Kyllä, korjasin eilen. Eli ajoin uudet easythermin ja saman hiressin ajoin uudelleen boksiin. Lopuksi ajoin läppäriltä uuden megatunen eli kartat ja asetukset. Ei apua...tty wrote:Onko tuo jo korjattu?ArttuH wrote:Jos käytit Easythermiä koodin lataamiseen purkkiin, niin sitten saattaa jopa vaikuttaakin. Kannattaa kokeilla, jos mikään muu ei tunnu auttavan.jussi70 wrote:Easy thermi asetksista löysin virheen, sieltä en ole valinnut hiressiä vaan tuon ylimmän V3... Oisko siinä syy?
-Jussi-
Corvetteen megasquirtti
Moderator: Masi_K
Eli ajaan ohjelman uusiksi boksin, sen olen tehnytVauhtivaunu wrote:Saattaa olla että joudut polttelemaan koodin uusiksi. Mun villi arvaus on että se on jotenkin korruptoitunut.
Tämä minun pitää kokeilla, tarkoittanet megalle edikseltä menevää PIP- johtoa...Vauhtivaunu wrote:
Sä voit kokeilla sen boksin toimivuuden siten että hipaset sitä "coil"-pinniä maihin kun megassa on virta. Jos kierroslukumittari hyppää niin boksi on kunnossa. jos ei niin on mahdollista että se optoerotin on sökö. Sen kierroslukusignaalin toimintaan ei vaikuta mitkään asetukset, se joko tulee tai sitten ei, jolloin on tarkastettava kytkentä. Sinänsä tuon selostuksen mukaan toteutettuna sen optopiirin pitäisi toimia.
Kiitoksia avuista.
-Jussi-
Eli onko niin, että boksissani on virhe ja se ei voikaan toimia.cortna wrote:D7 on pensa pumpun ohjausessa oleva diodi
saattaa sekoittaa tuon tulevan pulssin
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta boksin tekijä on ilmeisesti suunnitellut boksin toimiin Extra koodilla eikä Hi-ressillä jonka minä olen sinne ajanut. Voisiko rpm tieto toimia extra koodilla?
Vai alanko kiltisti muuttamaan tuon boksin kuten cortna sanoi?
Ja tulipa vielä mieleen, että muutenkin meinasin muuttaa pensapumpn toimiin auton oman ecun kautta. Niin voisiko vaiva parantua pa-pumpun asetuksia muuttamalla?
-Jussi-
Mittasin, johto 4, edikseltä megalle (PIP) sytytysvirta kytkettynä tulee 12V, startatessa jännite tippuu 4-6 volttiin... Ei taida olla oikean laista kierrosluku pulssia? Mittasin yleismittarilla.jussi70 wrote:Tämä minun pitää kokeilla, tarkoittanet megalle edikseltä menevää PIP- johtoa...Vauhtivaunu wrote:
Sä voit kokeilla sen boksin toimivuuden siten että hipaset sitä "coil"-pinniä maihin kun megassa on virta. Jos kierroslukumittari hyppää niin boksi on kunnossa. jos ei niin on mahdollista että se optoerotin on sökö. Sen kierroslukusignaalin toimintaan ei vaikuta mitkään asetukset, se joko tulee tai sitten ei, jolloin on tarkastettava kytkentä. Sinänsä tuon selostuksen mukaan toteutettuna sen optopiirin pitäisi toimia.
Kiitoksia avuista.
