Volvo 245 turbo +remmiahdin
Moderator: Masi_K
Volvo 245 turbo +remmiahdin
Kuuden vuoden ikuisuusprojekti on vihdoin ajokunnossa ja melkein valmis. Koneena B23ET itsetehdyllä pakosarjalla, portatulla ja avarretulla 531-kannella, 3" rosteriputkistolla, lohkoa vahvistettu betonilla. Ruiskun virkaa hoitaa "Turtanan 160-103" levy ja sytkänä on EDIS-4. Ahdin on Schwitzer S2A/B hybridi 50/50mm siivillä. Tänään ajettu siirtokilvillä ekat säätölenkit (125km) ja laajakaistalambdan mukaan sopat on aika kohdillaan. Sytkäkartta on kopioitu ja muokattu jostain turbo-escortista. Kone toimii hienosti ja tehoa löytyy enemmän kuin osasin odottaakaan, tiistaina olisi tarkoitus käydä penkittämässä. Tuo sytkäkartta hieman arveluttaa, löytyisikö keltään volvon turbokoneen karttaa?
Last edited by turbo 245 on Sun Nov 02, 2008 16:02, edited 2 times in total.
turbovoimaa
MS:iä on asennettu pilvin pimein vanhoihin volleihin ja muistaakseni karttoja on useinkin vertailtu keskenään. Kannattaa varmaan kokeilla haulla turbobricksin sivuilta.
http://www.turbobricks.com/
siellä on oma osio ruiskunvaihdoille
http://forums.turbobricks.com/forumdisplay.php?f=21
http://www.turbobricks.com/
siellä on oma osio ruiskunvaihdoille
http://forums.turbobricks.com/forumdisplay.php?f=21
Last edited by JesseT on Wed Feb 08, 2006 23:59, edited 1 time in total.
Vakio automaatti siinä vielä toistaiseksi on, suunnitteilla on laittaa Chevyn TH-350 loota tässä kevään aikana. Ens viikolla tulee perään lukko ja sen jälkeen voidaan viettää "volvomaticin" muistotilaisuutta
, onneksi noita pyörii nurkissa vielä pari kappaletta.
Tänään huomasin ajaneeni ja penkittäneeni auton -10 asteen kiinteällä sytkäennakolla, oli unohtunut koodia vaihtaessa muuttaa spark-asetukset oikeiksi. Ihmettelin kun bensaa paloi 22l/100km rauhallisessa maantieajossa

Tänään huomasin ajaneeni ja penkittäneeni auton -10 asteen kiinteällä sytkäennakolla, oli unohtunut koodia vaihtaessa muuttaa spark-asetukset oikeiksi. Ihmettelin kun bensaa paloi 22l/100km rauhallisessa maantieajossa

turbovoimaa
Vuosi sitten vaihdettiin TH-350 laatikko alle. Kesällä penkitettiin 255hp/360nm 1 bar:lla.
Nyt on asennettu mekaaninen ahdin(eaton M45) turbon kaveriksi, alavääntöä tuli huimasti lisää ja ne äänet...
Lähiaikoina vaihdetaan portattu isoventtiilikansi ja myös turbo vaihtuu suurempaan. Kesällä mennään taas penkkiin ja vartille.
Videon pätkä nykytilanteesta:
http://s19.photobucket.com/albums/b176/ ... 245072.flv
Nyt on asennettu mekaaninen ahdin(eaton M45) turbon kaveriksi, alavääntöä tuli huimasti lisää ja ne äänet...
Lähiaikoina vaihdetaan portattu isoventtiilikansi ja myös turbo vaihtuu suurempaan. Kesällä mennään taas penkkiin ja vartille.
Videon pätkä nykytilanteesta:
http://s19.photobucket.com/albums/b176/ ... 245072.flv
turbovoimaa
Oletko tehnyt tuon mekaanisen läpän kaasuläpästä ?. Itse koitin ensin kaasuläppää, mutta se ei oikeen ollut täysin tiivis kiinni ollessaan. Laitoin omaan kärryyni tuollaisen kaivopumpun takaiskun (Kuva 6,3), kuvassa vasemmalla. Niitä löytyy ainakin kolme tuumaiseen asti. Siitä kätevä kun ei tarvitse mitään painekello ohjausta. Aukea itsestään kun paine vaihtuu remmiahtimen ja turbon välissä alipaineeksi
http://www.malk.fi/venttiilit.html
http://www.malk.fi/venttiilit.html
Hylkäsin nuo messinkiset takaiskuventtiilit niiden korkean painon takia.
