Volvo 245 turbo +remmiahdin

Käyttäjien onnistuneita Megasquirt asennuksia

Moderator: Masi_K

turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Volvo 245 turbo +remmiahdin

Post by turbo 245 »

Kuuden vuoden ikuisuusprojekti on vihdoin ajokunnossa ja melkein valmis. Koneena B23ET itsetehdyllä pakosarjalla, portatulla ja avarretulla 531-kannella, 3" rosteriputkistolla, lohkoa vahvistettu betonilla. Ruiskun virkaa hoitaa "Turtanan 160-103" levy ja sytkänä on EDIS-4. Ahdin on Schwitzer S2A/B hybridi 50/50mm siivillä. Tänään ajettu siirtokilvillä ekat säätölenkit (125km) ja laajakaistalambdan mukaan sopat on aika kohdillaan. Sytkäkartta on kopioitu ja muokattu jostain turbo-escortista. Kone toimii hienosti ja tehoa löytyy enemmän kuin osasin odottaakaan, tiistaina olisi tarkoitus käydä penkittämässä. Tuo sytkäkartta hieman arveluttaa, löytyisikö keltään volvon turbokoneen karttaa?
Last edited by turbo 245 on Sun Nov 02, 2008 16:02, edited 2 times in total.
turbovoimaa
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

MS:iä on asennettu pilvin pimein vanhoihin volleihin ja muistaakseni karttoja on useinkin vertailtu keskenään. Kannattaa varmaan kokeilla haulla turbobricksin sivuilta.

http://www.turbobricks.com/

siellä on oma osio ruiskunvaihdoille

http://forums.turbobricks.com/forumdisplay.php?f=21
Last edited by JesseT on Wed Feb 08, 2006 23:59, edited 1 time in total.
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Penkitetty maltilliset 170hp lukemat pahasti luistavalla automaattilaatikolla. Katsastettu ja rekisteröity auto tänään.
turbovoimaa
miki
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 118
Joined: Mon Feb 28, 2005 12:20

Post by miki »

kunnon laite :D .eikös tällä pystyisi kokeilemaan varttimailia pakilla :?: :twisted: = kulkee saman pakilla kun eteen :?:
joop
Megasquirttaaja
Posts: 35
Joined: Sat Oct 29, 2005 2:24
Location: Ylivieska
Contact:

Post by joop »

miki wrote:kunnon laite :D .eikös tällä pystyisi kokeilemaan varttimailia pakilla :?: :twisted: = kulkee saman pakilla kun eteen :?:
Tosi rattimiehellä olis vielä kärry perässä :D.
Jarno.V
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Sat Feb 26, 2005 12:30
Location: Oulu/Helsinki ja siltä väliltä..

Post by Jarno.V »

miki wrote:kunnon laite :D .eikös tällä pystyisi kokeilemaan varttimailia pakilla :?: :twisted: = kulkee saman pakilla kun eteen :?:
Ei tuo 245 kuitenkaan mikään kuminauhavetoinen 340 ole, kyllä siinä lienee ihan normaali automaatti. :roll:
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Vakio automaatti siinä vielä toistaiseksi on, suunnitteilla on laittaa Chevyn TH-350 loota tässä kevään aikana. Ens viikolla tulee perään lukko ja sen jälkeen voidaan viettää "volvomaticin" muistotilaisuutta :roll: , onneksi noita pyörii nurkissa vielä pari kappaletta.
Tänään huomasin ajaneeni ja penkittäneeni auton -10 asteen kiinteällä sytkäennakolla, oli unohtunut koodia vaihtaessa muuttaa spark-asetukset oikeiksi. Ihmettelin kun bensaa paloi 22l/100km rauhallisessa maantieajossa :shock:
turbovoimaa
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Vuosi sitten vaihdettiin TH-350 laatikko alle. Kesällä penkitettiin 255hp/360nm 1 bar:lla.
Nyt on asennettu mekaaninen ahdin(eaton M45) turbon kaveriksi, alavääntöä tuli huimasti lisää ja ne äänet...
Lähiaikoina vaihdetaan portattu isoventtiilikansi ja myös turbo vaihtuu suurempaan. Kesällä mennään taas penkkiin ja vartille.
Videon pätkä nykytilanteesta:
http://s19.photobucket.com/albums/b176/ ... 245072.flv
turbovoimaa
petski3
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 114
Joined: Sun Jul 02, 2006 14:41
Location: Pori