-Jussi-
luultavasti tulee edis hakaa kantiaaltoa 12v:tista 0v:tiin
niin yleensä yleis mittari näyttää jotakin siitä väliltä
mini ms:ssä näytää olevan sama osa numerointi kuin ms2.2:sessa
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... l.htm#edis
https://files.getdropbox.com/u/1351620/ ... 007ib6.jpg
nostele tota varovasti että näät alle
niin yleensä yleis mittari näyttää jotakin siitä väliltä
mini ms:ssä näytää olevan sama osa numerointi kuin ms2.2:sessa
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... l.htm#edis
https://files.getdropbox.com/u/1351620/ ... 007ib6.jpg
nostele tota varovasti että näät alle
Nostin pois ja tällaista paljastui:cortna wrote:luultavasti tulee edis hakaa kantiaaltoa 12v:tista 0v:tiin
niin yleensä yleis mittari näyttää jotakin siitä väliltä
mini ms:ssä näytää olevan sama osa numerointi kuin ms2.2:sessa
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... l.htm#edis
https://files.getdropbox.com/u/1351620/ ... 007ib6.jpg
nostele tota varovasti että näät alle
http://img31.imageshack.us/img31/534/dsc01177i.jpg ja
http://img31.imageshack.us/img31/9144/dsc01178t.jpg
ja tuossa ohje jolla muutos ilmeisestia aikoinaan tehty:
http://img31.imageshack.us/img31/7931/dsc01170f.jpg
https://files.getdropbox.com/u/1351620/dsc01177i.jpg
tuleeko vastusen päähän +12v
jos ei ja viereiseen tulee vaihda paikaa
mitaa pip kohdasta yhteys coil liitäntään
saw pitäs lähteä poistetun led17 paikalta
tuleeko vastusen päähän +12v
jos ei ja viereiseen tulee vaihda paikaa
mitaa pip kohdasta yhteys coil liitäntään
saw pitäs lähteä poistetun led17 paikalta
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Kiitokset vastauksistanne!
Liittimen pinni 4 PIP ja pinni 6 SAW pinnit tulevat kuvassa mainittuihin paikkoihin, piippautin yleismittarilla ja yhteys löytyi.
Ja 12V tulee vastuksen päähän.
Mutta, nyt taitaa alkaa helpottaan... Ensin vaan piippautin tuon vastuksen ja D9:n välin ja totesin, että yhteyshän noilla on. Voih, ei löytynyt vikaa. Kävin kuiten sitten tallissa mittaamassa että tuleehan jännite ja tulihan sinne ja samalla huomasin että tuo samainen vastuksen pää on irti(kylmäjuotos) tuolta D7:n päästä. Nyt toivotaan kovasti, että vika on ollut tuossa...
Nyt kyllä jännittää!
-Jussi-
Liittimen pinni 4 PIP ja pinni 6 SAW pinnit tulevat kuvassa mainittuihin paikkoihin, piippautin yleismittarilla ja yhteys löytyi.
Ja 12V tulee vastuksen päähän.
Mutta, nyt taitaa alkaa helpottaan... Ensin vaan piippautin tuon vastuksen ja D9:n välin ja totesin, että yhteyshän noilla on. Voih, ei löytynyt vikaa. Kävin kuiten sitten tallissa mittaamassa että tuleehan jännite ja tulihan sinne ja samalla huomasin että tuo samainen vastuksen pää on irti(kylmäjuotos) tuolta D7:n päästä. Nyt toivotaan kovasti, että vika on ollut tuossa...
Nyt kyllä jännittää!
-Jussi-
cortna wrote:https://files.getdropbox.com/u/1351620/dsc01177i.jpg
tuleeko vastusen päähän +12v
jos ei ja viereiseen tulee vaihda paikaa
mitaa pip kohdasta yhteys coil liitäntään
saw pitäs lähteä poistetun led17 paikalta
Vauhtivaunu wrote:Sen D7: päässä on +12v linja so. sillä ei ole merkitystä sen optopiirin toimintaan.
Se koodiversio ei myöskään vaikuta siihen kierroslukusignaaliin.
Nyt kyllä putosi kiviä sydämeltä, rpm tieto tulee. Helpotus oli suuri.
