Ei starttaa Camaro MS:llä -> RPM tieto ja bensapumppu??

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

BlackZ wrote:Auttaisikohan uusi sytkämoduli, jos entinen mennyt niin heikoksi?? Entä mikä on pienin vastus mitä uskaltaa D8:n paikalle kokeilla?

Ja muuten, miksi tuon U4 jalan 6 jännite alkoi elämään, jännite muistaakseni laski kun normaalisti vaikuttais olevan kiinteästi 0.62V:ssa, siinä vaiheessa kun yleismittarilla sitä mittasin. Se vähän niinku kipunoi yleimittarilla jännitettä mitattaessa ja MS alkoi bensapumppua käyttää päällä aina kun siihen koski yleismittarilla. En tiedä varmalla mitä jännitettä se antoi siinä vaiheessa kun ei siinä uskaltanut mittaria pitää kun auto alkoi "elää omaa elämäänsä". Ja aina tuon jalan 6 kipunoinnin jälkeen moottori heräs käyntiin startatessa mutta sammui sitten parin sekunnin päästä. Mistä se johtuu, että tuollaista elämistä siinä jalassa tapahtuu ja sen jälkeen kone suostu starttaamaan??

Ja voinko nyt olla varma ettei mun kannata alkaa uutta prossua ja/tai optoa tilaamaan, ku se pitää tehdä tänään että osat ehtii viikonlopuksi mulle.
U4 jalka 6 on opton phototrankun kanta. Siihen jos johtaa jännitettä niin opto kytkee mikä on tapahtunu sun tapauksessa ja antaa megalle yksittäisen sytkäpulssin. Ihan kuin tuo opton johtaminen olisi hilkulla sun tapauksessasi.

Jos stimun kanssa toimii niin vaikuttaisi siltä että sun boksi on kyllä ehjä.

Noi sun mittaukset antaa ymmärtää että opto johtaa kun sen yli on noin voltti (stimun kanssa). Samaten kun sulla on autossa tuo kiinni niin opton yli on myös reilu voltti mikä pitäisi riittää. Eli kaikki viittaa siihen ettei virtaa vaan ole tarpeeksi. Opto pitäs kyllä johtaa aika pienelläkin virralla.

Voit kokeilla pienempää vastusta tolle optolle. Aloita vaikka 1kohm ja siitä kokeilemalla alaspäin. Se vastus on tuossa virtaa rajoittamassa, mitä pienempi vastus sen enemmän virtaa pääsee kulkemaan läpi. Ainoat osat mikä tossa kokeilussa voi kärytä on se opto ja teoriassa moduuli jos ei kestä olematonta 10mA virtaa(erittäin epätodennäköistä). Jos tiedät että 1.5v on alin jännite mitä optolle tulee, että opton oletusvirta on 10mA ja että opton ledin yli on noin voltti(vaihtelee 1.0-1.3v todellisuudessa). 5v-1.5v-1v = noin 2.5v jännite mikä jää ylösvetovastuksen yli. U=IR -> R=2.5v/0.01mA = 250ohm. Tällä laskukaavalla 250 ohm alle ei kannata enää yritellä vastuksia. Mahdollisimman isolla kuitenkin kannattaa aloittaa kokeilemaan. Vaikka 1kohm -> 620 -> 390.

Mutta jos sieltä sytkämoduulilta ei virtaa vaan tule niin ei toi vastuskikkailukaan mitään auta.

Jos kyse virran puutteesta (oletukseni tällä hetkellä) niin parempi vaihtoehto olisi jos kytkisi trankun vahvistamaan signaalia. Sen jälkeen virran suhteen ei enää pitäisi olla ongelmia. Kytkentä pitäisi tehä ihan eri tavalla mitä tossa aiemmin mainitussa linkissä oli (koska ykkösmegan sytkäsisäänmenoa ei voi kääntää ohjelmallisesti niinkuin MS2-tapauksessa).
Tiara Kit Car - MsnS-E
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Mulla oli joskus samantyyppinen ongelma kierrosluvun kanssa..

viewtopic.php?t=2171&highlight=

Lue toi ketju, varsinkin loppupäästä..

