Niinpä.kimmoli wrote:Kai siihen lankkuun itseensä tulee, kun tuo perskeleen moottori käy...
Eipä se Mega ohjaakaan ennakkkoa... Chevy 350 + Lisäongelma!
Moderator: Masi_K
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Jatkoin vielä, eli: Kun yhdistän Max232:n pinnit 13 ja 14, niin taas Hyperterminal toimii. Eli oman arvauksen mukaan tuo Max232 on rikki?kimmoli wrote:Noiden välillä löytyy tuo jännite. Mitäs nyt?MrFairlane wrote:Max232:n pinnissä 16 pitäisi olla +5v ja pin 15:sta 0v.
Nuo pinnit 13 ja 14 menevät jonkun kaavion mukaan juuri D9-liittimen napoihin 2 ja 3.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
-
- Megajumala
- Posts: 656
- Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
- Location: Hyvinkää
Jomppaa vielä Max232:n pinnit 11 j 12 ja kokeile sitten.
Jos ei toimi, niin max232 on paskana ja jos toimii, niin tarkista jomppasitko varmasti oikeista prossun pinneistä ja onko prossun 12 j 13 ja Max232.n 11 ja 12 yhteydessä.
Jos ei toimi, niin max232 on paskana ja jos toimii, niin tarkista jomppasitko varmasti oikeista prossun pinneistä ja onko prossun 12 j 13 ja Max232.n 11 ja 12 yhteydessä.
Ford Fairlane ´59
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
https://fi-fi.facebook.com/HollowHeadsDragTeamFinland
Hei4 kanssa mulla pimeni led 17, ja silloin paloi sytkämoduli. Tästä päättelin, että ledi katkaisee mulla puolan latauksen kun se loistaa. Kokeilin inverted, ja oli just toisinpäin.
Tuleeko/eikö tule sulla siien Hei7 b napaan se 5v koneen käydessä?
Tämä tekee sen ennakko ongelman mitä todennälöisemmin.
Edit: Siis ledin transistori oli se joka mulla on pimennyt noiden hei- modulien kanssa värkätessä.
Tuleeko/eikö tule sulla siien Hei7 b napaan se 5v koneen käydessä?
Tämä tekee sen ennakko ongelman mitä todennälöisemmin.
Edit: Siis ledin transistori oli se joka mulla on pimennyt noiden hei- modulien kanssa värkätessä.
En ehtinyt mitata tuleeko B-napaan 5v koneen käydessä. Nyt se ei perkele enää käy. Aikaisemmin syttyi reunimmaiset ledit aina, kun laittoi virran päälle, nyt molemmat on pimeenä.kynsi wrote:Hei4 kanssa mulla pimeni led 17, ja silloin paloi sytkämoduli. Tästä päättelin, että ledi katkaisee mulla puolan latauksen kun se loistaa. Kokeilin inverted, ja oli just toisinpäin.
Tuleeko/eikö tule sulla siien Hei7 b napaan se 5v koneen käydessä?
Tämä tekee sen ennakko ongelman mitä todennälöisemmin.
Edit: Siis ledin transistori oli se joka mulla on pimennyt noiden hei- modulien kanssa värkätessä.
Olisko tästäkin siis noi transistorit menneet? Minkäs näköiset lutikat nuo ovat ja missä ne sijaitsee? Ei oikein riitä komponenttitasolle tämän elektroniikan osaaminen...
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Niitä ledejä transistorit (Kattilan näköiset) ohjailevat ovat yhteydessä ledeihin (kupariliuskoilla levyssä).
Periaatteessa opton keskijalkoja (jompaa kumpaa vaan) kun maadoittelee virta päällä, tulee ledin vilkkua. En nyt ole varma särkeekö tämä mitään, mutta itse olen ainakin niin tehnyt. Optoerotin on se jonka juurikin siihen toiseen keskijalkaan hein R menee.
Periaatteessa opton keskijalkoja (jompaa kumpaa vaan) kun maadoittelee virta päällä, tulee ledin vilkkua. En nyt ole varma särkeekö tämä mitään, mutta itse olen ainakin niin tehnyt. Optoerotin on se jonka juurikin siihen toiseen keskijalkaan hein R menee.
Onko transistori siis sama asia, kuin tuo mainitsemasi opto?kynsi wrote:Niitä ledejä transistorit (Kattilan näköiset) ohjailevat ovat yhteydessä ledeihin (kupariliuskoilla levyssä).
Periaatteessa opton keskijalkoja (jompaa kumpaa vaan) kun maadoittelee virta päällä, tulee ledin vilkkua. En nyt ole varma särkeekö tämä mitään, mutta itse olen ainakin niin tehnyt. Optoerotin on se jonka juurikin siihen toiseen keskijalkaan hein R menee.