Tein venttiilin haponkestävistä putkenosista ja 1mm happopellistä.
60mm putkikaulus laippa turboa kohti, laipan tasopintaan saranoitiin n.80mm pyöreä läppä. Läppä on sen verran iso että jos saranointi pettää niin läppä ei mahdu menemään turbolle saakka.
Kauluksen tasopintaan läpän ympärille hitsattiin pätkä 89mm putkea jonka sisällä läppä mahtuu aukeamaan, sitten kavennus kartiolla 76mm:in johon liitettiin remmiahtimelta tuleva putki ja sitten koko paketti turboon kiinni.
Läpän alapuolelle tietysti ilmanputsari.
Kuva kertoisi asian paremmin, mutta ei tullut otettua kuvia.
Tein venttiilin haponkestävistä putkenosista ja 1mm happopellistä.
60mm putkikaulus laippa turboa kohti, laipan tasopintaan saranoitiin n.80mm pyöreä läppä. Läppä on sen verran iso että jos saranointi pettää niin läppä ei mahdu menemään turbolle saakka.
Kauluksen tasopintaan läpän ympärille hitsattiin pätkä 89mm putkea jonka sisällä läppä mahtuu aukeamaan, sitten kavennus kartiolla 76mm:in johon liitettiin remmiahtimelta tuleva putki ja sitten koko paketti turboon kiinni.
Läpän alapuolelle tietysti ilmanputsari.
Kuva kertoisi asian paremmin, mutta ei tullut otettua kuvia.
turbovoimaa
Kiitokset.artoh wrote:On kyllä hieno Volvo, saattaapi myös liikkua.
Volvossa onneksi on avara konehuone, että mahtuu nuo apulaitteet pellin alle. Paljonko tuossa pitäis olla arviolta tehoa?
Toivottavasti löytyy 350hp, turbo vaihtuu isompaan lähiaikoina jolla pitäisi löytyä +500, mutta alakerran kestävyys huolettaa sen verran ettei tuollaisia tehoja tavoitella (vielä)

turbovoimaa
Konehuonetta on päivitelty pikkuhiljaa: Portattu kansi isommilla venttiileillä asennettiin muutama viikko sitten, tehot ei juurikaan muuttuneet liian pienen turbon takia.
Eilen vaihdoin Schwitzer/Holsett hybridin autoon, siipikoot imu 60mm ja pako 64mm.Ahdin pitäisi riittää +500hp Ei vaivaa enää ilmanpuute Volvoa
Penkkiaika täytyy varailla lähiaikoina (vielä kun alakerta pysyis kasassa).
Eilen vaihdoin Schwitzer/Holsett hybridin autoon, siipikoot imu 60mm ja pako 64mm.Ahdin pitäisi riittää +500hp Ei vaivaa enää ilmanpuute Volvoa

Penkkiaika täytyy varailla lähiaikoina (vielä kun alakerta pysyis kasassa).
turbovoimaa
-
- Megasquirt aloittelija
- Posts: 11
- Joined: Mon Jun 06, 2005 18:23
- Location: Kotka
Eipä ole tullut käytyä. Myin remmiahtimen kesällä pois ja ostin isomman tilalle (Eaton M62), asennushommat on vielä hieman kesken mutta kyllä se kevääseen mennessä pitäisi olla pellin alla.lada racing wrote:joko on penkissä tullu käytyä??
Hommasin uuden projektin viime viikolla ja se on vienyt kaiken ajan ja mielenkiinnon.
turbovoimaa
-
- Kokenut Megasquirttaaja
- Posts: 102
- Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
- Location: ruovesi
- Contact:
Pitkästä aikaa hieman päivityksiä, toissa kesänä hirtti kaasu pohjaan liikennevaloista lähtiessä ja tehtiin tuttavuutta liikennevalotolpan kanssa. Keula hieman kasaan,cooleri paskaksi ja etupalkki solmuun.