Käyntiin ei kuitenkaan tärähtynyt. Kipinää tulee ja ajoitus merkkikin näyttäis olevan suht kohillaan. Duty cycle 1.6 näyttää startatessa. Taitaa saada niin vähän bensaa kun ei hörähtänyt käyntiin. Pitää katsoa miten bensaa sais lisättyä ja muutenkin tarkistella asetuksia. TPS kalibrointi näyttää 28 ja isompi arvo jotain yli pari sataa, näin se vissin kuuluu ollakin. Olen ite vaan tottunut arvoon 0-100...
Pitänee jatkaa tarkastelua onko kaikki asetukset ookoo, kun ei moottori oikeastaan lupaakaan. Virrat päälle laitettaessa "ryyppy" ruiskutus kuiten tulee (3.6) käy pulse widht näytössä
-Jussi-
Käyntiin ei kuitenkaan tärähtynyt. Kipinää tulee ja ajoitus merkkikin näyttäis olevan suht kohillaan. Duty cycle 1.6 näyttää startatessa. Taitaa saada niin vähän bensaa kun ei hörähtänyt käyntiin. Pitää katsoa miten bensaa sais lisättyä ja muutenkin tarkistella asetuksia. TPS kalibrointi näyttää 28 ja isompi arvo jotain yli pari sataa, näin se vissin kuuluu ollakin. Olen ite vaan tottunut arvoon 0-100...
Pitänee jatkaa tarkastelua onko kaikki asetukset ookoo, kun ei moottori oikeastaan lupaakaan. Virrat päälle laitettaessa "ryyppy" ruiskutus kuiten tulee (3.6) käy pulse widht näytössä
-Jussi-
1. Onko jokin syy siihen, että käytössä on sekä etuvastukset ja hiresskoodi?jussi70 wrote:Mutta... Käyntiin ei halua lähteä. Asetukset olen katsonut moneen kertaan duty cycleä näyttää noin 1.5% mutta ei edes hörähdä. Tuntuu, että suuttimet ei kuitenkaan aukea... Noh, kaajoin läppärungon kautta bensaa ja heti hörähti. Missähän mulla vika, esivastukset on ja hiress koodi?
-Jussi-
2. Onko suuttimen virtaa rajoitettu etuvastusten lisäksi PWM current kohdassa? Jos on, niin ei varmaan käynnisty.
3. Onko tuo ruutta TBI vai Crossfire? TBI ei ainakaan tarvitse kahdella 65 lb suuttimilla hireskoodia. Itsellä oli TBI:ssä noin 7 ohm vastukset sarjassa kummankin suuttimen kanssa ilman virranrajoitusta.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Terve kimmoli!kimmoli wrote: 1. Onko jokin syy siihen, että käytössä on sekä etuvastukset ja hiresskoodi?
2. Onko suuttimen virtaa rajoitettu etuvastusten lisäksi PWM current kohdassa? Jos on, niin ei varmaan käynnisty.
3. Onko tuo ruutta TBI vai Crossfire? TBI ei ainakaan tarvitse kahdella 65 lb suuttimilla hireskoodia. Itsellä oli TBI:ssä noin 7 ohm vastukset sarjassa kummankin suuttimen kanssa ilman virranrajoitusta.
Tämä viestiketjuhan on jo aika pitkä, niin pitänee kertoa uudelleen...
1.Käytössä on matalaresistanssi suuttimet (8kplx65lb/hr) ja nehän tarvitsevat etuvastukset jotta voidaan tarkemmin ohjata pienten aukiolo aikojen seoksia(tyhjäkäynti, pakokaasu päästöt katsastukseen). Kokonaisresistanssi noin 4.8 ohmia per pankki boxin liittimistä mitattuna.
2. Noin olen laittanut
If you are running high-impedance injectors (greater than 10 Ohms), then set the: PWM Time Threshold to 25.5 msec, and the
PWM Current Limit (%) to 100%.
