Ei starttaa Camaro MS:llä -> RPM tieto ja bensapumppu??

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Ei starttaa Camaro MS:llä -> RPM tieto ja bensapumppu??

Post by BlackZ »

Ei käynnisty, hörähtelee mutta ei lähde käyntiin. Megassa ei rpm tieto värähdäkään startatessa ja bensapumppu jatkuvasti päällä ku sammuttaa virrat. Missä vika...??? :?

Camarossa ohjataan normaalisti bensapumppua katkomalla jännitettä ja maa on kiinteä. Muutin kytkennän megaa varten niin, että jännite tuodaan nyt jatkuvana releelle siihen nastaan mistä ennen sitä vakioboxi pätki, ja mihin ennen tuli kiinteä maa, tulee nyt piuha Megalta ja sen pitäs nyt katkoa sitä. Kun virrat on poissa, Megan bensapumpun lähtö EI OLE maassa (mittasin yleismittarilla), MUTTA silti bensapumppu pyörii eli rele vetää päälle. Joten jonkinlaisen maan se sieltä saa, eikös sen pitäny olla niin että bensapumpun lähtö ei ole missään tilassa silloin kun ei maadoiteta?? Ilmeisesti se kuitenkin on jossain tilassa ja se on riittävä vetämään releen maihin. Kun virrat on päällä, Mega kyllä silloin katkaiseen sen 2 sekunnin päästä bensapumpun päälläolon. Mutta kun virrat poissa, jatkuvasti päällä... :(

Sitten toinen ongelma: RPM tieto ei värähdäkään startatessa. Oon kytkeny 7pin HEI:n ohjeiden mukaan ja asetuksetkin laittanut ohjeiden mukaan. Sillä erolla, että EST low piuhaan laitoin maadoitukseen 100 ohmin sarjavastuksen, koska kaverillakin piti näin tehdä -86:n Camaron kanssa että alkoi toimia. Muuten sillä heitteli kiekat miten sattuu. No mulla ei värähdäkään rpm tieto megassa startatessa... :cry: :?

Mikäs tässä nyt mättäää??
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Kone hörähtää priming pulsen avulla mutta jos ei kierroslukutietoa näy niin silloin suuttimetkaan ei toimi....
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

turbosbc wrote:Kone hörähtää priming pulsen avulla mutta jos ei kierroslukutietoa näy niin silloin suuttimetkaan ei toimi....
Tarkistelin kytkentää, se oliki 200 ohmin sarjavastus minkä oon laittanu EST ref low:n maadoitukseen (ohjeissa ei lue että pitäisi laittaa, mutta kaverilla alko toimimaan paremmin ku maadoitti 100 ohmin vastuksella, häiriöt hävisi). Pitää varmaan koittaa pienempääkin arvoa, mutta oudoksuttaa kun ei edes värähtäny rpm tieto.

Koitin nyt stimulatorillaki tuota Megaa. Sehän on nyt muutettu sytkänohjausta varten yms. Stimulaattorissa ei jostain syystä kummankaan suutinpankin ledit vilku ollenkaan? Kuuluuko enää vilkkuakaan tossa vaiheessa ku lautaa ja asetuksia niin paljon muutettu?
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Jos sulla on hei7 asetukset boksissa niin silloinhan noi ledit on konffattu spark output a ja b: (led 17 ja 19) Silloinhan mikään ledi ei näytä ruiskutusta. led 18 taas on warmup (muistaakseni)

Mulla on kanssa toi hei7 sytkä käytössä ja toimii ainakin paikallaan, autolla ei ple vielä ajettu tolla setupilla....
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

maadoittaako se yksinkertaisesti sen bensalinjan kautta :roll: mulla ainakin kävi joskus niin, että vaikka ei ollut polttoainepumpun maa kytkettynä, se silti lähti pyörimään... hieman tietysti kipinöi joka paikka, esim. paluulinjana toimiva metalli päällysteinen kumiletku :P kun sai maata epämääräisesti...
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Siis nyt en ymmärrä?? Bensalinjan kautta? Kyllä se maadoittaa sen ihan tuon MS:n pinnin 37 kautta. Siis se tekee seuraavaa: kun johto kiinni pin 37:ssa pumppu pyörii koko ajan vaikka autosta virrat poissa ja kun virrat laittaa päälle pyörii 2s ja lopettaa (eli vasta ku virrat laittaa päälle, alkaa toimia oikein). Ja kun mittaa yleismittarilla onko pin 37 maissa silloin kun autosta on virrat poissa, niin ainakin ohmi alueella näyttää että EI OLE MAASSA, silti pumppu alkaa pyöriä kun johdon kiinnittää pin 37:ään (jotain satoja kilo-ohmeja saattaa vilkahtaa, mutta maissa se ei ole suoraan).