Post by petski3 »

Jos oman twinin olisin noin toteuttanut kun sulla niin en olisi laittanut ulos puhaltavaa dumppia kun suhisee koko ajan... :P Sullahan on tossa kaasuläppä vasta eatonin jälkeen eli vakiopaikalla eikö? Pysyikö kulutus samoissa?
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Dumppi vaihtuu kierrättävään tai kaasuläppään jota ohjataan imusarjan paineella ja pienellä paineilmasylinterillä.
Kaasuläppä on vakiopaikalla imusarjassa.
Ei ole kulutus sanottavasti muuttunut, en ole kylläkään mittaillut kun ei nopeus/matkamittari ole toiminnassa.
turbovoimaa
micco
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Tue Mar 01, 2005 18:48

Post by micco »

Hieno Volmari!

Onkos tuolla turbottimen imupuolella joku "takaiskuventtiili" päästämässä ilmaa hyrrälle sitten kun sille alkaa happi kelpaamaan enemmän mitä kompressori tuottaa?
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Joo, siinä on mekaaninen läppä ja sen takana on ilmanputsari. Läppä aukeaa kun ahtimien välille syntyy alipaine eli kun turbo alkaa vetämään enemmän ilmaa kun remmi tuottaa.
Pienillä kierroksilla remmin tuottama paine painaa läpän kiinni, toimii kuin junan vessa.
turbovoimaa
Kimple
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Mon May 07, 2007 6:33
Location: Piispanristi

Post by Kimple »

Oletko tehnyt tuon mekaanisen läpän kaasuläpästä ?. Itse koitin ensin kaasuläppää, mutta se ei oikeen ollut täysin tiivis kiinni ollessaan. Laitoin omaan kärryyni tuollaisen kaivopumpun takaiskun (Kuva 6,3), kuvassa vasemmalla. Niitä löytyy ainakin kolme tuumaiseen asti. Siitä kätevä kun ei tarvitse mitään painekello ohjausta. Aukea itsestään kun paine vaihtuu remmiahtimen ja turbon välissä alipaineeksi
http://www.malk.fi/venttiilit.html
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Hylkäsin nuo messinkiset takaiskuventtiilit niiden korkean painon takia.
Tein venttiilin haponkestävistä putkenosista ja 1mm happopellistä.

60mm putkikaulus laippa turboa kohti, laipan tasopintaan saranoitiin n.80mm pyöreä läppä. Läppä on sen verran iso että jos saranointi pettää niin läppä ei mahdu menemään turbolle saakka.
Kauluksen tasopintaan läpän ympärille hitsattiin pätkä 89mm putkea jonka sisällä läppä mahtuu aukeamaan, sitten kavennus kartiolla 76mm:in johon liitettiin remmiahtimelta tuleva putki ja sitten koko paketti turboon kiinni.
Läpän alapuolelle tietysti ilmanputsari.
Kuva kertoisi asian paremmin, mutta ei tullut otettua kuvia.
turbovoimaa
Kimple
Megasquirttaaja
Posts: 50
Joined: Mon May 07, 2007 6:33
Location: Piispanristi

Post by Kimple »

Vaikuttaa toimivalta. Totta, että nuo messinki murikat painaa aika paljon. Sorvasin omastani turhat pois, lähes puolet sai painoa pudotettua. "Läpän" tein myös alumiinista, alunperinhän noissa on muovia.
ei uskaltanut ottaa riskiä jos hajoa , niin on hilut ahtimessa.
artoh
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Tue May 03, 2005 23:38

Post by artoh »