Kuukauden aherruksella auto tuli ajokuntoon, mutta sitten inspiraatio loppui. Auto on ollut koko ajan liikenteessä mutta ongelmia on riittänyt. Kylmänä oli suuria käyntiongelmia ja pitkän hakemisen jälkeen selvisi että pakovenat kantoivat kylmänä. Säädin keväällä venttiilit uudelleen ja ongelma poistui, mutta syksyn tullen alkoi sama ilmiö uudestaan. Venakoppa auki ja taas voi todeta että pakovenat kantaa.
Otin kannen irti ja vein tutkittavaksi kaverille joka teki porttauksen: Pakoseetit oli niin kuluneet että venat oli uponneet n. 1,3mm. Kaveri vaihtoi takuuna kovemmat seetirenkaat.
Samalla kun kansi oli irti niin ruuvasin Eaton M62 remmiahtimen kiinni lohkon kylkeen ja suht pienellä työllä sain tehtyä hihnakiristimet ym.
Nyt on auto ollut pari viikkoa ajossa kaksoisahdettuna ja toimii hienosti. Remmiahtimessa on oma läppätoiminen bypass-venttiili joka laskee paineet takaisin ahtimen imupuolelle kun ajetaan pintakaasulla, joten enää ei tarvitse kuunnella jatkuvaa dumpin suhinaa.
Potkua tuntuu löytyvän mukavasti ja varsinkin alavääntö on aika mahtavaa, ahtoja löytyy tyhjäkäynniltä lähtien n.0,7-0,8 bar ja 1,4bar kun turbo heräilee.
Aikaisemmin ei tarvinnut kärsiä pito-ongelmista mutta nyt niitä alkaa jo ilmetä, ainakin silloin kun tuo chevyn TH-350 jaksaa pitää. Laatikko alkaa huolestuttavasti luistaa kakkosella ja kolmosella kuumana.
Talven/kevään aikana on tarkoitus rempata tuo laatikko ja muuttaa se manuaalitoimiseksi.
Ensi kesänä yritetään käydä penkissä ja vartilla. Niin ja lopuksi vielä että autohan on mun jokapäiväisenä käyttöpelinä ympäri vuoden.
Kuukauden aherruksella auto tuli ajokuntoon, mutta sitten inspiraatio loppui. Auto on ollut koko ajan liikenteessä mutta ongelmia on riittänyt. Kylmänä oli suuria käyntiongelmia ja pitkän hakemisen jälkeen selvisi että pakovenat kantoivat kylmänä. Säädin keväällä venttiilit uudelleen ja ongelma poistui, mutta syksyn tullen alkoi sama ilmiö uudestaan. Venakoppa auki ja taas voi todeta että pakovenat kantaa.
Otin kannen irti ja vein tutkittavaksi kaverille joka teki porttauksen: Pakoseetit oli niin kuluneet että venat oli uponneet n. 1,3mm. Kaveri vaihtoi takuuna kovemmat seetirenkaat.
Samalla kun kansi oli irti niin ruuvasin Eaton M62 remmiahtimen kiinni lohkon kylkeen ja suht pienellä työllä sain tehtyä hihnakiristimet ym.
Nyt on auto ollut pari viikkoa ajossa kaksoisahdettuna ja toimii hienosti. Remmiahtimessa on oma läppätoiminen bypass-venttiili joka laskee paineet takaisin ahtimen imupuolelle kun ajetaan pintakaasulla, joten enää ei tarvitse kuunnella jatkuvaa dumpin suhinaa.
Potkua tuntuu löytyvän mukavasti ja varsinkin alavääntö on aika mahtavaa, ahtoja löytyy tyhjäkäynniltä lähtien n.0,7-0,8 bar ja 1,4bar kun turbo heräilee.
Aikaisemmin ei tarvinnut kärsiä pito-ongelmista mutta nyt niitä alkaa jo ilmetä, ainakin silloin kun tuo chevyn TH-350 jaksaa pitää. Laatikko alkaa huolestuttavasti luistaa kakkosella ja kolmosella kuumana.
Talven/kevään aikana on tarkoitus rempata tuo laatikko ja muuttaa se manuaalitoimiseksi.