Kokeilin myös noin If you have low impedance injectors (less than 4 Ohms), set the: PWM Time Threshold is the time required to open the injector, this is when full power is used to open the injector. Start at 1.0 msec, and
PWM Current Limit is the Pulse Width thats used after the Time Threshold, this actually pulses the injectors on and off, keeping the injector from over heating at high duty cycles. Try starting at around 75%
Mutta ei hörähdä...
Toivottavasti en ole rikkonut tuolta megasta mitään kun olen vaihdellut noita arvoja?
3. Onko tuo ruutta TBI vai Crossfire? Noita kumpaakihan se oli ennen tätä muutosta. Nythän se on sanoittaskos TPI mainen(kahdeksan suutinta, ja imukanaviin)
Luulen, että mulla puuttuu nyt jokin perusasetus, vaan en keksi mikä...
-Jussi-
Kappas vaan, kahdeksan tuon kokoista suutinta...??!! En tosiaan lukenut viestiketjua alusta. Siellä näkyi olevan tarkennuksia.
Kai ne constant sivulla olevat req fuel arvot on oikein? Samaten suutinten määrä jne? Joo, en taaskaan lukenut ketjua läpi. Ehkä nämä on jo käyty..
Kai ne constant sivulla olevat req fuel arvot on oikein? Samaten suutinten määrä jne? Joo, en taaskaan lukenut ketjua läpi. Ehkä nämä on jo käyty..
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Joo, constant sivulle requel fuelit olen laittanut, oletuksena on aina 350cid ja 42lb/hr suuttimet vaikka vaihdan ne 383 ja 65 lb/hr niin seuraavan kerran avatessani megatunen ne on taas nuo 350 ja 42... Mihin muualle nuo arvot pitää tallentaa?kimmoli wrote:Kappas vaan, kahdeksan tuon kokoista suutinta...??!! En tosiaan lukenut viestiketjua alusta. Siellä näkyi olevan tarkennuksia.
Kai ne constant sivulla olevat req fuel arvot on oikein? Samaten suutinten määrä jne? Joo, en taaskaan lukenut ketjua läpi. Ehkä nämä on jo käyty..
Tietty fuel karttaa kun näpyttelin ohjelma kysyy moottorin kokoa, tehoa ja vääntöä. Idle characteries kohdassa rpm on 800 ja map 20. Onko arvot oikein?
Harmi, kun taas tökkäs tämä homma...
-Jussi-
Eli
File => save as voit tallentaa käyttämäsi kokoonpanonMegaTune allows you to save and restore configurations as files (**.msq or commonly known as msq's).
Use the "File" - "Open", "Save" and "Save As" menu items to do this.
Engine constant valikossa alhaalta
Fetch From ECU saa myös imaistua arvot boxilta
Manuaali:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... Manual.htm
Kiitokset tty!tty wrote: File => save as voit tallentaa käyttämäsi kokoonpanon
Engine constant valikossa alhaalta
Fetch From ECU saa myös imaistua arvot boxilta
Manuaali:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... Manual.htm
Juuri noin, savettamalla olen yrittänyt tallentaa tuota mooottorinkoko ja suutin tietoa, mutta ne ei vaan "tartu". Muuten taulukoiden ja valikoiden tallennus onnistuu hyvin.
Mutta takaisin ongelmaan, bensaa ei tuntuis tulevan. Voisko seuraavassa teoriassa olla järkeä. Boksihan on tuo MiniMs jossa suutinten ohjaus on releohjattu levyltä suoraan. Eli virta ja maa suuttimille tulee suoraan boksilta. Kyseiset virta ja maa johto ovat aikasen hengettömät antaan virtaa kahdeksalle suuttimelle, mielestäni. Eli virta ja maa johdot ovat niitä saman paksuisia joita menee antureille yleensä, en nyt muista pinta-alaa. Suuttimen etuvastukset ovat plus johdossa(hiress koodi). Megahan ohjaa suuttimia katkomalla maata.