En tiedä onko tosta mitään apua kun en edelleenkään tosta purkin sisuskaluista mitään ymmärrä.... :oops:
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Myöhäinen kommentti täältä sivulta. Kun noita optolta mittaamiasi jännitteitä katselee, niin näyttää tosiaan siltä, että sytkämoduli ei jaksa antaa tarpeeksi virtaa optolle. Opto näyttäisi olevan puoliksi johtavassa tilassa, eli se yrittää vetää prossulle menevää jännitettä 0V:iin, mutta ei saa sitä kuin tuonne 2,5V tienoille. Tämä taas tarkoittaa prossulle edelleen 1-tilaa, joten prossu ei tiedä mitään sytkämodulin pulsseista kun koitat startata.

Miten tuon sitten voisi korjata? Yksi hätävarakokeilu olisi vaihtaa prossun puolella oleva ylösvetovastus (R11, 4,7kohm) isompaan, vaikka 10kohm:iin. Tällöin tarvitaan vähemmän virtaa optolle prossun signaalin alas vetämiseen. Tai opton ja sytkämodulin väliin voisi rakennella sopivan trankkuvirityksen. Sytkämodulin vaihtoa voisi myös kokeilla, tuurilla toinen yksilö saattaisi antaa vähän enemmän virtaa, mutta tämä menee jo aika epätoivoiseksi.
Arttu
GSX1100 -85
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Otattehan huomioon, että nuo kaikki mittaukset on tehty auton ollessa vain sytytysvirta päällä, ei startatessa! Ainoa jännite mikä startatessa on mitattu on tuo syttymodulilta tuleva 1.5V joka sitten alkaa startatessa sahaamaan. Eli tuo 2.62V:iakin on mitattu tilassa, milloin sytytysvirta on päällä mutta autoa ei startata. Ja kun sen elämän sai aikaiseksi U4:n jalassa 6, niin sen jälkeen kun alkoi autoa startata niin hörähti tulille ja sammui, rpm:n edelleen värähtämättä.

Mutta kovasti olen itsekin samaa mieltä noita perusteluita kuultuani, että kyllä se vika kovasti vaikuttaisi olevan tuossa itse optolle tulevassa virranrajoituksessa. Se ainakin kävisi järkeen ja selittäisi tuon asian. En tiedä kuinka vanha tuo sytkämoduli on, vois sen varalta ostaa uuden ja vaihtaa paikalleen ja alkaa sen jälkeen pienentää vastusta. Siihenhän vois asentaa kokeilun ajaksi vaikka trimmerin missä lisänä tuo 250 ohmin sarjavastus, säästyisi vähemmällä tinaamisella ja kun sopiva vastusarvo löytyy (toivottavasti) ja auto lähtee käyntiin, niin vaihtaa sitten vastaavan kiinteän vastuksen tilalle.

Eli mulla ei kannata alkaa tilailee prossuja, pitää katsoa löytyskö tosta Oulun SP-elektroniikasta tuollanen opto piiri varalle jos sattuu kärähtämään (kun stimullahan kaikki kuitenki toimii). Viikonloppuna ku ei paljon ostoksille pääse jos tallille menee, pienellä paikkakunnalla kun ei yllättäen elektroniikkaliikkeitä ole..

Edelleen otetaan vastaan kaikki mahdollisia vinkkejä asian tiimoilta jotta minulla on "kaikki mahdollisuudet" tiedossa kun lähden tallille taas yrittää. Ja erittäin suuret kiitokset kaikille jo tähän mennessä auttaneille, tämä palsta on kieltämättä kyllä korvaamaton kun näiden tee-se-itse laitteiden kanssa värkkäää... :D Sais vaan tuon malmikasan nyt kehräämään tällä värkillä... :wink:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

BlackZ wrote:Otattehan huomioon, että nuo kaikki mittaukset on tehty auton ollessa vain sytytysvirta päällä, ei startatessa! Ainoa jännite mikä startatessa on mitattu on tuo syttymodulilta tuleva 1.5V joka sitten alkaa startatessa sahaamaan. Eli tuo 2.62V:iakin on mitattu tilassa, milloin sytytysvirta on päällä mutta autoa ei startata
Huomioitu kyllä. 2.62v - 1.5v = noin voltti mikä jää opton yli mikä pitääkin jäädä silloin kun opton pitäisi johtaa. Se opto ei siitä huolimatta ilmeisesti vaan johda ja noi muiden käyttäjien kommentit tukee tota virranpuute-teoriaa. ArttuH:n ehdotusta sen 4k7 vastuksen kasvattamisesta kannattaa myös koittaa, vaihtaa tilalle 10kohm vastuksen niin pitäisi toimia ihan yhtälailla. Hyvähän se ei ole jos se opto ei mene kokonaan johtavaan tilaan mutta tuo voisi auttaa silti osaltaan asiaan.