On kyllä hieno Volvo, saattaapi myös liikkua :D .
Volvossa onneksi on avara konehuone, että mahtuu nuo apulaitteet pellin alle. Paljonko tuossa pitäis olla arviolta tehoa?
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

artoh wrote:On kyllä hieno Volvo, saattaapi myös liikkua :D .
Volvossa onneksi on avara konehuone, että mahtuu nuo apulaitteet pellin alle. Paljonko tuossa pitäis olla arviolta tehoa?
Kiitokset.
Toivottavasti löytyy 350hp, turbo vaihtuu isompaan lähiaikoina jolla pitäisi löytyä +500, mutta alakerran kestävyys huolettaa sen verran ettei tuollaisia tehoja tavoitella (vielä) :roll:
turbovoimaa
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Konehuonetta on päivitelty pikkuhiljaa: Portattu kansi isommilla venttiileillä asennettiin muutama viikko sitten, tehot ei juurikaan muuttuneet liian pienen turbon takia.
Eilen vaihdoin Schwitzer/Holsett hybridin autoon, siipikoot imu 60mm ja pako 64mm.Ahdin pitäisi riittää +500hp Ei vaivaa enää ilmanpuute Volvoa :shock:
Penkkiaika täytyy varailla lähiaikoina (vielä kun alakerta pysyis kasassa).
turbovoimaa
lada racing
Megasquirt aloittelija
Posts: 11
Joined: Mon Jun 06, 2005 18:23
Location: Kotka

Post by lada racing »

joko on penkissä tullu käytyä?? :D
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

lada racing wrote:joko on penkissä tullu käytyä?? :D
Eipä ole tullut käytyä. Myin remmiahtimen kesällä pois ja ostin isomman tilalle (Eaton M62), asennushommat on vielä hieman kesken mutta kyllä se kevääseen mennessä pitäisi olla pellin alla.
Hommasin uuden projektin viime viikolla ja se on vienyt kaiken ajan ja mielenkiinnon.
turbovoimaa
eaton/holset power
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 102
Joined: Fri Sep 15, 2006 1:00
Location: ruovesi
Contact:

Post by eaton/holset power »

millä välitys suhteella pyöritit tuota m45:sta :?:
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

eaton/holset power wrote:millä välitys suhteella pyöritit tuota m45:sta :?:
Muistaakseni välitys oli 2.77:1, kampiakselin hihnapyörä on 180mm ja ahtimen 65mm.
turbovoimaa
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Pitkästä aikaa hieman päivityksiä, toissa kesänä hirtti kaasu pohjaan liikennevaloista lähtiessä ja tehtiin tuttavuutta liikennevalotolpan kanssa. Keula hieman kasaan,cooleri paskaksi ja etupalkki solmuun.
Kuukauden aherruksella auto tuli ajokuntoon, mutta sitten inspiraatio loppui. Auto on ollut koko ajan liikenteessä mutta ongelmia on riittänyt. Kylmänä oli suuria käyntiongelmia ja pitkän hakemisen jälkeen selvisi että pakovenat kantoivat kylmänä. Säädin keväällä venttiilit uudelleen ja ongelma poistui, mutta syksyn tullen alkoi sama ilmiö uudestaan. Venakoppa auki ja taas voi todeta että pakovenat kantaa.
Otin kannen irti ja vein tutkittavaksi kaverille joka teki porttauksen: Pakoseetit oli niin kuluneet että venat oli uponneet n. 1,3mm. Kaveri vaihtoi takuuna kovemmat seetirenkaat.
Samalla kun kansi oli irti niin ruuvasin Eaton M62 remmiahtimen kiinni lohkon kylkeen ja suht pienellä työllä sain tehtyä hihnakiristimet ym.
Nyt on auto ollut pari viikkoa ajossa kaksoisahdettuna ja toimii hienosti. Remmiahtimessa on oma läppätoiminen bypass-venttiili joka laskee paineet takaisin ahtimen imupuolelle kun ajetaan pintakaasulla, joten enää ei tarvitse kuunnella jatkuvaa dumpin suhinaa.
Potkua tuntuu löytyvän mukavasti ja varsinkin alavääntö on aika mahtavaa, ahtoja löytyy tyhjäkäynniltä lähtien n.0,7-0,8 bar ja 1,4bar kun turbo heräilee.
Aikaisemmin ei tarvinnut kärsiä pito-ongelmista mutta nyt niitä alkaa jo ilmetä, ainakin silloin kun tuo chevyn TH-350 jaksaa pitää. Laatikko alkaa huolestuttavasti luistaa kakkosella ja kolmosella kuumana.
Talven/kevään aikana on tarkoitus rempata tuo laatikko ja muuttaa se manuaalitoimiseksi.
Ensi kesänä yritetään käydä penkissä ja vartilla. Niin ja lopuksi vielä että autohan on mun jokapäiväisenä käyttöpelinä ympäri vuoden.
turbovoimaa
bolinder
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Nov 16, 2008 11:26

