Eipä se Mega ohjaakaan ennakkkoa... Chevy 350 + Lisäongelma!

Sytysennakon ohjaaminen Megasquirtilla

Moderator: Masi_K

MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

kimmoli wrote:Kai siihen lankkuun itseensä tulee, kun tuo perskeleen moottori käy...
Niinpä.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

MrFairlane wrote:Max232:n pinnissä 16 pitäisi olla +5v ja pin 15:sta 0v.
Noiden välillä löytyy tuo jännite. Mitäs nyt?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

kimmoli wrote:
MrFairlane wrote:Max232:n pinnissä 16 pitäisi olla +5v ja pin 15:sta 0v.
Noiden välillä löytyy tuo jännite. Mitäs nyt?
Jatkoin vielä, eli: Kun yhdistän Max232:n pinnit 13 ja 14, niin taas Hyperterminal toimii. Eli oman arvauksen mukaan tuo Max232 on rikki?
Nuo pinnit 13 ja 14 menevät jonkun kaavion mukaan juuri D9-liittimen napoihin 2 ja 3.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Jomppaa vielä Max232:n pinnit 11 j 12 ja kokeile sitten.
Jos ei toimi, niin max232 on paskana ja jos toimii, niin tarkista jomppasitko varmasti oikeista prossun pinneistä ja onko prossun 12 j 13 ja Max232.n 11 ja 12 yhteydessä.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Joo ei toimi. Max232 on sitten rikki.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

MAX 232 on sitten vaihdettu ja vika korjaantui! Nyt yhteys pelaa taas. Tosin joku muukin on nyt rikki. Sytkän led-valot ei syty, kun virrat kytkee päälle. Konekaan ei käynnisty. Mitähän onnistuin rikkomaan edellistä vikaa korjatessa?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Hei4 kanssa mulla pimeni led 17, ja silloin paloi sytkämoduli. Tästä päättelin, että ledi katkaisee mulla puolan latauksen kun se loistaa. Kokeilin inverted, ja oli just toisinpäin.

Tuleeko/eikö tule sulla siien Hei7 b napaan se 5v koneen käydessä?

Tämä tekee sen ennakko ongelman mitä todennälöisemmin.

Edit: Siis ledin transistori oli se joka mulla on pimennyt noiden hei- modulien kanssa värkätessä.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

kynsi wrote:Hei4 kanssa mulla pimeni led 17, ja silloin paloi sytkämoduli. Tästä päättelin, että ledi katkaisee mulla puolan latauksen kun se loistaa. Kokeilin inverted, ja oli just toisinpäin.

Tuleeko/eikö tule sulla siien Hei7 b napaan se 5v koneen käydessä?

Tämä tekee sen ennakko ongelman mitä todennälöisemmin.

Edit: Siis ledin transistori oli se joka mulla on pimennyt noiden hei- modulien kanssa värkätessä.
En ehtinyt mitata tuleeko B-napaan 5v koneen käydessä. Nyt se ei perkele enää käy. Aikaisemmin syttyi reunimmaiset ledit aina, kun laittoi virran päälle, nyt molemmat on pimeenä.

Olisko tästäkin siis noi transistorit menneet? Minkäs näköiset lutikat nuo ovat ja missä ne sijaitsee? Ei oikein riitä komponenttitasolle tämän elektroniikan osaaminen...
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kynsi
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 134
Joined: Thu Mar 10, 2005 14:12
Location: Oulainen

Post by kynsi »

Niitä ledejä transistorit (Kattilan näköiset) ohjailevat ovat yhteydessä ledeihin (kupariliuskoilla levyssä).
Periaatteessa opton keskijalkoja (jompaa kumpaa vaan) kun maadoittelee virta päällä, tulee ledin vilkkua. En nyt ole varma särkeekö tämä mitään, mutta itse olen ainakin niin tehnyt. Optoerotin on se jonka juurikin siihen toiseen keskijalkaan hein R menee.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

kynsi wrote:Niitä ledejä transistorit (Kattilan näköiset) ohjailevat ovat yhteydessä ledeihin (kupariliuskoilla levyssä).
Periaatteessa opton keskijalkoja (jompaa kumpaa vaan) kun maadoittelee virta päällä, tulee ledin vilkkua. En nyt ole varma särkeekö tämä mitään, mutta itse olen ainakin niin tehnyt. Optoerotin on se jonka juurikin siihen toiseen keskijalkaan hein R menee.
Onko transistori siis sama asia, kuin tuo mainitsemasi opto?