Kun menet tallille niin mittaa ekana ton opton ulostulo, että näkyykö siinä mitään elämää startatessa. Se mihin tulee tuo 4k7 vastus kiinni. Normaalisti se on 5v mutta pätkii maihin kun opto kytkee.

Tuli vielä mieleen vielä yksi ihan varteenotettava vaihtoehto, voisit koittaa etsiä jonkun toisen opton joka kytkisi pienemmällä virralla. Yleensä nuo 6-pinniset optot on samalla jalkasijoittelulla kaikki joten moni menee heittämällä tilalle. En tiedä minkälaisia heittoja noiden optojen kanssa on ääripäissä, yleensähän nuo toimii hyvin olosuhteissa missä saadaan tuo tarvittava virta kytkemiseen.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

turbosbc wrote:Mulla oli joskus samantyyppinen ongelma kierrosluvun kanssa..

viewtopic.php?t=2171&highlight=

Lue toi ketju, varsinkin loppupäästä..

En tiedä onko tosta mitään apua kun en edelleenkään tosta purkin sisuskaluista mitään ymmärrä.... :oops:
Hmmm, nyt vasta luin ton ku pääs päivällä unohtuu.. Niin, sulla puuttu jumpperi siitä. Tuolla kaiketi tarkoitetaan piuhaa, mikä menee +5V:sta tuonne D8:ssa olevan vastuksen toiseen päähän, eli kuvassa oikealla oleva vihreällä piirretty piuha:

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#gm7hei

Vai oliko kyseessä joku muu jumpperi?? :roll:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Lienee joku muu jumpperi koska silloin levyssä ei ollut sytkän ohjausta. Sorry kun en osaa paremmin auttaa kun en tosiaan tajua mitään elektroniikasta. Mullekkin tuli toi hei7 sytkänohjaus vasta tänä keväänä ja kyllä se tuntuis toimivan ainakin paikallaan, täytyis päästä ajaan kunhan noi kelit vähän paranee. Lisäksi vaihdoin hires koodiin, käy tyhjäkäyntiä paremmin kuin koskaan.
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Kuka tietää mikä jumpperi on ollut kyseessä tuossa turbosbc:n tapauksessa?? Ettei multa sitten uuvu ihan sama juttu... :oops:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Varmaan tarkoitetaan sitä hyppykytkyä sytkän zenerin yli perus tach-sisäänmenolla. Sulla ei ole sitä jos olet sen aiemmin mainitsemasi ohjeen mukaan modannut laudan (koko zeneriä ei edes laudalla enää).
Tiara Kit Car - MsnS-E
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

