Mistä M8-M12 kierteellä olevia Hall-antureita?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Sami
Megasquirttaaja

Mistä M8-M12 kierteellä olevia Hall-antureita?

Post by Sami »

Eli olen metsästänyt monesta paikasta noita M8-12 kierteellä olevia Hall-antureita mutta jos sellaisen olen löytänyt niin vastaan on tullut esim. 300€ minimiostot..

Jos jollain on paikka mistä tollasen saa ostaa vaikka yksittäin niin info siitä otetaan ilolla vastaan.
PQatPIT
Megasquirttaaja

Post by PQatPIT »

Täältä voisi kokeilla:

http://fi.farnell.com/jsp/Industrial+Co ... tid=251683

Mainittu "M12" kannattaa tarkistaa että telineessä on oikea kierteen nousu sitten. Arvatkaa mistä mä tiedän...
PQ
Obi-Lan
Megasquirttaaja

Post by Obi-Lan »

Dr.Pioneer
Megasquirttaaja

Post by Dr.Pioneer »

Noissa vekoy:n antureissa kannattaa varmistaa että niiden nopeus riittää. Varsinkin M12 anturi rupeaa olemaan jo aika hidas 800hz kun tuo farnellin anturi on 15khz...
PQatPIT
Megasquirttaaja

Post by PQatPIT »

Näsäviisaasti mainitsen että noiden otsikoissa luki hienosti "induktiivinen anturi".
PQ
Dr.Pioneer
Megasquirttaaja

Post by Dr.Pioneer »

Nehän onkin induktiivisia antureita mutta niissä on sen verran elektroniikkaa sisällä että antavat samanlaista signaalia kuin hall anturikin. Varmaan tiesitkin mutta selvensin vain jollekkin jos joku ei tiennyt...

Omassa projektissakin tosiaan on kyllä tuo farnelilta oleva anturi ja pelaa mainiosti.
Vauhtivaunu
Megajumala

Post by Vauhtivaunu »

Noissa teollisuuden rajakytkimiksi ja kappalelaskureiksi tarkoitetuissa induktiiviantureissa ei riitä resoluutio (suomeksi nopeus) moottorinohjausta varten. Suosiolla kannattaa laittaa anturi joka on autokäyttöön tehty. Joko hall- tai vr-tyyppinen.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Sami
Megasquirttaaja

Post by Sami »

Jos ymmärsin oikein niin ihan normaalia induktiiviä pystyy käyttämään tuohon kierrosluvun mittaukseen jos vaan sen nopeus riittää?

Mistä tiedän että juuri se tietty anturi pitää sisällään juuri oikeanlaista elektroniikkaa korvaamaan hall-anturin. Mulla meinaan olis ylimääräisenä samanlaisia antureita joita olen käyttänyt dynon rullan nopeuden mittaamisessa (Pepperl+Fuchs NJ1.5-8GM50-E)

Viittiskö joku ketä tietää noista antureista enemmän kuin mä käydä kattomassa ton mun anturin tiedot täältä :

http://sigma.octopart.com/35159/datashe ... GM50-E.pdf
PQatPIT
Megasquirttaaja

Post by PQatPIT »

No kas enpä sattunut huomaamaan että vekoyn anturit sisälsivätkin elektroniikkaa, nyt tiedän.

Tuo Pepperl jne-anturi oli ilmeisesti siis 5 kHz:n anturi. 5000 Hz on 5000 tapahtumaa sekunnissa, jos se kerrotaan 60 sek/min niin saadaan 300 000 tapahtumaa minuutissa. Jos olisi vaikka 12-hampainen kiekko niin sitä voisi pyörittää siis 25000 kierrosta minuutissa. Jos jotain "varmuus"-kerrointa miettii niin jakaa sen vaikkapa kahdella ja pääsee 12500 kierrokseen minuutissa. Tällaisia jengoja lienee vain moottoripyörissä ja F1:ssä.

Honeywellin GT101, Elenin pikkuanturi ja tuo mainittu Hamlin ovat 15 kHz:n antureita, ne on ainakin hyväksi havaittuja ja moottorin kyljessä kestäviä laitteita. Suosittelen. Myös esim. jossain toisessa viestiketjussa mainittu Opelin hall-tyyppi on asiallinen vimpain.
PQ
Tomi_S
Megasquirt aloittelija

Post by Tomi_S »

Mistä noita Hamlinin antureita voisi ostaa Suomessa?
Post Reply