Niin ja tuosta stimulaattori kokeilusta. Ei tietenkään MS:n suutinpankin ledit enää vilkahtele noiden muutosten jälkeen, mutta pitäisikö ne stimulaattorissa kuitenki vilkahdella vaikka nuo muutokset MS:ään ja säätöihin on tehtykin?? Kun siinähän ne ledit on kuitenkin kytketty suoraan suutinpankkeihin. En ymmärrä mikä olisi voinut suutinpankkeja hajoittaakaan ja hörähtelisikö tuo edes startatessa jos ne olis hajonnu... :?

Kaikki tieto on nyt tarpeen, on vaan tämä päivä aikaa selvittää ongelmat, illalla lähdettävä pois täältä tallilta ja en tiedä milloin ehdin tänne taas seuraavan kerran ku tää on eri paikkakunnalla.. :shock:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Miten MS saa virtansa? Sammuuko boxi virrat pois käännettäessä?
Joissakin autoissa bensapumpun releen syöttö tulee boxin pääreleen
takaa ja yhdessä asennuksessa jota teimme pumppu käyttäytyi kuvaamallasi tavalla.
Ongelma korjautui siirtämällä syöttöjännite suoraan akulle. Virta jäi oudosti kiertämään
eikä MS sammunut avaimesta kääntäessä. Jossakin täällä foorumilla oli threadi asiasta.

Stimulaattorissa ledien pitää vilkkua testatessa, jos HEI7 muutos ei estä
testausta. Koska kone kuitenkin hörähtää,suutinbankit ovat tod. näköisesti kunnossa.
Kun saat kierroslukutiedon näkymään, alkaa konekkin käynnistyä
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

W-PH wrote:Miten MS saa virtansa? Sammuuko boxi virrat pois käännettäessä?
Joissakin autoissa bensapumpun releen syöttö tulee boxin pääreleen
takaa ja yhdessä asennuksessa jota teimme pumppu käyttäytyi kuvaamallasi tavalla.
Ongelma korjautui siirtämällä syöttöjännite suoraan akulle. Virta jäi oudosti kiertämään
eikä MS sammunut avaimesta kääntäessä. Jossakin täällä foorumilla oli threadi asiasta.

Stimulaattorissa ledien pitää vilkkua testatessa, jos HEI7 muutos ei estä
testausta. Koska kone kuitenkin hörähtää,suutinbankit ovat tod. näköisesti kunnossa.
Kun saat kierroslukutiedon näkymään, alkaa konekkin käynnistyä
Eikös se ole merkki siitä että MS sammuu virrat pois käännettäessä kun yhteys katoaa Megatunesta siinä vaiheessa? Ja startatessa Megatune pysyy päällä kuten silloinkin kun virta-avaimesta virrat on päällä. Virran olen MS:ään ottanut samasta piuhasta mistä alkuperäinenkin boxi sen otti.

Yhdessä vaiheessa kokeilua mulla oli 2 piuhaa väärinpäin, ja kytkin vahingossa MS:n pin 37:n kiinteästi maihin. Mutta eihän tämä ole voinut mitään rikkoa vai onko voinut?? :oops:

Sitten yksi eroavaisuus MS:n kytkennässä on se, että en ole vetänyt kaikkia maita yhteen, vaan ne MS:n pinnit 7-11 on kaikki vedetty yhteen auton johtosarjan maapisteeseen ja pin 19 (anturien maa) on vedetty erillisenä vetona auton anturien maapisteeseen. Nuohan kaikki voisi olla yhteen vedettynäkin, mutta ajattelin josko olisi parempi (?) että nuo on erilleen vedettynä kun MS:ssä ja autossa on kerran erillinen maapiste olemassa anturien maadoitukselle.
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
W-PH
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 121
Joined: Mon Feb 28, 2005 20:47
Location: P-SUOMI

Post by W-PH »

Ei varmaan olisi pahiteeksi tarkistaa bensapumpun ohjauksen D7 diodi ja Q3 transistori.

Edit

Lisäksi löytyi tämä:

viewtopic.php?t=2408&start=0&postdays=0 ... ensapumppu
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

W-PH wrote:Ei varmaan olisi pahiteeksi tarkistaa bensapumpun ohjauksen D7 diodi ja Q3 transistori.

Edit

Lisäksi löytyi tämä:

viewtopic.php?t=2408&start=0&postdays=0 ... ensapumppu
Pitää tarkistaa. Mutta luulis kai niiden toimivan kerran virrat päällä ollessa toimii ilmeisesti normaalisti? Mulla sama vika muuten ku tossa laittamassasi linkissä, eli MS maadoittaa virtojen poissa ollessa bensapumpun relettä. tuohan on ohitettu sillä, että vetää virran bensapumpulle virtalukon takaa (eli ei jatkuva).

Mutta tuo kierrosluvun puuttuminen on edelleen onkelma :? Ei nimittäin värähdä vieläkään rpm tieto startatessa, vaikka ohitin siitä EST ref low:sta sen 200 ohmin maadoitusvastuksenkin.. Alkaa ideat olemaan vähissä ja tää päivä vaan aikaa värkätä, sitte taas tiiä millon seuraavan kerran joutaa tallille... :(
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

KORJAUS: Stimussa toimii molemmat suutinpankit, bensapumppu jne. Eli MS:ssä ei pitäisi olla vikaa!!