risu wrote: Tuli vielä mieleen vielä yksi ihan varteenotettava vaihtoehto, voisit koittaa etsiä jonkun toisen opton joka kytkisi pienemmällä virralla. Yleensä nuo 6-pinniset optot on samalla jalkasijoittelulla kaikki joten moni menee heittämällä tilalle. En tiedä minkälaisia heittoja noiden optojen kanssa on ääripäissä, yleensähän nuo toimii hyvin olosuhteissa missä saadaan tuo tarvittava virta kytkemiseen.
Tuo olisi ihan hyvä vaihtoehto myös. Megassa käytetty 4N25 on tuossa suhteessa aika kehno. Sille luvataan näköjään tyypillisesti 50% vahvistus, minimissään 20%. Eli tämä tarkoittaa sitä, että tarvitaan tyypillisesti 2mA virta ledille (pahimmillaan 5mA), jotta lähtöpuolelta saataisiin 1mA. Muista optoista löytyy helposti 100% ja parhaimmillaan yli 200% vahvistuksia. 4N35 näyttäisi olevan yksi yhteensopiva vaihtoehto 100% vahvistuksella. Itse asiassa taisin käyttääkkin tuota aikaisemmassa MS-versiossani.
Arttu
GSX1100 -85
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Mulla oli 4N37 (megan jännitteillä 4N35 toimii ihan vastaavasti) aikonaan alkup b&g-laudassa mikä on myös yhteensopiva, menee heittämällä tilalle.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Eli tässä vois ostaa nyt vaikka muutaman vastuksen ja sitte tuollaisen erilaisen opton. Sopiiko nuo 4N35 ja 4N37 suoraan MS:ään ilman mitään muutoksia? Siis onko tarpeen edes mitään vastuskokoja muutella tms. Tuotakin hommaa vois nimittäin kokeilla. Ja nyt tässä vaiheessa viimeistään lisätä sen 6-jalkaisen mikropiirin kannanki levylle ettei tarvi edestakaisin tinailla...
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

4N35 ja 4N37 sopivat suoraan levylle ilman muita muutoksia. Kumpiki käy. Melkeen jos alat juottelemaan niin vaihtaisi ton opton ekaks ja kattois riittäiskö se itellään. Ja sitten vaikka ei riittäisikään niin vanhaa optoa ei tarvitse vaihtaa takaisin. Tuo toimii varmasti vähintään siinä missä alkuperäinen 4N25.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

risu wrote:4N35 ja 4N37 sopivat suoraan levylle ilman muita muutoksia. Kumpiki käy. Melkeen jos alat juottelemaan niin vaihtaisi ton opton ekaks ja kattois riittäiskö se itellään. Ja sitten vaikka ei riittäisikään niin vanhaa optoa ei tarvitse vaihtaa takaisin. Tuo toimii varmasti vähintään siinä missä alkuperäinen 4N25.
Joo just soitin tuonne paikalliseen elektroniikka puljuun ja löyty sieltä tuota 4N35:ta (ja 4N36:ta, en tiedä sopisko sekin sitten). Otin niitä 4N35:ia pari kappaletta ja kannan sille jos tarvii joskus vaihtaa niin ei tartte tinailla. Sitten sitä vastuskokeilua varten otin 330, 560 ja 820 ohminkohan ne oli ne vastukset. Mulla on jo noita kilo ohmisia mitä ekaksi siihen kokeilen sitten opton vaihdon jälkeen. Ja vielä pitäs soittaa tuonne jenkkiosia myyvään puljuun löytyskö sieltä mulle uus sytkämoduli, sama ostaa varalle vaikkei rikki oliskaan ja muutenki jos se olis jotenki jo "heikentyny"...

Jokohan siinä olis kaikki konstit mitä tälle viikonlopulle vois kokeilla?? Vai unohtuko jotaki. Olis kyl suotavaa et nyt olis mukana vermeet millä sen saa pelaamaan ku ei ihan ilmaista oo tuolla sportsidellakaan rampata tuolla tallilla mikä on toisella paikkakunnalla... :oops: :wink:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

BlackZ wrote: Jokohan siinä olis kaikki konstit mitä tälle viikonlopulle vois kokeilla?? Vai unohtuko jotaki. Olis kyl suotavaa et nyt olis mukana vermeet millä sen saa pelaamaan ku ei ihan ilmaista oo tuolla sportsidellakaan rampata tuolla tallilla mikä on toisella paikkakunnalla... :oops: :wink:
Ota vielä niitä kymppikilosia vastuksia opton lähtöpuolelle vaihdettavaksi ;)
Arttu
GSX1100 -85
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

