Chevyn 350 EFI käynnistyy vain ilman lämpöanturia

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Chevyn 350 EFI käynnistyy vain ilman lämpöanturia

Post by kimmoli »

Ensimmäinen megasquirt projektini ja ensimmäiset savut otettu Chevyn 350 EFI koneesta. Mega ohjaa TBI suuttimia ja 8-pin HEI sytkää.

Lähti käyntiin lähes laakista, mutta käy vain silloin, kun lämpöanturin piuha on irti! Eli mega näyttää tällöin lämpötilaksi -40 pakkasta. Jos piuhan tökkää kiinni, niin ei lupaakaan. Muuten käy tyhjää tasaisesti ja ottaa hiukan kierroksiakin.

Arvelen, että liittyy jotenkin suuttimien virransaantiin tai aukeamiseen. Suuttimet ovat matalaohmiset ja molemmissa on sarjassa jotkut 6-7 ohmiset vastukset. En uskaltanut ihan kokonaan poistaa PWM current limit arvoa (85%) ja PWM time threshold on "vain" 5 ms. Mitäs noihin vois laittaa? Vai mitä tälle voi tehdä?

Kimmo
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Ei saa tarpeeksi bensaa se kone jos pitää lämpöantureita irroitella. Onhan req fuel asetettu niiden suuttimien ja koneen mukaiseksi? Minkäkokoiset ne suuttimet on?
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Suuttimia on 2 kpl ja kooltaan 55 lb/hr (GM oranssi värikoodi)

Kyllä jotain luulin laskeneeni, mutta vähän hakusessa vielä nämä käsitteet...Arvot Engine constant 1 kohdassa ovat tällaiset:

http://koti.phnet.fi/liski/Constants.jpg
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Mulla oli TBI:n kanssa oisko ollut jotkin 5 ohmin vastukset ilman virranrajoituksia.
Tarkastan asian huomenna.

Megamanuaalin regfuel-laskuri antoi tulokseksi 8.3 eli aika lähelle.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

MrFairlane wrote:Mulla oli TBI:n kanssa oisko ollut jotkin 5 ohmin vastukset ilman virranrajoituksia.
Tarkastan asian huomenna.

Megamanuaalin regfuel-laskuri antoi tulokseksi 8.3 eli aika lähelle.
Katso vaan joo, niin uskallan ehkä sitten poistaa virranrajoitukset.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Vastukset ovat tuollaisen 5.7 ohmia ja suuttimet 1.2 ohmia
Suuttimet ovat veekutosesta, joten taisivat olla 46 lb/hr-versiot.

OT: Bensanpainetta saa nostettua pistämällä prikkaa bensanpaineensäätimen jousen alle, jos mielii lisää soppaa koneeseen.
Taisin loppujen lopuksi ajaa jollain 1.3 barin paineilla.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Käyttelin vielä konetta ja se tosiaan käy, kun lämpöanturin piuha on irti ja sammuu samantien, kun tökkää piuhan käydessäkin kiinni.

Mutta, aika samat vastukset on tuossa minunkin koneessa. Kokeilen ottaa virtarajoitukset pois ja katsotaan mitä tapahtuu...
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

No nyt se käy piuha kiinnikin :) Current limit on 100% ja time threshold on 25 ms. Kiitoksia avusta!

Aika rötäämistä käynti on, mutta taitaa kuulua homman luonteeseen. Pitää yrittää laitella arvoja enemmän paikalleen.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Taaskaan ei käynnisty ilman lämpöanturin piuhan irroitusta. Olisko jollain toimivia asetuksia tuohon 5,7 TBI koneeseen? Voisi edes vertaila mitä eroja on omiin asetuksiin?