Post by bolinder »

sullahan oli välitetty tota eatoni 45 2.77 ,niin mitenköhän siinä käy sitte max kieroksilla meinaan konen ku noillahan on toi suositus max arvo (EATON SIVUILLA)niin tolla välityksillä han se kiertäis 6000rpm=16600 ja sää varmaan kierät enemmän.
tässä vaan uteilen
TT132
Megasquirttaaja
Posts: 54
Joined: Fri Mar 11, 2005 3:55

Post by TT132 »

Pitäs sen tuo kestää jos ahtimen laakerit on vaan kunnossa. Eikö tuo 14000rpm oo jatkuva kierrosten kesto. :lol:
Itekki vähän ylikierrätän M90piä...
bolinder
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Nov 16, 2008 11:26

Post by bolinder »

TT132 wrote:Pitäs sen tuo kestää jos ahtimen laakerit on vaan kunnossa. Eikö tuo 14000rpm oo jatkuva kierrosten kesto. :lol:
Itekki vähän ylikierrätän M90piä...
mietetyttää aina ,niin onhan se tottaa että jos luvataan esimer 14000 niin kestäähän se enemmän .
noissa kauppakasseissa missä on ahdin+kompura siinähän kompura kytkeytyy pois sama penta koneissa mutta niissähän haetaan ajomukavuutta
taloudellisuutta ynm
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Joo kyllä se hyvin kesti, harvoin sitä kovin kauaa tulee kaasu pohjassa vedettyä. Tuo Eaton M62 mikä nyt on kiinni on välitetty 2,5:1 ja koneessa on rajoitin muistaakseni 6300rpm, eli ahdin pyörii maksimissaan 15750rpm. Eilen vaihdoin 185 leveät talvirenkaat alle, ei oikein löydy pitoa enää???
turbovoimaa
bolinder
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Nov 16, 2008 11:26

Post by bolinder »

Eilen vaihdoin 185 leveät talvirenkaat alle, ei oikein löydy pitoa enää???
miten se nytt sille nuohan lähtee vakionakin niin hyvin lumihangessa :lol:
tai tuo tais olla kuivaa asfalltti :cry:
tosta sun th350 niin lienee vakio vielä? tommonen laatikko kestää kyllä vahvistettuna . mutta vahvistus han oli tulossa ,tuli vaan mieleen tosta että yks tyyppi en muista mikä kone mutta joku ahdin rojekti kuitenkin niin jätkällä oli onkelmia kestävyyden kanssa niin selvis lopuks että kone lähti niin aikasin vääntää että laatikko ei kerenny nostaa painetta....
kiva laatikko toi th halvat osat kestävää ja yksinkertanen
turbo 245
Megasquirttaaja
Posts: 55
Joined: Fri Apr 08, 2005 13:07
Location: kotka

Post by turbo 245 »

Joo, ei täällä etelässä vielä lunta ole.
Laatikko on suht vakio, vain shift kit asennettu. Pitää kylmänä suht hyvin mutta lämpimänä luistaa kakkosella ja kolmosella. Tilasin vasta manuaaliventtiilikoneiston tuohon laatikkoon ja tarkoitus on ennen ensi kesää tehdä laatikkoremppa ja asentaa tuo manuaalikoneisto. Onneksi tuohon saa hyvin osia ja kohtuu hintaan.
turbovoimaa
bolinder
Megasquirt aloittelija
Posts: 6
Joined: Sun Nov 16, 2008 11:26

Post by bolinder »

miten toteutit tota kiinnitystä tohon mottiin? ku eikö tossa thssa on kiinteä kytkin koppa . volvon koppa han on suhteessa aika pieni tohon th verratuna.
on tässä itekki miettiny joku jenkki loota tohon riiseli projektiin ...
harmi että noi th350 ja th400 on vaan 3vaihteisia ,oishan siinä tuo 700 vielä mutta ku se on aika heikko semmosena ja jos vahvistaa niin joutuu vaihtaa niin paljon osii, tai riipuu tietysti kuin kestävä siitä haluaa...

mikä turbiini sulla on siellä ?noi jenkki tubiinit han on aika isot
Post Reply