ArttuH wrote:
BlackZ wrote: Jokohan siinä olis kaikki konstit mitä tälle viikonlopulle vois kokeilla?? Vai unohtuko jotaki. Olis kyl suotavaa et nyt olis mukana vermeet millä sen saa pelaamaan ku ei ihan ilmaista oo tuolla sportsidellakaan rampata tuolla tallilla mikä on toisella paikkakunnalla... :oops: :wink:
Ota vielä niitä kymppikilosia vastuksia opton lähtöpuolelle vaihdettavaksi ;)
Olipa hyvä ku muistutit! :lol: Tarviiko sinne kokeilla muita kokoja kuin tuota kymppiä?? Ottas samalla jos tarpeen. Saahan noita vastuksia olla varastossaki ku autosta on tollanen rakennussarja tullu muutenki... :wink:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Voihan siihen kokeilla vielä 20-kilosta, jos kymppi ei auta. Tuon isompia en lähtisi kokeilemaan.
Arttu
GSX1100 -85
vemu
Megasquirttaaja
Posts: 26
Joined: Thu Mar 01, 2007 11:43
Location: Hollola

Post by vemu »

Jos meinaat useaa eri vastuskokoa testata samaan paikkaan, niin käytäisin kyllä johdotettua trimmeriä/potikkaa testissä. Mittarin kanssa vaan hakis resistanssin aina haluamakseen ennen kokeilua.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Se on vaan kun tuossa ei hienosäätöä haeta vaan toiminnallisuutta ylipäänsä. Trimmerin kera pitäisi kuitenkin pistää joku 250-330 ohm vastus trimmerin kanssa sarjaan jottei virta pääse vahingossa kasvamaan liikaa trimmerin ääriasennossa ja opto kärähtää. Muutaman vastuksen juottelee aika nopiaan. Voihan vastuksillekkin juottaa "kannan" holkkirimasta jos haluaa mutta no, tekijästä kiinni miten haluaa hoitaa. Itse varmaan hakisin arvoa juottamalla vain vastuksia alkuperäisen osan kanssa rinnan jolloin arvon vaihtaminen nopeaa, ottaa vaan jo kiinni olevan osan resistanssi huomioon.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Vaihdoin aluksi varalta sytkämodulin uuteen, mutta ei se vika siellä ollut kuten arvasinkin..

MUTTA, vaihtamalla opton tuohon 4N35:een alkoi tapahtua, laite lähti heti tulille ja pelaa kuin junan vessa (no ei nyt ihan ku säädöt viel hakusalla mut käy kuitenki)!!! :D :D Ei ole häiriöitä sytytyksessä joten tästä on hyvä jatkaa.

ISO KIITOS KAIKILLE AUTTANEILLE, KYLLÄ NYT FIILIKSET PARANI!!!! :D :D 8) 8)
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Hieno homma :) Pitääkin tuosta optosta tuonne msextran dokumenttien ylläpitäjälle mainita jotta muut säästyvät vastaisuudelta vaivalta.
Tiara Kit Car - MsnS-E
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Herätellän tämänkin keskustelu taas henkiin.
Meikäläisella on GM HEI-8 pin palikka joka on vastaavanlainen kuin HEI-7 moduuli. Ja ongelmana on ollut juuri tämä käynnistys ongelmat ja välillä pientä nykimistä sekä huono polttoaineen saanti (pulssi tieto) ilmeisesti.
Tämä partcon myymä 4n25 on ihan syvältä..912ATK63 kompponentti on niin halpa että se juuri ja juuri tomii stimussa ja jaksa suutin leidejä vilkuttaa.
Sitten kokeilin 4N25 ..RU V448J 27 siis eri valmistaja ja vähä kalliimpi versio, niin toimii huomattavasti paremmin ja ajettu tuhansia kilometria ilman suurempia murheita.

Nut on vuorossa kokeiltavaksi PC 4N35 SHARP merkkinen opto niin saa nähdä miten se skulaa, odotukset ovat suuret, sillä olen paininut tämän asian kanssa jo liian pitkään. :twisted:
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
mikko80
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 111
Joined: Fri Jul 08, 2005 17:37
Location: Hämeenkyrö

Post by mikko80 »

4N35 on parempi.. Ite käytän vaan noita... Toimii herkemmin. Pelaa siis paremmin noiden HEI mokkuloiden kanssa.
Olds cutlass 355 "Diesel", Auto-nomics TBI, LC-1, LM-2, MS-II_Extra, Suorasytkällä.
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Muistatko minkäkokoiset ylösveto vastukset käytössä.
Minulla on ainakin 920 Ohm ja 100 Ohm. maa johdossa.