Jokaisen kolmen ledin takana on metallisen näköinen "kattila". Niidenkö jalkoja pitäs maadoitella? Jalkoja on kyllä kolme...mites niistä valitaan jompikumpi...?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Onko prossussa softaa OK? Jos kerran ledit ei pallaa?
Minkä kokoiset ylösvetovastukset purkkis on syönyt?
Pistä kuvan näkyville niin helpottaisi tutkimusta.

Voithan tietysti vaihtaa ne kaikki 3 metallisia transistoreita ja kokeilla käyntiin Jos sekään auta niin vaihda U4 siis opton 4n25 tai 4n35

Ja sitten kuin auto käy niin D8 tilalle näköjään voi pistä 510 ohm vastuksen.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

kamski wrote:Onko prossussa softaa OK? Jos kerran ledit ei pallaa?
Minkä kokoiset ylösvetovastukset purkkis on syönyt?
Pistä kuvan näkyville niin helpottaisi tutkimusta.

Voithan tietysti vaihtaa ne kaikki 3 metallisia transistoreita ja kokeilla käyntiin Jos sekään auta niin vaihda U4 siis opton 4n25 tai 4n35

Ja sitten kuin auto käy niin D8 tilalle näköjään voi pistä 510 ohm vastuksen.
Päivitin koodin prossuun ja se meni ihan ok. Ledit eivät palaneet ennen sitä, eikä sen jälkeen.

Laudasta on kuvia tämän ketjun alkupuolella. Ihan hyvä, jos joku viittis merkitä kuviin mitä komponentteja siitä pitää nyt ensin vaihtaa...?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Siinä on oikeat asetukset. gm hei-7
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#gm7hei
tarkista ne ensin. Sitten voi olla että ledit sytyy?
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

kamski wrote:Siinä on oikeat asetukset. gm hei-7
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#gm7hei
tarkista ne ensin. Sitten voi olla että ledit sytyy?
Kyllä siinä HEI-asetukset on kuten pitää. Myös koodin päivityksen jälkeenkin.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Siis nyt täytyy tutkia levyn yleismittarilla. Nimittäin kun megassa on virrat päällä niin täytyy palaa reunemmaiset ledit. Keskimmäinen ledi Warm up syttyy kun käynnistät moottorin ja sammu kun kone lämmin. Kun moottori käynnissä pitä pala led 17. ja led 19 pitäisi sammua heti käynnistyksen jälkeen. näin nopeasti selitettynä..

Sitten tietenkin voi arpomalla vaihtaa osia- ne reunnimmaiset ledit sekä trankut, on nopea homma.!

Sinulla voi olla jotenkin väärin kytketty hei-8 ja ehkä se on polttanut jonkun levyltä, tarkistaa siis kytkentä. Moduulista G maihin ja kunnolla, B megan pinni 27, R pinni 24, E pinni25.

Tossa lueskelin ihan alusta, niin jos olet tungenut boot jumpperin jossain vaihessa levulle, niin kokeile pistä uudestaan s19 tiedosto ja sitten softa perään. ellei sitten olet jo tehnys sen.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

kamski wrote:Siis nyt täytyy tutkia levyn yleismittarilla. Nimittäin kun megassa on virrat päällä niin täytyy palaa reunemmaiset ledit. Keskimmäinen ledi Warm up syttyy kun käynnistät moottorin ja sammu kun kone lämmin. Kun moottori käynnissä pitä pala led 17. ja led 19 pitäisi sammua heti käynnistyksen jälkeen. näin nopeasti selitettynä..

