Hukkakiuna -> GM C30SE
Moderator: Masi_K
Hukkakiuna -> GM C30SE
Tuollaista nyt megaruutataan ankarasti.
Minkälainen työmaa on soveltaa siihen hukkakipinä puola?
Valmiina olisi tuollainen MV6 Omegan Bosch 6-syl. puola jossa 4-napainen liitin.
Mitä ovat mitkäkin navat ja mitä muutoksia tarvii mihinkäkin tehdä?
Tarviiko jotakin sytkävahvareita?
-MS 2.25
-Kampiakselilla monihampainen Triggeripyörä ja VR(?)-anturi
-Jakajan sisällä hall anturi ja 6-lovinen trig-pyörä (tästä pitäs päästä eroon)
Mitä boksille tarvis tehdä?
Jos joltain saisi suomenkieliset "kädestäpitäen" -ohjeet niin helpottaisi rutkasti kun ei oikein mistään tahdo järkveää tietoakaan löytyä. Boksin sisälle en itse lähde mitään tekemään, saa joku näppärämpi sitä hieroa..
Minkälainen työmaa on soveltaa siihen hukkakipinä puola?
Valmiina olisi tuollainen MV6 Omegan Bosch 6-syl. puola jossa 4-napainen liitin.
Mitä ovat mitkäkin navat ja mitä muutoksia tarvii mihinkäkin tehdä?
Tarviiko jotakin sytkävahvareita?
-MS 2.25
-Kampiakselilla monihampainen Triggeripyörä ja VR(?)-anturi
-Jakajan sisällä hall anturi ja 6-lovinen trig-pyörä (tästä pitäs päästä eroon)
Mitä boksille tarvis tehdä?
Jos joltain saisi suomenkieliset "kädestäpitäen" -ohjeet niin helpottaisi rutkasti kun ei oikein mistään tahdo järkveää tietoakaan löytyä. Boksin sisälle en itse lähde mitään tekemään, saa joku näppärämpi sitä hieroa..
Joo vaatii sytkävahvistimen. Itse käyttäisin boschin -203-loppuista sytkäkiveä, tekisin lähdöt led17,led19 ja led18. Tuo -203-kivi vaatii 100ohm ylösvedot ledeille, eli sellaiset sinne tuota kuvaa mukaillen:
http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... et%202.JPG
Nuo lähtevät johdot kyllä kannattaa laittaa johonkin vapaaseen pinniin db37-liittimessä.
Asetukset mukaillen tuosta esimerkistä: (vaikka sylinterimäärä onkin eri, huom!)
http://finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=2167
http://www.saunalahti.fi/jysal/auto%20k ... et%202.JPG
Nuo lähtevät johdot kyllä kannattaa laittaa johonkin vapaaseen pinniin db37-liittimessä.
Asetukset mukaillen tuosta esimerkistä: (vaikka sylinterimäärä onkin eri, huom!)
http://finsquirt.net/forum/viewtopic.php?t=2167
Mitäs tonne boksin sisälle tarvis tehdä, tuskin ledit valmiiks antaa mitään sytkäjytyä?
Ei oo tullu ikinä perehdyttyä tähän megaruutan "henkimaailmaan"
-Minkäslainen töi 203 sytkävahvari on jos 200/204 on neljäsylinterisiin?
Led18 myös paikka eli yhteensä 8napainen?
-Onko siinä 6-syl puolassa sitten kolme -1 ja yks 12V kun on kerta 4-napainen?
Saatte pitää mua kädestä kun alan tekeen
Missä autoissa käytetty tota -203 loppuista? Helpottais etsimistä..
Mistä sitten LM1815? Onko tämä se Optoerotin mikä löytyy tuolta linkintakaa kuvasta?

Ei oo tullu ikinä perehdyttyä tähän megaruutan "henkimaailmaan"

-Minkäslainen töi 203 sytkävahvari on jos 200/204 on neljäsylinterisiin?
Led18 myös paikka eli yhteensä 8napainen?
-Onko siinä 6-syl puolassa sitten kolme -1 ja yks 12V kun on kerta 4-napainen?
Saatte pitää mua kädestä kun alan tekeen

