Neuvoja/ideoita säätämiseen

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Neuvoja/ideoita säätämiseen

Post by Raaseri »

Tervehdys.

Kokoonpanona seuraavaa:

Honda D16A9 moottori:
-280/265 nokat, n. 11/12mm nostolla
-kansi portattu, puristukset 11,5:1, 45-seetit yms.
-K4 750 42mm läppärungot
-4-1 pakosarja ja 2,5" putkisto
-Mega v2.2, triggeröinti alkuperäiseltä jakajalta käyttäen LM1815 ja ohjataan alkuperäistä puolaa
-PLX laajakaista lambda
-TPS/RPM perusteiset kartat

Auto käy hienosti ja muutama lenkki säätöajoakin on ajettu. Ongelmana on että keskikierrosalueella seokset heittelee tosi paljon. Pykälän säätö heittää jo reippaasti rikkaalle tai laihalle ja sit nykii ja rötää. Alhaalta toimii OK, kuten myös ihan yläkierrosalueella. Vetojakin jo ihan kivasti. Ennakot on vielä aika laimeat, maksimissaan 30 asteen luokkaa (eipä kyllä maksimissaan paljon sen yli tuukkaan, mutta pitää vielä nostella osa-alueita). ILmeisesti TPS-kiintopisteet pitäisi sille ongelma-alueelle sijoittaa pienemmillä väleillä? Mitäs muuta pitäisi ottaa huomioon?

Kertokaas ideoita joilla vastaavia ITB setuppeja käytössä tai muuten vaan kokemusta takana... :D

Kiitokset!

-Tero-

ps. logia en nyt saa näytille kun läppäri autossa ja auto 200km päässä. vloppuna mahdollisesti jatketaan säätöjä...
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

Auto on ollut ajokuntoinen jo muutaman viikon ja itse asiassa säädötkin jo hyvät. Tarkempaa hipellystä jatketaan seuraavilla sulilla... :D
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Oothan myös kattonu, et TPS-anturi toimii takeltelematta ja ei heilu. Jos anturin hiili-liukupinnassa on likaa tms "huonoja kohtia", niin se vaikuttaa todella paljon säätöön.

Myös se bensakartan (ja sytyn) "pystyakseli" kannattaa jakaa sillätavalla, että arvot kasvavat suuremmilla portailla ylös mentäessä (ns. progressiivinen kaasu). Sillätavalla saadaan se säätöalue paremmin hallintaan.
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
Raaseri
Megasquirttaaja
Posts: 31
Joined: Thu Jan 19, 2006 23:17
Location: Espoo

Post by Raaseri »

Vauhtivaunu wrote:Oothan myös kattonu, et TPS-anturi toimii takeltelematta ja ei heilu. Jos anturin hiili-liukupinnassa on likaa tms "huonoja kohtia", niin se vaikuttaa todella paljon säätöön.

Myös se bensakartan (ja sytyn) "pystyakseli" kannattaa jakaa sillätavalla, että arvot kasvavat suuremmilla portailla ylös mentäessä (ns. progressiivinen kaasu). Sillätavalla saadaan se säätöalue paremmin hallintaan.
Kartat säätyy Alpha-N mukaan ja pystyakseli on jaoteltu juurikin niin että välit kasvavat yläpäässä. Minkaanlaisia signaaliongelmia ei ole vaan vika oli lähinnä ruiskutusasetuksissa. Lopulta homma saatiin kohdalleen asetuksilla: Injection per Engine Cycle "2" ja Injector Staging "Alternating". Näillä asetuksilla tyhjäkäynnillä suuttimien aukioloaika on hieman yli 2.0 ms ja Req_Fuel on noin 9 ms. Sit vaan lambdakorjaukset ja kiihdytysrikastukset pois ja ajettiin kartat jo kohdalleen. Kiihdytysrikastukset saatiin ihan parilla säätökokeilulla kerrasta kuntoon. Ei nyki yhtään vaikka miten painelis lusikkaa lattiaan. Kylmäkäynnistys on vielä poskellaan (liian laihalla) ja fuel cut asetuksia pitää hipostella.

Pitää keväällä jatkaa säätöjä ja kattoa miten tuon saa päästöarvoihin menemään???
-= Honda CRX 1.6 DOHC ITB TIC MSExtra =-
Post Reply