CPI XS 250 Turbo

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

Post Reply
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

CPI XS 250 Turbo

Post by 505 »

Tämmönen kapine tuli nyt sitten vuosien suunnittelun jälkeen squirtattua. Ei kärynny kuin vain yksi mega ennenkuin alkoi onnistumaan, ja siinäkin kävi niin että kolvatessa pilasin piirilevyn kun koitin saada kierroslukua toimimaan.

Aikaisemmin oli tuplakaasarit ja Aisinin pikkuahdin, joita en vaan saanut toimimaan yksiin. Tällä hetkellä tuplien tilalla jostain Kawasakin n.600cc(ilmeisesti joku ninja tjsp, en tiedä näistä mopoista) pyörästä puolet läppärungoista ja Kawasakin TPS-anturi soviteltuna tohon puolitettuun malliin. Suuttimet on 12ohm ja erilaisten huonojen tietolähteiden pohjalta 235-245cc. Toisioläpät otin pois. Koneen lämpöä mittailee motonetin halvin mahdollinen lämpötila-anturi(vw, audi,volvo) suoraan kannen jäähdytysrivoista suojakotelon alla. Imuilman lämpötila-anturina on se boschin avonainen turbokäyttöön tarkoitettu versio. Lambda on tällä hetkellä kapeakaista ja vaihtuu JAW/Bosch LSU yhdistelmään piakkoin. JAW on jo kasailtu, anturi uupuu. Sytkänä toimii IMFSoftin ohjelmoitava CDI ja kierroslukutieto tulee suoraan CDI-boksista.

Vekotin käy jo hyvää tyhjäkäyntiä, mutta muuten kartat on ihan hakusessa, sen verran sain säädeltyä että kaasuttamisen jälkeen kone jää käymään tyhjäkäynnille kun alkuun sekin tuntui melko työläältä. Varsinkin kun tuollainen pikkuakku ei montaa starttia kestä ja melko nopeasti tyhjäkäynnillä jännite putoaa 8-10:n voltin tietämille ja silloin ei tunnu toimivan mikään. Ehkäpä vkolopun päivinä saisi karttaa fiksattua, sen mitä tuon kapeakaistan kanssa nyt vaan voi yrittää.

Kaikenkaikkiaan kuitenkin ihan menestystarinaksi luokiteltava kun en alkuun itsekään uskonut että tuon kamppeen saisi tällä kokoonpanolla edes käymään :D
Last edited by 505 on Tue Sep 22, 2009 19:50, edited 1 time in total.
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Löytyi vetoja ja vikoja. Selvisi syy miksi tyhjäkäynnille jääminen tuotti ongelmia alkuun: liian alhainen polttoaineen paine. Tämän jälkeen alkoi muutenkin löytymään säädöt vähän mukavammin kohdalleen. Outoa on että tuo paine on jossain vaiheessa tippunut kun se on kuitenkin heti alkuun ollut ensimmäinen asia joka on tarkistettu.

Heti kun pääsi kunnolla vetelemään, niin toinen imukaula alkoi vuotaa ja siihen kylkiäisiksi megan ja läppärin yhteys on alkanut pikkuhiljaa pätkimään entistä pahemmin n. 5-50sec kerkee ottamaan logia ja sitten on yhteys poikki. Ulkoisella virtalähteellä yhteys purkkiin pelaa ihan asiallisesti joten jollain kai tarvis saada megan virransyöttöä tasailtua, onkohan kellään moisesta kokemuksia?

EDIT: eipä tossa yhteyden pätkimisessä oo mitään muuta taustalla kuin vaan se mistä kautta usb-johdon pujottelee megaan kiinni, ilmeisesti itte usb-serial johto ottaa häiriötä vaan.
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Vkolopun saldona sattumien summana sekä rikkoutunut kiintolevy läppärissä että korruptoitunut koodi prossussa. Oli ajellessa mennyt kovo rikki ja kun sitten kotona päätin päivitellä koodin niin tulikin windowsin bluescreenit(file system error) kesken koodin päivityksen ja siinähän se sitten olikin. Windows vaihtui suoriltaan ubuntuun, tällä kertaa usb-tikulta suoraan pyörivänä.

Näyttäis pelaavan ainakin toi Profilic PL2303 usb->serial ubuntussa suoraan ja TunerStudiokin pelaa erittäin asiallisesti.