Jokaisen kolmen ledin takana on metallisen näköinen "kattila". Niidenkö jalkoja pitäs maadoitella? Jalkoja on kyllä kolme...mites niistä valitaan jompikumpi...?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Onko prossussa softaa OK? Jos kerran ledit ei pallaa?
Minkä kokoiset ylösvetovastukset purkkis on syönyt?
Pistä kuvan näkyville niin helpottaisi tutkimusta.
Voithan tietysti vaihtaa ne kaikki 3 metallisia transistoreita ja kokeilla käyntiin Jos sekään auta niin vaihda U4 siis opton 4n25 tai 4n35
Ja sitten kuin auto käy niin D8 tilalle näköjään voi pistä 510 ohm vastuksen.
Minkä kokoiset ylösvetovastukset purkkis on syönyt?
Pistä kuvan näkyville niin helpottaisi tutkimusta.
Voithan tietysti vaihtaa ne kaikki 3 metallisia transistoreita ja kokeilla käyntiin Jos sekään auta niin vaihda U4 siis opton 4n25 tai 4n35
Ja sitten kuin auto käy niin D8 tilalle näköjään voi pistä 510 ohm vastuksen.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Päivitin koodin prossuun ja se meni ihan ok. Ledit eivät palaneet ennen sitä, eikä sen jälkeen.kamski wrote:Onko prossussa softaa OK? Jos kerran ledit ei pallaa?
Minkä kokoiset ylösvetovastukset purkkis on syönyt?
Pistä kuvan näkyville niin helpottaisi tutkimusta.
Voithan tietysti vaihtaa ne kaikki 3 metallisia transistoreita ja kokeilla käyntiin Jos sekään auta niin vaihda U4 siis opton 4n25 tai 4n35
Ja sitten kuin auto käy niin D8 tilalle näköjään voi pistä 510 ohm vastuksen.
Laudasta on kuvia tämän ketjun alkupuolella. Ihan hyvä, jos joku viittis merkitä kuviin mitä komponentteja siitä pitää nyt ensin vaihtaa...?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Siinä on oikeat asetukset. gm hei-7
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#gm7hei
tarkista ne ensin. Sitten voi olla että ledit sytyy?
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#gm7hei
tarkista ne ensin. Sitten voi olla että ledit sytyy?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Kyllä siinä HEI-asetukset on kuten pitää. Myös koodin päivityksen jälkeenkin.kamski wrote:Siinä on oikeat asetukset. gm hei-7
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#gm7hei
tarkista ne ensin. Sitten voi olla että ledit sytyy?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Siis nyt täytyy tutkia levyn yleismittarilla. Nimittäin kun megassa on virrat päällä niin täytyy palaa reunemmaiset ledit. Keskimmäinen ledi Warm up syttyy kun käynnistät moottorin ja sammu kun kone lämmin. Kun moottori käynnissä pitä pala led 17. ja led 19 pitäisi sammua heti käynnistyksen jälkeen. näin nopeasti selitettynä..
Sitten tietenkin voi arpomalla vaihtaa osia- ne reunnimmaiset ledit sekä trankut, on nopea homma.!
Sinulla voi olla jotenkin väärin kytketty hei-8 ja ehkä se on polttanut jonkun levyltä, tarkistaa siis kytkentä. Moduulista G maihin ja kunnolla, B megan pinni 27, R pinni 24, E pinni25.
Tossa lueskelin ihan alusta, niin jos olet tungenut boot jumpperin jossain vaihessa levulle, niin kokeile pistä uudestaan s19 tiedosto ja sitten softa perään. ellei sitten olet jo tehnys sen.
Sitten tietenkin voi arpomalla vaihtaa osia- ne reunnimmaiset ledit sekä trankut, on nopea homma.!
Sinulla voi olla jotenkin väärin kytketty hei-8 ja ehkä se on polttanut jonkun levyltä, tarkistaa siis kytkentä. Moduulista G maihin ja kunnolla, B megan pinni 27, R pinni 24, E pinni25.
Tossa lueskelin ihan alusta, niin jos olet tungenut boot jumpperin jossain vaihessa levulle, niin kokeile pistä uudestaan s19 tiedosto ja sitten softa perään. ellei sitten olet jo tehnys sen.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Tarkastan vielä kerran HEI:n pinnit, mutta olen sen jo moneen kertaan tehnyt.kamski wrote:Siis nyt täytyy tutkia levyn yleismittarilla. Nimittäin kun megassa on virrat päällä niin täytyy palaa reunemmaiset ledit. Keskimmäinen ledi Warm up syttyy kun käynnistät moottorin ja sammu kun kone lämmin. Kun moottori käynnissä pitä pala led 17. ja led 19 pitäisi sammua heti käynnistyksen jälkeen. näin nopeasti selitettynä..