Siiryn jossain vaiheessa ms II prossuun ja levynä v2.2 niin olis hyvää tietää jo etukäten noista kytkennöistä.
HEI-8 mokkulan kytkentä msII E nasta menee D19, R nasta normaalisti pin24,, ja B pinni D17 ?? Mutta mikä ihmen relen ne on säveltänyt siellä ms II manuallissa?

Vai oliko se sittenkin E pinni menossa JP1pin 5 ja tämä B nasta releesen,.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Se rele on bypass controllile, eli yksinkertainen jännitetieto jakajalle että käytetäänkö kiinteää perusennakkoa vai karttaa, toisinsanoen kytketään siten että jännite katkeaa starttauksen ajaksi.

Ms1 extrassa toi tieto tulee suoraan purkista, muistaakseni led 19
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Joo eli visiin menee MS II prossu heittämällä V2.2 levylle ilman suurempia GM HEI 7 tai 8 purkki muutoksia.. (paitsi ne pakolliset +12v muutokset.)

Viime vuonna oli esitetty manualissa D8 tilalle 1,3k- 1,8k vastukset nyt siinä lukee D8 tilalle laitetankin 510 ohm vastus.. Onko kukaan jo kokeilut
pistää sen 510 ohm?? ja onko vaikutusta?
Eikös D8 tilalla oleva vastus suodattaa HEI palikalta tuleva pulssi tietoa :?:

Toi opto 4n35 ei suurempia vaikutuksia ainakaan omalla levyllä, toimii siis yhtälailla se 4n25 "kalliimpi versio"

-- risulla onkin aika hyvät selitykset kyseiselle vastukselle,, täytyykin tosiaan kokeilla ensin 1k ja siitä sitten vielä pienempää vastusta..
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

Heitin MS I V 2.2 levylle suoraan 620ohm vastuksen ja kyllä se auttoi, toyo lähti käyntiin mutta joku häikkä oli siinä vielä. Kävi hienosti joutokäyntiä 800rpm ja sain jopa mitattua pakokaasut hyväksytysti, mutta noin 2000rpm kohdalla alkoi ikävä röpötys mutta 3000rpm jälkeen kone alkoi laulaa eikä sitä enään mikän pidättellut. En saanut millään säädöillä sitä röpötystä pois eikä alpha-N asetuksilla.
Syyksi paljastui liiallinen viritys aste -nokkapyörän ajoitus oli liian myöhäisella. Nyt on speed disney eli MAPilla mennään ja hyvin sutiii :twisted: kone on kylläkin vielä sisänajossa.

Nyt on tälläiset modaukset GM HEI-8 moduuli, D19 ja D17. 910 ohm. ylösvetovastukset, D 8 tilalla on 620 ohm. 4N25 ja HEI-8 maa piuhan tinattu 100 ohm. ja rajumpi feettien ohjain.

Sen olen huomannut että HI-res koodilla saa pistää joutokäynnin VE 47% suosiolla 200cc suuttimet käytössä ja MAPPi huitelee siinä 30kp kohdalla. Eli joutuu säätää aikalailla normi koodin jälkeen.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
kamski
Megajumala
Posts: 689
Joined: Thu Feb 01, 2007 22:35
Location: Tamperee nääs Jämsä city

Post by kamski »

turbosbc wrote:Se rele on bypass controllile, eli yksinkertainen jännitetieto jakajalle että käytetäänkö kiinteää perusennakkoa vai karttaa, toisinsanoen kytketään siten että jännite katkeaa starttauksen ajaksi.

Ms1 extrassa toi tieto tulee suoraan purkista, muistaakseni led 19
Joo ymmärsinko nyt oikein että jos MS II prossulla auto ei lähde kunnolla käyntiin niin voi pistä sen releen väliin ja aseta omat sytytysennakot käynnistyksen, vähän niin kuin hienosäätö?
http://www.megamanual.com/ms2/GM_7pinHEI.htm
MS I kyllä lähtee ihan hyvin käyntiin ilman tota relettä. Eli tarkoittaako se että MS I lukee sen perus 10' ennakkoon startattaessa + tietenkin siinä peruskoodiissä olevat starttaus ennakon arvot?.
TOYOTA mS 2000 BT SC & No everlasting projects !
Post Reply