Nyt on kaverin kanssa (autona -86 305cid turbo Camaro samanlaisella ruiskulla, joten melko vertauskelpoinen laite) siirretty jo lähes kaikki asetukset puhelimen välityksellä tuohon mun Megatuneen ja poltettu aina MS:lle (sytkäkartan kaveri lähetti mailissa), mutta ei SILTIKÄÄN toimi.

Kokeilin vakioboxia välissä ja kaikki pelasi täysin oikein! Sitten kytkentäkin on tarkastettu sytytyksen osalta 100 prosenttisesti moneen kertaan (verrattu ohjeisiin ja kaverinkin kytkentään), aivan oikein se on. Siltikään rpm tietoa EI TULE MS:ään, siinä se rpm tieto ei edes värähdä startatessa!
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Auttakees ny joku, tässä on ihan hukassa ite.. :oops: Tutkintaa jatkettu. Räpläämisen tuloksena se kävi käynnissäkin jopa muutamia sekunteja muutaman kerran, eli ei tässä ny hirveen pahasta ole kiinni varmaan. Se kiekkatieto vaan uupuu edelleen.

Tarkistelin ja juotin sytytyksen osalta kytkennät pääosin vielä uusiksi varalta. Aloin sitten seuraamaan yleismittarilla, mihin asti se Distributor ref eli R=Reference eli kiekkatieto 7pin HEI sytkämodulilta menee. Kun sytytysvirta on päällä, siellä on 1.5 V ja se tulee optoerottimelle U4 asti jalkaan 2. Eli jalkojen jännitteet (olettaen että numerointi alkaa piirin kohdalla olevasta piste-merkinnästä ja kiertää piirin ympäri):
U4 jalka 1 = 2.62V
U4 jalka 2 = 1.5V
U4 jalka 3 = 0V (??, koska en ole varma saiko yleismittari varmasti kosketuksen jalkaan ku oli päältäpäin mitattaessa ahtaalla)
U4 jalka 4 = 0V
U4 jalka 5 = 2.18V
U4 jalka 6 = 0.62V
ED konkan piirilevyn laitaa lähempi jalka = 1.5V
ED konkan toinen jalka = 2.62V

Startatessa kiekkatieto ei värähdäkään, mutta tuo jalkaan 2 tuleva jännite eli Reference jännite alkaa sahaamaan 1.5V:n ja n. 3-4V:n väliä, eli kanttiaalto kai tulee kuten pitää. Sitä puoltaa myös se, että auton vakioboksilla toimii ongelmitta.

Silloin kun nuo luettelemani jännitteet tulee jalkoihin sytytysvirran ollessa päällä, se ei starttaa, korkeintaan hörähtää. MUTTA, kun aikansa aina mittailee volttimittarilla noiden jalkojen jännitteitä, jossain vaiheessa tuon jalan 6 jännite alkaakin tippua ja kun yleismittarilla yrittää jännitettä mitata niin lievästi kipunoi ja MS alkaa bensapumppua käyttää päällä. Aina kun sen sai tähän tilaan että alkoi "elää", niin sitten startatessa lähtiki käyntiin ja kävi muutaman sekunnin ja sammu, siltikään rpm tieto ei värähtänytkään.

Nyt onkin tämä ihmeellisyys selvitettävä, miksi näin tapahtuu? Mikä on vialla?? Prossu vai optoerotin U4 vai mikä?? Stimulaattorilla MS toimii kuitenkin oikein ja Camaro taas toimii oikein vakioboksilla. Mutta yhdessä ei sitten niin millään...WTF?? :?
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Miten iso vastus sulla on sen D8:n paikalla?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Vauhtivaunu wrote:Miten iso vastus sulla on sen D8:n paikalla?
Se on se ohjeiden mukainen 1.3 kohm.
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Jos se stimulla toimii niin tarkista uudelleen ainakin sen HEI7-moduulin kytkennät, että sille tulee virtaakin startatessa ja sen jälkeenkin, sama homma megalle. Ts olet varmasti ottanut virrat paikasta josta ei häviä jännite starttauksen ajaksi. Onko sulla läppärissä kiinni mega kun starttaat? Tuleeko resettejä?

Oletko ton HEI7 tämän ohjeen mukaan kytkenyt?

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#gm7hei
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

risu wrote:Jos se stimulla toimii niin tarkista uudelleen ainakin sen HEI7-moduulin kytkennät, että sille tulee virtaakin startatessa ja sen jälkeenkin, sama homma megalle. Ts olet varmasti ottanut virrat paikasta josta ei häviä jännite starttauksen ajaksi. Onko sulla läppärissä kiinni mega kun starttaat? Tuleeko resettejä?