Missä autoissa käytetty tota -203 loppuista? Helpottais etsimistä..
Mistä sitten LM1815? Onko tämä se Optoerotin mikä löytyy tuolta linkintakaa kuvasta?
Boxin sisälle tehdään nimenomaan vaan nuo vastusmuutokset ja hyppyjohdot ledeille (3kpl), sitten megatunesta conffataan ne syttylähdöiksi.
Tuo -203-yksikkö on yhtä lailla 7-napainen, mutta pinnejä on käytössä vaan enemmän.
Tuolta löytyy pinnijärjestys:
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... odules.pdf
Ja tuossa puolassa on tosiaan niin että yhteen napaan tulee 12V, ja muihin sitten sytytysyksiköltä johdot. Täytyy vaan selvittää mihin pinniin tulee mikäkin.
Tuota yksikköä löytyy autoista näillä osanumeroilla:
ALFA ROMEO 60562702
FIAT 60562702
LANCIA 60562702
OPEL 90 444 189
OPEL 90 462 248
VOLVO 1367776
FERRARI 138225
LM1815-piirillä muutetaan opelin vr-anturin tieto (siniaalto) kanttiaalloksi, jotta mega sitä ymmärtää. Voit myös vaihtaa tuon anturin opelin x18xe1-moottorissa käytettyyn hall-anturiin, jolloin ei sitten tuota lm1815-muutosta tarvita ollenkaan. Eli vähemmän työtä. Sen löytää varaosanumeroilla:
OPEL 12 38 228 / OPEL 62 38 377 / GENERAL MOTORS 90 506 103 / GENERAL MOTORS 91 746 21 / HOLDEN 90506103
Tuo -203-yksikkö on yhtä lailla 7-napainen, mutta pinnejä on käytössä vaan enemmän.
Tuolta löytyy pinnijärjestys:
http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... odules.pdf
Ja tuossa puolassa on tosiaan niin että yhteen napaan tulee 12V, ja muihin sitten sytytysyksiköltä johdot. Täytyy vaan selvittää mihin pinniin tulee mikäkin.
Tuota yksikköä löytyy autoista näillä osanumeroilla:
ALFA ROMEO 60562702
FIAT 60562702
LANCIA 60562702
OPEL 90 444 189
OPEL 90 462 248
VOLVO 1367776
FERRARI 138225
LM1815-piirillä muutetaan opelin vr-anturin tieto (siniaalto) kanttiaalloksi, jotta mega sitä ymmärtää. Voit myös vaihtaa tuon anturin opelin x18xe1-moottorissa käytettyyn hall-anturiin, jolloin ei sitten tuota lm1815-muutosta tarvita ollenkaan. Eli vähemmän työtä. Sen löytää varaosanumeroilla:
OPEL 12 38 228 / OPEL 62 38 377 / GENERAL MOTORS 90 506 103 / GENERAL MOTORS 91 746 21 / HOLDEN 90506103
5
Tulevaisuuteen asetuksia:
SparkSettings
-Miten selvitän tuon Trigger Angle ?
-Trigger angle addition? +22.5 +45 ?
Mitä nuista muista asetuksista voi soveltaa esimerkin mukaan paitsi triggeripyörän hampaat?
Omassa koneessa siis hallikaisen paikka n. klo 2
Yläkuolokohdan ja triggeripyörän puuttuvien hampaiden kohdan suhdetta en nyt tähän hätään pysty selvittämään...
Tätä siis tarkoitan

SparkSettings
-Miten selvitän tuon Trigger Angle ?
-Trigger angle addition? +22.5 +45 ?
Mitä nuista muista asetuksista voi soveltaa esimerkin mukaan paitsi triggeripyörän hampaat?
Omassa koneessa siis hallikaisen paikka n. klo 2
Yläkuolokohdan ja triggeripyörän puuttuvien hampaiden kohdan suhdetta en nyt tähän hätään pysty selvittämään...
Tätä siis tarkoitan

-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Re: 5
Anna olla 60Rantunen wrote:Tulevaisuuteen asetuksia:
SparkSettings
-Miten selvitän tuon Trigger Angle ?
Ei laitetaRantunen wrote: -Trigger angle addition? +22.5 +45 ?
Spark setting tuommosenaan ja dwell-settings.Rantunen wrote: Mitä nuista muista asetuksista voi soveltaa esimerkin mukaan paitsi triggeripyörän hampaat?
Omassa koneessa siis hallikaisen paikka n. klo 2
Pitäis melkein selvittää. Auttaa pirun paljon noiden asetusten kanssa.Rantunen wrote:Yläkuolokohdan ja triggeripyörän puuttuvien hampaiden kohdan suhdetta en nyt tähän hätään pysty selvittämään...
Heitetään nyt kuitenkin esimerkki: jos sulla on ykkönen YKK:ssa ja anturin ja tyhjän välissä on 19 hammasta niin "trig pos A"=10 ja "trig pos B"=40.
Re: 5
No nyt ois anturi paikallaan.Vauhtivaunu wrote:Pitäis melkein selvittää. Auttaa pirun paljon noiden asetusten kanssa.Rantunen wrote:Yläkuolokohdan ja triggeripyörän puuttuvien hampaiden kohdan suhdetta en nyt tähän hätään pysty selvittämään...
Heitetään nyt kuitenkin esimerkki: jos sulla on ykkönen YKK:ssa ja anturin ja tyhjän välissä on 19 hammasta niin "trig pos A"=10 ja "trig pos B"=40.
Miten tuosta 19hampaasta saadaan laskettua nuo -10 ja -40 ?