Sitten tietenkin voi arpomalla vaihtaa osia- ne reunnimmaiset ledit sekä trankut, on nopea homma.!
Sinulla voi olla jotenkin väärin kytketty hei-8 ja ehkä se on polttanut jonkun levyltä, tarkistaa siis kytkentä. Moduulista G maihin ja kunnolla, B megan pinni 27, R pinni 24, E pinni25.
Tossa lueskelin ihan alusta, niin jos olet tungenut boot jumpperin jossain vaihessa levulle, niin kokeile pistä uudestaan s19 tiedosto ja sitten softa perään. ellei sitten olet jo tehnys sen.
Alkuperäinen ongelma oli nimenomaan se, että sytkä ei säätynyt ajoituslampulla katsottaessa, vaikka megatunen näyttö väitti sen muuttuneen. Nyt siis ledit ei syty, laitettaessa virrat päälle. Eikä käy enää konekaan.
Mulla on varmasti ollut boot jumpperi paikallaan jossain räpellyksen vaiheessa ja olen ajanut extra koodin uudelleen sisään useita kertoja. Tuota s19 tieodstoa en ole ladannut uudestaan. Miten sen sinne saa? Pitääkö jumpperi olla silloin paikallaan?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Ei ole haitaksi jos tarkistat ne muutaman johtoa, tietää silloin että on varmasti oikein..
s19 seuraavan lailla: MS I v2.2
1 jumpperi paikoileen
2. Hyperteminaali auki
3. Megaan virrat
4. Paina [ENTER]
5. Mega vastaa Boot>
6. [W] eli tyhjennys
7. eli upgrade päivitys
8. wait ...
9. Hyperterminaalista Transfer-> Send text file valitse .s19 tiedosto
10. ottaa hetken aikaa, noin 1min.
11. Boot>
12. Virrat pois
13. jumpperi pois
sitten tietenkin vielä softa päälle, niin hyvä tule.
Tästä oli sitten vielä Suomen kielinen versio jossain
s19 seuraavan lailla: MS I v2.2
1 jumpperi paikoileen
2. Hyperteminaali auki
3. Megaan virrat
4. Paina [ENTER]
5. Mega vastaa Boot>
6. [W] eli tyhjennys
7. eli upgrade päivitys
8. wait ...
9. Hyperterminaalista Transfer-> Send text file valitse .s19 tiedosto
10. ottaa hetken aikaa, noin 1min.
11. Boot>
12. Virrat pois
13. jumpperi pois
sitten tietenkin vielä softa päälle, niin hyvä tule.
Tästä oli sitten vielä Suomen kielinen versio jossain

TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Varmista vaan että onko näin asetukset: In Spark Settings ensure "Trigger Angle" is set to 10 deg and Inverted Spark Output = NO.
Kai muistat paina .brun to ecu. kun muuttelet ne asetukset.
Eli nyt kun on ohjelmoitu niin yksi vika on pois suljettu"toivottavasti"
Täytyy nyt keksiä mikä hajos ja miksi. Mittaa vielä se U 5 onko 5 volttia?
Kokeile sitten tämä. megatunesta -codebase and outputs function LED 18 muutat warmupista Output 4 ja klikka .Send to ECU. sitten
megatunesta Output 3+4 valitse Fan Control ja vaikkapa -40 +90 .Send to ECU.
Niin pitäisi syttyä keskimmäinen ledi.
Kai muistat paina .brun to ecu. kun muuttelet ne asetukset.
Eli nyt kun on ohjelmoitu niin yksi vika on pois suljettu"toivottavasti"
Täytyy nyt keksiä mikä hajos ja miksi. Mittaa vielä se U 5 onko 5 volttia?
Kokeile sitten tämä. megatunesta -codebase and outputs function LED 18 muutat warmupista Output 4 ja klikka .Send to ECU. sitten
megatunesta Output 3+4 valitse Fan Control ja vaikkapa -40 +90 .Send to ECU.
Niin pitäisi syttyä keskimmäinen ledi.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
U5 tulee jännite. Toiseen tulee noin 5V ja toiseen noin 9V. Käytössä siis 9V patteri tällä hetkellä.
Keskimmäistä lediä en saanut palamaan, mutta en ole varma osasinko laittaa asetukset oikein. Ne on näin:
http://koti.phnet.fi/liski/moreoutputs.jpg
http://koti.phnet.fi/liski/codebase.jpg
Edelleen ihmetyttää, että miksi tämä led/sytkäongelma paheni max232 vaihdon jälkeen? Kulkeeko virrat ledeille max232 kautta tai jotain?
