Minulla on Kuplavolkkari. Sitä on hieman piristelty. Viimekesän ajelin kaasarisetillä, jossa oli 2kpl yksikurkkuisia 36mm Solexeja. Nyt on 2kpl kaksikurkkuisia 36mm Webereitä. Laskiskelin, ja luin foorumeilta että kaasareiksi tuolle minun koneelleni pitäisi olla 2kpl tuplakurkku 48mm kaasareita.
Aloin etsimään kaasareita, ja hintaa näyttää olevan ihan kohtalaisesti. Noin 1000eur halvimmillaan, 1700eur hinnallakin näytti olevan myynnissä. Tarvitsen siis imusarjat, kaasarit, vivustot jne. Sitten tuli mieleen, että saisikohan tuolla rahalla rakennettua ruiskun? Vaikka tällaisen säädettävän, niinkuin MegaSquirt!
Turbokaan ei ole pois suljettu asia, eli tulee ehkä joskus myöhemmin. Nyt kuitenkin mennään vaparina.
Aloin tutkimaan asiaa, ja huomasin tietojeni vanhentuneen. Tutkin tätä samaa aihetta joskus aikaisemmin, ja silloin oli muistaakseni versio 1 käytössä, ja kovasti huhuttiin versio kakkosesta. Ja aikaakin tosiaan on kulunut, niin asiat unohtuneet...
Laitan ostoilmoitusta, jos jollain sattuisi olemaan valmista pakettia myynnissä. Mutta luulen että ei ole, varsinkaan kuplaan sopivaa. Pääsee siis askartelemaan

Vastailen itsekin kysymyksiini aina kun saan ahaa-elämyksen ja opin jotain uutta

Sitten kysymyksiä:
1. Miten lasken minkä kokoinen pitäisi olla läppärunko? Moottori on 2.4 litrainen, ja minulla on jokun vanha BMW:n läppärunko, luultavasti 1.8 litraisesta koneesta... Riittäisikö tuo mihinkään?
2. Suuttimet. Paljonkohan pitäisi olla tuottoa, jos tavoitteena olisi jokin 140 - 170 heppaa? Koneessa on sellaiset kilkkeet, että noille tehoille pitäisi päästä....
3. Mikä versionumero olisi hyvä minulle MegaSquirtista? Aluksi tarkoitus mennä omalla kärettömällä sytytyksellä, mutta hukkakipinä-päivitys koneelle sitten talven aikaan.
4. Saako MegaSquirtista dataa ulospäin? Jos Mega lukee antureilta lämpötilat sun muut, niin voiko dataa viedä kojelaudalle sitten Megalta? Onko kukaan rakennellut ihan näyttöpohjaista mittaristoa? Onko edes mahdollista?
5. vielä suuttimista. Minkä auton suuttimet mahtaisi olla järkevä ostaa? Kuplassa ei oikein saa järkevästi bensakiskoa(bokserikone), joten putket suoraan suuttimen karoille taitaa olla se järkevin vaihtoehto... Eli sellaiset hakusassa, mistä autosta löytyy jos varaosaliikkeeseen menee kyselemään? Ja mielellään saisi olla edullisetkin

6. Se BMW:n läppärunko on mekaanisesta jetistä, joten kaasun asentotunnistin pitää nähtävästi olla..? Oliko jossain Volvossa (850?) edullinen tuo osa?
7. Triggeripyörän tarvitsen myös... Ja jokin anturi sille(HALL?). Pyörä pitänee joko ostaa jostain, tai kysellä vesileikkuri/laserleikkuri firmoista tarjouksia... Mutta mikä anturi tuolle siis tulee? Ja onko tässä mitään "halpaa mallia"?
8. Sitten on tämä mystinen anturisekamelsta, huh. On MAP, lämpötila(öljyn), lambda, ja onko vielä jotain muutakin..? Onko näissä jotain "edullisempaa mallia" ja mitkä kaikki on tarpeellisia? Kapeakaista lambda löytyy, mutta haluaisin pitää sen parina mittarin kanssa. Helpottaa kaasarikoneen säätämistä kivasti. Eli pitääkö olla lambda paikallaan sitten säädön jälkeen, eli riittääkö sen paikallaan pito säädön aikana?
9. Rikastus kylmänä. Pitääkö käyttää erillisiä suuttimia rikastukseen, vai riittääkö "käyttösuuttimet"?