Kannattaisko kokeilla a) ilman etuvastuksia ja pwm arvot laitettuna low impedancen mukaan
b) Voinko suuttimien plus johtoon, ennen etuvastuksia laittaa "lisävirtaa" suoraan akulta sulakken kautta. Ja pitäiskö megan maajohtoa kasvattaa.
Onko nämä nyt minun omaa kuvittelua mistä ei ole mitään hyötyä.
-Jussi-
hi-res koodissa ei vissiin toimi toi pwm säätö toimi
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#hrcode
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#hrcode
No, tuota... mitä olet mieltä tuosta +12V virran "vahvistamisesta" eli pidän vastukset ja työnnän apuvirtaa plus johtoon ennen etuvastauksia... Kestääkö niin tehdä?cortna wrote:hi-res koodissa ei vissiin toimi toi pwm säätö toimi
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#hrcode
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Tuskin on piuhojen paksuudesta kiinni, suuttimet pitäisi kyllä saada auki melko ohuella paukkulangallakin. Sulla on nyt kuitenkin suuttimen virtapiirissä mukana useamman ohmin etuvastus ja tuskin edes saat kytkettyä liittimiin niin ohutta piuhaa, että siitä tulisi yhtä ohmia lisävastusta. Muuten nuo suuttimien johdotukset on kyllä syytä tehdä jollain 0,75-1,5mm2 piuhoilla. Eli esimerkiksi sinun tapauksessasi tuo +12V syöttöjohto 1,5mm2 (yksi piuha kahdeksalle suuttimelle) ja ohjaukset 0,75mm2.
Nyt kannattaa taas koittaa edetä asia kerrallaan. Eli ensin tarkistat aukeaako suuttimet alkuunkaan. Tätä voisi tutkia vaikka aluksi jollain stetoskooppivirityksellä suuttimen kyljestä kuuntelemalla, ainakin tuon virtoja päälle kytkettäessä tulevan priming pulssin pitäisi kuulua hyvin. Vielä parempi jos saat suuttimet helposti irti pitäen ne kuitenkin bensakiskossa kiinni, niin saat tarkistettua saman tien tuleeko niistä bensaa. Jos elonmerkkejä ei ole havaittavissa, niin sitten voit kokeilla työntää suuttimille virtaa käsipelissä hyppyjohdoilla, joko Megan liittimestä tai sitten suoraan suuttimen liittimeen. Tällä pääset haarukoimaan onko vika Megassa, suuttimissa vai johdotuksissa.
Jos suuttimissa tuntuu olevan eloa, niin sitten vaan cranking-taulukosta ruiskutusaikoja isomalle kunnes kone alkaa heräilemään tai tulpat kastumaan.
Nyt kannattaa taas koittaa edetä asia kerrallaan. Eli ensin tarkistat aukeaako suuttimet alkuunkaan. Tätä voisi tutkia vaikka aluksi jollain stetoskooppivirityksellä suuttimen kyljestä kuuntelemalla, ainakin tuon virtoja päälle kytkettäessä tulevan priming pulssin pitäisi kuulua hyvin. Vielä parempi jos saat suuttimet helposti irti pitäen ne kuitenkin bensakiskossa kiinni, niin saat tarkistettua saman tien tuleeko niistä bensaa. Jos elonmerkkejä ei ole havaittavissa, niin sitten voit kokeilla työntää suuttimille virtaa käsipelissä hyppyjohdoilla, joko Megan liittimestä tai sitten suoraan suuttimen liittimeen. Tällä pääset haarukoimaan onko vika Megassa, suuttimissa vai johdotuksissa.
