Lämpöanturi ilmajäähdytteiseen

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
tunkki
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Feb 04, 2009 23:52
Location: Pirkanmaa

Lämpöanturi ilmajäähdytteiseen

Post by tunkki »

Mikäs helposti saatavilla oleva lämpöanturi sopisi ilmajäähdytteisen koneen lämpöanturiksi? Olisiko termopari tuohon ratkaisu vai pitäisikö käyttää kikkakolmosella vesikoneen anturia? Mikään hifiratkaisu ei tarvi olla.
JaniM
Megajumala
Posts: 1390
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
Contact:

Post by JaniM »

Tavan vesianturi käy siihen ilmavirtaukseen kohdalle. Volkkarissa sinne alla oleviin ilmapellin kylkeen.
Sit löytyy ihan kanteen tulevia antureita Volkkarilta, mutta saanti voi olla vähän heikkoa.
Eli millasesta koneesta kyse, prätkä?
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Elektroniikkakaupasta normaali NTC, luokkaa 3 kiloa nimellisvastukseltaan. Liimataan epoksilla kiinni sopivan kokoiseen rengas-abikoon. Sijoitetaan sopivasta kohdasta löytyvän pultin kannan alle, jonnekin lohkon tai kannen tietämille.

Termoparin sovittamisessa Megaan on pikkuisen enemmän askartelemista elektroniikan puolella. Pääsääntöisesti voi sanoa, että ei kannata.
Arttu
GSX1100 -85
Jasu
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 281
Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
Location: Korpilahti
Contact:

Post by Jasu »

Itse tein "vesianturista" siten että väänsin anturiin M7 kierteen ja tälläsin sen sitten sellaisenaan kannessa olevaan kierrereikään. Korvasin sitten tällä yhden jäähdytyspeltejä kiinnipitävän M7 pultin...

Tuo "hassu" kierre taas johtuu siitä että kyseessä sattuu olemaan Rättäri...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
tunkki
Megasquirt aloittelija
Posts: 7
Joined: Wed Feb 04, 2009 23:52
Location: Pirkanmaa

Post by tunkki »

Eli millasesta koneesta kyse, prätkä?
Hondan GX390 "yleiskone".
Elektroniikkakaupasta normaali NTC, luokkaa 3 kiloa nimellisvastukseltaan. Liimataan epoksilla kiinni sopivan kokoiseen rengas-abikoon. Sijoitetaan sopivasta kohdasta löytyvän pultin kannan alle, jonnekin lohkon tai kannen tietämille.
No joo, tuohan kuulostaa aivan toimivalta (ja halvalta) viritykseltä!
Termoparin sovittamisessa Megaan on pikkuisen enemmän askartelemista elektroniikan puolella. Pääsääntöisesti voi sanoa, että ei kannata.
Niinpäs onkin askartelemista. Huomasin vain jossakin Megamanuskassa että siellä puhuttiin k-tyypin termopareista ja oletin lukematta että homma olisi plug'n play.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Jep, voin kertoa, että tuo NTC-abiko-viritys toimii myös käytännössä. Tuollaista NTC-vastusta voi käyttää myös ilman lämpöanturina halutessaan. Kalibroinnit näille pitää luonnollisesti tehdä, kuten kaikille paitsi niille tietyille GM:n antureille.

Manuskassa on varmaan puhuttu termoparista pakokaasujen lämpöjen mittauksen yhteydessä. Siinäkin tarkoituksessa tarvitaan se erillinen vahvistinkytkentä. Periaatteessa samalla tyylillä termoparia voisi käyttää myös koneen lämpöanturina, mutta silloin pitäisi vielä tehdä kalibrointitaulukot käsin. Lisäksi vahvistimen vahvistusta pitäisi varmaan muuttaa, että saisi toiminta-alueen järkevämmäksi. Mahdollisesti pitäisi vielä invertoida vahvistimen lähtö, en ole ihan varma sulattaako Megan koodi sitä, jos anturin tuottama jännite muuttuukin toisin päin suhteessa lämpötilaan NTC-anturiin verrattuna.
Arttu
GSX1100 -85
Post Reply