Lämpöanturi ilmajäähdytteiseen
Moderator: Masi_K
Lämpöanturi ilmajäähdytteiseen
Mikäs helposti saatavilla oleva lämpöanturi sopisi ilmajäähdytteisen koneen lämpöanturiksi? Olisiko termopari tuohon ratkaisu vai pitäisikö käyttää kikkakolmosella vesikoneen anturia? Mikään hifiratkaisu ei tarvi olla.
-
- Megajumala
- Posts: 1390
- Joined: Mon Feb 28, 2005 12:29
- Location: PorVWoo www.AutoTune.fi
- Contact:
Elektroniikkakaupasta normaali NTC, luokkaa 3 kiloa nimellisvastukseltaan. Liimataan epoksilla kiinni sopivan kokoiseen rengas-abikoon. Sijoitetaan sopivasta kohdasta löytyvän pultin kannan alle, jonnekin lohkon tai kannen tietämille.
Termoparin sovittamisessa Megaan on pikkuisen enemmän askartelemista elektroniikan puolella. Pääsääntöisesti voi sanoa, että ei kannata.
Termoparin sovittamisessa Megaan on pikkuisen enemmän askartelemista elektroniikan puolella. Pääsääntöisesti voi sanoa, että ei kannata.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 281
- Joined: Tue Sep 04, 2007 16:28
- Location: Korpilahti
- Contact:
Itse tein "vesianturista" siten että väänsin anturiin M7 kierteen ja tälläsin sen sitten sellaisenaan kannessa olevaan kierrereikään. Korvasin sitten tällä yhden jäähdytyspeltejä kiinnipitävän M7 pultin...
Tuo "hassu" kierre taas johtuu siitä että kyseessä sattuu olemaan Rättäri...
Tuo "hassu" kierre taas johtuu siitä että kyseessä sattuu olemaan Rättäri...
Älä tee sitä tänään minkä voit huomenna teettää jollain muulla..!
Hondan GX390 "yleiskone".Eli millasesta koneesta kyse, prätkä?
No joo, tuohan kuulostaa aivan toimivalta (ja halvalta) viritykseltä!Elektroniikkakaupasta normaali NTC, luokkaa 3 kiloa nimellisvastukseltaan. Liimataan epoksilla kiinni sopivan kokoiseen rengas-abikoon. Sijoitetaan sopivasta kohdasta löytyvän pultin kannan alle, jonnekin lohkon tai kannen tietämille.
Niinpäs onkin askartelemista. Huomasin vain jossakin Megamanuskassa että siellä puhuttiin k-tyypin termopareista ja oletin lukematta että homma olisi plug'n play.Termoparin sovittamisessa Megaan on pikkuisen enemmän askartelemista elektroniikan puolella. Pääsääntöisesti voi sanoa, että ei kannata.
Jep, voin kertoa, että tuo NTC-abiko-viritys toimii myös käytännössä. Tuollaista NTC-vastusta voi käyttää myös ilman lämpöanturina halutessaan. Kalibroinnit näille pitää luonnollisesti tehdä, kuten kaikille paitsi niille tietyille GM:n antureille.
Manuskassa on varmaan puhuttu termoparista pakokaasujen lämpöjen mittauksen yhteydessä. Siinäkin tarkoituksessa tarvitaan se erillinen vahvistinkytkentä. Periaatteessa samalla tyylillä termoparia voisi käyttää myös koneen lämpöanturina, mutta silloin pitäisi vielä tehdä kalibrointitaulukot käsin. Lisäksi vahvistimen vahvistusta pitäisi varmaan muuttaa, että saisi toiminta-alueen järkevämmäksi. Mahdollisesti pitäisi vielä invertoida vahvistimen lähtö, en ole ihan varma sulattaako Megan koodi sitä, jos anturin tuottama jännite muuttuukin toisin päin suhteessa lämpötilaan NTC-anturiin verrattuna.
Manuskassa on varmaan puhuttu termoparista pakokaasujen lämpöjen mittauksen yhteydessä. Siinäkin tarkoituksessa tarvitaan se erillinen vahvistinkytkentä. Periaatteessa samalla tyylillä termoparia voisi käyttää myös koneen lämpöanturina, mutta silloin pitäisi vielä tehdä kalibrointitaulukot käsin. Lisäksi vahvistimen vahvistusta pitäisi varmaan muuttaa, että saisi toiminta-alueen järkevämmäksi. Mahdollisesti pitäisi vielä invertoida vahvistimen lähtö, en ole ihan varma sulattaako Megan koodi sitä, jos anturin tuottama jännite muuttuukin toisin päin suhteessa lämpötilaan NTC-anturiin verrattuna.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85