Sytytyksen ennakko

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
ilotalo
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Nov 16, 2008 12:59

Sytytyksen ennakko

Post by ilotalo »

Tervehdys

Mikäköhän mahtaa olla pielessä, kun on kummaliset ennakot. Eli atuona on mitsubishi galant gti ja sen oma kampiakselin asentoanturi. Sinäänsä kaikki toimii, mutta sytkän ennakot pyörii siellä 6 asteen tienoilla sytkäkartassa.

Laskin tuolla karttalaskurilla kartan ja ihmettelin miksi auto ei vedä kunnolla yläkierroksilla. Sen jälkeen lähdin sytkäkarttaa skaalaamaan 75%, 50% ja lopuksi 25%. 25% lasketusta ja alkoin auto liikkumaan niinkuin piti.

Eli mikä voisi olla viassa, kun toi ennakko on tuommoinen? Eli miltei 20 astetta laskettua pienempi.

janne
PQatPIT
Megasquirttaaja
Posts: 83
Joined: Mon Feb 19, 2007 0:13
Location: Helsinki
Contact:

Post by PQatPIT »

Ööh, luonnollinen jatkokysymys: pitääkö kartan numerot ja todellisuus yhtä? Eli ovatko ennakkonumerot samoja kuin mitä on luettavissa sytytyslampun kanssa moottorin kampiakselilta?

Jos ovat niin joku muu mättää. Jos eivät (niinkuin oletan) niin laita ne kohdalleen. Jos muuten ei onnistu niin laita koko kartta vaikka 10 astetta läpi alueen, ja varmista että kampiakselilla oleva merkki kanssa on se 10 astetta. Sen jälkeen moottori käyntiin ja varovaista kierrättämistä ylös asti ja koko ajan lampulla todellista toteutunutta ennakkoa tarkistaen. Kyllä se siitä.

PQ
PQ
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Post by turbosbc »

Kuten edellä sanottiin: Tarkasta että todellinen ennakko vastaa megan näyttämää. ÄLÄ käytä tota laskuria ennakkokarttaan.
ilotalo
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Nov 16, 2008 12:59

Post by ilotalo »

Olen ton perus ennakon kattonut jo pariin kertaan ja kattonut, että normi mitsun boksilla se on tyhjäkäynnillä noin 6 astetta. En ole yksin päässyt testaamaan kierrosten mukaan tota.

Voinhan minä sen vielä tarkistaa ja testata. On vain semmoinen kutina, että joku on nyt megassa vikana.
turbosbc
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 427
Joined: Thu May 19, 2005 21:15

Re: Sytytyksen ennakko

Post by turbosbc »

ilotalo wrote:Tervehdys

Mikäköhän mahtaa olla pielessä, kun on kummaliset ennakot. Eli atuona on mitsubishi galant gti ja sen oma kampiakselin asentoanturi. Sinäänsä kaikki toimii, mutta sytkän ennakot pyörii siellä 6 asteen tienoilla sytkäkartassa.

Laskin tuolla karttalaskurilla kartan ja ihmettelin miksi auto ei vedä kunnolla yläkierroksilla. Sen jälkeen lähdin sytkäkarttaa skaalaamaan 75%, 50% ja lopuksi 25%. 25% lasketusta ja alkoin auto liikkumaan niinkuin piti.

Eli mikä voisi olla viassa, kun toi ennakko on tuommoinen? Eli miltei 20 astetta laskettua pienempi.

janne
Toi laskuri on VAIN VE TAULUKON LASKEMISEEN. Ihmetyttää miksi sitä voi edes käyttää ennakkotaulukossakin....

En oikein tajua mitä kysyt. Siis onko ennakko 20 astettä myöhäisempi kuin megatune näyttää vai mitä? Vai ihmetteletkä miksi sytkäkartassa on niin pieniä lukuja.

Ei ole tarkoitus saivarrella, olisi helpompi auttaa jos saisi lisäselvennystä....
ilotalo
Megasquirt aloittelija
Posts: 17
Joined: Sun Nov 16, 2008 12:59

Re: Sytytyksen ennakko

Post by ilotalo »

turbosbc wrote:
ilotalo wrote:Tervehdys

Mikäköhän mahtaa olla pielessä, kun on kummaliset ennakot. Eli atuona on mitsubishi galant gti ja sen oma kampiakselin asentoanturi. Sinäänsä kaikki toimii, mutta sytkän ennakot pyörii siellä 6 asteen tienoilla sytkäkartassa.

Laskin tuolla karttalaskurilla kartan ja ihmettelin miksi auto ei vedä kunnolla yläkierroksilla. Sen jälkeen lähdin sytkäkarttaa skaalaamaan 75%, 50% ja lopuksi 25%. 25% lasketusta ja alkoin auto liikkumaan niinkuin piti.

Eli mikä voisi olla viassa, kun toi ennakko on tuommoinen? Eli miltei 20 astetta laskettua pienempi.

janne
Toi laskuri on VAIN VE TAULUKON LASKEMISEEN. Ihmetyttää miksi sitä voi edes käyttää ennakkotaulukossakin....

En oikein tajua mitä kysyt. Siis onko ennakko 20 astettä myöhäisempi kuin megatune näyttää vai mitä? Vai ihmetteletkä miksi sytkäkartassa on niin pieniä lukuja.

Ei ole tarkoitus saivarrella, olisi helpompi auttaa jos saisi lisäselvennystä....
Mjuu. Pikkaisen itsekin olen jo sekaisin. Siis ihmettelen sitä miksi mulla toi sytkäkartta on 5 asteen tienoilla. Eli säädin ennakon niin, että mega näyttää todellista ennakkoa. Eli onko mahdollista, että auton sytkäkartta on noin pieni. Varsinkin, kun kattelee noita muita karttoja ja ennakoita. Vai onko minulla nyt jotain muuta vialla.

Pitää rakentaa tuo tyhjäkäynti venttiili toimimaan. Tämän jälkeen pääsen totaalisesti eroon mitsun omasta boksista. Nyt ne ovat rinnakkain ja tuo normi ecu ajaa vain tyhjäkäyntimoottoria. Sen jälkeen pitää kattoo noi ennakot vielä kerran.
teg
Megajumala
Posts: 1867
Joined: Mon Mar 28, 2005 21:44
Location: Vaasa

Post by teg »

Tee näin:

1. Täytä kartta ensin vaikka arvolla 10 (jos et osaa laittaa kiinteää ennakkoa).
2. Säädä triggeriä niin kauan että strobo näyttää myös 10 astetta kampiakselilla.
3. Tarkista että ennakko pysyy paikallaan myös kierroksilla (tarkistukset tehdään AINA strobolla kampiakselilla).
4. Aja auto lähimpään penkkiin säädettäväksi tai pyydä kaveria joka asiasta ymmärtää, säätämään sytkä.
jooonas
Megasquirt aloittelija
Posts: 4
Joined: Sun Nov 30, 2008 21:56
Location: järvenpää

Post by jooonas »

laitetaan vaikka tänne...mistäköhän tuossa megatune 2.25 ms2/extra voi säätää tuon running dwellin? tuolla more ignition options valikossa on cranking dwell...mitä pitäisi olla noissa maximum dwell duration, acceleration compensation ja maximum spark duration?

autona mitsubishi galant vr4 -91 ms2 extra koodi 2.0.1 auton oma cas käytössä
Post Reply