Sitten tietenkin voi arpomalla vaihtaa osia- ne reunnimmaiset ledit sekä trankut, on nopea homma.!

Sinulla voi olla jotenkin väärin kytketty hei-8 ja ehkä se on polttanut jonkun levyltä, tarkistaa siis kytkentä. Moduulista G maihin ja kunnolla, B megan pinni 27, R pinni 24, E pinni25.

Tossa lueskelin ihan alusta, niin jos olet tungenut boot jumpperin jossain vaihessa levulle, niin kokeile pistä uudestaan s19 tiedosto ja sitten softa perään. ellei sitten olet jo tehnys sen.
Tarkastan vielä kerran HEI:n pinnit, mutta olen sen jo moneen kertaan tehnyt.

Alkuperäinen ongelma oli nimenomaan se, että sytkä ei säätynyt ajoituslampulla katsottaessa, vaikka megatunen näyttö väitti sen muuttuneen. Nyt siis ledit ei syty, laitettaessa virrat päälle. Eikä käy enää konekaan.

Mulla on varmasti ollut boot jumpperi paikallaan jossain räpellyksen vaiheessa ja olen ajanut extra koodin uudelleen sisään useita kertoja. Tuota s19 tieodstoa en ole ladannut uudestaan. Miten sen sinne saa? Pitääkö jumpperi olla silloin paikallaan?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Ei ole haitaksi jos tarkistat ne muutaman johtoa, tietää silloin että on varmasti oikein..

s19 seuraavan lailla: MS I v2.2
1 jumpperi paikoileen
2. Hyperteminaali auki
3. Megaan virrat
4. Paina [ENTER]
5. Mega vastaa Boot>
6. [W] eli tyhjennys
7. eli upgrade päivitys
8. wait ...
9. Hyperterminaalista Transfer-> Send text file valitse .s19 tiedosto
10. ottaa hetken aikaa, noin 1min.
11. Boot>
12. Virrat pois
13. jumpperi pois

sitten tietenkin vielä softa päälle, niin hyvä tule.

Tästä oli sitten vielä Suomen kielinen versio jossain :D
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Tein tuon ohjeen mukaan. Menee läpi ihan ok. Laitoin HEI-asetukset, mutta ei vaan syty ledit.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Varmista vaan että onko näin asetukset: In Spark Settings ensure "Trigger Angle" is set to 10 deg and Inverted Spark Output = NO.
Kai muistat paina .brun to ecu. kun muuttelet ne asetukset.

Eli nyt kun on ohjelmoitu niin yksi vika on pois suljettu"toivottavasti"
Täytyy nyt keksiä mikä hajos ja miksi. Mittaa vielä se U 5 onko 5 volttia?

Kokeile sitten tämä. megatunesta -codebase and outputs function LED 18 muutat warmupista Output 4 ja klikka .Send to ECU. sitten
megatunesta Output 3+4 valitse Fan Control ja vaikkapa -40 +90 .Send to ECU.
Niin pitäisi syttyä keskimmäinen ledi.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Tuota noin...mistä tuo U 5 mitataan..???
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Pistä levy oikeinpäin virrat päälle. U5 keskimmäinen jalka on maa sitten toisen tulee 12v ja toisen 5 volttia. Näin minä sen muistan.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

U5 tulee jännite. Toiseen tulee noin 5V ja toiseen noin 9V. Käytössä siis 9V patteri tällä hetkellä.

Keskimmäistä lediä en saanut palamaan, mutta en ole varma osasinko laittaa asetukset oikein. Ne on näin:
http://koti.phnet.fi/liski/moreoutputs.jpg
http://koti.phnet.fi/liski/codebase.jpg

Edelleen ihmetyttää, että miksi tämä led/sytkäongelma paheni max232 vaihdon jälkeen? Kulkeeko virrat ledeille max232 kautta tai jotain?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Näyttäis siltä että joku kommunikointi ongelma on nyt megassa.
U 5 on kunnossa.