Oletko ton HEI7 tämän ohjeen mukaan kytkenyt?

http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... htm#gm7hei
No siis eikö tuo ole ihan sama kuin tää:

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-hei7.html

Ja tuon mukaan olen tehnyt. Olen ottanut kohdan ".Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)" +5V siis tuosta toisesta vaihtoehdosta eli D4:sta puol senttiä vasemmalle ylös olevasta reiästä. Niin ja tuossa kytkennässähän oli vielä se ero tuohon sun linkkiin, että myös maadoitusjohto menee siellä mun adapterilla maihin (aluksi meni 200 ohmin vastuksen kautta, tällä hetkellä suoraan). Noissa toisissa ohjeissa ei näy maadoituspiuhaa HEI:llä ollenkaan.

Ja eikös nuo jännitteet kerro että sinne virta tulee? Startatessa en noita mitannut. Nyt kun aloin muistelee, niin ainakin kerran tais tulla "Reset 29" (siis tuollaisen huomasin vaan lukevan oikeassa alalaidassa, ei se siitä muuten ilmoitellu) ku värkkäsin sen MS:n kanssa. Mutta ainakin MS:ssä pysyy virrat päällä startatessa, ainoastaan rpm tieto ei oo värähtäny vielä kertaakaan. Tuskin siihen vaikuttaa sekään, että MS:ssä on 029q koodi ja Megatunessa 029q2 koodi? Ei se ainakaan herjaa vaikka onkin karvan verran eri koodi.

Tää on kyl turhauttavaa ku vika pakko selvittää nyt viikon aikana ja vasta viikonloppuna pääsen taas käymään tallilla ja jos ei sittekään toimi niin taas menee viikon-kahden päähän ennenku pääsee testaa seuraavia korjauksia... :?

Niin joo! Ja mittasinhan sen että virtaa tulee HEI:lle startatessakin, se jännite mikä menee pin24:een on virta päällä 1.5V ja sitten startatessa alkaa sahaamaan 1.5V - n.3-4V väliä... Kuten kirjoitin tuossa aikaisemmassa viestissä...
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

BlackZ wrote:No siis eikö tuo ole ihan sama kuin tää:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/setup-hei7.html
juu sama kytkis on.
BlackZ wrote:Ja tuon mukaan olen tehnyt. Olen ottanut kohdan ".Fit wire between bottom of R10 and small hole above D9 (this is a +5v source - you could also use the hole to the left of D4)" +5V siis tuosta toisesta vaihtoehdosta eli D4:sta puol senttiä vasemmalle ylös olevasta reiästä.
Ootko varmistanu yleismittarilla että oot kytkeny sen ylösvedossa on todella se +5v? Mitannu mittarilla siitä päästä mistä nappaat tuon jännitteen?

Samaten kannattaa tarkistaa yleismittarilla että kaikkien muutoksien vastuksien vastusarvot ovat oikeat, etteivät vahingossa ole sekoittuneet.
BlackZ wrote:Niin ja tuossa kytkennässähän oli vielä se ero tuohon sun linkkiin, että myös maadoitusjohto menee siellä mun adapterilla maihin (aluksi meni 200 ohmin vastuksen kautta, tällä hetkellä suoraan). Noissa toisissa ohjeissa ei näy maadoituspiuhaa HEI:llä ollenkaan.
En nyt tiedä mistä maadoituksesta puhut mutta kummissakin kuvissa näkyy kyllä hei-modulin rungosta maadoitus. Ottaen huomioon että kerroit välillä moduulin "yrittävän" toimia pistää vähän epäilemään onko kaikki johdot hyvin kiinni. Erityisesti onko tuo maa tukevasti moduulin rungossa sekä toisessa paikassa sieltä mistä se saa maata.

Nää vianselvittelyt on aina vähän turhauttavia kun ei osaa ajatella mistä vikaa kannattaisi alkaa etsimään. Yleensä syynä on joko virheelliset asetukset megalle tai jokin ihan pieni virhe kytkennässä mitä ei tule ajatelleeksi. Sulla kuitenkin jos stimulla toimii niin voisi rajata vianselvityksen ton moduulin kytkentöihin, megan asetuksiin ja megan sytkäsisäänmenoon ja - ulostuloon(siinä määrin että vaikka stimulla boksi toimisikin niin ei välttämättä toimi HEI7-kanssa).

Onko toi HEI-moduli ehjä? Käytätkö sitä vakioECUlla vai ohjaako sitä jokin muu? Sama puola varmaan ainaki käytössä.

Ainiin ja 29q-sarjan koodeissa (ja sen jälkeen kai kaikissa tähän asti julkaisuissa) on sama .ini-tiedoston sisältö megatunelle joten se ei aiheuta ongelmia.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Joo tarkistin että siihen pisteeseen tuli 5V kun stimu oli Megassa kiinni ja sai virtansa sieltä 9V:n pariston kautta. Ja eikös tuo piste nimenomaan mene sieltä D8:ssa olevan vastuksen kautta ED-konkan ylempään jalkaan, ja sieltähän löytyi se 2.62V, joten eikös se ole silloin ok?