Jos joku tarvii prossua niin yks ylimääränen tos nyt olis ilman toimivaa bootloaderia
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Säätämisen makuun on päässy nyt taas pikkasen paremmin kun viritteli tuota yhteyttä toimivammaksi. Ensin laittelin alumiinifoliota usb-kaapelin ympäri reilulla kädellä, joka auttoi huomattavasti yhteyden säilymiseen, pystyi jopa 2-4 minuuttia ajelemaan logia. Sitten lisäsin vielä msextra.iniin astukset:

writeBlocks = off
interWriteDelay = 6

Jonka jälkeen yhteys on kestänyt yhtä kauan kuin USB-kaapeli kestää USB-portissa kiinni.

Uusi akkukin tuli ruuvattua paikalleen ja keihinin suuttimiin löytyi soveltuvat liittimet (Tällä kertaa ne olikin Nippon denso -malliset eikä mitkään Yazakit). Hiljalleen voisi alkaa miettimään ahtojen laittamista peliin.
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Koodin vaihtelin hybridi alpha-n:ään, jolla säätöihin tuli enemmän tokkua kuin ennen. Aikasemmin kuormasta ei ollut tietoa kun map näytti kuormituksesta riippumatta ainoastaan sen onko kaasuläppä auki vai kiinni. Tätäkään ei tietty aiemmin täysin ymmärtänyt kun logeja oli ajellut tasaisella ja nyt kun sitten tuli matkan varrelle hervoton mäki niin totuus paljastui. Olin kyllä aiemmin jo ihmetellyt muutamaan otteeseen tuota login aluetta jossa kartalla pyörittiin ja sen suhteen olin vähän varovaisempi noitten ahtojen lisäämisestä aluksi.

Ahdoillakin tuli muutama veto ajeltua, kun koodin vaihdon jälkeen vekotin alkoi pelaamaan niin hyvin että uskalsi alkaa paineita pistämään. Hyvinhän se veti, ennenkuin sitten ahtimen imupuolen siiven mutteri päätti karata akselin päästä ja lastuta koko siiven pienempään olomuotoon. Nyt täytyy ihmetellä että huollattaako ahtimen ammattilaisella vai tilaako suoraan uuden. Mitähän mahtaa ahtimen huollot maksaa?
jani
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 377
Joined: Mon Feb 28, 2005 15:28
Location: pirkanmaa

Post by jani »

ahtimen huollot on shta halpoja jos akseli ja muut rojut on ehjiä siipi maksaa noin 60-200 euroon joita löytyy turbohuolloista käytettyinäkin jonkin verran. mutta jos uusikaan ei maksa maltaita niin sit semmonen. rikkonaisesta vois tehä jo vähän paremman kun vaihta imusiiven himpun isomman mutta pistäppä tarkka ahtimen tyyppi niin hahmottuu mistä ropellistä kyse
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Eli siis kyseessä on Aisin turbo ja muuta infoa puhaltimessa ei ole, kun ei ole mitään "tyyppikilpeä" tuossa laisinkaan. Hyvin pitkälti samanlainen kuin IHI:n vanhempi RHB31.

EDIT: Soittelin turbohuoltoon ja sieltä oltiin sitä mieltä että noihin Aisinin puhaltimiin on niin hankala saada osia että helpommalla pääsee kun hommaa kokonaan uuden. Nyt täytyy sitten alkaa metsästämään IHIä tilalle.
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Mitä enemmän kaivaa internetin ihmeellisestä maailmasta tietoa niin sitä hämärämmäksi hommat käy.. Toi Aisinin turbo joka mulla on, on ihan samanlainen kuin Daihatsu Mira:ssa ollut IHI RHB 31. Ainoa ero noitten ahtimien välillä on että IHI:n leimoilla varustettuna pakopesä on kiinni pulteilla ja Aisinissa klemmarilla. Jos tekiskin sen tempun että tilais IHIn varaosat ja kattois sopisko ne tohon puhaltimeen.
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Uusi puhallin löytyi kun aikansa kaiveli. Samoilla laipoilla ja tällä kertaa kuulalaakeri versiona. Saa nähdä miten paljon eroaa muuten tuosta edeltäjästä..

EDIT:Uusi turbo melkolailla paikallaan, vaikka laipat oli samat ei silti ihan askartelematta istahtanu paikalleen. Huomenissa kai pääsee taas tien päälle. Seuraavaksi kai sitten täytyisi alkaa etsimään sopivaa cooleria nokalle ja dumppia tai by-passia, paukulle laittelin jo katkaisijan ja virittelin sytkän ja megan yhteistoimintaa sen osalta.
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Uusimmat räjähdykset tän projektin osalta on: rikkinäinen usb-kaapeli ja C12 polko levyltä pimeenä. Sen verran toimi tuo kaapeli että mukamas yhteyskokeilu prossun 12-13 pinnit jumpperoituna onnistui, mutta onnistui näköjään myös silloin kun johto on irti megasta, jos píuha sattui olemaan oikealla tavalla mutkallaan :D Oiskohan tämä sama voinut aiheuttaa yhden prossun kuoleman kun laittoi boot-jumpperin paikalleen..?