Ja tuo anturin ja tyhjienhamapiden ohta 19, kumpaan suuntaan lasketaan?
Hallikas on nyt n. 50astetta eykk.
Jo toimii.
Mutta en oikein ny ymmärrä?
Number of teeth per crank rev = 60
Number of missing teeth = -2
Number of cylinders = 6
Tooth number aligned with sensor at TDC = mitä tähän laitetaan, miten lasketaan?
Crank angle when missing tooth
aligns with sensor = ?
Crank angle when missing tooth at sensor = ??
Desired trigger return (Cranking angle) = ??
Trigger Angle = 60 mistä tämä tulee?
Ihan hepreaa nämä hukkakipinä asetukset
Mutta en oikein ny ymmärrä?
Number of teeth per crank rev = 60
Number of missing teeth = -2
Number of cylinders = 6
Tooth number aligned with sensor at TDC = mitä tähän laitetaan, miten lasketaan?
Crank angle when missing tooth
aligns with sensor = ?
Crank angle when missing tooth at sensor = ??
Desired trigger return (Cranking angle) = ??
Trigger Angle = 60 mistä tämä tulee?
Ihan hepreaa nämä hukkakipinä asetukset

Tooth number aligned with sensor at TDC = monesko hammas on anturin kohdalla kampuran ollessa YKK:ssa.
Crank angle when missing tooth aligns with sensor = kampuran asteluku kun puuttuva hammas on anturin kohdalla. Tosin en osaa sanoa mitä kohtaa tarkalleen tässä haetaan kun kyseessä on -2 pyörä.
Crank angle when missing tooth at sensor = sama kuin edellinen.
Desired trigger return (Cranking angle) = sytkän ennakko startatessa, siis mitä haluaisit sen olevan.
Trigger Angle = Asteluku triggerihampaasta YKK:hon. 60 on hyvä tavoitearvo, 50-90 kelpaa. Eli triggerihampaat pitäisi valita niin, että päästään tähän lukemaan.
Nämä nyt vaan tuosta suoraan päättelemällä, en ole koskaan käyttänyt tuota excelitaulukkoa.
Yksi jippo tässä tapauksessa on hampaiden numeroinnin päätteleminen. Kun puuttuvia hampaita on yksi, niin 1. hammas on puuttuvan hampaan jälkeinen hammas. Mutta kun hampaita puuttuu kaksi, niin muistaakseni puuttuvien jälkeinen hammas onkin numero 2.
Crank angle when missing tooth aligns with sensor = kampuran asteluku kun puuttuva hammas on anturin kohdalla. Tosin en osaa sanoa mitä kohtaa tarkalleen tässä haetaan kun kyseessä on -2 pyörä.
Crank angle when missing tooth at sensor = sama kuin edellinen.
Desired trigger return (Cranking angle) = sytkän ennakko startatessa, siis mitä haluaisit sen olevan.
Trigger Angle = Asteluku triggerihampaasta YKK:hon. 60 on hyvä tavoitearvo, 50-90 kelpaa. Eli triggerihampaat pitäisi valita niin, että päästään tähän lukemaan.
Nämä nyt vaan tuosta suoraan päättelemällä, en ole koskaan käyttänyt tuota excelitaulukkoa.
Yksi jippo tässä tapauksessa on hampaiden numeroinnin päätteleminen. Kun puuttuvia hampaita on yksi, niin 1. hammas on puuttuvan hampaan jälkeinen hammas. Mutta kun hampaita puuttuu kaksi, niin muistaakseni puuttuvien jälkeinen hammas onkin numero 2.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
http://i596.photobucket.com/albums/tt43 ... solved.gif
Tuolla tavalla ainakin nelisylinterisessä on on nuo hampaat määritetty.
Ja tuo 60-2 -pyörä on samassa asennossa ja anturikin on samalla kohdalla yleensä kaikissa bosch-ruiskuissa.
Tuolla tavalla ainakin nelisylinterisessä on on nuo hampaat määritetty.
Ja tuo 60-2 -pyörä on samassa asennossa ja anturikin on samalla kohdalla yleensä kaikissa bosch-ruiskuissa.
Ok, eiköhän nuo jotakin auta. Anturi on nyt siis ihan alkuperäisen paikan vieressä, ns. alkuperäisen paikan jälkeen
Hallikkaasta hampaisiin matkaa n.1mm, annoin anturalle 12v ja mittasin keskeltä niin jotain +-~7V sieltä keskimmäisestä löyty aina hampaan kohdalta, on varmaan ok?
Mistäs jenkakellolle saa tiedon? Nykyään perinteisesti puolan -