Kyllä vastusarvotkin on useampaan otteeseen jo tarkistettu (mitä on kaikki 3kpl noiden muutosten takia).. :?

Joo, siis tuossa sun laittamassa linkissä ei näytetä, että HEI:ltä vedettäs maapiuhaa enää erikseen maihin. Kun taas tuossa piirustuksessa minkä mukaan oon tehny, HEI on toisesta päästä runkoon maadoitettu ja sitten se vedetään vielä erikseen toisestakin päästä maahan.

Sama puola ja moduli jne on käytössä vakioboksillakin ja sillä auto toimii, kaippa sekin tuon kiekkatiedon tarvii toimiakseen joten luulis autossa kaiken olevan kunnossa. Olen siis tehnyt sellaisen adapterin Megan ja Camaron väliin, että se vain vaihdetaan alkuperäisen boksin paikalle ja ainoa muutos aina autoon on vain kahden johdon kääntäminen bensapumpun releeltä, eli muihin autossa oleviin kytkentöihin ei tarvi koskea. Joten siltä pohjalta vaikea uskoa että auton kytkennöissäkään olisi vikaa.. Toki en tiedä osaako tuo vakioboksi toimia sitten ilman kiekkatietoa, sillä se toimii kuitenki hyvin nyt ahdettunakin koko kierrosalueella joten vaikea kuvitella että sielläkään ei sitä kiekkatietoa olis saatavilla..
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Jos moduli toimii autossa vakioeculla nyt niin sen kytkennät on varmasti ok. Vähän epämääränen idea kun en noista camaron sähköistä tiedä mutta kannattaisi ehkä varmistaa ettei moduulin piuhat mene jollekkin toiselle toimilaitteelle myös, mittaristoon tms, jos siellä vaikka jonkin sekoittaa tota. Toi vakioecu saa kyllä periaatteessa saman infon ku megakin joten hei-moduuli on ehjä.
BlackZ wrote:Joo tarkistin että siihen pisteeseen tuli 5V kun stimu oli Megassa kiinni ja sai virtansa sieltä 9V:n pariston kautta. Ja eikös tuo piste nimenomaan mene sieltä D8:ssa olevan vastuksen kautta ED-konkan ylempään jalkaan, ja sieltähän löytyi se 2.62V, joten eikös se ole silloin ok?
5v siihen pitäisi tulla silloin kun HEI-moduuli ei maata signaalia - ellei toi moduuli syötä sit jotain sekasignaalia(tai joku muu toimilaite joka kytketty mahdollisesti tohon piuhaan), ei oo omakohtaista kokemusta 7-nastasesta mutta ei sieltä mitään jännitettä mun muistaakseni pitäs itse HEI-moduulilta tulla, jos sieltä tulee jotain 2.62v niin ei toi kytkentämalli varmaan voi oikeen hyvin toimia. Kannattaisi vaikka irrottaa toi 24-TACH johto megasta ja mitata mitä jännitettä se moduuli antaa johdon päähän. Samaten, kun moduuli on irti, mittaa mikä jännite tulee siihen optolle (vaikka siihen ed-konkan jalkaan) jos tällöin tulee vielä jotain muuta kun 5v niin sulla on se ylösveto ihan vikapaikassa (tosin sä olit mitannu sen vastuksen kytkemispaikan joten tää pitäs olla ok, tosin kannatta silti mitata ettei laudalla oo opton luona jotain häröä).

Toi 2.62v kuulostaa aika oudolta jännitteeltä tossa pisteessä. Opton kohdalle pitäs saada selkeetä 0-5V kanttia.
BlackZ wrote:Joo, siis tuossa sun laittamassa linkissä ei näytetä, että HEI:ltä vedettäs maapiuhaa enää erikseen maihin. Kun taas tuossa piirustuksessa minkä mukaan oon tehny, HEI on toisesta päästä runkoon maadoitettu ja sitten se vedetään vielä erikseen toisestakin päästä maahan.
On se maadotus tässä kuvassa:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... ew7hei.gif
ei vaan vedetty tohon sivuun kuvassa. Tosin täysin epäolennaista sun ongelmas kanssa tää :)
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