Anna megalle kunnolla virtaa, 9v paristolla en saanut muuta kuin harmeja. Ota vaikka suoraan akusta 12v.
Tarkista onko max 232 oikeinpäin?

Noi led 18 asetukset näytti olevan ihan ok.

Aloita vaika kunnolisella virralla ja kokeile led 18 asetukset uudesaan. Jos ei pelaa niin- Sitten ehkä joudut ajaman uudestaan s19 tiedosto ja softa.

Ja portti asetukset.
Baud Rate
9600 - MegaSquirt
115200 - MegaSquirt-II
Data Bits
8
Stop Bits
1
Flow Control
None
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Olen ajanut koodin useasti siten, että mega on 12V akussa. Jännitteen mittauksen aikana vaan sattui olemaan helpompi käyttää paristoa.

Porttiasetukset on juuri noin ja kyllähän se yhteys megan ja läppärin välillä toimii. Megatunen mittaritkin herää, kun laittaa virrat päälle boxiin.

Olisko sitten ne ledien transistorit rikki? Mutta mikä ihme ne rikkoisi ja vielä kaikki kerralla...??

Kohta tuo mega saa 5 kg pajavasarasta ja piperrys kaikenmaailman lutikoiden kanssa loppuu...
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Joo vaihda trankut ja ledit, mutta sitä minä ihmettelen että led 18 ei syty??
Onko levy vielä samassa kunnossa kuin kuvissa?
Kokeile laitta fan lämmöksi 10 ja 90 ja paina brun to ecu. kun suljet väliledet.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Levy on samassa kunnossa, paitsi tuo max232 on vaihdettu. Pitääpä sitten alkaa hommaamaan trankkuja ja ledejä.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Olen koittanut saada 8-pinnisellä käikäleellä ohjattua useamman koneen sytkää, mutta en ole saanut yhtään toimimaan!! 7-pinninen tilalle ja koneet rupee rokkaamaan! Jos sulla on pikku jakaja niin se 7-pinninen käikäle pitää laittaa tietenkin ulkopuolelle
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Mudracer wrote:Olen koittanut saada 8-pinnisellä käikäleellä ohjattua useamman koneen sytkää, mutta en ole saanut yhtään toimimaan!! 7-pinninen tilalle ja koneet rupee rokkaamaan! Jos sulla on pikku jakaja niin se 7-pinninen käikäle pitää laittaa tietenkin ulkopuolelle
Mitä tarkoittaa ettet ole saanut toimimaan 8-pinnisellä? Sytkä ei säädy vai kone ei käy ollenkaan?

Mä olen saanut sen jo käymään 8-pinnisellä, mutta ennakko ei säädy. Nyt levyltä on jotain enemmän rikki, koska ei toimi ollenkaan. Seuraava steppi olis just vaihtaa iso jakaja (7pin) pikkujakajan (8pin) tilalle, koska sellainenkin on tallissa ylimääräisenä.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Mudracer
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 174
Joined: Wed Mar 02, 2005 10:38
Location: Naantali

Post by Mudracer »

Ei ole suostunut käymään!! Pikkasen ihmettelen jos olet saanu käymään 7-pinnisen johdotuksella 8-pinnisen koneen :shock: .
Jos ois mitä jois pois niin jois pois ettei ois mitä jois pois.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Mudracer wrote:Ei ole suostunut käymään!! Pikkasen ihmettelen jos olet saanu käymään 7-pinnisen johdotuksella 8-pinnisen koneen :shock: .
7 ja 8 pin on aivan sama yksikkö johdotuksen puolesta. 8 pinnisessä on vain ylimääräinen G-napa (Maa). Tämä todetaan myös megan manuaalissa.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Post Reply