Keskimmäistä lediä en saanut palamaan, mutta en ole varma osasinko laittaa asetukset oikein. Ne on näin:
http://koti.phnet.fi/liski/moreoutputs.jpg
http://koti.phnet.fi/liski/codebase.jpg
Edelleen ihmetyttää, että miksi tämä led/sytkäongelma paheni max232 vaihdon jälkeen? Kulkeeko virrat ledeille max232 kautta tai jotain?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Näyttäis siltä että joku kommunikointi ongelma on nyt megassa.
U 5 on kunnossa.
Anna megalle kunnolla virtaa, 9v paristolla en saanut muuta kuin harmeja. Ota vaikka suoraan akusta 12v.
Tarkista onko max 232 oikeinpäin?
Noi led 18 asetukset näytti olevan ihan ok.
Aloita vaika kunnolisella virralla ja kokeile led 18 asetukset uudesaan. Jos ei pelaa niin- Sitten ehkä joudut ajaman uudestaan s19 tiedosto ja softa.
Ja portti asetukset.
Baud Rate
9600 - MegaSquirt
115200 - MegaSquirt-II
Data Bits
8
Stop Bits
1
Flow Control
None
U 5 on kunnossa.
Anna megalle kunnolla virtaa, 9v paristolla en saanut muuta kuin harmeja. Ota vaikka suoraan akusta 12v.
Tarkista onko max 232 oikeinpäin?
Noi led 18 asetukset näytti olevan ihan ok.
Aloita vaika kunnolisella virralla ja kokeile led 18 asetukset uudesaan. Jos ei pelaa niin- Sitten ehkä joudut ajaman uudestaan s19 tiedosto ja softa.
Ja portti asetukset.
Baud Rate
9600 - MegaSquirt
115200 - MegaSquirt-II
Data Bits
8
Stop Bits
1
Flow Control
None
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Olen ajanut koodin useasti siten, että mega on 12V akussa. Jännitteen mittauksen aikana vaan sattui olemaan helpompi käyttää paristoa.
Porttiasetukset on juuri noin ja kyllähän se yhteys megan ja läppärin välillä toimii. Megatunen mittaritkin herää, kun laittaa virrat päälle boxiin.
Olisko sitten ne ledien transistorit rikki? Mutta mikä ihme ne rikkoisi ja vielä kaikki kerralla...??
Kohta tuo mega saa 5 kg pajavasarasta ja piperrys kaikenmaailman lutikoiden kanssa loppuu...
Porttiasetukset on juuri noin ja kyllähän se yhteys megan ja läppärin välillä toimii. Megatunen mittaritkin herää, kun laittaa virrat päälle boxiin.
Olisko sitten ne ledien transistorit rikki? Mutta mikä ihme ne rikkoisi ja vielä kaikki kerralla...??
Kohta tuo mega saa 5 kg pajavasarasta ja piperrys kaikenmaailman lutikoiden kanssa loppuu...
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Olen koittanut saada 8-pinnisellä käikäleellä ohjattua useamman koneen sytkää, mutta en ole saanut yhtään toimimaan!! 7-pinninen tilalle ja koneet rupee rokkaamaan! Jos sulla on pikku jakaja niin se 7-pinninen käikäle pitää laittaa tietenkin ulkopuolelle
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
Mitä tarkoittaa ettet ole saanut toimimaan 8-pinnisellä? Sytkä ei säädy vai kone ei käy ollenkaan?Mudracer wrote:Olen koittanut saada 8-pinnisellä käikäleellä ohjattua useamman koneen sytkää, mutta en ole saanut yhtään toimimaan!! 7-pinninen tilalle ja koneet rupee rokkaamaan! Jos sulla on pikku jakaja niin se 7-pinninen käikäle pitää laittaa tietenkin ulkopuolelle
Mä olen saanut sen jo käymään 8-pinnisellä, mutta ennakko ei säädy. Nyt levyltä on jotain enemmän rikki, koska ei toimi ollenkaan. Seuraava steppi olis just vaihtaa iso jakaja (7pin) pikkujakajan (8pin) tilalle, koska sellainenkin on tallissa ylimääräisenä.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
7 ja 8 pin on aivan sama yksikkö johdotuksen puolesta. 8 pinnisessä on vain ylimääräinen G-napa (Maa). Tämä todetaan myös megan manuaalissa.Mudracer wrote:Ei ole suostunut käymään!! Pikkasen ihmettelen jos olet saanu käymään 7-pinnisen johdotuksella 8-pinnisen koneen.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590