risu wrote:Jos moduli toimii autossa vakioeculla nyt niin sen kytkennät on varmasti ok. Vähän epämääränen idea kun en noista camaron sähköistä tiedä mutta kannattaisi ehkä varmistaa ettei moduulin piuhat mene jollekkin toiselle toimilaitteelle myös, mittaristoon tms, jos siellä vaikka jonkin sekoittaa tota. Toi vakioecu saa kyllä periaatteessa saman infon ku megakin joten hei-moduuli on ehjä.
BlackZ wrote:Joo tarkistin että siihen pisteeseen tuli 5V kun stimu oli Megassa kiinni ja sai virtansa sieltä 9V:n pariston kautta. Ja eikös tuo piste nimenomaan mene sieltä D8:ssa olevan vastuksen kautta ED-konkan ylempään jalkaan, ja sieltähän löytyi se 2.62V, joten eikös se ole silloin ok?
5v siihen pitäisi tulla silloin kun HEI-moduuli ei maata signaalia - ellei toi moduuli syötä sit jotain sekasignaalia(tai joku muu toimilaite joka kytketty mahdollisesti tohon piuhaan), ei oo omakohtaista kokemusta 7-nastasesta mutta ei sieltä mitään jännitettä mun muistaakseni pitäs itse HEI-moduulilta tulla, jos sieltä tulee jotain 2.62v niin ei toi kytkentämalli varmaan voi oikeen hyvin toimia. Kannattaisi vaikka irrottaa toi 24-TACH johto megasta ja mitata mitä jännitettä se moduuli antaa johdon päähän. Samaten, kun moduuli on irti, mittaa mikä jännite tulee siihen optolle (vaikka siihen ed-konkan jalkaan) jos tällöin tulee vielä jotain muuta kun 5v niin sulla on se ylösveto ihan vikapaikassa (tosin sä olit mitannu sen vastuksen kytkemispaikan joten tää pitäs olla ok, tosin kannatta silti mitata ettei laudalla oo opton luona jotain häröä).

Toi 2.62v kuulostaa aika oudolta jännitteeltä tossa pisteessä. Opton kohdalle pitäs saada selkeetä 0-5V kanttia.
BlackZ wrote:Joo, siis tuossa sun laittamassa linkissä ei näytetä, että HEI:ltä vedettäs maapiuhaa enää erikseen maihin. Kun taas tuossa piirustuksessa minkä mukaan oon tehny, HEI on toisesta päästä runkoon maadoitettu ja sitten se vedetään vielä erikseen toisestakin päästä maahan.
On se maadotus tässä kuvassa:
http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra ... ew7hei.gif
ei vaan vedetty tohon sivuun kuvassa. Tosin täysin epäolennaista sun ongelmas kanssa tää :)
Se 24 pinniin tuleva Reference jännite antaa nimenomaan sen 1.5V silloin kun sytytysvirta on päällä ja sehän löytyy myös Megan jaloista seuraavasti kuten tuossa yllä jo luki:
U4 jalka 2 = 1.5V
ED konkan piirilevyn laitaa lähempi jalka = 1.5V

Niin lukee Camaron kytkiksessäkin että sytytysvirran päällä ollessa on 1.5V ja niinhän se on mitattunakin kuten yllä olevasta selviää. Sitten startatessa se alkaa sahaamaan edestakaisin eli on siellä eloa. Kaverilla on se Camaro just samanikäinen eikä sillä ainakaan ole tarvinut muutakuin kytkeä suoraan nuo HEI:n johdot noihin pinneihin kun mullakin, se on vaan lisänny vielä sen 100 ohmin vastuksen siihen maajohtoon Megan päähän.

Niin ja tuosta maadoituksesta vielä vaikk epäolennaista varmaan onkin, niin edelleenhän se GND on maadoitettu vissiin modulin luota suoraan runkoon tuossa laittamassasi linkissä ja tuossa mun linkissä taasen on sekä rungossa että vedetty vielä erikseen Megan päähänkin..
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Just vielä mittasin stimu kiinni (hieman heikko 9V paristo, kierrokset niin pienellä että suutinpankkien välkyntä mahdollista silmin havaita) nuo U4:n ja ED:n arvot:

U4 jalka 1 = 1.28V
U4 jalka 2 = 0.24V
U4 jalka 3 = 0V
U4 jalka 4 = 0V
U4 jalka 5 = 0.36V
U4 jalka 6 = 0.62V
ED konkan piirilevyn laitaa lähempi jalka = 0.24V
ED konkan toinen jalka = 1.28V


Ja autossa paikallaan näytti sytytysvirran päällä ollessa (ei käynnissä, valitettavasti...) siis:
U4 jalka 1 = 2.62V
U4 jalka 2 = 1.5V
U4 jalka 3 = 0V (??, koska en ole varma saiko yleismittari varmasti kosketuksen jalkaan ku oli päältäpäin mitattaessa ahtaalla)
U4 jalka 4 = 0V
U4 jalka 5 = 2.18V
U4 jalka 6 = 0.62V
ED konkan piirilevyn laitaa lähempi jalka = 1.5V
ED konkan toinen jalka = 2.62V
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Sytkäsisäänmenoa vähän selvittääkeni: Opton sisäänmenopuolessa on periaatteessa ledi, jonka ylimenevä jännite on tuon reilun voltin tai pari (tarkat arvot voi tarkistaa datalehdestä jos haluaa), mutta jos toinen pää on avoin (se moduuliin päin tuleva osa) niin ledin yli ei jää jännitettä ja tällöin ledin (opton) toiseen jalkaan tulee ylösvedolta suoraan se 5v mitä tarkoitin. Kun moduuli maattaa signaalin, ledin läpi kulkee virta ja tällä hetkellä itse ledin/opton yli menee ainoastaan kynnysjännite, se reilu voltti (riippuen virrasta) ja loput hukkuu vastuksessa joka on vedetty sinne 5v. Jos virta on tarpeeksi suuri, ledi syttyy ja opto johtaa. Virran suuruutta rajoittaa megan kytkennässä toi samainen 1.3-2kohm vastus opton jälkeen.
BlackZ wrote:Niin lukee Camaron kytkiksessäkin että sytytysvirran päällä ollessa on 1.5V ja niinhän se on mitattunakin kuten yllä olevasta selviää. Sitten startatessa se alkaa sahaamaan edestakaisin eli on siellä eloa. Kaverilla on se Camaro just samanikäinen eikä sillä ainakaan ole tarvinut muutakuin kytkeä suoraan nuo HEI:n johdot noihin pinneihin kun mullakin, se on vaan lisänny vielä sen 100 ohmin vastuksen siihen maajohtoon Megan päähän.
Toi 1.5v on sulla sitten ilmeisesti se maattava signaali siltä HEI7-moduulilta (?) kun virrat päällä, mutta pitäisi vielä todeta että se signaali todella muuttuu myös TACH-inputissa kun konetta pyörittää