Ensi kesänä yritetään käydä penkissä ja vartilla. Niin ja lopuksi vielä että autohan on mun jokapäiväisenä käyttöpelinä ympäri vuoden.
turbovoimaa
mietetyttää aina ,niin onhan se tottaa että jos luvataan esimer 14000 niin kestäähän se enemmän .TT132 wrote:Pitäs sen tuo kestää jos ahtimen laakerit on vaan kunnossa. Eikö tuo 14000rpm oo jatkuva kierrosten kesto.![]()
Itekki vähän ylikierrätän M90piä...
noissa kauppakasseissa missä on ahdin+kompura siinähän kompura kytkeytyy pois sama penta koneissa mutta niissähän haetaan ajomukavuutta
taloudellisuutta ynm
Joo kyllä se hyvin kesti, harvoin sitä kovin kauaa tulee kaasu pohjassa vedettyä. Tuo Eaton M62 mikä nyt on kiinni on välitetty 2,5:1 ja koneessa on rajoitin muistaakseni 6300rpm, eli ahdin pyörii maksimissaan 15750rpm. Eilen vaihdoin 185 leveät talvirenkaat alle, ei oikein löydy pitoa enää???
turbovoimaa
Eilen vaihdoin 185 leveät talvirenkaat alle, ei oikein löydy pitoa enää???
miten se nytt sille nuohan lähtee vakionakin niin hyvin lumihangessa
tai tuo tais olla kuivaa asfalltti
tosta sun th350 niin lienee vakio vielä? tommonen laatikko kestää kyllä vahvistettuna . mutta vahvistus han oli tulossa ,tuli vaan mieleen tosta että yks tyyppi en muista mikä kone mutta joku ahdin rojekti kuitenkin niin jätkällä oli onkelmia kestävyyden kanssa niin selvis lopuks että kone lähti niin aikasin vääntää että laatikko ei kerenny nostaa painetta....
kiva laatikko toi th halvat osat kestävää ja yksinkertanen
miten se nytt sille nuohan lähtee vakionakin niin hyvin lumihangessa

tai tuo tais olla kuivaa asfalltti

tosta sun th350 niin lienee vakio vielä? tommonen laatikko kestää kyllä vahvistettuna . mutta vahvistus han oli tulossa ,tuli vaan mieleen tosta että yks tyyppi en muista mikä kone mutta joku ahdin rojekti kuitenkin niin jätkällä oli onkelmia kestävyyden kanssa niin selvis lopuks että kone lähti niin aikasin vääntää että laatikko ei kerenny nostaa painetta....
kiva laatikko toi th halvat osat kestävää ja yksinkertanen
Joo, ei täällä etelässä vielä lunta ole.
Laatikko on suht vakio, vain shift kit asennettu. Pitää kylmänä suht hyvin mutta lämpimänä luistaa kakkosella ja kolmosella. Tilasin vasta manuaaliventtiilikoneiston tuohon laatikkoon ja tarkoitus on ennen ensi kesää tehdä laatikkoremppa ja asentaa tuo manuaalikoneisto. Onneksi tuohon saa hyvin osia ja kohtuu hintaan.
Laatikko on suht vakio, vain shift kit asennettu. Pitää kylmänä suht hyvin mutta lämpimänä luistaa kakkosella ja kolmosella. Tilasin vasta manuaaliventtiilikoneiston tuohon laatikkoon ja tarkoitus on ennen ensi kesää tehdä laatikkoremppa ja asentaa tuo manuaalikoneisto. Onneksi tuohon saa hyvin osia ja kohtuu hintaan.
turbovoimaa
miten toteutit tota kiinnitystä tohon mottiin? ku eikö tossa thssa on kiinteä kytkin koppa . volvon koppa han on suhteessa aika pieni tohon th verratuna.
on tässä itekki miettiny joku jenkki loota tohon riiseli projektiin ...
harmi että noi th350 ja th400 on vaan 3vaihteisia ,oishan siinä tuo 700 vielä mutta ku se on aika heikko semmosena ja jos vahvistaa niin joutuu vaihtaa niin paljon osii, tai riipuu tietysti kuin kestävä siitä haluaa...
mikä turbiini sulla on siellä ?noi jenkki tubiinit han on aika isot
on tässä itekki miettiny joku jenkki loota tohon riiseli projektiin ...
harmi että noi th350 ja th400 on vaan 3vaihteisia ,oishan siinä tuo 700 vielä mutta ku se on aika heikko semmosena ja jos vahvistaa niin joutuu vaihtaa niin paljon osii, tai riipuu tietysti kuin kestävä siitä haluaa...
mikä turbiini sulla on siellä ?noi jenkki tubiinit han on aika isot