Jos suuttimissa tuntuu olevan eloa, niin sitten vaan cranking-taulukosta ruiskutusaikoja isomalle kunnes kone alkaa heräilemään tai tulpat kastumaan.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Kiitos vastauksistanne!ArttuH wrote:Tuskin on piuhojen paksuudesta kiinni, suuttimet pitäisi kyllä saada auki melko ohuella paukkulangallakin. Sulla on nyt kuitenkin suuttimen virtapiirissä mukana useamman ohmin etuvastus ja tuskin edes saat kytkettyä liittimiin niin ohutta piuhaa, että siitä tulisi yhtä ohmia lisävastusta. Muuten nuo suuttimien johdotukset on kyllä syytä tehdä jollain 0,75-1,5mm2 piuhoilla. Eli esimerkiksi sinun tapauksessasi tuo +12V syöttöjohto 1,5mm2 (yksi piuha kahdeksalle suuttimelle) ja ohjaukset 0,75mm2.
Nyt kannattaa taas koittaa edetä asia kerrallaan. Eli ensin tarkistat aukeaako suuttimet alkuunkaan. Tätä voisi tutkia vaikka aluksi jollain stetoskooppivirityksellä suuttimen kyljestä kuuntelemalla, ainakin tuon virtoja päälle kytkettäessä tulevan priming pulssin pitäisi kuulua hyvin. Vielä parempi jos saat suuttimet helposti irti pitäen ne kuitenkin bensakiskossa kiinni, niin saat tarkistettua saman tien tuleeko niistä bensaa. Jos elonmerkkejä ei ole havaittavissa, niin sitten voit kokeilla työntää suuttimille virtaa käsipelissä hyppyjohdoilla, joko Megan liittimestä tai sitten suoraan suuttimen liittimeen. Tällä pääset haarukoimaan onko vika Megassa, suuttimissa vai johdotuksissa.
Jos suuttimissa tuntuu olevan eloa, niin sitten vaan cranking-taulukosta ruiskutusaikoja isomalle kunnes kone alkaa heräilemään tai tulpat kastumaan.
Minäpä yritän edetä asian kerrallaan, valitettavasti suuttimien irroittaminen on isompi homma, ei kuitenkaan ylipääsemätön. Voiko olla niin, että suuttimet tai boksi on rikkoontunut kun olen muutellut niitä pvm arvoja, myös ennen etuvastusten laittoja?
-Jussi-
Onhan se mahdollista, että jotain on hajonnutkin. Mutta ei nyt ihan kauhean todennäköistä.
Tutki nyt tosiaan ensimmäiseksi onko suuttimissa mitään eloa. Nuo mainitsemasi PW-ajat kuulostavat myös sen verran pieniltä, että saattaa olla ihan vaan niistäkin kiinni. Siis että sulla vaan on asetuksissa liian pienet ruiskutusajat starttaukselle. Eli jos suuttimien toiminnan varmistamisessa on kovasti hommaa, niin sitten kannattaa ehkä ensin kokeilla vaan noiden asetusten rukkaamista.
Tutki nyt tosiaan ensimmäiseksi onko suuttimissa mitään eloa. Nuo mainitsemasi PW-ajat kuulostavat myös sen verran pieniltä, että saattaa olla ihan vaan niistäkin kiinni. Siis että sulla vaan on asetuksissa liian pienet ruiskutusajat starttaukselle. Eli jos suuttimien toiminnan varmistamisessa on kovasti hommaa, niin sitten kannattaa ehkä ensin kokeilla vaan noiden asetusten rukkaamista.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Kokeileppa nyt nostaa sieltä "cranking"-valikosta niitä starttaus suihkutusarvoja. Joku pari millisekuntia pitää olla vähintään vaikka kuinka isot suuttimet ois.
Siitä ei kannata välittää jos ne moottorin ja suuttimen koot ei jää siihen "required fuel calculator"-kohtaan. Se on vaan laskin joka laskee sulle sen "req.fuel" arvon joka taas tallentuu vastaavaan lokeroon "engine constants"-valikkoon.
Siitä ei kannata välittää jos ne moottorin ja suuttimen koot ei jää siihen "required fuel calculator"-kohtaan. Se on vaan laskin joka laskee sulle sen "req.fuel" arvon joka taas tallentuu vastaavaan lokeroon "engine constants"-valikkoon.