Toi C12 taas sai joskus kauan sitten kipeetä kasausvaiheessa kun siirsin osia vanhalta piirilevyltä uudelle ja kolvin kärki lämmitti kuorta, josta kuoreen jäi pieni jälki. Toimi kuitenkin jokusen tovin noinkin. Eli oma vika.

5vref oli myös lähtenyt irti D-liittimestä mutta se ei ilmeisesti aiheuttanut tuhoa. Täytyypä tinatessa laittaa jokaiseen käytössä olevaan pinniin kutistesukkaa päälle.

Melko hankala kyllä ettiä vikaa jos se ilmaantuu USB-johtoon ja johonkin muualle yhtäaikaa + että ledit on määritelty niin ettei ykskään niistä vilku ellei kierroslukua tule :D

Ennen megan sykähtämistä ilmeni mukamas merkillinen vika, ykköspytyltä kuului aavistuksen verran nakutusta tyhjäynnillä. Säätelin venttiilin välykset kuntoon jotka oli muutenkin jo melkolailla ohjearvoissaan, tosin ykköspytyllä pikkasen enemmän, mutta vieläkin jatkui.

Aikani tota ihmettelin ennen kun sitten kävin miettimään oikeeta selitystä ja läppärungoistahan se oli kiinni. Noi kun on prätkästä ja niissä ilmeisesti säädetään keskimmäisille pytyille ohivirtausta vähemmän kuin ulommille, tai ainakin näissä oli alunperin toi kanava säädetty keskimmäisille pytyillle kiinni ja uloimmille pikkasen auki. Kun noi läpät on siis toisesta laidasta niin toisessa oli ohivirtausta enemmän kuin toisessa. Tämän panin merkille jo silloin kun noita paikalleen sovittelin mutta olin kääntänyt hanat kiinni vääristä läpistä, niistä jotka nyt on varaston hyllyllä :D Tämäkin kai siksi että ei ollut alkuun varmuutta kumpaa puoliskoa mielummin käyttäis.. Toisessa puoliskossa oli ensiöläppien kaasuvaijerienpaikat ja toisessa puoliskossa askelmoottori toisiläppien ohjaamiseen jotka kuitenkin lopulta jätin pois, kun näytti melko hankalalta ton MS1:n kanssa ohjailla tota askelmoottoria..

Ei tota nakutusta kyllä ajossa kuullut ja ilmestyikin vasta nyt tyhjäkäynnille kun ruiskun kanssa on ajeltu pidemmän aikaa.. Eikä nakutellut enää kun välykset on kunnossa ja kanava käännetty kiinni. Toihan on tommonen 1,5mm reikä mikä menee ohi läpän, täytyy toivoa ettei kone oo kauheesti tykänny pahaa ja koittaa silloin tällöin tarkastaa välykset jos alkaa ilmenemään jotain..

Plussana tässä nyt kuitenkin megan osalta se, ettei tullut kovin kallis remontti ja korjauksen yhteydessä täytyy tehdä/teettää VSS-modi, jos sille löytyis vaikka viisastakin käyttöä :P
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Muutamia uusia päivityksiä tähän hullutukseen. Tuli hankittua uusi USB-kaapeli jonka seurauksena interwritedelay piti pudottaa 6:sta 1:een. Vanhalla kaapelilla yhteys pelas parhaiten 6:lla, nyt tuolla uudella kaapelilla se oli liikaa ja TunerStudio alkoi tahmaamaan aivan törkeästi.

Hankin uudet kurkut haponkestävästä ja megaan korjaus + modausapuja, joista suuri kiitos foorumin ammattilaisille. Itte tuskailtuna ois varmaan saanu taas monen sadan laskun aikaiseksi, nyt selvis parilla kympillä :D

Kun jostain vielä löytäis soveltuvaisen coolerin nokalle sopuhintaan niin sen jälkeen alkais olla paketti kasassa. Ilo tuolla on kyllä nytkin päästellä :D
CPI XS 250 Turbo
505
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 106
Joined: Mon Nov 21, 2005 10:38

Post by 505 »

Turbo raapastu irti ja nyt ajelllaan pari kuukautta vaparina. Saattaa olla että lähtee muutaman kuukauden päästä koko kone, bensatankki ja muut rojut irti ja tilalle putkahtaa iso läjä akkuja + sähkömoottori.
CPI XS 250 Turbo
Post Reply