Hallikkaasta hampaisiin matkaa n.1mm, annoin anturalle 12v ja mittasin keskeltä niin jotain +-~7V sieltä keskimmäisestä löyty aina hampaan kohdalta, on varmaan ok?
Mistäs jenkakellolle saa tiedon? Nykyään perinteisesti puolan -
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Hupsista tupsista. mä jotenkin hämäännyin luulemaan että puhuttiin neloskoneesta kun katoin vaan tuota "esimerkkiasetusta".
Kutoseen luonnollisesti pitää olle kolme triggeriä, joten asetuksistakin pitää sitten laittaa kaikki kolme lediä sytkälähdöiksi (sparkA=led17,sparkC=led18 ja sparkB=led19). Sitten noihin triggauksiin tulee 60-2 pyörällä arvot kahenkymmenen välein. Esim. trig pos A=6, B=26, C=46 (yleensä bemareissa näin, voi olla muissakin boschin systeemeissä). Mutta ne asetukset riippuu edelleen siitä missä asennossa se puuttuva hammas on kun ykkönen on ykk:ssa
Jenkakellolle pitää rakentaa lisäpiiri megaan.
Kutoseen luonnollisesti pitää olle kolme triggeriä, joten asetuksistakin pitää sitten laittaa kaikki kolme lediä sytkälähdöiksi (sparkA=led17,sparkC=led18 ja sparkB=led19). Sitten noihin triggauksiin tulee 60-2 pyörällä arvot kahenkymmenen välein. Esim. trig pos A=6, B=26, C=46 (yleensä bemareissa näin, voi olla muissakin boschin systeemeissä). Mutta ne asetukset riippuu edelleen siitä missä asennossa se puuttuva hammas on kun ykkönen on ykk:ssa
Jenkakellolle pitää rakentaa lisäpiiri megaan.
Joo kaikki sytkälähdöt on boksissa valmiina.
Tästä erityis kiitos ArttuH :lle
ArttuH tietty vois tulla pikkusen jeesiin asetusten kanssa, aika hämärän peitossa vieläkin. Kahvia on ja monia mielenkiintoisia projekteja
Janhuselta tarvis hakee puolalle ja hallikkaalle sopivat liittimet, sitten vähän johdotusta. Vermeet onkin jo ns. omilla paikoillaan..
Oma: (Hyvin tuningpölyisiä kuvia tammikuulta)



Kaverin vastaava:


Lisää:

Eli aika Squirtmaista hupia, lisää tulossa
Tästä erityis kiitos ArttuH :lle

ArttuH tietty vois tulla pikkusen jeesiin asetusten kanssa, aika hämärän peitossa vieläkin. Kahvia on ja monia mielenkiintoisia projekteja

Janhuselta tarvis hakee puolalle ja hallikkaalle sopivat liittimet, sitten vähän johdotusta. Vermeet onkin jo ns. omilla paikoillaan..
Oma: (Hyvin tuningpölyisiä kuvia tammikuulta)
Kaverin vastaava:
Lisää:
Eli aika Squirtmaista hupia, lisää tulossa

Anturien piuhoissa voi käyttää häiriönsuojasukalla varustettua piuhaa jos haluaa pelata varman päälle, monesti toimii kyllä ihan tavallisellakin piuhalla. Muuten sitten oman vaatimustason mukaan. Erilaisilla suojasukilla ja putkilla saa tietty piuhat nätimmin järjestykseen ja paremmin suojaan hankaukselta ja muulta mekaaniselta rasitukselta. Puolien ja suuttimien piuhat kannattaa pitää erillään anturien piuhoista.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 4
- Joined: Sun Aug 31, 2008 23:12