Piuha irti käy jopa nätisti ja rykimättä.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Pienennä req_fuelia ja/tai ota warmup enrichmenttiä pois.
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Pistä msq-filu ja logia näytille, niin tutkitaan asiaa.
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Nyt kone taas käynnistyikin piuha kiinni, mutta sammui melkein heti. Tässä lokia piuhan kanssa:
http://koti.phnet.fi/liski/lampoanturil ... nnisty.xls

Tässä lokia ilman piuhaa, jolloin käy suht ok:
http://koti.phnet.fi/liski/IlmanLampoan ... ayntia.xls

Ja tässä msq:
http://koti.phnet.fi/liski/350tbi-eka.msq
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Pikavilkaisulla logien perusteella:
Miksi ASE on päällä yli kolmattakymmentä sekuntia, kun 10s olisi ihan riittävä?
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

No eipä sille mitään perusteluita ole...kaikkea vaan on räpelletty ja kokeiltu. Nyt se vaan sattuu olemaan tuollainen :shock:
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Sain vihdoin tuon msq:n auki ja aika normaalilta se näytti, mutta jos sulla on sama TPS-anturi, kuin minulla, niin TPSdot treshhold näyttäisi olevan aivan liian alhaalla.
Tuo selittäisi huonon käynnin, mutta en kyllä tiedä miten korjaantuisi reilulla rikastuksella.

Lähetin YV:nä muinaisen MSQ:n TBI ajoilta. Tee tuosta litaniasta txt-filu ja muuta päätteeksi .msq
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Kiitos fileestä. Ainakin AfterStartEnrichment-taulukossa sulla oli lähes kolminkertaiset arvot omaani verrattuna. Sain asetuksillasi koneen käymään ja jäi jopa käymään tyhjäkäyntiä. Tosin vaeltelee aika paljon.

TPS arvosta en osaa sanoa mitään. Kalibroin TPS:n uudestaan ja nyt kalibrointi-ikkunaan tulee arvot 36 ja 255.

Pitää nyt vain käyttää konetta enemmän, että pääsee sinuiksi Megan kanssa. Ensin pitää vaan tehdä jonkinlainen pakoputki tallista ulos. Kone on nyt pukissa sisällä tallissa ja pelkät pakosarjat kiinni. Ei kauaa viitsi käyttää... ovi aukikin tulee äkkiä kylmä...
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Tyhjäkäynti on edelleen parempi ilman lämpöanturin piuhaa.

Mitkä kaikki asetukset vaikuttavat siihen, kun kone KÄY JO tyhjäkäyntiä? Cranking asetukset eivät käsittääkseni enää ole voimassa? Onko tyhjäkäynnillä enää voimassa muut, kuin VE-table ja ASE-asetukset? Vai jotain muuta vielä?
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
AJ
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 182
Joined: Mon Apr 03, 2006 14:21
Location: Seinäjoki

Post by AJ »

Warmup enrichment
MrFairlane
Megajumala
Posts: 656
Joined: Sun Feb 27, 2005 22:12
Location: Hyvinkää

Post by MrFairlane »

Sammuuko se sitten suoraan ASE:n jälkeen?
Käykö kone paremmin, jos laitat ASE:een vaikka 20 prosenttia lisää koko alueelle?
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

Pääsen kokeilemaan uudestaan, kun olen saanut pakokaasuletkun paikalleen.

Ei se heti ASE:n jälkeen sammunut, mutta käynti kyllä huononi.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

No niin, pakokaasut menee nyt siististi ulos tallista.

Kone ei siis sammu ASE:n jälkeen, vaan alkaa käydä huonosti. Se ei käy tyhjäkäyntiä, eikä tasakaasulla muutenkaan. Pysyy käynnissä, kun kääntelee kokoajan kaasua. Ilmeisesti ei vaan saa kakkua tarpeeksi.

Taitaa olla sytkässäkin jotain häikkää. Pitäisikö ledien 1 ja 3 vilkkua sytytysten tahdissa GM HEI 7 / 8 modulilla? Saattaa tosin olla, että olen määritellyt sytytyksen kiinteäksi 10 asteeksi. Ajoituslampulla sytkä on oikeastikin laitettu tuohon 10 asteeseen jakajaa kääntämällä.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

No niin, nyt voit sitten siirtyä projektissa seuraavaan vaiheeseen eli säätämiseen :)
kimmoli
Megasquirttaaja
Posts: 77
Joined: Thu Aug 16, 2007 11:24
Location: Hausjärvi
Contact:

Post by kimmoli »

teg wrote:No niin, nyt voit sitten siirtyä projektissa seuraavaan vaiheeseen eli säätämiseen :)
Juuri niin. Lisäksi tyhmät jatkokysymykset sitten aihetta vastaaviin ryhmiin, eikä tänne.
Mustang GT, Audi A6 Quattro, Massey Ferguson 590
Post Reply