta sitä toista paluuta ei pidä missään tapauksessa tulpata kun se on sitä varten että saadaan vaikka V koneen molemmat kiskot yhden säätimen taakse
Sen voi huoletta tulpata - mikään ei estä sitä. Suorissa koneissa se onkin pääsääntöisesti tulpattu. Jos on kaksi bensakiskoa, sitä tuloa voi tosiaan käyttää toiselle kiskolle.

Ps. Se muuten ei ole paluu vaan säätimen tulo ;)
Taku_85
Megasquirttaaja
Posts: 70
Joined: Tue Jun 03, 2008 19:00

Post by Taku_85 »

teg wrote:
Taku_85 wrote: ja anteeksi muita kohtaan mutta sitä toista paluuta ei pidä missään tapauksessa tulpata kun se on sitä varten että saadaan vaikka V koneen molemmat kiskot yhden säätimen taakse
Sen voi huoletta tulpata - mikään ei estä sitä. Suorissa koneissa se onkin pääsääntöisesti tulpattu. Jos on kaksi bensakiskoa, sitä tuloa voi tosiaan käyttää toiselle kiskolle.

Ps. Se muuten ei ole paluu vaan säätimen tulo ;)
en sitten tiedä että oliko kaverilta koe mielessä lainatussa samantapaisessa säätimessä jotain vikaa, suorassa koneessa kun oli kiinni ja oli tuohon toiseen tuloon ruuvattu painemittari kiinni niin paineet heitteli -0,8 bar:n ja 5,7 bar:n välillä tyhjäkäynnillä ja sen jälkeen kun otettiin mittari pois ja kahden T-haaran kautta molempiin tuloihin letkut kiinni ja toiseen T-haaraan mittari kiinni rupes näyttää haluttuja lukemia eli tyhjäkäynnillä 2,7 bar ja täys kaasulla 3,8 bar:ia ei muuta selitystä sillon keksitty kun että se säädin ei toiminu vaan oikein kun siinä toisessa tulossa oli pelkästään painemittari kiinni...

Ps. sori jos sekotin mutta tottunu puhuu paluusta aina suuttimien jälkeisestä osasta vaikka tuo tulo oiskin oikempi käsite, kuten suomuurain hillasta...
kaikista autoista tulee isoina ooppeleita
Post Reply