Edelleen vaikuttaisi siltä ettei ainakaan megan prossulle asti tule pulssia Hei7 kanssa. Voit ehkä todeta toimiiko sisäänmeno asettamalla LED18 lähdön asetukselle trigger return. Asetus on suunniteltu Hall-anturin toimintaa testaamaan joten VR-anturilla mikä sullakin on, tuo ledi vain välkähtelee mutta saattaa kuitenkin olla havaittavissa. Jos ledissä ei ole havaittavaa minkään asteen välkettä voit tarkistaa opton ja prossun välisestä linjasta onko siellä jännitteessä muutosta lainkaan. Normaalisti linja on vedetty ylös +5v mutta käy aina maassa kun sytkäpulssia tulee.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Siis oon mitannut, että ainakin tuonne U4:lle jalkaan 2 tuleva 1.5V jännite alkaa sahaamaan edestakaisin kun starttaa. Eli en ole vain johtosarjasta tai adapterista mitannut, vaan suoraan ED-konkan ja U4:n jalasta. Eli eikö se silloin toimi oikein siihen pisteeseen asti?? Vai ymmärsinkö nyt oikein mitä tarkoitit...

Ja jos nyt oikein ymmärsin, niin onkos tuossa sitten mahdollista että tuo 1.3k vastus on liian suuri ja rajoittaa liikaa virtaa (stimulla kuitenkin toimii) tai toinen vaihtoehto, että onkohan ite optoerotin U4 rikki??

En pääse nyt niitä mittauksia enempi tekemään niin että Mega autossa kiinni, kun auto reilun 100km:n päässä, joten näillä tiedoilla se vika pitäis melkeen pystyä löytää.. :oops:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Voishan sitä D8:n tilalla olevan astuksen arvoa kokeilla pienentää. Sen tarkemmin tuon hei7:n toiminnasta en tiedä, mutta tuo jännite-ero mikä noiden pinnien 1 ja 2 välillä on vaikuttaa pieneltä. Eli noiden välissä on juuri se opton ledi.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
mikko80
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 111
Joined: Fri Jul 08, 2005 17:37
Location: Hämeenkyrö

Post by mikko80 »

Taistelin omassa projektissani tuon Hei7 kanssa ja totesin että ei anna luotettavasti riittävää virtaa opton ledille. Kokeiltiin kaikki kytkentävaihtoehdot mitä tuolta jenkkisivuilta löytyi.. Ei toiminut mikään vaihtoehto kunnolla... Jätin leikin sikseen ja ajelin kesän ilman sytkänohjausta.
Mutta taitaa noissa Hei moduleissakin olla valmistajakohtaisia eroja.
Olds cutlass 355 "Diesel", Auto-nomics TBI, LC-1, LM-2, MS-II_Extra, Suorasytkällä.
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

mikko80 wrote:Taistelin omassa projektissani tuon Hei7 kanssa ja totesin että ei anna luotettavasti riittävää virtaa opton ledille. Kokeiltiin kaikki kytkentävaihtoehdot mitä tuolta jenkkisivuilta löytyi.. Ei toiminut mikään vaihtoehto kunnolla... Jätin leikin sikseen ja ajelin kesän ilman sytkänohjausta.
Mutta taitaa noissa Hei moduleissakin olla valmistajakohtaisia eroja.
Kokeilitko eri kokoja tuolle D8:ssa olevalle vastukselle?? Ja mitä oli ne koot jos kokeilit?

Ja nyt tyhmä kysymys ku en äkkiseltään hoksaa, miten jätit ohjaamatta HEI:n? Pakko kai Megan jostakin on se kiekkatieto silti saatava... :oops: Mutta on tuo kyllä tarkoitus saada toimimaan, tuo on kuitenki ahdettu niin tuon sytkän ohjaaminen on aika tärkeässä asemassa.

Onko tuossa nyt järkeä alkaa ainakaan uutta prossua tilaamaan tai optoa vaihtamaan uuteen? Voisko olla niistä kiinni? Kun se sahaava signaali todistetusti tulee kuitenkin opton jalkaan asti. Ei vaan saavu koskaan prossulle tunnistettavassa muodossa ku ei edes värähdä rpm tieto ettei oo paljon häiriötäkään kyllä.... :? Ja silti stimulla toimii...... :shock:
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Se opto ei oo rikki jos se toimii stimulla. nyt tuon hei7 palikan toiminta on jotenkin mystistä? jos se jännite "sahaa" 1.5-4v niin vois kokeilla laittaa se sinne sisään suoraan. eli pois se vastus D8:n välistä ja sinne opton sisään se signaali ja sit xg1 maihin. en todellakaan tunne tuon hei:n sielunelämää, mutta se opto tarttee jokatapauksessa selvän signaalin toimiakseen. Jos haluaa pelkän ruiskun niin puolan miinuksesta otetaan signaali opton sisään ja opton ulos (xg1) pannaan maihin.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
mikko80
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 111
Joined: Fri Jul 08, 2005 17:37
Location: Hämeenkyrö

Post by mikko80 »

Kokeilin tällä sivulla olevia kytkentöjä:
http://www.megamanual.com/ms2/inputHEI.htm
Ja sit vielä eri kokoisilla vastuksilla ym.
Kun kokeilimme oli meillä oskilloskooppi kiinni optossa ja mittasimme sille tulevaa singnaalia ja toisella siitä lähtevää singnaalia. Todettiin että Hei-moduli ei jaksa syötää tarpeeksi virtaa opton ledille että toimisi luotettavasti. Alkoi jännite laskemaan kun laittoi tarpeeksi pienen vastuksen että olisi mennyt tarpeeksi virtaa ledin läpi.
Tuo vr mod juttu mikä tuolla sivulla on niin on uusi juttu. Voi olla että sillä voisi saada toimimaan. Olisi paljon "herkempi" ainakin.
Siis sytkänohjauksen jätin pois siten että laitoin "Alipaine Hei" jakajan tuon tilalle ja juuri se normaali kierroslukutieto vain megalle.
Olds cutlass 355 "Diesel", Auto-nomics TBI, LC-1, LM-2, MS-II_Extra, Suorasytkällä.
risu
Himopostaaja
Posts: 580
Joined: Wed Sep 28, 2005 12:28
Location: Vantaa

Post by risu »

Vauhtivaunu wrote:jos se jännite "sahaa" 1.5-4v niin vois kokeilla laittaa se sinne sisään suoraan. eli pois se vastus D8:n välistä ja sinne opton sisään se signaali ja sit xg1 maihin. en todellakaan tunne tuon hei:n sielunelämää, mutta se opto tarttee jokatapauksessa selvän signaalin toimiakseen.
En kytkisi "mysteerisignaalia" prossun nastaan ellen tietäisi varmasti ettei sieltä missään tilassa voisi tulla yli 5v. Vähintään vastus ja zeneri väliin jos prossun nastaan lähtee kytkemään.

Tossa Mikon linkissä sitten huomioitavaa että ohjeet ovat pääsääntöisesti MSII-prossulle mutta pääosin pätevät kyllä ykköseenkin.
Tiara Kit Car - MsnS-E
BlackZ
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Thu Nov 09, 2006 21:06

Post by BlackZ »

Auttaisikohan uusi sytkämoduli, jos entinen mennyt niin heikoksi?? Entä mikä on pienin vastus mitä uskaltaa D8:n paikalle kokeilla?

Ja muuten, miksi tuon U4 jalan 6 jännite alkoi elämään, jännite muistaakseni laski kun normaalisti vaikuttais olevan kiinteästi 0.62V:ssa, siinä vaiheessa kun yleismittarilla sitä mittasin. Se vähän niinku kipunoi yleimittarilla jännitettä mitattaessa ja MS alkoi bensapumppua käyttää päällä aina kun siihen koski yleismittarilla. En tiedä varmalla mitä jännitettä se antoi siinä vaiheessa kun ei siinä uskaltanut mittaria pitää kun auto alkoi "elää omaa elämäänsä". Ja aina tuon jalan 6 kipunoinnin jälkeen moottori heräs käyntiin startatessa mutta sammui sitten parin sekunnin päästä. Mistä se johtuu, että tuollaista elämistä siinä jalassa tapahtuu ja sen jälkeen kone suostu starttaamaan??

Ja voinko nyt olla varma ettei mun kannata alkaa uutta prossua ja/tai optoa tilaamaan, ku se pitää tehdä tänään että osat ehtii viikonlopuksi mulle.
CHEVROLET CAMARO IROC-Z 1986 350cid TPi + PAXTON SN-93 SUPERCHARGER + TH700
CHEVROLET SPORTSIDE SILVERADO CCC 1989 350cid EFi + TH700
Post Reply